900 termostaatti
Itellä ollut nyt viikonverran käytösä tuo 8v iivarin vakio orggis termari. Kovin hitaasti lämpenee.
Kuinka pitkään täytyy ajaa -15 asten pakkasella että termari aukeaa?
Ajoin 10km ja ajon jälkeen jäähdytin oli kylmä ja alavesiletku kylmä? Ei ollut lämmityksessä enne ajoa. Käytin paikallaan muutaman minuutin ennenkuin läksin.
Paikallaan sai käyttää kierroksilla jonkin aikaa ennekuin "ihme tapahtui" ja alavesiletku ja jäähdytin kuumeni.
Ilmattu on ja neula näyttää puolenälin lämpöjä tienpäällä. Ihmetyttää vain ..
Kuinka pitkään täytyy ajaa -15 asten pakkasella että termari aukeaa?
Ajoin 10km ja ajon jälkeen jäähdytin oli kylmä ja alavesiletku kylmä? Ei ollut lämmityksessä enne ajoa. Käytin paikallaan muutaman minuutin ennenkuin läksin.
Paikallaan sai käyttää kierroksilla jonkin aikaa ennekuin "ihme tapahtui" ja alavesiletku ja jäähdytin kuumeni.
Ilmattu on ja neula näyttää puolenälin lämpöjä tienpäällä. Ihmetyttää vain ..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Kyllä se varmaan yli 10km voi tosiaan ottaa, kun ei ole lohkolämmittimellä lämmitetty. Yleensähän näissä huomaa termarin aukeamisen siitä, kun keulasta pölähtää esim. liikennevaloissa höyrypilvi. syylärin pintaan tullut huurre kun lähtee lämpöä höyrynä pakoon.900i kirjoitti:Itellä ollut nyt viikonverran käytösä tuo 8v iivarin vakio orggis termari. Kovin hitaasti lämpenee.
Kuinka pitkään täytyy ajaa -15 asten pakkasella että termari aukeaa?
Ajoin 10km ja ajon jälkeen jäähdytin oli kylmä ja alavesiletku kylmä? Ei ollut lämmityksessä enne ajoa. Käytin paikallaan muutaman minuutin ennenkuin läksin.
Paikallaan sai käyttää kierroksilla jonkin aikaa ennekuin "ihme tapahtui" ja alavesiletku ja jäähdytin kuumeni.
Ilmattu on ja neula näyttää puolenälin lämpöjä tienpäällä. Ihmetyttää vain ..
Tuo, ettei syyläri lämpee vielä 10km ajollakaan on miusta ihan ok, jos vaan lämpöviisari oli oikeassa asennossa, eikä siis lähestynyt punaista? Moottoriahan on tarkoitus jäähdyttää, jos se on liian kuuma. Miksi kylmää konetta jäähdytettäisiin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
General motors. Edelläkävija, nyt ja tulevaisuudessa.
Niin just, hajooki nopeemmin ku muut
Niin just, hajooki nopeemmin ku muut

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Eilen vaihdoin sitten saabilta ostetun motorad termarin 89 asteinen ja eipä ruvennut lämpiään sen paremmin kuin syksyllä ostetulla. pakko kai se on uskoa et joko alkuperänen on susi tai sit saab ei kehitä läpöjä ihan yhtä hyvin kuin muistin viime talvelta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mielestäni nuo t8 vehkeet ovat kaikkein parhaiten lämmenneet mitä minulla on ollut, i16 huonoiten... kyllä niissä kaikissa silti on lämpöä piisannut, kaverilla kun on pari lanceria niin yli 10 kun on pakkasta niin niissä on kylmä ja juuri ja juuri ikkunat pysyvät edessä auki!
aika kauan saa tosiaankin ajella että alavesiletku lämpeää kun on se syyläri ja viima niin kylmä!
aika kauan saa tosiaankin ajella että alavesiletku lämpeää kun on se syyläri ja viima niin kylmä!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Kyllähän saabissa tarkenee kylmä ei kyllä sisällä vaivaa vaan lämpömittarin kapuaminen normaaliin kestää jonkin aikaa ja mielestäni liian kauan. Noin kymmeen kilometrin ajon jälkeen tänä aamuna vasta nomaalilla eli viisari vaaka suorassa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Ei hel***ti, eilen alkoi satku nostaa lämpöjä ennen termarin avautumista n. kuukausi sitten on vaihdettu calorstat, no eikun ihmettelemään.
Järjestelmässä oli ilmaa ja syylärin alavesiletkun kulma kostea, kiristin sen klemmarin (ynnä muitakin) ja ilmasin järjestelmän, toimi mainiosti.
Tänään alkoi koneen lämmettyä sama juttu
termarilta syylärille tuleja letku täynnä ilmaa.
Näinköhän joutuu vielä vaihtamaan syylärin, hajottaa

Järjestelmässä oli ilmaa ja syylärin alavesiletkun kulma kostea, kiristin sen klemmarin (ynnä muitakin) ja ilmasin järjestelmän, toimi mainiosti.
Tänään alkoi koneen lämmettyä sama juttu


Näinköhän joutuu vielä vaihtamaan syylärin, hajottaa


9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Ostin tänään varaosapuljusta Vernet Calorstat-termarin, aika kallis. Toivottavasti tuo nyt kestää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Lisäkysymys termostaatin toimintaan/keittämiseen vedessä.
Eilen vaihtui Calorstat-termari koneeseen mutta lämpömittarin näyttämä ei muuttunut. Ostin Salter-merkkisen digitaalisen kokkimittarin (näyttää -50-230 °C) ja keitin sitten termaria. About 90-91 asteen kohdalla alkaa aukeamaan ja aste pari lisää niin on paljonkin auki. Aukeaminen tyssää siinä 95 asteen paremmalla puolella. Kiinni menee taas niin, että siinä 87 asteen kohdalla on aivan kiinni.
Omaan silmään tuo näytti normaalilta toiminnalta, kun kyseessä on 89 asteinen termari.
Joten seuraava vaihe on anturin vaihto ja mittariston takaa niiden 7mm muttereiden kiristys.
Eilen vaihtui Calorstat-termari koneeseen mutta lämpömittarin näyttämä ei muuttunut. Ostin Salter-merkkisen digitaalisen kokkimittarin (näyttää -50-230 °C) ja keitin sitten termaria. About 90-91 asteen kohdalla alkaa aukeamaan ja aste pari lisää niin on paljonkin auki. Aukeaminen tyssää siinä 95 asteen paremmalla puolella. Kiinni menee taas niin, että siinä 87 asteen kohdalla on aivan kiinni.
Omaan silmään tuo näytti normaalilta toiminnalta, kun kyseessä on 89 asteinen termari.
Joten seuraava vaihe on anturin vaihto ja mittariston takaa niiden 7mm muttereiden kiristys.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mittariston takana on polttoaineen- ja lämpötilanmittareissa 7mm mutterit, kiristä niitä
Oman auton outoon lämpötilojen seilaamiseen ei löytynyt siis syytä eilisen jäähdyttimen ja termarin (ja takajarrusatulan
) vaihdon jälkeen mutta aamupalapöydässä kekkasin, että lämpötilananturissa voisi olla vikaa. Vähän aikaa pähkälin moista sillä palikka on vaihdettu samaan aikaan kuin jäähdytin. Joten hain varaosaliikkeestä vielä anturin ja kiristin noita mittareiden 7mm muttereita, ja sillä selvä. Nyt nousee lämmöt normaaliin, ei yli. Mittari hieman seilaa edelleen termarin avautuessa ja sulkeutuessa. Mutta ei se mitään, kunhan vaan näyttää enemmän oikein. Ja jäihän mulla yksi termari varalle 

Oman auton outoon lämpötilojen seilaamiseen ei löytynyt siis syytä eilisen jäähdyttimen ja termarin (ja takajarrusatulan


-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pitää taas kertoa tämä tienvarressa tehtävissä oleva koneen lämpötilamittaus. Jos mittari vetää punaiselle ja et ole ihan varma, onkohan tuo nyt ihan tosissaan. Sylkäise koneen päälle, termarokoteloon ja lohkon kylkeen. Vettäkin toki käyttää, tai lunta. Jos se kone oikeesti keittää, niin vesi/sylki kiehuu koneen ulkopinnallakin. Kokemusta on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tarina menneisyydestä. Ajelin kauniina kesäpäivänä 99:llä Roin keskustaan. Yksissä liikennevaloissa oli sitten lämmöt melko tapissa joten säikähdin moista. Kaarsin Toripuistukossa olevan kangaskaupan eteen, että nyt se pirulauta keittää ja ankarasti. Autosta ulos ja pelti auki, katselin kummissani tilannetta varsinkin ku ylävesiletku oli vielä kädenlämpöinen.
Menin sitten kuskin ovelle katsomaan, että kyllä, lämmöt on tapissa. Silloin viisari hieman laski ja kävin koittamassa ylävesiletkua. Ja nyt oli lämmin. Kummastelin, että lämmöt tapissa eikä keitä. Odottelin sitten siinä kauan, että flekti lähtee päälle. Tovi sitä piti odotella mutta pärähtihän se.
Siitä sitten Vianorin kautta ruuvamaan ja 99:ssähän anturtin vaihto melko helppo operaatio joten kone on vielä lämmin, kun uusi anturi on koneessa. Ja sehän siiten auttoi.
Menin sitten kuskin ovelle katsomaan, että kyllä, lämmöt on tapissa. Silloin viisari hieman laski ja kävin koittamassa ylävesiletkua. Ja nyt oli lämmin. Kummastelin, että lämmöt tapissa eikä keitä. Odottelin sitten siinä kauan, että flekti lähtee päälle. Tovi sitä piti odotella mutta pärähtihän se.
Siitä sitten Vianorin kautta ruuvamaan ja 99:ssähän anturtin vaihto melko helppo operaatio joten kone on vielä lämmin, kun uusi anturi on koneessa. Ja sehän siiten auttoi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001