Neste käsijarru
Neste käsijarru
Meinasin tässä että jos tekis nestekäsijarrun takapyörille.. oliskohan kenelläkään kokemusta siitä?? mitä kaikkee siinä pitäis ottaa huomioon??
Skodan kytkinsylinteri on kätevä siihen tarkoitukseen... jos saabista kyse, autossa on ristikkäiset jarrupiirit, joten ne joudut muuttamaan etupäälle ja takapäälle ottaviksi, sit vaan takapiiriin menevään jarruputkeen tuollanen sylinteri, jota painamaan joku vipumekanismi. Skodan sylinteri on siitä pätevä, että molemmat liitokset (tulo ja lähtö) on toteutettu kierresysteemillä. Esim saabin omassa kytkinsylinterissä vain lähtö on kierteellä...
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Kierteellä lähtee työsylinterille ja tulo on sellainen muovijuttu johon tulee letku eli toinen ei ole kierteellä.
On muuten saatavissa valmiitakin nestekässäri sarjoja ralli puolella, sellaisia mikä katkaisee poljinlinjan ku vedät käkkäriä päälle ja käyttää siten vain käkkärin ja takajarrun välistä linjaa enään. Eli jalkajarru ei toimi takajarruihin jos kässäri on vedetty päälle.
Laittomuus piilee siinä että käsijarru täytyy olla riippumaton alkuperäisestä neste jarrupiiristä eli jos tulee nestevuoto ja nestejarrut häipyy niin auto pitää olla pysäytettävissävielä ja lisäksi nestekässäri voi löysätä vuodontakia ja/ tai nesteen lämpötilavuusvaihtelusta eli lämpimänä vedät kässärin päälle niin pakkasella löysää eli pitää olla jousi vivun ja sylinterin välissä jne. Kilpa-autoissa ei kässäri ole niin nuuka katsastuksessa näistä vaikka ois vähän laiton koska niitä ei käytetä kummiskaan siviililiikenteessä kilvistä huolimatta. Samoiten säädettävät pedalbox jarrut.
Tuli aikoinaan ralliautopuolella tutustuttua näihin juttuihin.
On muuten saatavissa valmiitakin nestekässäri sarjoja ralli puolella, sellaisia mikä katkaisee poljinlinjan ku vedät käkkäriä päälle ja käyttää siten vain käkkärin ja takajarrun välistä linjaa enään. Eli jalkajarru ei toimi takajarruihin jos kässäri on vedetty päälle.
Laittomuus piilee siinä että käsijarru täytyy olla riippumaton alkuperäisestä neste jarrupiiristä eli jos tulee nestevuoto ja nestejarrut häipyy niin auto pitää olla pysäytettävissävielä ja lisäksi nestekässäri voi löysätä vuodontakia ja/ tai nesteen lämpötilavuusvaihtelusta eli lämpimänä vedät kässärin päälle niin pakkasella löysää eli pitää olla jousi vivun ja sylinterin välissä jne. Kilpa-autoissa ei kässäri ole niin nuuka katsastuksessa näistä vaikka ois vähän laiton koska niitä ei käytetä kummiskaan siviililiikenteessä kilvistä huolimatta. Samoiten säädettävät pedalbox jarrut.
Tuli aikoinaan ralliautopuolella tutustuttua näihin juttuihin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Jep, rakensin omaan kilpuriin skodan kytkinsylinteristä. Oli budjettiratkaisu rallipuolen sarjohin verrattuna, kun sylinteri maksoi enintään kymmenesosan (19e) siitä, mitä tuollainen pätevämpi systeemi olis maksanu... Kyllähän tuo halppisratkaisukin asiansa ajaa, mutta aiheuttaa jotain mystistä(poljin painuu syvempään) ensimmäisellä jarrunpolkaisulla sen jälkeen, kun käsijarrua on käytetty... Tosin kilpurissa on muutenkin muuteltu jarrusysteemejä(paineenrajoitin etupiirissä jarrujen takapainoisuuden lisäämiseksi) joten en varmaksi tiedä kummasta tuo mystisyys(jonka vaikutusta en osaa selittää ) johtuu.toms kirjoitti: On muuten saatavissa valmiitakin nestekässäri sarjoja ralli puolella, sellaisia mikä katkaisee poljinlinjan ku vedät käkkäriä päälle ja käyttää siten vain käkkärin ja takajarrun välistä linjaa enään. Eli jalkajarru ei toimi takajarruihin jos kässäri on vedetty päälle.
EDIT: kirotusvireet poistetu tekstisstä
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
EU direktiivi 71/320/ETY (Annettu 26.7.1971)Meltsi kirjoitti:Mikähän siittä tekee niin laitonta?
Mitenkähän sitten, jos etupyöriin vaikuttaa normaali mekaaninen käsijarru, ja takapyöriin hydraulinen...2.1.2.3 Seisontajarru
Seisontajarrulla on pystyttävä pitämään ajoneuvo paikallaan ylä- ja alamäessä myös kuljettajan poissa ollessa, jolloin täysin mekaaninen laite pitää liikkuvat osat paikoilleen lukittuina.
2.2.1.2.1 on oltava ainakin kaksi toisistaan riippumatonta käyttölaitetta, joita kuljettaja voi käyttää istuimeltaan; tämän vaatimuksen on täytyttävä myös silloin, kun kuljettaja käyttää turvavyötä;
2.2.1.2.2 käyttöjarrulaitteella ja seisontajarrulaitteella on oltava erilliset, toisistaan riippumattomat käyttölaitteet;
EDIT: Kuten ylempänä mainittiin, kilpailukäyttöön rakennetut ja katsastetut autot ovat vähän eri juttu.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Mielestäni pitäisi systeemi olla laillinen jos jättää alkuperäisen "mekanisen" käsijarrun toimintaan. Rallipiireissä ns. valko kilpisissä autoissa on pojat joskus toteuttanut syteemin niin että tekee sen hydraulisen siihen alkuperäseen keppiin mutta jättää vaan vaijerit löysälle. Sitten taas katsastukseen vaijerit tiukalle ja sylinteri pois toiminnasta. Näin on isot pojat kertoneet.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Harvana poikkeuksena on hyväksytty hydraulinen käsijarru mm. RS2000 saksanseisojassa, jossa sitä oli ainakin joissain malleissa tehdastekoisena. Teknisestä toteutuksesta ei minulla ole tietoa mutta siitä olen kuullut että ei ne vanhemmiten montaa päivää paineita pitäneet vaan autoja pääsi epätasaisella maalla valumaan aiheuttaen onnettomuuksia jollei vaihde ollut päällä varmuuden vuoksi.
Ja kaikki ed. mainittu on vain Ford-fanaatikolta kuultua ja muutaman kuvan(piirroksia ja valokuvia) kera esiteltyä tietoutta, joten se siitä tiedon varmuudesta..
Ja kaikki ed. mainittu on vain Ford-fanaatikolta kuultua ja muutaman kuvan(piirroksia ja valokuvia) kera esiteltyä tietoutta, joten se siitä tiedon varmuudesta..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Neste käsijarru
vanhaa aihetta lainatakseni.
olen suunnitellut jäärata t8 99:siin hydrailista seisontajarrua saabin kytkimen työsylintereillä, mutta kuinka saada toimiva järsestelmä niin että auton omat jarrut säilyvät takapyörillä?
jos yhdistää taka jarru putket ja laittaa työsylinterin siihen väliin toimiiko vain takajarrut sylinteriä painettaessa vai myös etu jarrut?
periaatteessa auto ei välttämättä tarvitse edes takapyörissaä polkimesta toimivia jarruja, mutta hyvähän ne olisi olla jos mahdollista helposti rakentaa systeemi joka mahdollistais ne.
olen suunnitellut jäärata t8 99:siin hydrailista seisontajarrua saabin kytkimen työsylintereillä, mutta kuinka saada toimiva järsestelmä niin että auton omat jarrut säilyvät takapyörillä?
jos yhdistää taka jarru putket ja laittaa työsylinterin siihen väliin toimiiko vain takajarrut sylinteriä painettaessa vai myös etu jarrut?
periaatteessa auto ei välttämättä tarvitse edes takapyörissaä polkimesta toimivia jarruja, mutta hyvähän ne olisi olla jos mahdollista helposti rakentaa systeemi joka mahdollistais ne.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Neste käsijarru
Aihetta sivuten, minkähän direktiivin perusteella eräiden ranskalaisten sähköiset käsijarrut ovat ok? Taitavaa lobbausta?Svc kirjoitti: EU direktiivi 71/320/ETY (Annettu 26.7.1971)2.1.2.3 Seisontajarru
Seisontajarrulla on pystyttävä pitämään ajoneuvo paikallaan ylä- ja alamäessä myös kuljettajan poissa ollessa, jolloin täysin mekaaninen laite pitää liikkuvat osat paikoilleen lukittuina.
2.2.1.2.1 on oltava ainakin kaksi toisistaan riippumatonta käyttölaitetta, joita kuljettaja voi käyttää istuimeltaan; tämän vaatimuksen on täytyttävä myös silloin, kun kuljettaja käyttää turvavyötä;
2.2.1.2.2 käyttöjarrulaitteella ja seisontajarrulaitteella on oltava erilliset, toisistaan riippumattomat käyttölaitteet;