moniurahihna porsii

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
peepee
"Tuplakaasari"

moniurahihna porsii

Viesti Kirjoittaja peepee »

Pompsahti tammikuun alkupuolella moniurahihna pois paikoiltaan kun sen kiristinpyörän jalka oli murtunut. Noh, laitatin uudet osat (iskari, levy ja hihna) ja kaikki toimi tähän päivään saakka.

Tänään sitten kuuluikin outo läpse konetilasta kun erään kahvipaikan pihassa panin auton käyntiin. Pelti auki ja katsomaan:
Kuva

Remmi oli hiukka kaventunut ja suikaleen pätkä joka vielä oli hihnassa kiinni oli aiheuttanut äänen. Suikaletta oli myös rullalla syvällä siellä jossain.

Kävin merkkihuollosta hakemassa uuden remmin ja kyselin samalla, mistä moinen voi johtua. Eivät tienneet.

Olisiko raatilaisilla kokemuksia asiasta? Mahtaako näillä pikkupakkasilla olla osuutensa asiassa?

:evil: :evil: :evil:
-81 99
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itsellä kävi 9-5:ssa näin -> Remmi oli laitettu väärin paikalleen eli remmi oli jäänyt kiristimen rullan ulomman reunan päälle. Tämä oli leikannut siurun pois remmin reunasta.
Remmi kesti n. 10tkm.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
api
"Aero"

Viesti Kirjoittaja api »

mulle kävi sama neljä vuotta sitten kesähelteellä eli oli pakkanen tai ei ni voi sattua. syystä ei tietoa? mitään muuta ei ollu paskana, varmaan vaan hihna tuli tien päähän vaikka oli ajettu vain parikyt tonnii (joku tarvikehihna). peräkontista sitten saabin hihna tilalle, onneksi olin ottanu mukaan kun onnettomuuspaikka oli lappi keskellä ei mitään lomareissulla.
Yamaha FZ1-N -08
peepee
"Tuplakaasari"

Kas kas. Sopisihan tuo kuvaan, mulla on vaihdon jälkeen tullut kilometrejä tosin jotain 3-4tkm.

Vaan ei auta kuin vaihtaa remmi itse viikonloppuna, mitäpä sitä muuta tekemistä keksisikään lauantaina kuin sormet piessä ja jäässä viettää yhteistä aikaa saappaan kanssa.
-81 99
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ettei olis kampiakselin hihnapyörän vulkanointi pettänyt? Jos on, niin hihnan linjaus menee viduilleen ja siitä irtoaa suikale tai katkeaa koko pska. Ei siinä kauaa uusikaan hihna auta...
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peepee
"Tuplakaasari"

Ahaa, eli noinkin voi käydä? Mahtaisiko vulkanoinnin pettämistä edistää koneesta vähäisesti vuotava moottoriöljy joka luonnollisesti sotkee paikat?
Tosin miksi uusi remmi meni heti, kun vanha pysyi ehjänä ties kuinka kauan eikä rikkoutunut edes silloin kun pomppasi pois?

Toivottavasti siitä ei ole kysymys, kuulostaa kalliilta ja työläältä.
-81 99
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
api
"Aero"

Viesti Kirjoittaja api »

ei ollu syynä mun tapauksessa. siis toi kampiakselin pyörä.
Yamaha FZ1-N -08
V.J.S
"Hölösuu"

peepee kirjoitti:Ahaa, eli noinkin voi käydä? Mahtaisiko vulkanoinnin pettämistä edistää koneesta vähäisesti vuotava moottoriöljy joka luonnollisesti sotkee paikat?
Tosin miksi uusi remmi meni heti, kun vanha pysyi ehjänä ties kuinka kauan eikä rikkoutunut edes silloin kun pomppasi pois?

Toivottavasti siitä ei ole kysymys, kuulostaa kalliilta ja työläältä.
Vulkanoinnin ehjyys on helppo tarkistaa, ei vaadi renkaanvaihtoa suurempaa tietotaitoa autoremontoinnista :)
Pyörä irti (apukuskin puolen etupyörä, jos se nyt oli vielä epäselvää...), sisälokarissa taitaa olla peräti kurkistusaukko, joka on kumilätkällä peitetty. Eli siis lätkä irti, piirrä tussilla hihnapyörän kylkeen viiva koko "halkaisijan" matkalle ja kone käyntiin. Anna käydä tovin ja sammuta. Jos piirtämäsi viiva on yhä "ehjä", on vulkanointi kunnossa. Jos taas hihnapyörän ulkokehän ja sisäkehän kohdalla viiva on "poikki", luistaa vulkanointi.

Hihnapyörän vaihto ei ole mikään iso homma, hihna irti, hihnapyörän pultti (27mm kanta) auki, hihnapyörä pois paikoiltaan ja uusi osa kehiin. Käytettyjä ehjiä hihnapyöriä saanee 10-50€ haarukkaan, uusi maksaa nykyisin varmaan lähemmäs 200€...Hihnapyöriä on sitten erilaisia, eli kannattaa varmistaa yhteensopivuus! Kun hihnapyörä on irti, kannattaa samalla vaihtaa se kampuran stefa.

Jos ei itse ole uskallusta hommaan, niin asiansa osaava korjaamo ei tuota vaihtoa tuntia pidempään hiero.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peepee
"Tuplakaasari"

Kiitos ohjeista, pitääpä tarkistaa asia samalla kun vaihdan remmin.

Uskallusta kyllä riittää, oon joskus ison sporttimp:n moton purkinut vaihteistoineen päivineen, kahteenkin eri otteeseen ja molemmilla kerroilla pyörä liikkui vielä rempan jälkeenkin :D
Mutta monen homman mieluummin teetän ammattimiehellä, kun viitseliäisyys on mitä on ja mun pajassa on taivas kattona.
-81 99
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
api
"Aero"

Viesti Kirjoittaja api »

Kahdessa tapauksessa mistä on kokemusta hihnapyörän vulkanoinnin porsimisesta, niin molemmissa tapauksissa pelkkä ääni on paljastanut "luistamisen" vulkanoinnissa. Tosi korkea kitisevä ääni. Voi tietysti hajota ilman ääntäkin, en väitä!

Kampuran stefa samalla uusiks!
Yamaha FZ1-N -08
peepee
"Tuplakaasari"

No, kitinää ei kyllä ole kuulunut.
-81 99
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
api
"Aero"

Viesti Kirjoittaja api »

tarkista tolla V.J.S:n systeemillä vielä! mutta mulla ei oo siis tarvinnu tussitella, pelkkä normikorva on riittäny...
Yamaha FZ1-N -08
V.J.S
"Hölösuu"

api kirjoitti:tarkista tolla V.J.S:n systeemillä vielä! mutta mulla ei oo siis tarvinnu tussitella, pelkkä normikorva on riittäny...
Minulla siis ei kitissy toi hihnapyörä vulkanoinnin porsittua, tai sitten olen vaan niin homekorva, etten sitä kuullut :lol:
rami191
"Tuplakaasari"

Minulla

Viesti Kirjoittaja rami191 »

hihnapyörä särkyii varottamatta,ulkokehä tipahti hiekkapellin (muovin) päälle.Uutta ei löytynyt kuin tilaamalla ruottista noin 300 euroa.Ohjaustehostimen säiliön letku oli tiputtanut öljyä pyörälle joka pehmensi vulkanoinnin.No seuraava matkankatkeaminen hihnaongelmaan tulikin parinkuukauden päästä kiristäjänmäntä löysäs ja osan hinta taisi olla n.230 euroa.Hihnapyörän vaihdon yhteydessä vaihdoin kaikki kiristin ja ohjausrullat mutta nuukuus kostaantui kun jätin vaihtamatta tuon kiristäjän.Auto 9000TA-91(147kw)
peepee
"Tuplakaasari"

Oppirahoja maksellessa :oops:
Alkutilanne:
Kuva

Kuukauden vanhan, ei-enää-niin-moniuraisen remmin poisto onnistui kyllä ihan hienosti. Kiristintä lisää kokoon yrittäessä tuo levy hajosi, koska kiristimelle tuli menetelmästä johtuen sivusuuntaista voimaa. Ällistyttävän pienellä voimalla onnistuinkin katkaisemaan yhden pultin ja hajottamaan tuon vastavaihdetun levyn.

Kuva

Kuva

Kuva

Tosin kun katsoo noita murtumapintoja, hiipii mieleeni epäilys, että huoltoaseman korjausukko on kussut mun muroihin ja laittanut käytetyn, valmiiksi vähän rikki olleen levyn ja ottanut siitä uuden hinnan :evil:
Koneeseen jäänyt, katkenneen pultin pätkä lähti sentään sormivoimin pois.
Kampuran hihnapyörä on viaton lakunauhan porsimiseen.

No, niin tai näin, ei muuta kuin levy tilaukseen ja jälleen yhtä asiaa viisaampana eteenpäin.

Lisään vielä sen verran, että kuten ylimmäisestä kuvasta näkyy, on remmin suikale kiertynyt kiristimen jalan ympärille. Voisiko siis olla, että kiristin on päässyt heilumaan ja siksi remmi on ottanut kontaktia kiristimen jalkaan ja lähtenyt siivuuntumaan? En tosin huomannut, että kiristin olisi sivusuunnassa paljoa heilunut.
-81 99
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
Vastaa Viestiin