helposti, halvalla tehoa 9000i turboon..
Suosittelen lyhyttä oppimäärää (eli foorumin lukemista pari kuukautta) ja sitten vasta puuttumaan noihin muutoksiin... Kyseleminenkin on sitten helpompaa ja saat parempia (ja tarkempia) vastauksiakin.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M kirjoitti:Suosittelen lyhyttä oppimäärää (eli foorumin lukemista pari kuukautta) ja sitten vasta puuttumaan noihin muutoksiin... Kyseleminenkin on sitten helpompaa ja saat parempia (ja tarkempia) vastauksiakin.
V-M





Voihan sitä foorumiakin lukea merkkikohtaisten jippojen löytämiseksi, mutta eihän täällä moottoritekniikasta opi juurikaan mitään. Perustiedot parempi hankkia muualta. Nettivirittäminen on ihan oma harrastuksensa!
Vieläkun tämäkään foorumin käyttäjät eivät nykyään pysty asiallisesti ja rakentavasti puhumaan mistään virittämiseen liittyvästä.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Porsche Cayman
no ainakin turbotekniikasta saa ihan maallikolle riittävän oppimäärän tältä foorumilta,
eikä tarvitse pelätä kysyvänsä tyhmiä, kun tosiaan käyttää sitä haku painiketta.. me muut ollaan jo kysytty ne kaikki tyhmät kysymykset.
ite olin ihan vihree noiden turbo juttujen kanssa vielä pari vuotta sitten.
nyt alkaa pikkuhiljaa aueta..
tosissaan virittäminen vaatiikin sitten jo laajempaa ymmärrystä, jota ei täältä välttämättä osaa hakea. ja todelliset virittäjäthän harvemmin täällä foorumeilla surffailevat, ovat pajalla..
eikä tarvitse pelätä kysyvänsä tyhmiä, kun tosiaan käyttää sitä haku painiketta.. me muut ollaan jo kysytty ne kaikki tyhmät kysymykset.
ite olin ihan vihree noiden turbo juttujen kanssa vielä pari vuotta sitten.
nyt alkaa pikkuhiljaa aueta..
tosissaan virittäminen vaatiikin sitten jo laajempaa ymmärrystä, jota ei täältä välttämättä osaa hakea. ja todelliset virittäjäthän harvemmin täällä foorumeilla surffailevat, ovat pajalla..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Tähän ketjun jatkoksi lisäisin oman kysymykseni, kun en uutta viitsi aloittaa samasta aiheesta.
Eli oma -87 T16 ahtaa kylmänä noin. 1bar, mutta koneen lämmetessä en saa ahtoja nousemaan yli 0.4barin. Missähän on mahdollinen vika ja mistähän saisin selville joko autoa on mahdollisesti lastutettu/muuten piristetty?
Ja enemmän aiheeseen liittyen, voisko pelkällä lastutuksella saada noin 200hv ulos ?
Kiitos jo etukäteen tyhmään kysymykseen esitetyistä hyvistä vastauksista.

Eli oma -87 T16 ahtaa kylmänä noin. 1bar, mutta koneen lämmetessä en saa ahtoja nousemaan yli 0.4barin. Missähän on mahdollinen vika ja mistähän saisin selville joko autoa on mahdollisesti lastutettu/muuten piristetty?
Ja enemmän aiheeseen liittyen, voisko pelkällä lastutuksella saada noin 200hv ulos ?
Kiitos jo etukäteen tyhmään kysymykseen esitetyistä hyvistä vastauksista.

kyllähän kauppiaat lupaavat lastulla noihin vanhempiin vuosimalleihin noin +50hp. sehän rapsahtaa jo yli 200 kaakkia sillon. omakohtainen kokemus tukee tätä, että tehot lisääntyy kyllä, mutta miten paljon niin en tiedä. vanhassa tonnisessa (-85) oli pensalastu ym siihen kuuluvat (apc modattu lastukauppiaalla ja pensapaineentunnistin ruuvattu ohjeen mukaisesti).
vaikka googleen haku suomenkielisiltä sivuilta "chip tuning" tms...
vaikka googleen haku suomenkielisiltä sivuilta "chip tuning" tms...
Yamaha FZ1-N -08
Omassani jäi peruspaineille lämpimänä kun nakutusanturin liitin oli hapettunut. Tuolloin aina kierrosten noustessa yli ~2400 kun APC:n olisi pitänyt mennä aktiivisen säädön alueelle, venttiili jäikin auki. Ja saattoi kuitenkin yhtäkkiä alkaa ahtaa täysahdot jos vingutti yli 4500 rpm.mangizzle kirjoitti:Eli oma -87 T16 ahtaa kylmänä noin. 1bar, mutta koneen lämmetessä en saa ahtoja nousemaan yli 0.4barin.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... anturi.jpg
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 380#347380
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jus kirjoitti:Omassani jäi peruspaineille lämpimänä kun nakutusanturin liitin oli hapettunut. Tuolloin aina kierrosten noustessa yli ~2400 kun APC:n olisi pitänyt mennä aktiivisen säädön alueelle, venttiili jäikin auki. Ja saattoi kuitenkin yhtäkkiä alkaa ahtaa täysahdot jos vingutti yli 4500 rpm.mangizzle kirjoitti:Eli oma -87 T16 ahtaa kylmänä noin. 1bar, mutta koneen lämmetessä en saa ahtoja nousemaan yli 0.4barin.
Vika on mielestäni juuri kyseinen.. Anturin liittimen kuitenkin putsasin viikonloppuna, mutta kun ei ahda niin ei ahda..


Olo on kun vaparilla.. Auttakee avutonta.

Kyllä oireet viittaa juuri anturiin. Isolla vaihteella ylämäkeen saattaa ahtaa hetkellisesti ja tosiaan ylemmillä kierroksilla kun ilmeisesti apc vaatii tietyn tason "meteliä" että suostuu toimiin tuolla aktiivisella alueella ja noilla yläkierroksilla sitä sit löytyy.mangizzle kirjoitti:Vika on mielestäni juuri kyseinen.. Anturin liittimen kuitenkin putsasin viikonloppuna, mutta kun ei ahda niin ei ahda..Vieläkin ahtaa perus paineet ja kierrosten noustessa yli 4500rpm ahto mittari saattaa pompata 1bariin..
Voiko nakutusanturi olla sitten rikki ja aiheuttaa tämän ?
Itselläkin oli hieman usko vähissä kun ässän apc rupes toimiin vasta kolmannella nakuanturilla.
Paikalliselta tarvikeliikkestä kun tuota kysäsin niin muistelisin uuden maksaneen about 70e.
Tuolla asia on selitetty vähän selkeemmin http://www.chenriks.tk/
Lämpötilan vaikutus voi johtuu vaan siitä että kun anturi lämpeää niin se lakkaa toimimasta.
Ilmeisesti on jo vähän trimmattu jos ahtaa 1barin paikkeille, tietty toisella varmasti toimivalla apc-boxilla olisi helpompi testata ensiksi jos vika on ollu koko ajan päällä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992