Tonnarin tyhjäkäynti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Racher
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Huhti 29, 2004 23:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Tonnarin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Racher »

ongelmana tyhjäkäynti. kun auton käynnistää saattaa tyhjä käynti olla aivan normaali. kun ajan pienen pätkän ja painan kytkimen pohjaan on tyhjäkäynti jossain 1500 - 1800 rpm/min.

Korkea käynti loppuu sillä kun polkasee koneen käymään vain hetkeksi 5000 kierroksen paikkeilla ja antaa poduta takaisin alas. Hetken odoteltua alkaa tyhjä käynti itsekseen nuosta päälle tuhanteen kierrokseen.

Kun aukasee konepellin ja käy hieman ruuvimeisselillä tai jollain hieman kopauttamassa joutokäynti venttiiliä alkaa kierrokset samantein laskea.

Kerran otin joutokäynti venttiilin irti ja tarkastelin niin se olis suht musta, ilmeisesti jotain nokea tai jotain mustaa todella hienoa pölyä joka on tarttunut joutokäynti venttiilin sisäpuolelle todella kovaa kiinni.
Joten kertokaahan voisko sitä mötikkää putsata jollain liuottimella vai mikä avuksi?

Auto on 9000 I combi. vm-88
Griffin 3.0 V6, parasta kyytiä housut jalassa
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Putsaa liuottimella, esim jarru tai kaasutin puhdistusspray. Ruiskuta liuotinta sisään niin kauan että toiselta puolen tulee ulos puhdasta, kuivaa ja ruuvaa paikoilleen.
Racher
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Huhti 29, 2004 23:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Racher »

Kiitti avusta. Täytyykin lähteä ostamaan tököttejä ja kokeilemaan :wink:
Griffin 3.0 V6, parasta kyytiä housut jalassa
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Liittyen samaan aiheeseen, tonnari vm. 95 2,3 ei T :
Kuinka hiivatissa siihen joutokäyntiventtiiliin pääsee käsiksi?? Kaikilla nettisivuilla opastetaan ainoastaan "vanhemman" mallisten j.v.:n irroitus. Kuvasarja kuinka sen tekee tolla 2,3:lla olisi tervetullut apu. Itse en keksi muuta kuin että imukanava pitäisi irroittaa ja ehkä kaasuläpän vivustokin... :( Ei kuulosta hyvältä -onko helpompaa = nopeampaa tapaa tiedossa?
P.S. tuo ruuvarilla napautus on toimivaksi todettu ensiapu...
Racher
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Huhti 29, 2004 23:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Racher »

Jep, se tosiaan pudottaa kierroksia samointein kun ruuvimeisselillä naputtaa milteimpä mihin tahansa kohtaa joutokäynti venttiiliä. Jos tarpeeks kauan jaksaa naputtaa ni kyllä se siitä sammuukin :lol:

ja välillä kun auto on sammuksissa ja käy pari kertaa napauttamassa niin se saattaa toimia viikon ihan normaalisti kunnes alkaa taas nostattaa kierroksia
Griffin 3.0 V6, parasta kyytiä housut jalassa
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saabsick kirjoitti:Liittyen samaan aiheeseen, tonnari vm. 95 2,3 ei T :
Kuinka hiivatissa siihen joutokäyntiventtiiliin pääsee käsiksi?? Kaikilla nettisivuilla opastetaan ainoastaan "vanhemman" mallisten j.v.:n irroitus. Kuvasarja kuinka sen tekee tolla 2,3:lla olisi tervetullut apu.
Korjaamokäsikirja neuvoo irrottamaan imusarjan yläosan B234i-koneesta venttiiliä vaihtaessa.
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip

Turbollisessa homma voisi sujua näin:
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.html
Viimeksi muokannut jus, Pe Huhti 30, 2004 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

No juu :P
Rystysethän tossa hommassa menee ja kämmenselät mustana torstaihin saakka mutta ainakin tuli vahvistus sille että on helpohko tie olemassa...
Kiitos
ja nyt vapunviettoon...ainakin tässä firmassa menee hälyt päälle just nyt... 8)
Vastaa Viestiin