Auton päivitys

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Auton päivitys

Viesti Kirjoittaja kt »

Tilannehan on tämä: Ajelen sellaisilla autoilla joiden mahdollinen tuhoutuminen haittaisi vain henkistä kehitystäni, kun tulee suru puseroon. Eli vanhoilla tällä haavaa. No nyt on kuitenkin alkanut ajatuksissa kiertää auton vaihtaminen. Kevättä ilmassa. Noista siguni autoista ajattelin tuon og900:n vaihtamista ng 900:aan. Onko mitään järkeä? Se on niin symppis ja luotettava eikä sen kunnossapito maksa juuri mitään. Kilometrejä vain 244 tuhatta. Ja se on minun. Tonnari on perheajoihin, kun lapsiakin on kaksi. Mutta tekisi mieli vähän ergonomisempaa muotoilua, hiljaisuutta ja macphersson-jousitusta takamuksen alle.

Kun nyt Saabista puhutaan, täytyy kysyä: Minkälaista vaivoja ng 900:ssa on? Onko se hyvä auto? Mitä sanovat ne, jotka aikanaan ovat ottaneet tämän suuren askeleen pois niistä ainoista-oikeista-ja-sitä-rataa -Saabeista?
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Ainakin talvella, mun mielestä og900 on hiljaisempi koriltaan yms...
Olethan lukenut ng:n "vaakkumisesta" ja kojelauden naksahduksista talvisin....
Saab 900 2.0t Cab -97
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Alusta on nimenomaan heikoin lenkki GM900/9-3:ssa. OG900:ssa on parempi vakioalusta ja siitä saa tosi hyvän kohtuu kustannuksilla, mutta uudemman kiikkutuolin päivittäminen sellaiseksi, että autolla pysyisi edes tiellä, maksaa helposti pari tonnia.

Vanhat GM-satkut kannattaa unohtaa suosiolla, eli GM900 M1997 tai uudempi. Perustelut löytyy haulla...

Eski
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Kevättunnelmat häipyivät, kun laitoin hauksi "alusta" ja lueskelin muutamia omiinikin pohdintoihini liittyviä threadeja koskien NG:tä ja 9-3:a. Taidankin vain kunnostaa OG:n etupenkin ja vaihtaa vakaajien puslat. Ajoa tulee 10 000 vuodessa, joten sen puolesta taitaa oikeasti öljy loppua maailmasta ennen kuin 900i:n tunnit tulevat täyteen.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Useiden og900-Saabien jälkeen ei se ng 900 hullumpi ole. Muutamaa v.1995-mallista ajaneena en rupeaisi haukkumaan edes noita alkupään malleja.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Näissä "arvioissa" pitää ottaa huomioon, että og900 on hintaisekseen varsin hyvä auto ajaa verrattuna moniin muihin 500e pommeihin, kun auton arvo on lähinnä käyttöarvo tänäpäivänä, mutta ng900:ltä odotetaan 2-10x hinnan takia monilta osin paljon enemmän, joten täysin oikeaa kuvaa ei huutoäänestyksellä saa.
ng900/9-3 on suunnitelultaan paljon modernimpaa ja edustaa 90 lukua, kun taas og900 edustaa viimeiseen korjailtua ja hiottua 70 lukua, että autoja on monilta osin hyvin vaikeata verrata keskenään, kun tuo auton arvokin vääristää vertailua.

Takana
100t+ og900i -88 -117hp...
70t+ ng900 2.0T -94 -185hp...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

sanotaanko näin, että jos haluat modernimman ja mukavemman 900 saabin, niin sitten ng ja justiinsa -97 ja uudempaa hakuun.

paremmat jarrut yms...

verrattuna og900, niin käyttökytkimet kevyemmät käyttää, esim. vilkun viiksi...

taloudellisempi kun vanha satku, tosin käyttökustannukset suhteessa kalliimmat, palloniveliä ei voi vaihtaa pelkästään, koko tukivarsi siis.

käyttöhihna ja rullat, vanhassa og900 pelkästään halvat hihnat.

ei noitakaan tarvitse vaihtaa kun harvoin, mutta kumminkin.

iskarit kalliimmat.

huonompi tunkata :lol:

parempi ilmastointi, ainakin automaattinen.

automaattiloota sivistyneempi.

mutta muuten käytökseltään ja ajettavuudeltaan sivistyneempi.

itse vaihdoin alustan ihan ulkonäkösyistä, normaaliajoon riittää vakioalusta jos kunnossa.




og900 taas, sieltä näkee paremmin ulos.

varaosat halpoja.

"helpompi korjata/huoltaa"

kankeampi ajaa ja vaihteisto ei niin sutjakka.

äänekkäämpi yleisesti, mutta loppuvuoden og900 ihmeen hiljaisia osa mitä ajanut -92 ja -93

ruosteongelmia enemmän, verraten ng900.

parempi käsijarru -88 alkaen.

kaikin puolin halvempi autona, tuulilasit yms. halvempia...

jos järellä aattelee, niin en vaihtaisi, mutta jos haluaa uudemman ja sivistyneemmän satkun, niin mikä jottei 8)
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mä en ole ole nähny sitä ng saabia ikinä livenä.

Og turbo on nyt alla.
tonnareita ollu useita,mutta og on mulle se auto.

Nyt on se paikka että annan og:n tyttärelle ja tonnari on poikamiehelle liian iso??.

17 v avoliitossa , 18v tytär , 20v og satkulla/99 saabilla.

Mistähän näistä nyt olis helpoin luopuu.

Mutta nyt sitä uutta , tekeekös näillä gm saabeilla mitään.

Minä sentään olen ollu gm:llä kymmenenvuotta asenntajana.

Taidan ostaa vielä og satkun yheksänkymmentäluvulta tietty turbon.
Sit iso cooleri,lastu ,2,3 kansi ahtoja 3..putki........................
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

osta -93 vuoden 900 turbo tai turbo S, siinä on auto !


mutta eipä se ng900 hinta enää päätä huimaa, huippu hyvästä og900 näyttää ruotsissa joutuvan melkeimpä maksamaan saman mitä uudemmasta ng900...

jos tehoa haluat, niin ng900 saa pelkällä lastulla saman mitä og900 noilla muutoksillasi mitä suunnittelet...
TST
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 19:07

Viesti Kirjoittaja TST »

Puolenkymmentä vuotta sitten meidän perheessä siirryttiin Saabeissa ns. uudempaan aikaan, eli vaihdettiin -89 900c -97 ng900:een. Aiemmin oli ollut Saabin malleja 96, 99, 90 ja 900i. Kyllähän tuo ng paljon modernimmalta tuntuu, mutta silti voisi vieläkin joskus kakkosautoksi ostaa og900:n. Oli niissä vaan oma positiivinen, nostalginen tunnelmansa :cry: Kytkin on seikka, joka voi aluksi vaivata ng900:ssa. Vaijerikäyttöinen kytkin oli käytössä vuoden -97 loppupuolelle saakka ja usein se on käytössä ikävän jäykkä. Mitään yllättävää ei autossa 130-215tkm aikana esiintynyt. Jousitus on pitkäjoustoinen, kuten on jo mainittukin. Itseä tämä ei haittaa normaaliajossa, päinvastoin tämä on ominaisuus joka tekee matkustamisesta pehmeämpää ja itse ainakin pidän siitä enemmän, kuin täryytyksestä ja nykytyksestä, jota kovemmat alustat voivat aiheuttaa (kokemusta myös niistä). Eli jos ei aio radalle mennä ja ajaa pelkästään hyvillä teillä niin kyllä vakioalustallakin pärjää aivan varmasti ja pysyy myös tielläkin, toisin kuin täällä on väitetty. Autona tällä hetkellä 40tkm ajettu -99 9-3 ja auto tuntuu samalta kuin tuo ng900, mutta kytkin on siis nestekäyttöinen (kevyempi) ja ohjaus hieman hitaampi, joka sopii mielestäni paremmin alkuperäiseen jousitukseen. Kyllähän ne korjauskulut ovat näissä uudemmissa malleissa/tekniikoissa huomattavasti korkeammat kuin og900:ssa, mutta siihen on vain sopeuduttava kun tuo vanha kanta pikku hiljaa poistuu.

-Tarmo
Vastaa Viestiin