Yleisimmät\kalleimmat Viat!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Daword
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Daword »

Mertmi kirjoitti:Turbon käyttöikää pidentää toki se, ettei heti kylmällä koneella kengitä hölmönä ja toisaalta myöskin ajon jälkeen muistetaan jäähdytellä konetta ja turboa käyttämällä autoa tyhjäkäynnillä tai korotetulla tyhjäkäynnillä (yli 1500rpm) varsinkin, jos on ajettu kuumalla kelillä moottoritienopeuksia ja tullaan siihen tienvarteen bensa-asemalle.

monet ovat väittäneet että turbo kestää satkuissa vaikka koko käyttö iän jos vaan muistaa noudattaa juuri noita neuvoja.

mutta niinku jälleen joku sanoo että mikään raha ei riitä pitämään turbo satkua kunnossa? jakautuu noi mielipiteet aika kummasti
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Puhuin RAKENTELUSTA.Siihen saa fyrkat menemään.On mulla ollut turbo satkuja käyttöautoinakin.Nää omat vaan on aikojen saatossa ajautuneet harrasteautoiksi.Pidän talvi/käyttöautoina vanhoja perus satkuja.Ei katsos raaski ajaa ympärivuoden/kauppaan kun on uhrannut rahaa,hikeä ja verta. :wink:
Tämän talven käyttöautona on -84 special satku ja ensi talveksi odottaa -87 autoomaatti satku.Nää on molemmat 2 ovisia-rakentelen,3 ovisia. :D
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Daword kirjoitti: kun auton ostan niin kyllä mä sen oon lähinnä luulut että ajamista varten olis eikä niinkään harrastukseks.
sitten olet eksynyt väärälle foorumille (ota huumorilla tämä) :)

no, vakavasti ottaen itsellenikin saabit on pitkälle käyttöautoja vaikka tunnearvoa ja pientä harrastustoimintaakin niihin liittyy, mutta huomaa että monilla esim. juuri vanhan turbosaabin omistajilla on käyttöautona joku uudempi peli, ja turbo palvelee harrastekäytössä, mikä tarkoittaa sitä että turbon tehoista tulee nautiskeltua ja maksettua :)

kyllä minä ainakin muistan mopediaikana miten loputon rahanmeno alkoi siitä kun osti ensimmäisen virityssarjan siihen. sen jälkeen aina levisi jostain ja luotettavuus oli tipotiessään :lol:
Daword kirjoitti:jakautuu noi mielipiteet aika kummasti
ainahan mielipiteet jakautuu, sen takia kannattaakin kysyä useammalta. mielestäni parhaan vastauksen sait heti ensimmäisenä alussa, eli yleisin ja kallein vika on RUOSTE, erityisesti käyttöautolla. Itse ajan 35-40 tkm kilsaa 23 vuotiailla ysiseillä vuosittain ja joka vuosi hitsautan noita autojani vähintänä kerran, usein pari kolmekin kertaa jokaista. onhan noita kone/vaihdelaatikkoremonttejakin ollut mutta harvoin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tema
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja tema »

Pitää vähän olla Mertmin kanssa erimieltä :) Turbo ei ole taloudellinen ongelma. Käytetty T03 tai TE05 maksaa sellaiset 150-300e kunnosta riippuen. Jos turbon laakerit vaihtaa ajoissa niin kustannukset jää todella pieneksi. Omaan T03:seen sain aikanaan 50€:lla uudet lakrut. Toki jos joutuu teettämään turbon vaihdon niin se nostaa hiukan kustannuksia, mutta on silti halpaa huvia vrt. kansi tai vaihteisto työt.

Oma Top 3-lista vois olla vaikka:

1. Ruoste
2. Vaihteisto. Lootat on puoli-ilmaisia, mutta se työ. (Vaihteistojen hajoamiset ei ole yleisiä vapareissa. Turboissa tämä on mielestäni suurin ongelma.)
3. Oudot käyntihäiriöt

Eli jos joutuu kaiken teettämään niin kannattaa harkita pykälää uudempaa, mutta toisaalta 150€ ostettu satku saattaa toimia loistavasti.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja tema »

Niin pitää vielä lisätä vähän omia kustannuskokemuksia. Tekniikkaan liittyvää en tähän laita, se kun menee tohon "rakentelu"-sarakkeeseen.

Kalleimmat kustannukset tuohon -84-vuotiseen on olleet:

Syyläri (uusi) 100€. Käytettyä ei kannata laittaa jos pitää autoa vähänkin pidempään. Niistä pyydetään suhteettomia hintoja.

Lämppärin hana. Tais olla 90€, mutta siitä on jo hetki

Kerran olen hitsannut, mutta siinä pääsin helpolla. Toki teetettynä tämäkin olisi maksanut.

Toki rahaa palaa, yllättävänkin paljon kaikkeen pieneen aina muutama kymppi kerralla, mutta kyllä bensa ja vakuutukset on edelleen se kynnyskysymys. Kaveri on nyt ajellut toista vuotta 500€ satkulla juuri ilman mitään laittoa. Joten kyllä satku on edelleenkin käypänen käyttis, mutta vanhat on aina yksilöitä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Karjay
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Karjay »

tema kirjoitti:Oma Top 3-lista vois olla vaikka:

1. Ruoste
2. Vaihteisto. Lootat on puoli-ilmaisia, mutta se työ. (Vaihteistojen hajoamiset ei ole yleisiä vapareissa. Turboissa tämä on mielestäni suurin ongelma.)
3. Oudot käyntihäiriöt
Omien kokemusteni perusteella olen aikalailla samoilla linjoilla. Sitten lisäisin vielä ärsyttävät vuodot vähän joka puolelta moottoria. Kaikki käytössäni olleet 3 satkua ovat hävittäneet jäähdytysnestettä joko rikkinäisen paisarin, syylärin tai letkujen vuotojen takia.

Samoin öljyä ja vaihteistoöljyä tuppaavat vuotamaan eri puolilta.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

no eipä kyllä oikeastaan öljyä vuotamatonta satkua olekkaan jossei juuri ole perusteellisesti huollettu tai alle 100 000 ajettu... kaikki tuon ikäisethän autot nyt jo yli 300 000 lukemissa öljyä vuotavat...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
oju
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Eikös uusia turboahtimia saa jo Biltemastakin? :wink:

EDIT: Mielestäni 99/900 ovat autoja joita voi pitää liikenteessä varsin pienellä rahalla. Osat ovat halpoja mutta joidenkin osien vaihtamiseen menee kohtuuttomasti työtä (esim. sisätilan tuuletin). Toki kaikissa autoissa on omat v-mäiset remonttikohteensa, ei Saab ole mitenkään erityisen vaikea korjattava.

Vapareissa ruoste on mielestäni pahin vitsaus. Tosin monet samanikäiset autot jatkavat taivallustaan paistinpannuina tms. joten tämä on vähän kuin kyselisi vanhainkodissa ihmisten tyypillisistä vaivoista :)
Viimeksi muokannut oju, Pe Maalis 02, 2007 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

mikkoimp kirjoitti:no eipä kyllä oikeastaan öljyä vuotamatonta satkua olekkaan jossei juuri ole perusteellisesti huollettu tai alle 100 000 ajettu... kaikki tuon ikäisethän autot nyt jo yli 300 000 lukemissa öljyä vuotavat...
Tarkoitit vissiin tolla "kaikki tuon ikäiset autot" saabeja?Meinaan kyllä moni muu härveli joka on mulla ollut,niin ovat olleet kuivia.Esim.honda ja mazda,vanhoja ja paljon ajettuja mutta tiiviitä.Satkut taasen (jotka ansaitsevat auto nimikkeen)merkkaavat kyllä reviirinsä..Jos ei tiputa niin on öljy loppu. :wink:

Lisäänpä nyt vielä tuohon tyyppivika listaan kannentiivisteen.Moni satku on kärsinyt "vajaapyttyisyydestä" käynnistyksen yhteydessä joka kuitenkin loppuu hetken päästä.
Daword
"Aero"

tomaatti kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:no eipä kyllä oikeastaan öljyä vuotamatonta satkua olekkaan jossei juuri ole perusteellisesti huollettu tai alle 100 000 ajettu... kaikki tuon ikäisethän autot nyt jo yli 300 000 lukemissa öljyä vuotavat...
Tarkoitit vissiin tolla "kaikki tuon ikäiset autot" saabeja?Meinaan kyllä moni muu härveli joka on mulla ollut,niin ovat olleet kuivia.Esim.honda ja mazda,vanhoja ja paljon ajettuja mutta tiiviitä.Satkut taasen (jotka ansaitsevat auto nimikkeen)merkkaavat kyllä reviirinsä..Jos ei tiputa niin on öljy loppu. :wink:

Lisäänpä nyt vielä tuohon tyyppivika listaan kannentiivisteen.Moni satku on kärsinyt "vajaapyttyisyydestä" käynnistyksen yhteydessä joka kuitenkin loppuu hetken päästä.

no itselläni toi t8 satku ei oo vielä tiputellut mitään öljyy alleen? ja on ajettu jo yli 300tkm
Daword
"Aero"

tema kirjoitti:Pitää vähän olla Mertmin kanssa erimieltä :) Turbo ei ole taloudellinen ongelma. Käytetty T03 tai TE05 maksaa sellaiset 150-300e kunnosta riippuen. Jos turbon laakerit vaihtaa ajoissa niin kustannukset jää todella pieneksi. Omaan T03:seen sain aikanaan 50€:lla uudet lakrut. Toki jos joutuu teettämään turbon vaihdon niin se nostaa hiukan kustannuksia, mutta on silti halpaa huvia vrt. kansi tai vaihteisto työt.

Oma Top 3-lista vois olla vaikka:

1. Ruoste
3. Oudot käyntihäiriöt

Eli jos joutuu kaiken teettämään niin kannattaa harkita pykälää uudempaa, mutta toisaalta 150€ ostettu satku saattaa toimia loistavasti.

joo no toi vaihteisto varmaan maksaa jos sen laitatuttaan joutuis.. kuten itse joutuisin jos se rikkoutuun pääsis...

no toivottavasti nyt vielä vuoden pari kestäis :D
Daword
"Aero"

tema kirjoitti:Pitää vähän olla Mertmin kanssa erimieltä :) Turbo ei ole taloudellinen ongelma. Käytetty T03 tai TE05 maksaa sellaiset 150-300e kunnosta riippuen. Jos turbon laakerit vaihtaa ajoissa niin kustannukset jää todella pieneksi. Omaan T03:seen sain aikanaan 50€:lla uudet lakrut. Toki jos joutuu teettämään turbon vaihdon niin se nostaa hiukan kustannuksia, mutta on silti halpaa huvia vrt. kansi tai vaihteisto työt.

voiko turbon hajoamista tai laakereiden vaihtoa ennakoida mitenkään? kuuluuko ääntä vai käyttäytyykö erillailla?

"itse" laskin ton turbon ahtoja lähelle normaalia ettei tuu sen takii ainaskaan ongelmii...
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lucaf kirjoitti:
juuri vanhan turbosaabin omistajilla on käyttöautona joku uudempi peli, ja turbo palvelee harrastekäytössä, mikä tarkoittaa sitä että turbon tehoista tulee nautiskeltua ja maksettua :)
Hehheh, tai sitten on harrastepelina vanha turbosaab ja käyttöpelinä turbosaab. ;)

Joo, tossa moni puhuu että og900, 99, 90 kalusto on melkohalpaa pitää yllä. Ite olen samaamieltä, mutta sillä rajoituksella, että perään pitäisi lisätä sivulause: "jos osaa itse korjata". Veikkaisin tylysti, että vanhemman kaluston pitäminen tulee kalliiksi aivan takuulla, jos joutuu kaikki hommat teettämään liikkeessä.

Tuolle Dawordille vielä sanoisin tuosta öljyvuodosta, että näähän vanhemmat sabat ei välttämättä merkkaa parkkista, mutta öljyä kuitenkin tihkuu sieltä sun täältä ajonaikana ja koko moottorin alaosa tuppaa olemaan öljyssä ja vaihteisto yleensä täysin öljynpeitossa. NÄin on tilanne miunkin 99 turbon konehuoneessa, vaikka pesin sen tossa viimekeväänä noin vuosi sitten kutkulleen siistiksi ja kaikki tiivisteet uusittiin. Ihmeesti vaan jostai aina pääsee pikkasen öljyä karkuun. En jaksa käsittää... kuva siististä koneesta
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Daword
"Aero"

lucaf kirjoitti:
Daword kirjoitti: kun auton ostan niin kyllä mä sen oon lähinnä luulut että ajamista varten olis eikä niinkään harrastukseks.
sitten olet eksynyt väärälle foorumille (ota huumorilla tämä) :)

no, vakavasti ottaen itsellenikin saabit on pitkälle käyttöautoja vaikka tunnearvoa ja pientä harrastustoimintaakin niihin liittyy, mutta huomaa että monilla esim. juuri vanhan turbosaabin omistajilla on käyttöautona joku uudempi peli, ja turbo palvelee harrastekäytössä.

se vaan on hiukan vaikee tohon ottaa jotain uudempaa autoo ku hinnatki on sitten jo mitä on.

eikä se tässä yhteis kunnassa eläminen ole 2 pienen muksun kans ns.lapsiperheenä helppoa koska penni vedetään joka suunnasta todella tiukalle.

jos tilanne ois toisin niin varmasti ois itellä 10-15vuotta nuorempi saapas.... mut päiväkään en oo katunu :P

elikkä itelle turbo saapas on nyt käyttö auto,perhe auto,kauppa kassi,"harraste auto", ja paljon muuta.... :wink:
Daword
"Aero"

Mertmi kirjoitti:
lucaf kirjoitti:
juuri vanhan turbosaabin omistajilla on käyttöautona joku uudempi peli, ja turbo palvelee harrastekäytössä, mikä tarkoittaa sitä että turbon tehoista tulee nautiskeltua ja maksettua :)
Hehheh, tai sitten on harrastepelina vanha turbosaab ja käyttöpelinä turbosaab. ;)

Joo, tossa moni puhuu että og900, 99, 90 kalusto on melkohalpaa pitää yllä. Ite olen samaamieltä, mutta sillä rajoituksella, että perään pitäisi lisätä sivulause: "jos osaa itse korjata". Veikkaisin tylysti, ettävanhemman kaluston pitäminen tulee kalliiksi aivan takuulla, jos joutuu kaikki hommat teettämään liikkeessä.

Tuolle Dawordille vielä sanoisin tuosta öljyvuodosta, että näähän vanhemmat sabat ei välttämättä merkkaa parkkista, mutta öljyä kuitenkin tihkuu sieltä sun täältä ajonaikana ja koko moottorin alaosa tuppaa olemaan öljyssä ja vaihteisto yleensä täysin öljynpeitossa. NÄin on tilanne miunkin 99 turbon konehuoneessa, vaikka pesin sen tossa viimekeväänä noin vuosi sitten kutkulleen siistiksi ja kaikki tiivisteet uusittiin. Ihmeesti vaan jostai aina pääsee pikkasen öljyä karkuun. En jaksa käsittää... kuva siististä koneesta

no kone on mielestäni kuiva eli mitään hirveitä vuotoja ei voi olla ja kaverikin sinne katseli ja totesi saman... eli tiivisteet vaikuttais olevan kohtuu hyvät... toivottavasti tulevaisuudessakin pysyis nesteet sisällä :)

no joo onhan se melki minkä auton korjaus vaan melkoisen edullista jos itse osais korjata... tosiaan itse kyl joudun turvautuun korjaamoihin toki katson aina ne edullisimmat paikat mutta ei se silti ilmaista ikänä oo vielä ollut.

täällä on 20-25e tuntipalkat 3 eri paikassa joissa olen yleensä autoo käyttänyt
Vastaa Viestiin