Pakkaset & öljyt

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Pakkaset & öljyt

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo kannattaa käyttää kovilla pakkasilla notkeeta öljyä koneessa. Ja etenkin jos ajaa maantieajoa.

Maantie ajossa nimittäin viima jäähdyttää konetta. Mulla oli tuossa autossa nokan puoleisessä ensimmäisessä venttiilissä vähän jälkeä että ei oo saanu voitelua.

Ajattelin että johtuu juuri siitä kun kylmä viima jäähdyttään konetta. Joskus oli kovalla pakkasella 10W-40 mineraalit. Ja kuuli kyllä äänestä myös tyhjä käynnillä. Venttiilikoneisto raksutti.

Että lisäkkää pakkasilla vaikka jotain notkeeta öljyä koneeseen.
SAAB
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jep, juuri tuossa kun pihalla olin niin autosta talliin vein pari öljy kannua "5"w50 ja 5w50 toinen oli joku king oilsin ja toinen valvolinen synpower, valvoline vielä jotenkin kannussa hölskyi, kingi ei meinannut tulla enää edes ulos :?

että on hiukan eroja saman luokituksen öljyissäkin!

hypoidit olivat samaa luokkaa tuon valvolinen kanssa, on talvi käyttöön mukava öljy kun on keppi kevyt!

edit: niin ja pakkasta 26
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Minä oon aina käyttänyt autossa 10W30 öljyjä ja hyvin on toiminut pakkasillakin eikä oo kuulunut konehuoneesta mitään epätavallisia ääniä paitsi mitä nyt välillä vähän laturin hihna muistaa vinkaista :lol:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Pakkaset & öljyt

Viesti Kirjoittaja Daword »

kimmoisa kirjoitti:Joo kannattaa käyttää kovilla pakkasilla notkeeta öljyä koneessa. Ja etenkin jos ajaa maantieajoa.

Maantie ajossa nimittäin viima jäähdyttää konetta. Mulla oli tuossa autossa nokan puoleisessä ensimmäisessä venttiilissä vähän jälkeä että ei oo saanu voitelua.

Ajattelin että johtuu juuri siitä kun kylmä viima jäähdyttään konetta. Joskus oli kovalla pakkasella 10W-40 mineraalit. Ja kuuli kyllä äänestä myös tyhjä käynnillä. Venttiilikoneisto raksutti.

Että lisäkkää pakkasilla vaikka jotain notkeeta öljyä koneeseen.


ite oon yleensä käyttänyt 5-50 täys syntikkaa
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Pakkasta tai hellettä, niin aina menee koneeseen Mobilin 5W40, täyssynteettinen.
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

Oletteko kokeilleet Mobilin Protection Formula 0W / 40- öljyä? Käyttökokemukset kiinnostavat siitä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

palle kirjoitti:Oletteko kokeilleet Mobilin Protection Formula 0W / 40- öljyä? Käyttökokemukset kiinnostavat siitä.
Olemme. Vajaa kaksi öljynvaihtoväliä ajoin tuolla, toinen jäi kesken kun turbo porsi. :lol:

sitähän ei tarvitse mainita, että turbo oli jo "hieman" kärsinyt ennen mobiliin siirtymistä
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

Onko toi sitten ihan haitarista? Ohutta litkua?
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

palle kirjoitti:Onko toi sitten ihan haitarista? Ohutta litkua?
Lue vielä tuo V.J.S.:n pienellä präntätty teksti. :lol:

Tosin jostain luin tuosta 0W40:stä, että ei mitään kehuja ole saanut. Vai olikohan se 0W50. :oops:
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

palle kirjoitti:Onko toi sitten ihan haitarista? Ohutta litkua?
Lue pienellä painettu :lol:
.
.
.
.
.
Haitarista tai ei, minä en enään Mobilia käyt. Paitsi Pajeron takaperässä mobilin lukkoperäöljyä. Joku toinen taas ei mitään muuta käytäkkään kuin mobilia.

Minusta se nyt on aika lailla se ja sama mitä tunnetun valmistajan öljyä about puolmiljoonaa rullatussa koneessa käyttää, kunhan ne litkut vaihtelee riittävän usein. Jos ei auto pakkasilla käynnisty, niin ei liene ensimmäisenä öljyjen vika...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

V.J.S kirjoitti:Minusta se nyt on aika lailla se ja sama mitä tunnetun valmistajan öljyä about puolmiljoonaa rullatussa koneessa käyttää, kunhan ne litkut vaihtelee riittävän usein.
Nyt puhut vähän, mutta asiaa.
Itse olen vain jostain syystä tuohon Mobil -öljyyn "kiintynyt", eikä kyllä ole mitään moitetta ollutkaan. Ihan sama mikä kärry mulla on ollut, niin aina sinne on minun toimestani mennyt Mobilin täyssynteettinen 5-10W40 öljy. Vaihtoväli on ollut 10 tkm, mutta eipä ole vielä yksikään auto tai moottoripyörä "kilahtanut".
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Itse käytän 0w-40 mobilia sen takia että se on halvempaa ajossa. Sitä ei tarvi lisätä , 5w-50 täytyy lisiä.
Käyntiin lähtö on herkempi myös 0w öljyssä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

900i kirjoitti:Itse käytän 0w-40 mobilia sen takia että se on halvempaa ajossa. Sitä ei tarvi lisätä , 5w-50 täytyy lisiä.
Käyntiin lähtö on herkempi myös 0w öljyssä.

no eiköhän se riipu sitten tiivisteitä jos aine ei pysy sisällä..?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24632
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Daword kirjoitti:
900i kirjoitti:Itse käytän 0w-40 mobilia sen takia että se on halvempaa ajossa. Sitä ei tarvi lisätä , 5w-50 täytyy lisiä.
Käyntiin lähtö on herkempi myös 0w öljyssä.

no eiköhän se riipu sitten tiivisteitä jos aine ei pysy sisällä..?
ei riipu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

nalleolut kirjoitti:
Daword kirjoitti:
900i kirjoitti:Itse käytän 0w-40 mobilia sen takia että se on halvempaa ajossa. Sitä ei tarvi lisätä , 5w-50 täytyy lisiä.
Käyntiin lähtö on herkempi myös 0w öljyssä.

no eiköhän se riipu sitten tiivisteitä jos aine ei pysy sisällä..?
ei riipu.



no mistäs se johtuu jos laittaa autoon liian löysät öljyt niin alkaa tuleen läpi?
eikös se jostakin tiivisteestä läpi tiensä silloin löydä?
Vastaa Viestiin