9-5 jälkeistä elämää

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
2.2TiD

9-5 jälkeistä elämää

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Tuttavuuteni 9-5:n kanssa oli lyhyt.

Aikaisempaa Saab kokemusta kun juuri ei ollut (ainoastaan -85 mallinen 900iA ja -90 9000CD) niin tämä ehkä aiheutti sen että Saab ei tuntunut "hanskaan sopivalta".

Minusta Saab ei ollut sillä tasolla, jota siltä odotin. Liikaa Saabimaisia ominaisuuksia (vakionopeuskytkimen käyttö, lasinpesurin viiksen käyttö, epämääräiset pankinlämppärin kytkimet, ikkunanostimien puutteellinen comfort-toiminto, ohjauksen vetely, raskas olemus ym ym...). Hiukan voisin jopa kyseenalaistaa tuon 9-5 paremmuutta tonniseen verrattuna...

Hyviäkin asioita oli toki olemassa. Penkit aivan listan kärkipäässä ja stereot sekä hiljaisuus.

Varmaan seikkoja, jotka ovat Saabissa aina olleet ja Saabisteille tuttuja vaan ei tällaiselle paatuneelle Ooppelikuskille.

Saabin jälkeen oli hiukan vaikeaa tehdä päätöstä seuraavasta autosta.
Omega oli toki yhtenä vaihtoehtona, mutta hiukan vanhahkona ja takapenkkinsä (farmari) takia se jätettiin sivuun vaikka olisikin ollut perheelliselle järkevä hankinta.

Auto, jonka ostin 9-5:n tilalle on mielestäni kokonaisuutena aivan eri luokassa - sillä tasolla kuin tuon hintaluokan autolta sopii odottaakin. Takapenkin tilat on kuin limusiinissa, auto on urheilullinen ajaa mutta kuitenkin se tarjoaa huippumukavat ja hiljaiset kyydit. Kulutus on pienempi johtuen pienemmästä koosta ja 100kg kevyemmästä painosta. Tilat ovat helposti muunneltavat kuin tila-autossa mutta juuri tuo ajamisen ilo ja vaivattomuus oli minulle tärkeä asia.

Joskus on tullut tälläkin palstalla mietittyä ja käyty keskustelua Saabin jälkeisestä elämästä.

Minä voin omasta puolestani sanoa että paluuta Saabiin ei valitettavasti tule omalle kohdalleni. Jos joku miettii mihin vaihtaisi Saabinsa niin ehkä voisit käydä kokeilemassa myös Signumia. Erikoinen auto, joka ei herätä juurikaan muissa huomiota mutta tarjoaa parasta mitä Opel voi tarjota. Minusta se on paljon enemmän kuin mitä Saab pystyi tarjoamaan.

Toivotan kuitenkin kaikille Saabisteille aurinkoisia kevätpäiviä ja kiitos paljon hyvistä vinkeistä, joita tältä palstalta sain.

2.2TiD vaikenee tällä palstalla mutta 2.2DTI nakuttaa jatkossa iloisena Signumin konepellin alla.
8)
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Onnea valitsemallasi tiellä.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Onnea tosiaan saatat tarvita....
Ristiin näköjään menee. On hyvä ettet sitä Omegaa ottanut. Tämän hetkisellä kokemuksella siitä autosta on vaikeaa sanoa hyvää. Tilaa on, kiva ajaa ja nappuloita paljon, mutta siihen jää. Rahaa on tullut kannettua puolessatoista vuodessa enemmän korjaamoihin kuin pankkiin, joten ainakin mun kohdalla satavarmasti ensimmäinen ja viimeinen Opel seikkailu. 9-5 menee hankintaan kuukauden sisällä (Toyotallakaan ei kehtaa ajella :roll: ...vaikka kestääkin)
Uutenahan noiden pitäisi pysyä jotenkin läjässä, mutta vinkkinä vaan, että hävitä nopeasti viimeistään sitten kun alkaa 100000 häämöttää mittarissa.
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Viesti Kirjoittaja malait »

JKen Toivotti sinulle onnea valitsemallesi tielle "Pauli Aalto- Setälän sanoin" ja uskon, että onnea Opelin omistajana tulet sitä tarvitsemaan, minä en ainakaan henkilökohtaisesti ole koskaan kuullut enkä tavannut onnellista Opelin omistajaa.
Uskon, että tulet lähiaikoina tutustumaan siihen, mistä lauseesta sana Opel on lyhennetty.
Mutta onnea kuitenkin !
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Mitäs erikoista 9-5:n lasinpesurin viiksen käytössä on?
Entäs sitten cruisen käytössä?

Jenkeillä aikanaan ajelleena tuo cruisen toiminta on ihan tuttua ja lasinpesurin viiksi toimii samalla tavalla kuin työpaikan volkkareissa (ja kai monessa muussakin eurossa). Eniten oon kummastellu voortin logiikkaa missä viiksestä vetämällä toimii takalasin pesuri ja viiksen päästä painamalla tuulilasinpesuri.

Penkinlämmittimen namiskoista olen samaa mieltä. 9-5:n takatilat on kyllä aika säälittävät.

Ite kävin ennen 9-5:ttä kokeilemassa Signumia ja melkein ostinkin sellaisen. Hinta oli varsin edullinen varustelun huomioiden ja kyyti mukavaa. Ajotietokonekkin kirjotteli suomeksi.

GM Mark of Excellence luki aikanaan chevyn avaimessa ja monet ilot irtosi siitäkin pienissä sievissä :twisted: Välilä vaan tuntuu ettei ole ihmekkään jos GM tekee persnettoa oikein urakalla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

mike kirjoitti:9-5:n takatilat on kyllä aika säälittävät.
Minusta takanakin on tilaa ihan tarpeeksi, vaikka kuskin penkin säätää normaalimittaiselle sopivaksi. Farmarin tavaratila taas on pienenpuoleinen. ;-)
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

Opel on nyt aika hajuton ja mauton kulkuneuvo, joka klassisesti vie paikasta A paikkaan B ilman tunteita ja sopivaan hintaan, joten siinä mielessä nimimerkin kommentit osuivat kohdalleen. Vaikka tukevat Saab-lasit onkin päässä, niin en ihan heti pysty ymmärtämään missä kohdin Signum on 9-5:sta tai mitään muutakaan Saabia niiiiiin paljon parempi, mutta makuasioitakin nämäkin tiettyyn rajaan.
MB 220 cdi A vm 2013
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Onnea uudelle autolle!
Onneks tässä maassa saa kaikki ajaa sillä, millä ite haluaa ja varat riittää.
Henk. koht. oon sitä mieltä, että kaikista paras olis, ku ei tarviis autoa ollenkaan...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

9-5:n takatilojen suurin puute on minusta siinä että penkin istuinosa on liian matalalla. Nyt joutuu keskimittainenkin istumaan polvet koukussa kuin vanhassa japsissa.

Uusikoppasen farmari focuksenkin takapenkillä tuntu mukavammalta istua kuin omassa vitkassa. 9000 on kyllä huippumukava takapenkiltään ja tilaakin on.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

mike kirjoitti:9-5:n takatilojen suurin puute on minusta siinä että penkin istuinosa on liian matalalla. Nyt joutuu keskimittainenkin istumaan polvet koukussa kuin vanhassa japsissa.

Uusikoppasen farmari focuksenkin takapenkillä tuntu mukavammalta istua kuin omassa vitkassa. 9000 on kyllä huippumukava takapenkiltään ja tilaakin on.

Tuo 9000:n takatilojen hyvyys on kyllä totta. Penkki tukee hyvin myös reisiä. 9-5:ssä on silti mukavampi takapenkki kuin JEEPissä, jossa reidet eivät ota juuri yhtään istuinosaan.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin