helposti, halvalla tehoa 9000i turboon..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Suosittelen lyhyttä oppimäärää (eli foorumin lukemista pari kuukautta) ja sitten vasta puuttumaan noihin muutoksiin... Kyseleminenkin on sitten helpompaa ja saat parempia (ja tarkempia) vastauksiakin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tästä olisi hyvä aloitaa:

Kuva
96 M75 i12 5-speed ;)
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TuPe »

V-M kirjoitti:Suosittelen lyhyttä oppimäärää (eli foorumin lukemista pari kuukautta) ja sitten vasta puuttumaan noihin muutoksiin... Kyseleminenkin on sitten helpompaa ja saat parempia (ja tarkempia) vastauksiakin.

V-M
:D - :D - :D - :D - :D -:D

Voihan sitä foorumiakin lukea merkkikohtaisten jippojen löytämiseksi, mutta eihän täällä moottoritekniikasta opi juurikaan mitään. Perustiedot parempi hankkia muualta. Nettivirittäminen on ihan oma harrastuksensa!
Vieläkun tämäkään foorumin käyttäjät eivät nykyään pysty asiallisesti ja rakentavasti puhumaan mistään virittämiseen liittyvästä.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

no ainakin turbotekniikasta saa ihan maallikolle riittävän oppimäärän tältä foorumilta,
eikä tarvitse pelätä kysyvänsä tyhmiä, kun tosiaan käyttää sitä haku painiketta.. me muut ollaan jo kysytty ne kaikki tyhmät kysymykset.

ite olin ihan vihree noiden turbo juttujen kanssa vielä pari vuotta sitten.
nyt alkaa pikkuhiljaa aueta..

tosissaan virittäminen vaatiikin sitten jo laajempaa ymmärrystä, jota ei täältä välttämättä osaa hakea. ja todelliset virittäjäthän harvemmin täällä foorumeilla surffailevat, ovat pajalla..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ansis kirjoitti:Tästä olisi hyvä aloitaa:

Kuva



Nätti mittari, vaan tuo nettiauto väittää tosta Aerosta, jotta ei myynnissä. :?:
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Kysyvä ei tiijä mihin EKSYY.

No yksi "tyhmä" kysyy enemän mihin kymmenen viisasta kerkii vastata.

No nää on näitä vanhoja kansan viisauksia.

Mutta kysy vaan ,kyllä aina jotain "löytyy".
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

:?:
mangizzle
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 20:35
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja mangizzle »

Tähän ketjun jatkoksi lisäisin oman kysymykseni, kun en uutta viitsi aloittaa samasta aiheesta.

Eli oma -87 T16 ahtaa kylmänä noin. 1bar, mutta koneen lämmetessä en saa ahtoja nousemaan yli 0.4barin. Missähän on mahdollinen vika ja mistähän saisin selville joko autoa on mahdollisesti lastutettu/muuten piristetty?

Ja enemmän aiheeseen liittyen, voisko pelkällä lastutuksella saada noin 200hv ulos ?

Kiitos jo etukäteen tyhmään kysymykseen esitetyistä hyvistä vastauksista.

:lol:
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Koivu lastuu kontti täyteen,esson paariin kertoo että on lastutettu.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

kyllähän kauppiaat lupaavat lastulla noihin vanhempiin vuosimalleihin noin +50hp. sehän rapsahtaa jo yli 200 kaakkia sillon. omakohtainen kokemus tukee tätä, että tehot lisääntyy kyllä, mutta miten paljon niin en tiedä. vanhassa tonnisessa (-85) oli pensalastu ym siihen kuuluvat (apc modattu lastukauppiaalla ja pensapaineentunnistin ruuvattu ohjeen mukaisesti).

vaikka googleen haku suomenkielisiltä sivuilta "chip tuning" tms...
Yamaha FZ1-N -08
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mangizzle kirjoitti:Eli oma -87 T16 ahtaa kylmänä noin. 1bar, mutta koneen lämmetessä en saa ahtoja nousemaan yli 0.4barin.
Omassani jäi peruspaineille lämpimänä kun nakutusanturin liitin oli hapettunut. Tuolloin aina kierrosten noustessa yli ~2400 kun APC:n olisi pitänyt mennä aktiivisen säädön alueelle, venttiili jäikin auki. Ja saattoi kuitenkin yhtäkkiä alkaa ahtaa täysahdot jos vingutti yli 4500 rpm.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... anturi.jpg
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 380#347380
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

sellasta kyselisin kun ei haulla löytäny (tai sit en osaa etsii) et mikä on paras paikka asentaa ahtopainemittarin letku..? sillee et toimis parhaiten eikä huijjais.. :twisted:
mangizzle
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 20:35
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja mangizzle »

jus kirjoitti:
mangizzle kirjoitti:Eli oma -87 T16 ahtaa kylmänä noin. 1bar, mutta koneen lämmetessä en saa ahtoja nousemaan yli 0.4barin.
Omassani jäi peruspaineille lämpimänä kun nakutusanturin liitin oli hapettunut. Tuolloin aina kierrosten noustessa yli ~2400 kun APC:n olisi pitänyt mennä aktiivisen säädön alueelle, venttiili jäikin auki. Ja saattoi kuitenkin yhtäkkiä alkaa ahtaa täysahdot jos vingutti yli 4500 rpm.


Vika on mielestäni juuri kyseinen.. Anturin liittimen kuitenkin putsasin viikonloppuna, mutta kun ei ahda niin ei ahda.. :( Vieläkin ahtaa perus paineet ja kierrosten noustessa yli 4500rpm ahto mittari saattaa pompata 1bariin.. 8O Voiko nakutusanturi olla sitten rikki ja aiheuttaa tämän ?

Olo on kun vaparilla.. Auttakee avutonta. :lol:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

mangizzle kirjoitti:Vika on mielestäni juuri kyseinen.. Anturin liittimen kuitenkin putsasin viikonloppuna, mutta kun ei ahda niin ei ahda.. :( Vieläkin ahtaa perus paineet ja kierrosten noustessa yli 4500rpm ahto mittari saattaa pompata 1bariin.. 8O Voiko nakutusanturi olla sitten rikki ja aiheuttaa tämän ?
Kyllä oireet viittaa juuri anturiin. Isolla vaihteella ylämäkeen saattaa ahtaa hetkellisesti ja tosiaan ylemmillä kierroksilla kun ilmeisesti apc vaatii tietyn tason "meteliä" että suostuu toimiin tuolla aktiivisella alueella ja noilla yläkierroksilla sitä sit löytyy.
Itselläkin oli hieman usko vähissä kun ässän apc rupes toimiin vasta kolmannella nakuanturilla.
Paikalliselta tarvikeliikkestä kun tuota kysäsin niin muistelisin uuden maksaneen about 70e.
Tuolla asia on selitetty vähän selkeemmin http://www.chenriks.tk/

Lämpötilan vaikutus voi johtuu vaan siitä että kun anturi lämpeää niin se lakkaa toimimasta.

Ilmeisesti on jo vähän trimmattu jos ahtaa 1barin paikkeille, tietty toisella varmasti toimivalla apc-boxilla olisi helpompi testata ensiksi jos vika on ollu koko ajan päällä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

9000itbo kirjoitti:sellasta kyselisin kun ei haulla löytäny (tai sit en osaa etsii) et mikä on paras paikka asentaa ahtopainemittarin letku..? sillee et toimis parhaiten eikä huijjais.. :twisted:
Imusarjasta T-liittimellä hyttiin.
Saab 9-5 2,0t -1999
Vastaa Viestiin