Aloin tuossa ihmetellä satkun lämpömittarin neulan outoa käytöstä ja viaksi paljastui vuotava syyläri, ilmeisesti auton seisoessa järjestelmään pääsee ilmaa joka aikaan saa termostaatin ja lämpömittarin epänormaalia toimintaa.
Jäähdytin on muovipäätyinen alumiininen melko uuden näköinen (jos oikein muistan entinen omistaja oli sen joskus vaihdattanut), näyttäisi vuotavan ala vesi letkun puoleisesta ala kulmasta muovin/alumiinin välisestä saumasta n.10-15cm matkalta.
Ilmeisesti ainoa korjaus on syylärin vaihto?, minkälaisia kokemuksia muilla on muovipäätyisistä?, minkälaisen syylärin tuohon vaihdan?
Autohan on tuo allekirjoituksessa mainittu ruisku (jolla ajoin viimeiset pari viikkoa ilman minkäänlaista vikaa ).
Kiitän vastauksista.
jos ei takuuseen saa, niin yrittäisin puristella niitä reunaa puristavia alumiiniosia. jos ei sovi tekemään paikoillaan , niin uutta kehiin vaan.
Paha sanoo mistä toi johtuu, pientä tekovikaa ??, pakkanen kutistaa noita muoveja aika paljon ja tossakin on iso osa kyseessä.
Kun systeemi on kuuma ja paineinen, oliskohan jotain 1.1---1.2 bar, ja sitten kun jäähtyy menee alipaineiseksi koska ainakin paisarissa on ilmaa joka jäähtyessään kutistuu ( vai huohottaako se korkin venttiili toisin päin, no voihan se olla jumissakin ), no jos menee alipaineiseksi niin imaisee ilmaa sisäänsä.
Sitten se ilma kulkeutuu osittain termarin alle. Jos on vielä sellainen tarviketermari, missä ei ole sitä pikkureikää niin seisova ilma sitten kertoo väärää lämpötilaa mittarille. kun termari lopulta aukeaa niin se tekee sen rajusti ja syyläri saa lämpöiskun , joka on omiaan vaan vanhentamaan sen tiiviyttä ennenaikojaan. Nämä kait selittävät lämpömittarin heittelehtimistä!!!!
Jos syylari menee vaihtoon, niin kandee nesteet vaihtaa uusiin ja vaikka koko systeemi huuhdella jos ei oo koskaan sitä tehty ja panna uusi termari ( panisin nimenomaan orkkiksen, jossa on asiallinen takuu ja katsoisin, jotta siinä on se ilmankulkureikä)
Oikeastaan tossa pitäisi se paisarin korkinkin toimivuus jotenkin todeta ja myös testata, että syylarin puhallin toimii tarvittaessa.
Ota muuten syylarin termari ja poistoyhde talteen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Termostaatti on vaihdettu n. kuukausi sitten 89c calorstat (kuulemma alkuperäinen) jossa on tuo pikkureikä, mutta itsekin epäilen että pääsee ilmaa väliin ja lämmöt "hyökkäilee" ylös/alas.
Paisarin korkki huokailee molemmin päin ja venttiili(t) toimivat (tarkistin päivällä) joten alipainetta ei pitäisi muodostua.
Mikä on poistoyhde?
Viime kesänä vaihdoin alavesiletkun seudulta vuotavan alujäähyn uuteen alujäähyyn. Viime huollossa huomasivat vuotoa vastakkaisella puolella, tyhjennyspropusta vuoti. Olin vielä paikalla, kun heti kärkeen kirivät proppua.
Reilu viikko sitten katselin öljyjä yms. ja vielähän se vuoti. Soitin varaosapuljuun vuodosta ja vaihtoon menee, takuuseen. Ja eipä noissa termareissakaan mitään laatua saa. Alkuperäinen termari kesti viikon, lämpöjä nostelee ennenku termari päästää ja tyhjäkäynnillä ei kestää lämpeneminen joten se taitaa olla vielä aukikin kylmänä
tarkotin tolla tyhjennysproppua. Kuten tässäkin mainittu niin niistäkin joskus vuotaa.
voiskohan sellanen vika olla mahdollinen, jotta kannentiivari laskee paineita vesipuolelle ja se olis rasittanu syylaria, myös se lämpömittarin hyökkäily vois sillä selittyä. Mutta silloin kyllä pitäis olla kuplimista paisarissa ??
Turbossa kait palotilan paineet nousee ahdon mukaan, eli alkava vuoto ei ehkä näy tyhjäkäynnillä, mutta vapaasti henkivässä ei lie tuota ilmiötä sinällään, mutta koneen lämpenemisellä voi olla kyllä siihen vaikutusta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Asia selvä, mistä tuo proppu löytyy? itsekin kokeilin sitä etsiä mutten löytänyt.
Kannen tiivisteen luulisin olevan ehjä kun ei ole sotkenut nesteitä eikä paisariin tule kuplia isommillakaan kierroksilla.
Tuosta termostaatista nyt taas ei ota selvää pirukaan, pitää ihmetellä syylärin vaihdon jälkeen että toimiiko normaalisti.
Kokeilin rutistella siirtoleuka pihdeillä tuota syylärin sauman vuoto kohtaa muttei ainakaan vielä mitään vaikutusta, eli vaihtoon menee.
Näköjään tässä alumiinisessa blackstonessa ei olen proppua, äsken kävin hakemassa samanlaisen (ei ollutkaan vm.89:ssä kuparinen )vuotamattoman mutta hieman lamelli vikaisen syylärin, putsailin sen ja laitoin etikka vedet likoamaan mahdollisen kattila kiven varalta.
Pitänee huomenna asennella päivän valossa paikalleen ja vaihtaa nesteet, jos ei lämpömittarin neula sillä asetu niin lähtee termari vaihtoon.
Pitäisi ensin saada varmuus tuon termarin toimimattomuudesta että ilkeää mennä liikkeeseen tappelemaan, ja jos siinä on vikaa niin saavat antaa uuden ennen vanhan palautusta ettei tarvitse moneen kertaan purkaa ja koota.
Mie en ainakaan löytänyt kummastakaan satkusta nippaa, olisiko vuosi mallilla väliä?
Onkos muuten kellään tietoa tuon blackstonen rakenteesta, että onko päädyt "rymppäämisen" lisäksi kiinnitetty/tiivistetty millä? tiivisteellä tai jollain massalla? voisi ihan mielenkiinnosta kokeilla ehjätä tuon entisen varalle, kun on niin ehjän näköinen tai sitten teen siitä suihku lähteen.