Saab 900 turbo. tietoo tarvitaan?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Mertmi kirjoitti:Tuolla miun 99 turbolla on ajettu ihan 95E:llä. APC-boksi joutuu puuttumaan nakutukseen toisinaan, mutta mitäpä väliä. Sehän on sen tehtävä. Monesti saa kiihdytellä ihan rivakastikin, eikä mitään nakutuksia ole ilmennyt. Elikkä tommosessa tavan ajossa 95e riittää ilman ic:täkin ihan mainiosti. Etenkin näin talvikelillä. Kulutuksessa en ole huomannut mitään eroa 95 vastaan 98.





mutta eihän meistä kukaan varmaan vararikkoon mn ejos ostaa muutama nsentin kalliimpaa bensaa? eikä tarvi sitten boxin puuttuu naputuksin?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja aina se on parempi kun ei ollenkaan nakuta!
ja tietysti aina pitää olla kaikki tehot käytössä, olipa kesä tai talvi, itse ainakin suosiolla maksan sen pari senttiä ja kone toimii niinkuin pitääkin, ahtaa minkä kuuluukin eikä nakuta. 8)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Daword kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Tuolla miun 99 turbolla on ajettu ihan 95E:llä. APC-boksi joutuu puuttumaan nakutukseen toisinaan, mutta mitäpä väliä. Sehän on sen tehtävä. Monesti saa kiihdytellä ihan rivakastikin, eikä mitään nakutuksia ole ilmennyt. Elikkä tommosessa tavan ajossa 95e riittää ilman ic:täkin ihan mainiosti. Etenkin näin talvikelillä. Kulutuksessa en ole huomannut mitään eroa 95 vastaan 98.





mutta eihän meistä kukaan varmaan vararikkoon mn ejos ostaa muutama nsentin kalliimpaa bensaa? eikä tarvi sitten boxin puuttuu naputuksin?
Sepä naputtaa 98e:lläkin toisinaan. On toki enempi tehoja. Kyllä se pidemmän päälle tuntuu jo rahalompakossakin tuo ero. Ajoa tulee vuositasolla meidän taloudessakin yhteensä molemmille autoille yli 50tkm kepeesti. 99:lle saattaa ekana täysmittaisena palvlusvuonnaan tulla hyvinkin 40tkm ajoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Sepä naputtaa 98e:lläkin toisinaan. On toki enempi tehoja. Kyllä se pidemmän päälle tuntuu jo rahalompakossakin tuo ero. Ajoa tulee vuositasolla meidän taloudessakin yhteensä molemmille autoille yli 50tkm kepeesti. 99:lle saattaa ekana täysmittaisena palvlusvuonnaan tulla hyvinkin 40tkm ajoa.[/quote]




no tulee venttiili koneiston uusiminen myös maksamaan jos 95e sen aiheuttais... tai no ainaski se nopeuttaa =)

oon kyllä kuullut autoilijoista jotka ovat aina 95 käyttänyt vaikka auto oikeasti tarvitsis 98 ja ovat vuoden parin päästä saaneet korjauttaa konettaan.

vaikka ajaisit 50tkm niin jätät viikossa vaikka 1-2kaljapulloo ostamatta niin eiköhän se hinta ero olla sillä sitten kuitattu...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Daword kirjoitti:
no tulee venttiili koneiston uusiminen myös maksamaan jos 95e sen aiheuttais... tai no ainaski se nopeuttaa =)

oon kyllä kuullut autoilijoista jotka ovat aina 95 käyttänyt vaikka auto oikeasti tarvitsis 98 ja ovat vuoden parin päästä saaneet korjauttaa konettaan.

vaikka ajaisit 50tkm niin jätät viikossa vaikka 1-2kaljapulloo ostamatta niin eiköhän se hinta ero olla sillä sitten kuitattu...
Eipä vaikuta venttiilikoneistoon 95 vs. 98 yhtään mitään.
Aki Peltola #1132
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Aksu900 kirjoitti:
Daword kirjoitti:
no tulee venttiili koneiston uusiminen myös maksamaan jos 95e sen aiheuttais... tai no ainaski se nopeuttaa =)

oon kyllä kuullut autoilijoista jotka ovat aina 95 käyttänyt vaikka auto oikeasti tarvitsis 98 ja ovat vuoden parin päästä saaneet korjauttaa konettaan.

vaikka ajaisit 50tkm niin jätät viikossa vaikka 1-2kaljapulloo ostamatta niin eiköhän se hinta ero olla sillä sitten kuitattu...
Eipä vaikuta venttiilikoneistoon 95 vs. 98 yhtään mitään.



juu eipä tietenkään.. mitäs se sitten on kun alkaa naputtaan 95e takia... eikö se ole ns. vaikutusta?



mut turha kiistellä asiasta 98e on parempaa koneelle kuin 95e
mut jokanen käytäköön mitä lystää.. vaikka palo öljyy
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Daword kirjoitti:
juu eipä tietenkään.. mitäs se sitten on kun alkaa naputtaan 95e takia... eikö se ole ns. vaikutusta?
Nakuttaminen, ei naputtaminen liittyy polttoaineen oktaanilukuun:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nakutus
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

ng900aero kirjoitti:
Daword kirjoitti:
juu eipä tietenkään.. mitäs se sitten on kun alkaa naputtaan 95e takia... eikö se ole ns. vaikutusta?
Nakuttaminen, ei naputtaminen liittyy polttoaineen oktaanilukuun:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nakutus
Meleko huonolta vaikuttaa tuo wikin selitys, ei nyt näin kännissä jaksa oikein tarkkaan tihrustaa, selitän joskus.. :lol:

Mut nakutus tuhoaa kummiski ennemmin männät, renkat ja alakerran yleensä. Venttiilikoneiston ääntely on ihan asia erikseen. :!:
Aki Peltola #1132
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän toi turbopata kestää matalaoktaanisella ajamisen. Ei se mitään laitonta ole. :) 900 korjaamo-opusten teknisen erittelyn mukaan tuolla t8 apc (ei ic:tä) koneella on minimi oktaaniluku 91 ja suositus 98.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Sitä vartenhan se apc on tehtykin.Eli pystyi ajamaan huoletta matalaoktaanisella bensalla esim ryssissä jossa ei mitään 99:ä tunnettu.Tehot siinä vaan laskee,ei muuta.
Itse olen aina tankannut 98:a oli saabi sitten vapaastihengittävä tai turbo.Mulla ei edes ole kummassakaan turbossani tällähetkellä apc-järjestelmää eikä tule. :wink:
Kyllä mäkin ihmettelen tollasta "säästöä" että ajellaan 95 oktaanisella.Ekaks ruuvataan turbot sun muut rojut kiinni ja sitten kauhistellaan parin sentin eroa litralta.Vaikka hevosvoimia niillä saisi.
:o
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

tomaatti kirjoitti:Sitä vartenhan se apc on tehtykin.Eli pystyi ajamaan huoletta matalaoktaanisella bensalla esim ryssissä jossa ei mitään 99:ä tunnettu.Tehot siinä vaan laskee,ei muuta.
Itse olen aina tankannut 98:a oli saabi sitten vapaastihengittävä tai turbo.Mulla ei edes ole kummassakaan turbossani tällähetkellä apc-järjestelmää eikä tule. :wink:
Kyllä mäkin ihmettelen tollasta "säästöä" että ajellaan 95 oktaanisella.Ekaks ruuvataan turbot sun muut rojut kiinni ja sitten kauhistellaan parin sentin eroa litralta.Vaikka hevosvoimia niillä saisi.
:o



juu samaa mieltä oon täysin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä pidä nuo renkaatkaan näin talvella. Täällä Susirajalla kun tiet on pääsääntöisesti jäässä näin talvisin. Nostaahan se ahdin kivasti vääntöjä, vaikka pito on huono ja tankissa 95E:tä. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ei ainakaan talvisin mitään hyötyä tankata 98:a 95:n sijasta vakioon turboon.
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Tri-Lo kirjoitti:Ei ainakaan talvisin mitään hyötyä tankata 98:a 95:n sijasta vakioon turboon.
Nimenomaan _vakioon_, mutta APC:ta ruuvattuun kannattaa tankata sitäkin enemmän.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Tri-Lo kirjoitti:Ei ainakaan talvisin mitään hyötyä tankata 98:a 95:n sijasta vakioon turboon.

98e on pikkasen lisäaineistettu että kyllähän se moottorille parempi on.. enkä nyt tarkota mitään teho hyötyjä vaan yleisesti ottaen 98e on parempaa kuin 95e
Vastaa Viestiin