Tonnari hyytyi
Tonnari hyytyi
Perskele, aamulla kun vein poitsut hoittoon ja meinasin jatkaa matkaani töihin, niin kävelyksihän se meni. Autopa ei startannutkaan, startti kyllä pyörittää, mutta siihenpä se jääkin. Eli bensapumppu,sytytyskasetti vai joku muu vika. Aiemmin ei ole ongelmia ollut, eipähän tuo tonnari ole minulla ollutkaan kuin 1 1/2 kuukautta. Niin auto on 9000 Cs -96 2,0t ja ajettu 215000 km.
Yleisimmät syyt:
1. Bensapumppu
2. DI-kasetti (kumman värinen, musta yleensä sanoo sopimuksen irti kerrasta ja punainen varoittelee)
Muita mahdollisia:
-jos on alkuperäinen hälytin, niin suojaus piirit
-bensapunpun rele
-kampiakselin asento tunnistin (en ole varma estääkö käynnistymisen?)
Tech:llä saattaa nähdä syyn käynnistymättömyyteen.
2. DI-kasetti (kumman värinen, musta yleensä sanoo sopimuksen irti kerrasta ja punainen varoittelee)
Muita mahdollisia:
-jos on alkuperäinen hälytin, niin suojaus piirit
-bensapunpun rele
-kampiakselin asento tunnistin (en ole varma estääkö käynnistymisen?)
Tech:llä saattaa nähdä syyn käynnistymättömyyteen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Moi,
Samoja ongelmia ollut mullakin joskus kahdessa eri tonnarissa. Noiden kilometrimäärien perusteella veikkaisin vahvasti bensansyöttöpuolen viaksi. Helpoiten tarkistat asian pyytämällä kaveriasi käynnistämään autoa ja pistämällä pääsi takakonttiin ja kuuntelemalla kuuluuko mitään surinaa. Jos kuuluu surinaa bensapumppu toimii ja samaten rele. Eli silloin varmaankin virtapuolen asioita ->sytytyskasetti.
Jos ei kuuluu mitään ääntä takaboxista, niin sitten bensapumpun rele....se olisikin helppo vaihtaa tai sitten itse bensapumppu (kestääpi tuommoinen 200 tkm).
Eli tonnarissa rele (väriltään harmaa) löytyy hansikaslokerosta sulakkeiden takaa...siis Sun pitää purkaa ensin hansikaslokero poies tieltä. Ja muistaakseni "sulakelevykin" nostetaan/käännetään ylös. Tuon harmaan bensapumpun releen vieressä on tasan samanlaisia muita harmaita releitä, joten voit kokeilla jollakin näillä, auttaako releen vaihto ongelmaan.
Bensapumppu löytyypi sitten takaboxista, eli penkit kallistaen ja vaneri purkaen pääset luukulle, jonka alta löytyy bensapumppu.
Soita jos tulee kysyttävää 040-5482 192/ari
...oon noita muutaman kerran joutunut tien päällä purkamaan ; )
Samoja ongelmia ollut mullakin joskus kahdessa eri tonnarissa. Noiden kilometrimäärien perusteella veikkaisin vahvasti bensansyöttöpuolen viaksi. Helpoiten tarkistat asian pyytämällä kaveriasi käynnistämään autoa ja pistämällä pääsi takakonttiin ja kuuntelemalla kuuluuko mitään surinaa. Jos kuuluu surinaa bensapumppu toimii ja samaten rele. Eli silloin varmaankin virtapuolen asioita ->sytytyskasetti.
Jos ei kuuluu mitään ääntä takaboxista, niin sitten bensapumpun rele....se olisikin helppo vaihtaa tai sitten itse bensapumppu (kestääpi tuommoinen 200 tkm).
Eli tonnarissa rele (väriltään harmaa) löytyy hansikaslokerosta sulakkeiden takaa...siis Sun pitää purkaa ensin hansikaslokero poies tieltä. Ja muistaakseni "sulakelevykin" nostetaan/käännetään ylös. Tuon harmaan bensapumpun releen vieressä on tasan samanlaisia muita harmaita releitä, joten voit kokeilla jollakin näillä, auttaako releen vaihto ongelmaan.
Bensapumppu löytyypi sitten takaboxista, eli penkit kallistaen ja vaneri purkaen pääset luukulle, jonka alta löytyy bensapumppu.
Soita jos tulee kysyttävää 040-5482 192/ari
...oon noita muutaman kerran joutunut tien päällä purkamaan ; )
Sytkäkasetin kanssa ei kannata paljon arpoa, sen toimivuus on hyvin helppo tarkistaa.
- Sytkäkasetti irti kyljelleen (EI ylösalaisin) venttiilikopan päälle
- Virta päälle ja pois, avustaja on hyvä olla olemassa.
- Jos pois kytkettäessä tulpissa juoksee nätti kipinä rivi niin kasetti on tod.näk ok, jos joku tulppa ei kipinöi niin uutta kasettia peliin.
-Homman voi toistaa muutaman kerran jos ei kerrasta näy vikaa, se ei aina esiinny kokoajan.
Muuten tuon laatuiseen vikaan on mahdollisia syitä vähintään 5 jokaista neuvojaa kohden. DI-kasetti ja bensapumppu ovat todennäköisimmät noilla kilometreillä.
Tietysti voit katsoa vilkutteleeko CE-valo jotain vikakoodeja. Ohjeet:
http://68.18.136.40/engine_folder/Trinonicflashcode.pdf
Jutussa puhutaan -93 mallista, mutta homma pelaa uudemmissakin.
- Sytkäkasetti irti kyljelleen (EI ylösalaisin) venttiilikopan päälle
- Virta päälle ja pois, avustaja on hyvä olla olemassa.
- Jos pois kytkettäessä tulpissa juoksee nätti kipinä rivi niin kasetti on tod.näk ok, jos joku tulppa ei kipinöi niin uutta kasettia peliin.
-Homman voi toistaa muutaman kerran jos ei kerrasta näy vikaa, se ei aina esiinny kokoajan.
Muuten tuon laatuiseen vikaan on mahdollisia syitä vähintään 5 jokaista neuvojaa kohden. DI-kasetti ja bensapumppu ovat todennäköisimmät noilla kilometreillä.
Tietysti voit katsoa vilkutteleeko CE-valo jotain vikakoodeja. Ohjeet:
http://68.18.136.40/engine_folder/Trinonicflashcode.pdf
Jutussa puhutaan -93 mallista, mutta homma pelaa uudemmissakin.
-
- "Aero"
MORO!
Mä veikkaisin bensapumppua. Meinaan yhtä relettä kohti hajoaa kuulemma 100 pumppua. Ota vaikka hätävilkkusulakkeelta suora virta pumpun sulakkeelle ja kuuntele niitä surinoita. Jos pumppu pyörii niin rele on sökö ja jos ei siltikään pyöri niin eikun pumpun vaihtoon.....Pumppu maksaa alkup. n.500€ ja Motonetissä 88€. Alkup. on koko ämpäri ja Motonetin on pelkkä pumppu. Siinä joutuu vähän askartelemaan.....
Mä veikkaisin bensapumppua. Meinaan yhtä relettä kohti hajoaa kuulemma 100 pumppua. Ota vaikka hätävilkkusulakkeelta suora virta pumpun sulakkeelle ja kuuntele niitä surinoita. Jos pumppu pyörii niin rele on sökö ja jos ei siltikään pyöri niin eikun pumpun vaihtoon.....Pumppu maksaa alkup. n.500€ ja Motonetissä 88€. Alkup. on koko ämpäri ja Motonetin on pelkkä pumppu. Siinä joutuu vähän askartelemaan.....
No tuo on just sama vika mikä mulle tuli, eli auto yrittää käyntiin, mutta ei lähe niin millään. Bensapumppu vian voi myös tarkistaa seuraavasti: eli bensaletku irti moottorin päästä ja avustaja sitä pitelemään (letku suunnattuna poispäin). Toinen käy pyörittämässä startilla..jos bensaa tulee niin ei oo pumppuvika ja jos ei tule niin pumppu on hajalla. Uus alkuperäinen maksaa muuten vähän päälle 300 eur + työt ja kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa. Meni nimittäin itellä tuo askartelu ihan hukkaan ja joudun loppujen lopuksi vaihdattaan alkuperäisen. Maksoin siis 130 eur turhaa pelkästä pumpusta, joka sekin kyllä toimii.
Siinä askartelussa oli ainakin mulla se hankaluus, että ne letkut siellä sankossa on ihan hirveen kovaa muovia. Vaihdoin yhen letkun pehmeämpään kumiin. Kasasin pöntön ja laitoin autoon. Pumppu toimi, mutta kova paine ilmeisesti puristi letkua, jolloin auto ei saanu enää bensaa. Kun käyntiongelma jatku (eli auto toimi päivän) niin vein auton sitte merkkikorjaamolle, jossa vaihtovat koko pumpun uusiksi..Eli tällasen virheen ite tein..Tosin jos olisin vieny jollekki nyrkkipajalle niin olisivat varmaan laittaneet sen pelkan letkun..No tyhmyydestä sakotetaan jne..
Mulla oli kevättalvella samanlainen vika. Varsinainen syy ei koskaan selvinnyt eli akun jännite oli jostain syystä tippunut liian alhaiseksi eli ECU päätteli, että ei kannata käynnistää. Startti pyöri hienosti ja tuli tutkittua juuri bensansyöttö ja DI kasetti samalla.
Pelkkä akun lataus ei auttanu eli sen lisäksi ECU irti varttitunniksi ja sen jälkeen on toiminut...
Pelkkä akun lataus ei auttanu eli sen lisäksi ECU irti varttitunniksi ja sen jälkeen on toiminut...