Mimmi kirjoitti:Daword kirjoitti:95e palaa paremmin ja nopeempaa siittä johtuu 95e isompi kulutus.
98e kestää paremmin painen ja palaa hiukan myöhemmin joka periaatteellisesti nostaa tehoa ja laskee kulutusta juurikin tämän pienen tehon ja väännön nousun myötä.
itse tankkaan tästä lähin aina 98e tai ferrari bensaa

Tähän perusteluita, kiitos.
siis miten mä sen perustelen? siittähän on TM käytännön testin ja tääl paikallises moottori liikkees testattiin tämä kysymys tietokoneen kans (eli piuhat konees kiinni ja tarkkailtiin muutoksii tietokoneen taululta...
ja näin siinä paikan päällä kuulin kun he selostivat miksi 98e olisi parempaa kuin 95e
itse en ole mikään guru että voisin perustella sen kummemmin
mutta 95e palaa nopeempaa ja herkemmin ((minkä voi jo jonkin auton jälkikäyntikin todistaa))
98e on mitattu aineelle hiukan parempaa sitkeyttä ja markinaalisesti parempaa kiihtyvyyttä niin sehän kertoo siitä että 98e kestää paineessa paljon paremmin eikä syty liian aikaisin joka veisi tehoa pois ja nostaisi täten myös hiukan kulutusta
siis tämä on ihan yleinen oktaanin vaikutus polttomoottoreihin...
mitäpä luulet miks kilpa autois ja kilpa veneis käytetään tosi korkee oktaanista polttoainetta? siittähän saadaan tehoa ja niillä moottoreilla myös on hyvä käyttää korkea oktaanista =)
ottaen myös huomioon että ikinä en oikeen ole kuullut että jollakin ois pers dynolla tuntunut 95e paremmalta kuin 98e..
eli uskon todella vakaasti oktaaniluvun hyötyyn kun puhutaan polttomoottorien tehoista...

Tosin ei sillä ihmeitä saada aikan mutta hyöty se on pienempikin hyöty