Aikaisempaa Saab kokemusta kun juuri ei ollut (ainoastaan -85 mallinen 900iA ja -90 9000CD) niin tämä ehkä aiheutti sen että Saab ei tuntunut "hanskaan sopivalta".
Minusta Saab ei ollut sillä tasolla, jota siltä odotin. Liikaa Saabimaisia ominaisuuksia (vakionopeuskytkimen käyttö, lasinpesurin viiksen käyttö, epämääräiset pankinlämppärin kytkimet, ikkunanostimien puutteellinen comfort-toiminto, ohjauksen vetely, raskas olemus ym ym...). Hiukan voisin jopa kyseenalaistaa tuon 9-5 paremmuutta tonniseen verrattuna...
Hyviäkin asioita oli toki olemassa. Penkit aivan listan kärkipäässä ja stereot sekä hiljaisuus.
Varmaan seikkoja, jotka ovat Saabissa aina olleet ja Saabisteille tuttuja vaan ei tällaiselle paatuneelle Ooppelikuskille.
Saabin jälkeen oli hiukan vaikeaa tehdä päätöstä seuraavasta autosta.
Omega oli toki yhtenä vaihtoehtona, mutta hiukan vanhahkona ja takapenkkinsä (farmari) takia se jätettiin sivuun vaikka olisikin ollut perheelliselle järkevä hankinta.
Auto, jonka ostin 9-5:n tilalle on mielestäni kokonaisuutena aivan eri luokassa - sillä tasolla kuin tuon hintaluokan autolta sopii odottaakin. Takapenkin tilat on kuin limusiinissa, auto on urheilullinen ajaa mutta kuitenkin se tarjoaa huippumukavat ja hiljaiset kyydit. Kulutus on pienempi johtuen pienemmästä koosta ja 100kg kevyemmästä painosta. Tilat ovat helposti muunneltavat kuin tila-autossa mutta juuri tuo ajamisen ilo ja vaivattomuus oli minulle tärkeä asia.
Joskus on tullut tälläkin palstalla mietittyä ja käyty keskustelua Saabin jälkeisestä elämästä.
Minä voin omasta puolestani sanoa että paluuta Saabiin ei valitettavasti tule omalle kohdalleni. Jos joku miettii mihin vaihtaisi Saabinsa niin ehkä voisit käydä kokeilemassa myös Signumia. Erikoinen auto, joka ei herätä juurikaan muissa huomiota mutta tarjoaa parasta mitä Opel voi tarjota. Minusta se on paljon enemmän kuin mitä Saab pystyi tarjoamaan.
Toivotan kuitenkin kaikille Saabisteille aurinkoisia kevätpäiviä ja kiitos paljon hyvistä vinkeistä, joita tältä palstalta sain.
2.2TiD vaikenee tällä palstalla mutta 2.2DTI nakuttaa jatkossa iloisena Signumin konepellin alla.
