moniurahihna porsii

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Siis mikä tuo levy on... padan päätylevy missä tuo kiristimen jalka kiinni vai? Näkyykö tuoj levyn alta tasapainoketju ja muut hilppeet?

Vaihdoin eilen Tasapaino-akselin suosiollisella avustukselle uuden hihnan sekä rullat omaan tonttuun. Tekemäni lattarautaerikoistyökalu oli just passeli noihin hahloihin pitämään kiristintä kasassa. Vanha hihnarulla oli melkoisen heikolla hapella... rohisi ja vastusti pyörimistä melkosesti... kiristinrulla sentään vielä rullasi, mutta ihan kuiva oli oli laakeri jo tuossakin.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
peepee
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Kesä 14, 2006 23:18
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja peepee »

[quote="Ahtopaine"]Siis mikä tuo levy on... padan päätylevy missä tuo kiristimen jalka kiinni vai? Näkyykö tuoj levyn alta tasapainoketju ja muut hilppeet?

Ei näy. Levy on kolmella pultilla koneessa kiinni ja kiristin levyssä keinuakselin päässä olevalla sokalla.

Kuva
-81 99
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Isäukon tonttuun meni koko kiristin systeemi rautoineen uusiks. Oli aivan kiero ja ryssitty koko kiristin ja iskari vuotanut öljyt pihalle. Hihna hyppi pois tässäkin autossa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hieman asiaan liittyen, pystyikös tuota kiristimen iskari/jousipumppua kasaamaan uudelleen? Kävi nimittäin niin että muun remontin yhteydessä Alfamerin ohjeiden mukaan rakennettu "erikoistyökalu" petti, ja kiristin römpsähti voimalla auki, ulosti öljynsä ja levisi täysin..

Muistelisin että täällä jossain joku oli onnistunut sen ruuvipenkissä kasaamaan, mutta en haullakaan löytänyt kyseistä ketjua.

Ja kuka tekeekin työkalun kiristimen pidättämiseen, niin suosittelen todella lämpimästi paremmista/järeämmistä materiaaleista rakentamista, Alfamerin mukainen kolmen millin lattarauta ei kestänyt, vaan vääntyi hiljalleen kunnes antautui.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tuo 8mm ruostumaton kierretanko toki hiukan antaa periksi, vaan ei kuitenkaan petä.

Eli millaisen kiristimen oikein oot väsännyt. :?:

No. Jotkut noista hihnoista pystyy vaihtaan lenkkiavainta (PITKÄÄ SELLAISTA) apuna käyttäen, vaan esim tohon Jubiin ei edes tuo pitkä lenkki riitä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kurko kirjoitti:
Eli millaisen kiristimen oikein oot väsännyt. :?:
Niin siis sen Alfamerin mallin mukaisen latan jossa on 115mm etäisyydellä 8mm pultit, muistaakseni 40 ja 30mm pitkät.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Alfassa oli muistaakseni kyllä 6mm pultit, noita käytin itte sekä 10mm lattaa, kun ei ohkasempaa löytyny siihen hätään. Hyvin kesti ja sopi ainakin tuon puolesta :) ...pulttien pituudet tais olla 35mm kummatkin.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
peepee
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Kesä 14, 2006 23:18
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja peepee »

:evil: :evil: :evil:
Ja tarina jatkuu taas. Viikonloppuna alkoi kuulua jotain asiatonta ääntä sieltä remmin suunnalta. Ihmettelin kun kiristimen rulla ei ole ihan linjassa muihin nähden. Nyt kun älysin vaihtaa fikkariin patterit ja alkoi näkemäänkin jotain, niin voi sun...
Se edellisissä kuvissa oleva levy on taas murtunut!

Ismo Alangon laulun sanoin: v#tt# kun v#tutt##.

Mikä ihme tuota keksintöä vaivaa, kun ei se pysy ehjänä? Ajelin vanhalla poliisi9-satkulla huomattavasti huolettomampia kilometrejä melkein 40t. Ysisatkun hankintahintakin oli puolet siitä, mitä olen jo tontun varaosiin tänä vuonna laittanut.

Pitänee lähteä autotalliin tästä, piste comiin siis. Ja kaikki S:llä alkavat bänniin, niinku saappi, suparu, seatti ja sitroen.
-81 99
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Luin ketjun uudellen läpi, ja ei oikein tule muuta mieleen kuin että onko kiristimen "iskarissa" ollut vaimennusöljyt kotona? Sen tarkoitushan on vaimentaa pitkän hihnan aiheuttamat värähtelyt, ja voisi ajatella että jos iskari on ollut kuiva niin värinä voisi rasittaa kiristimen kiinnityslevyä ja ajan kanssa murtaa sen. Tuon itse rikki räpeltämäni iskarin purkasin ja kyllä se todellakin on oikea iskari öljysylintereineen ja venttiileineen.

Löysin itse uuden iskarin Hernesmaan autopurkamosta, mistään muualta en käytettyä saanut, ja heppu kehui että useita on vielä hyllyssä.

Eli, kaippa heillä on noita ehjiä jalkojakin.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Noitakin on sitten kaiken sorttisia (en kylläkään oo yhtään vielä purkanut) vaan joihinkin vaihtaa remmin ihan pelkällä lenkillä vääntämällä ja joissain ei meinaa kestää tuo kierretankosta tehty hihnanlöysäys työkalu.

Ja nyt kun tarkkaan miettii niin nuo löysät on olleet ilman ilmastointia.
Vaikka osanumerot taitaa olla samat. :?:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No tältä vaikuttaisi omien kokemusten mukaan myös, meinaan se joka levisi ja mitä yritin kasaan oli aivan järkyttävän jäykkä. Se minkä Hernesmaalta tilasin, oli taas jo koossa ollessaan ja jousi esijännittyneenä ihan helposti kokoonpuristettava. :?
peepee
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Kesä 14, 2006 23:18
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja peepee »

Luin ketjun uudellen läpi, ja ei oikein tule muuta mieleen kuin että onko kiristimen "iskarissa" ollut vaimennusöljyt kotona? Sen tarkoitushan on vaimentaa pitkän hihnan aiheuttamat värähtelyt, ja voisi ajatella että jos iskari on ollut kuiva niin värinä voisi rasittaa kiristimen kiinnityslevyä ja ajan kanssa murtaa sen. Tuon itse rikki räpeltämäni iskarin purkasin ja kyllä se todellakin on oikea iskari öljysylintereineen ja venttiileineen.

Löysin itse uuden iskarin Hernesmaan autopurkamosta, mistään muualta en käytettyä saanut, ja heppu kehui että useita on vielä hyllyssä.


Meni siinä pari viikkoa juuri siten, että iskari oli kuivana. Remmin "nykiminen" aiheutti sen pomppaamista uralta sivuun pykälän tai kaksi, mistä seurasi armoton kitinä. Purkasin iskarin ja täytin automaattiöljyllä, minkä jälkeen ongelmat siltä osin katosivat. Siitä operaatiosta on kuitenkin useampi viikko.

Kiitos vinkistä, pitääpä kysellä Hernesmaalta.

Ja niin, se iskari on todella jäykkä. Autossa on ilmastointi.
-81 99
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

En tiedä paljon tossa pitää puristusta olla, vaan oma prässissä kasaan puristettu ja 2 kertaa 0,8 miggilangalla ympäri surrattu ei pysynyt kasassa vaan paukku langat poikki. (tosin surrauksen juuresta). :(

Ja on ilmastointi. :)

Lieneeköhiukan liikaakin tota painetta, kun menee jo kompuran laakeri vaikka just tuli 300t täyteen.
peepee
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Kesä 14, 2006 23:18
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja peepee »

Migin langalla minäkin omani niputin-mutta lanka kaksinkerroin punottuna.
-81 99
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
peepee
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ke Kesä 14, 2006 23:18
Paikkakunta: e-p

Viesti Kirjoittaja peepee »

Minuuttimiehelle kiitokset vinkistä. Hernesmaalta löytyi osat, otin koko paketin ja hintaa tuli saman verran kuin mitä pelkkä levy maksaa. (jota tuskin olisi saabin liikkeestä hyllystä edes löytynyt)

Sattuipa vielä niin hyvin, että olin valmistautunut hakemaan osat iltasella kohtuullisen matkan päästä, mutta eipä tarvitse, kun purkaamon setä on iltasella liikkeellä siellä missä minäkin, eli saan tehtyä kaupat työmatkani varrella. Joskus tuuriakin...
-81 99
-88 900i
-89 900i
-94 9000i
-90 9000i
-90 900i
Vastaa Viestiin