saab 900 turbo vs bmw 325 ??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Jokke A kirjoitti:
Daword kirjoitti: 318iS on tehoo 140hv tosin vääntö edelleen melko laimeeta alta 4000 kiekan.

mutta toi perus 1.8 nooh ei se hirveesti liikahda ja vääntö on aika kuminauhamainen


mut kaipase ajamisen fiilis ja voiman tunne ihan arkisissa ajotilanteissa on tärkeempi ku kauhee rääkki ja kierrokset tappiin lähdöt...eikä autokaan tykkää hyvää.

voima ja vaivattomuus on jees!
Eipä ~vakio t8:kaan mikään tykki vielä ole. :) Tuntuu vaan nopealta kun potkaisee turbon tullessa hetkeksi peliin.


hetkeksi? mitähän tuolla tarkoitit? eiköhän T8 ic Turbos tule jo siinä 2000 kierroksen laitamissa Turbo kehiin ja 3500 tulee huippu vääntö ja turbo ahtaa vielä 4500 kierrokseen asti eli ei nyt ihan ketkellisesti

lähinnä bemarissa tulee hetkeksi maksimi vääntö peliin esim 4200-4350 hehe =)
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

haffu kirjoitti:Täytyy nyt itsekin hieman hämmentää soppaa.

Eli ainakin tuollainen 318iS on aika rivakka peli, kun tahtoi tuon NG:n perässä pysyä liiankin hyvin.
Offtopicina mainittakoon tähän väliin, että VW Transporter 2.0 TDI (-04) näyttää paperilla aika laiskalta värkiltä 77kW tehoillaan, mutta lähtee oikeasti erittäin napakasti.

Sitten itse asiaan. BMW 325TiC(e30) vs. Saab 900 T16(-84)
Ensimmäinen repäisy, jossa alkuvauhtia noin 20km/h ja niinhän siinä kävi, että tasaisen väännön jälkeen jälkiturbotettu (BMW) jäi nuolemaan näppejään. Toisella kiskaisulla paikoiltaan lähdettäessä Sai BMW pienoisen kaulan, mutta vaihteiden suuretessa jäi hiljalleen jälkeen.

Oli siis erittäin vertainen vastus tuo 325TiC. Kummankaan auton tehoista ei ole mitään tietoa, mutta olettaisi BMW:ssä olevan ainakin hieman päälle 200hv. Satkussakin jossakin lähellä, (T16, K-Jet lisäsuuttimilla, tonnarin IC, 3" putkisto, nostetut ahdot)




kyllähän siinä paketti kotterossa on mukava vääntö mutta paino kyllä rajottaa meno haluja kuten maksimi teho mutta hyvä auto ajaa kiitos laajan väännön

tehot siinä ovat tälläiset
75 kW (102 hv), 250 Nm

suorituskyky

0-100km\h 18.4s
huiput on 154km\h

eli kyllä toi T8 saab on ton vierellä melkein kuin ohjus =)

paino ku verottaa niin pirusti että jopa tuon 174 heppasen transporterin kiihtyvyys jää päälle 12 sekunnin

tosa on linkkiä niille jotka ovat auton teknisistä tiedoista kiinnostunut
http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW_ha3 ... 10.070.010
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Oli siis erittäin vertainen vastus tuo 325TiC.
Se niin riippuu siitä 325TIC:stä. On niitä nopeitakin, sellaisia joiden vieressä ihan turha pyöriä Aerolla, tuskin edes M:llä :wink:
Viimeksi muokannut Money For Nothing, Ke Helmi 21, 2007 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Money For Nothing kirjoitti:Se niin riippuu siitä 325TIC:stä :wink: on niitä nopeitakin, sellaisia joiden viereen lienee turha tuoda M-bemuakaan.
bemari tai ei jos vaan rahaa on saa tehtyä melkein mistä vain tehokkaan auton esim. Lada VS Ferrari ja Lada voitti oli yks video youtupes =)
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Nii-in...ja tämän myötä ei kannata odottaakkaan että ne kaikki TIC:it jää :wink: (tuntuu vaan että tuota satkun kulkupuolta nyt verrataan jo aika monenlaiseen yksilöön.. :roll:
- kuitenkaan nyt väheksymättä satkun kulkupuolta tai käyttäjien kokemuksia)

^muokkailin tuota edellistä viestiäni ja sitä kerettiin sillä välin lainaamaan, joten siitä ero lainauksen ja tekstini välille :)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Money For Nothing kirjoitti:Nii-in...ja tämän myötä ei kannata odottaakkaan että ne kaikki TIC:it jää :wink: (tuntuu vaan että tuota satkun kulkupuolta nyt verrataan jo aika monenlaiseen yksilöön.. :roll:
- kuitenkaan nyt väheksymättä satkun kulkupuolta tai käyttäjien kokemuksia)

^muokkailin tuota edellistä viestiäni ja sitä kerettiin sillä välin lainaamaan, joten siitä ero lainauksen ja tekstini välille :)

no juu ku aletaan vertaileen niin tuppaahan se hiukan aina paisumaan..he
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Daword kirjoitti: hetkeksi? mitähän tuolla tarkoitit? eiköhän T8 ic Turbos tule jo siinä 2000 kierroksen laitamissa Turbo kehiin ja 3500 tulee huippu vääntö ja turbo ahtaa vielä 4500 kierrokseen asti eli ei nyt ihan ketkellisesti
Tarkoitin juurikin tuota, että vakio pilleriahdin väsyy yläkierroksilla. Omassa meni ainakin hermot siihen. Huomaat kyllä jos ylös asti kierrätät.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Jokke A kirjoitti:
Daword kirjoitti: hetkeksi? mitähän tuolla tarkoitit? eiköhän T8 ic Turbos tule jo siinä 2000 kierroksen laitamissa Turbo kehiin ja 3500 tulee huippu vääntö ja turbo ahtaa vielä 4500 kierrokseen asti eli ei nyt ihan ketkellisesti
Tarkoitin juurikin tuota, että vakio pilleriahdin väsyy yläkierroksilla. Omassa meni ainakin hermot siihen. Huomaat kyllä jos ylös asti kierrätät.



no itselläni meni hermot kun joutu aina yläkierroksille kierrättään jos aikoi ripeasti liikkua 4000-6500 niin auto kulki mutta 1500-4000 ei tapahtunut juurikaan mitään.. noita kierros kone autoi on ollut niin paljon että oikeen vitu*** eli vaihtelu virkistää

esim. täsä muutama kiekka kone joita on ollut

mondeo v6 2.5L lähtee 4200 kiekas
bmw 520 24v alkaa vasta liikkumaan 4000 kiekas
opel calibra 16v liikkuu vasta 4300 kiekas
hyndai coupe 2.0 yli 4000 huomaa liikkeen

eli ei aina viittis huudataa sinne 4000 yli että tulis vaikutelma auton kiihtyvyydestä ja voimasta ja yleensä ku urputetaan 1. vaihteella sinne 6000 tietämille niin mennäänkin sit jo yli nopeusrajoitusten jotka ovat meillä 50km\h

saabilla ku kaverin kyydissä eilen istuin niin kyllä se voiman tunne on kokoajan läsnä ja ihan erillaista kuin kiekka koneilla....ei tarvi odotella että se kumilenkkimäisesti lähtee kiihtyyn.

eikä emäntäkään tykkää ku kone oikeen ulvoo.. kehuu vaan että tulee maailmanlopun meinki fiilis..
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Daword kirjoitti:
Make^ kirjoitti:Melki uskallan väittää että meikäläisen t8lla 0.5 bar paineilla baijerilainen jää...

öööö siis 0.5bar? eikös niissä ole 0.75 tai jotain?

Joo o, mutta mulla on modattu poksi, eikä ahda enempää.. Vois koittaa sitä poksia säätää kesällä, kun on paremmin pitoja...
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Make^ kirjoitti:
Daword kirjoitti:
Make^ kirjoitti:Melki uskallan väittää että meikäläisen t8lla 0.5 bar paineilla baijerilainen jää...

öööö siis 0.5bar? eikös niissä ole 0.75 tai jotain?

Joo o, mutta mulla on modattu poksi, eikä ahda enempää.. Vois koittaa sitä poksia säätää kesällä, kun on paremmin pitoja...

eli onko sulla T8? siis jos ajat 0.5 ahdoilla niin eiks se oo sit alle vakio tehojen?
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

T8 se on välijäähyllä. Melko varmasti on alle vakio tehojen joo.. Ei siinä muuta viriä ole kuin pakoputki :D Mut ei oikeastaan tarvi jäällä enempää tehoa.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Make^ kirjoitti:T8 se on välijäähyllä. Melko varmasti on alle vakio tehojen joo.. Ei siinä muuta viriä ole kuin pakoputki :D Mut ei oikeastaan tarvi jäällä enempää tehoa.

joo totta ei tossa jään päällä taida hirveesti sitä kitkaa olla :D

itse pitäs lähtee hakeen ensviikon alus itelle T8 saapasta vm88 coupe
ikänä en oo turbolla ajanut niin näkee nyt mitä siittä sit tulee... :wink:
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Daword kirjoitti: kyllähän siinä paketti kotterossa on mukava vääntö mutta paino kyllä rajottaa meno haluja kuten maksimi teho mutta hyvä auto ajaa kiitos laajan väännön

tehot siinä ovat tälläiset
75 kW (102 hv), 250 Nm

suorituskyky

0-100km\h 18.4s
huiput on 154km\h

eli kyllä toi T8 saab on ton vierellä melkein kuin ohjus =)

paino ku verottaa niin pirusti että jopa tuon 174 heppasen transporterin kiihtyvyys jää päälle 12 sekunnin

tosa on linkkiä niille jotka ovat auton teknisistä tiedoista kiinnostunut
http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW_ha3 ... 10.070.010
No onhan se kuitenkin paku. Ja toki sitä vääntöähän tuosta löytyy. Oli kyllä mukava huoltoauto viikonloppuna aluerallissa. Ja tosiaan, ratissa tulee aivan erilainen olo tuosta kiihtyvyydestä.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Eipä nuo baijerivehkeet mitenkään raketilta tunnu. Kokemuksia lähinnä 325:sista (E36) ja jostain about samanikäisestä 5-sarjalaisesta. Kunnolla olen ajanut vain lastutettua (+putkisto uusittu) 325:sta (19x hp?) eikä kyllä tunnu lähtevän mihinkään. "Kuminauhavetoa" ja pitää kepittää kierrokset tapissa että liikkuu. Eipä tuommoinen M5:kään kyllä turbovehkeiden jälkeen tunnu lähtevän mutta itku saattaa tulla jos orkkis 8-tappisella lähtee kokeilemaan, noissa tosin aika helvetin pitkät pykälät.
Taas toisaalta kyllä tuommoisella lastutetullakin 325:sella joutuu ihan tosissaan polkemaan jos meinaa apc-modatun t16-satkun perässä pysyä.

Kaverilla on S40 T4@1,6bar, se ainakin tuntuu lähtevän, paineet nousee todella nopeasti ja pito-ongelmia vielä 5:sellakin. Onhan tuommoinen "turbovoima" mahtavan tuntuista ajellessa mutta ei pidä ylpistyä liikaa, saattaa vaparit yllättää (muullakin kuin bensankulutuksella :roll: )!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

lordofgreed kirjoitti:Eipä nuo baijerivehkeet mitenkään raketilta tunnu. Kokemuksia lähinnä 325:sista (E36) ja jostain about samanikäisestä 5-sarjalaisesta. Kunnolla olen ajanut vain lastutettua (+putkisto uusittu) 325:sta (19x hp?) eikä kyllä tunnu lähtevän mihinkään. "Kuminauhavetoa" ja pitää kepittää kierrokset tapissa että liikkuu. Eipä tuommoinen M5:kään kyllä turbovehkeiden jälkeen tunnu lähtevän mutta itku saattaa tulla jos orkkis 8-tappisella lähtee kokeilemaan, noissa tosin aika helvetin pitkät pykälät.
Taas toisaalta kyllä tuommoisella lastutetullakin 325:sella joutuu ihan tosissaan polkemaan jos meinaa apc-modatun t16-satkun perässä pysyä.

Kaverilla on S40 T4@1,6bar, se ainakin tuntuu lähtevän, paineet nousee todella nopeasti ja pito-ongelmia vielä 5:sellakin. Onhan tuommoinen "turbovoima" mahtavan tuntuista ajellessa mutta ei pidä ylpistyä liikaa, saattaa vaparit yllättää (muullakin kuin bensankulutuksella :roll: )!



joo turbo voima on komiaa.. tai no mistäs mä tiedän ku en oo ikänä turboo ajanut.. kyytissä oon istunut ku kaverilla on s60 T5 joka on stage 2 viritetty.. ehkä vähän liiankin ärhäkkä.

no jokin noista 325 bemuista syö noi paperi tehot kun ei liikahdakkaan niin kuin pitäs...
Vastaa Viestiin