Bensankulutus/teho 95/98/V-power
Oon pari kertaa nyt tankannu v-poweria ja ehkä musta tuntuu,että kone käy hienostuneemmin(mitä sit tarkottaakin) ja on kiihtyvinään helpommin.
Saattavat olla myös vaan tuntoja tai harhoja.
Pitemmälle se kuitenkin kuljettaa se on selvää!
Siitä voin kertoo sitte ku on varaa tankata enemmän kerralla.
Siis nämä verrattuna 95:een
Saattavat olla myös vaan tuntoja tai harhoja.
Pitemmälle se kuitenkin kuljettaa se on selvää!
Siitä voin kertoo sitte ku on varaa tankata enemmän kerralla.

Siis nämä verrattuna 95:een
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!
Saab 9000 2.3t jubilee -97
Saab 9000 2.3t jubilee -97
98 vs v-power
Tohon bensa keskusteluun sen verran että itse tankkasin 93 turbooni pari kertaa nesteen 98 bio bensaa,kaupunki ajossa ihan ok mutta odotas kun päästiin maantie ajoon ja ohituskaistalle niin saabi rupesi nykimään ja suoraan sanottuna tuli hätä käteen..ei tehoja??? ajettuani tankin sitten tyhjäksi, kurvasin hakemaan V-poweria ja ilokseni huomasin että tehot ja vääntö palasi pikkuhiljaa, joten itse jätän nesteen bio litkut tästä eespäin sikseen,


Cizze
VVV kirjoitti:Juu eihän tuo hintaero tosiaan konkurssiin vie.Mutta olisi tosiaan mielenkiintoista tietää todellisia kulutusarvoja molemmille litkuille hintaansa nähden jos/kun jollakin tarkempaa tietoa asiasta löytyisi.
no itse olin kirjastosta lainaillut noita kaiken moisii lehtii ja oli vissiin TM eei hajuukaan mikä numero
niin siellä oli testi jossa 2 samanlaista autoa ja toisessa käytettiin 98e toisessa 95e ja tuloket olivat 0.2s nopeempi kiihtyvyys kuin 95e käytänyt auto ja kulutus oli myös laskenut 0.2desillä\100km
ja sama testi uusittiin mutta edellisen testin 98e käyttänyt auto sai nyt 95e ja 95e käyttänyt 98e mutta tulokset olivat jälleen lähes identtiset 98e bensan hyväksi
98e siinä on bensa joka säästää bensaa!
tosin merkitys kulutukseen ja kiihtyvyyteen on monesti merkki kohtaista
tm testien mukaan 98e saadaan tehoo ja kulutusta pienemmäksi kuin 95e
testi tehtiin moneen kertaan ja samoilla autoilla ..autoja myös vaihdettiin testin välissä jotta tulokset olisivat mahdollisimman tarkkoja.
mielestäni isommilla kierroksilla auto vetää selkeesti paremmin 98e kuin 95e ja v powerista huomasin oikeesti eron
-pintakaasu parempi
-otti kierrokset pirteämmin
-kävi tasaisemmin
polttoaineen kulutuksessa en huomannut eroa...
testi tehtiin moneen kertaan ja samoilla autoilla ..autoja myös vaihdettiin testin välissä jotta tulokset olisivat mahdollisimman tarkkoja.
mielestäni isommilla kierroksilla auto vetää selkeesti paremmin 98e kuin 95e ja v powerista huomasin oikeesti eron
-pintakaasu parempi
-otti kierrokset pirteämmin
-kävi tasaisemmin
polttoaineen kulutuksessa en huomannut eroa...
saab900c kirjoitti:Itse olen huomannut 98:ssakin keskinäistä eroa.
Esim. erään halpa-aseman 98:lla auto nyki koko tankillisen ajan aina jos kiihdytti pitkään samalla vaihteella. Nykiminen alkoi jo heti ensimmäisessä kiihdytyksessä tankkaamisen jälkeen. Vettä bensassa?
Nesteen Bio-98 ainakin antaa vähemmän ahtoja cossusierrassa kuin esson 98. Tämä on kokeiltua ja mittarista luettua tietoa.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Samoja kokemuksia itsellä, juuri tuo bio-98 oli ainakin kesällä sama kun 95:llä ajelu. Nesteen normi-98 taas hyvin lähellä V-poweria (ahtojen käyttäytymisen suhteen).2.3i-16 kirjoitti:
Nesteen Bio-98 ainakin antaa vähemmän ahtoja cossusierrassa kuin esson 98. Tämä on kokeiltua ja mittarista luettua tietoa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Tankkasin V-poweria, ja kulutuslukemat alkoivat seka-ajossa hulluttelemaan 13l/100km tietävillä 

Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Ja aina pitää muistaa, että alunperin 95:lle suunniteltu moottori ei välttämättä osaa hyödyntää korkeampaa oktaanilukua.Daword kirjoitti:tm testien mukaan 98e saadaan tehoo ja kulutusta pienemmäksi kuin 95e
testi tehtiin moneen kertaan ja samoilla autoilla ..autoja myös vaihdettiin testin välissä jotta tulokset olisivat mahdollisimman tarkkoja.
Sigussa mainituille 99:lle ja Audille syötetään aina vähintään 98 oktaanista. (Ja nakuttavat kuumalla ilmalla silläkin.)
Emännän Sitikalle suositellaan 95E:tä nakutustunnistimesta huolimatta.
Pitääkin jossain välissä kokeilla, josko sitruunan moottorinohjaukselle saisi opetettua uuden ennakkokartan hakemalla tankin täyteen 98:a ja nollaamalla systeemin. Systeemi oppii uuden ennakkokartan nollauksen jälkeen n. puolen tunnin ajolla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-84 ysiysissä alkoi esiintymään jälkikäyntiä bio-98:lla parin tankkauksen jälkeen (tällöin tankissa aika varmasti enää pelkästään bio-98:a). Muilla 98-bensoilla ei jälkikäyntiä ole ollut. V-poweria olen tankannut kerran tai pari, eikä se tässä kärryssä ainakaan huonommalta vaikuttanut muihin bensoihin verrattuna.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Oma kaasarisatku ainakin on todella paljon mukavampi ajaa 98:lla kuin 95:lla.
95:lla nykii, ei kulje mihinkään ja jälkikäyntiä esiintyy.
Polttoaineenkulutuksessa en ole kevyellä kaasujalalla huomannut juurikaan eroa, mutta jos (=kun) tulee poljettua, niin 98:a kuluu huomattavasti vähemmän.
Pari vuotta sitten sain 95:a kulumaan työmatkalla (15km /sivu) lähemmäs 12l / 100km. 98:a samalla reitillä ja ajotyylillä meni aina alle 10l /100km.
Olen huomannut myös, että peräkärryn vetäminen ei nosta 98:lla ajettaessa kulutusta yhtä paljon kuin 95:lla.
95:lla nykii, ei kulje mihinkään ja jälkikäyntiä esiintyy.
Polttoaineenkulutuksessa en ole kevyellä kaasujalalla huomannut juurikaan eroa, mutta jos (=kun) tulee poljettua, niin 98:a kuluu huomattavasti vähemmän.
Pari vuotta sitten sain 95:a kulumaan työmatkalla (15km /sivu) lähemmäs 12l / 100km. 98:a samalla reitillä ja ajotyylillä meni aina alle 10l /100km.
Olen huomannut myös, että peräkärryn vetäminen ei nosta 98:lla ajettaessa kulutusta yhtä paljon kuin 95:lla.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Jortsu kirjoitti:Oma kaasarisatku ainakin on todella paljon mukavampi ajaa 98:lla kuin 95:lla.
95:lla nykii, ei kulje mihinkään ja jälkikäyntiä esiintyy.
Polttoaineenkulutuksessa en ole kevyellä kaasujalalla huomannut juurikaan eroa, mutta jos (=kun) tulee poljettua, niin 98:a kuluu huomattavasti vähemmän.
Pari vuotta sitten sain 95:a kulumaan työmatkalla (15km /sivu) lähemmäs 12l / 100km. 98:a samalla reitillä ja ajotyylillä meni aina alle 10l /100km.
Olen huomannut myös, että peräkärryn vetäminen ei nosta 98:lla ajettaessa kulutusta yhtä paljon kuin 95:lla.
95e palaa paremmin ja nopeempaa siittä johtuu 95e isompi kulutus.
98e kestää paremmin painen ja palaa hiukan myöhemmin joka periaatteellisesti nostaa tehoa ja laskee kulutusta juurikin tämän pienen tehon ja väännön nousun myötä.
itse tankkaan tästä lähin aina 98e tai ferrari bensaa
