tonnarin kytkinvinkki

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 776
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

tonnarin kytkinvinkki

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Hei,

Omassa toisessa tonnarissani -89 CD Tbo kytin vain hiipui ja hiipui ja kohta ei enää meinannut irrottaa millään vaikka olisi polkenut kuinka. :(

Varsinainen vika oli kytkimen poljinsylinterin kiinnityspisteen pellin väsyminen ja repeäminen.
Kaikkien tiivisteiden vaihdon ja nesteiden uusimisen jälkeenkin homma ei pelannut, mutta uskollinen Kuopiolainen huoltoliike pisti MIGin palamaan ja vot siitä tuli hyvä - ensin vaan ympärillä olleet boxit pois.

ISO kiitos Petri H:lle vuoden ensimmäisestä hyvästä työstä 2.1.2007 8)
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Saattaisi kuvitella että on melko triviaali vika tuollainen, mutta eipä taida olla. Omassa oli aikanaan sama homma, tai tarkkaan ottaen samasta kohtaa pultti oli poikki ja pääsi sylinteri taipumaan poljinta painettaessa.

Eli tosiaan kannattaa tuo kohta tarkastella jos tuntuu että sylinterit falskaa eikä kytkin irrota kunnolla.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Juu: hitsattu on täälläkin. Ostaessani tuon cc:n oli kytkimessäkin oikeasti vikaa (työsylinteri loppu), ja tämän takia poljinta oli varmaan erityisesti poljettu "läpi lattian".

Pelti ei ehtinyt vielä retkahtaa täysin, mutta murtuman kohdalta pellin eri puoliskot naksahtelivat toisiaan vasten liikkuessaan, ja ääni oli melko hälyyttävä. Hiukan railoa murtuman kohdalle, kosteaa rättiä akvaarion alle jalkatilaan ja Migger laulamaan. Tuli kummasti lisää tuntoa polkimeen, vaikka myötöliike ei vielä ollut sen suurempi :D. Saumankin sai siellä akvaariossa jollain ihmeen konstilla vielä hiottua! Nyt on kestänyt taas jo yli neljä vuotta, tosin kytkin toimii muutenkin kuten pitääkin...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
espe
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

... täällä taas erilainen vaiva kytkinpolkimessa. Männänvarren akselin reikä kulunut soikeaksi eli suuri osa polkimen liikkeestä kuluu sen varren akselin siirtämiseen reiän puolelta toiselle.. eihän se välys ole kuin parisen milliä mutta jalan alla se on jo kertaantunut melkein kymmeneksi sentiksi tjsp. Lisäksi polkimen palautusjousi on sellaisessa kulmassa, että nyt polkimen saa aina nostaa varpaalla ylös... Tarttis kai tehrä sillekin jotain...tai sitten vaihtaa automaattiin :lol:
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Joo, toi on oikein tyyppivika Saabissa, varsinkin OG-satkuissa. Helppo tosin korjata holkittamalla tai hitsaamalla se soikea reikä takaisin pyöreäksi.

Ainakin alkupään tonnaritkin kärsivät tästä yleisesti, en tiedä onko uudemmissa jotain muutosta asiaan. Äkkiseltään ajattelisi, että aikaa myöten se kuluu sieltä joka tapauksessa, oli sitten minkälaista rautaa vain.

Ellei sitten ole automaatti... :D
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 776
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Uudemmissa "tontuissa" varsinkin, mutta myös ennen 94-malleja palautumisongelman aiheutaja on yleisimmin se letku josta tapahtuu takaisinvirtaus poljinsylinterin ja kytkin/jarrunestesäiliön välillä.

Letkun ja sylinterintiivisteet jos vaihtaa pelaa taas ainakin
100 000km :roll:

Jos korjaa sen soikeaksikuluneen vastinkappaleen polkimesta oikein kunnolla, niin voi laittaa siihen oikein holkin hitsillä kiinni ensin reikä reilusti isommaksi ja sopiva holkki reikään - pelaa 1 000 000km loistavasti.

Iloisiin Polkemisiin...
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

mikäs meikäläisen vehkees vois olla kun vaikka poljin on pohjassa ei kytkin tunnu toimivan.. vahteet täyty melkei väkisin runnoa ja kytkin tuntuu painuvan pohjaan asti ilman ns. "pykälää" kun ennen tuo ns "pykälä" tuntu ja kytkin toimi.. nesteitä ei oo ruikkinu ja muuten pelittää et ei luista vedätettäes esim.. liikkeelle lähtö vaan on tuskaa kun 1,2,3 vaihteet ei tykkää kytkeytyä ja vaikka kytkin on pohjassa, 1.vaihde sisässä ja painaa kaasua noin 2000kierroksen paikkeil tuntuu selvästi et auto yrittäs väkisi liikenteesee (eli siis kytkin pohjassa!!!!) pikasii vastauksii kaivattas kun huomenna vielä ja sunnuntaina olis 400km yhteensä ajoa.. :evil:
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lähtisin tutkimaan pääsylinteriä ensin, kun se on helpompi. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

olisko mahdollista et on päässy ilmaa..? mut eikös jos siel ilmaa olis nii haittais myös jarrujen toimintaa kun on samat muljut mikäli oikein ymmärsin topiikkeja lukiessani..??? vai olenko ihan hakuteillä..??? HJELPPIKÄÄ VIISAAMMAT.. :D 8)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Sama nestesäiliö, mutta jarrut ja kytkin eivät sen jälkeen näe toisiaan, eikä mahdollinen ilma liiku puolelta toiselle.

Suosittelen tarkistamaan ne pääsylinterin tiivisteet.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

ok.. hyvä tietää.. 8)
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

sellasen ajattelin lisätä et sylintereis ei näyttäs ainakaa olevan mitn vikaa mut heittää nestettä korkin ilmareijästä kun auto käy ja kytkintä käyttää.. sikälimikäli tuost tiedost on hyötyä.. :oops:
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Pääsylinterin tiivisteet sökönä!! :cry:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

oliskos tuo nyt se vika..? siis tiivisteet.. kun näytti pikavilkasulla ehjiltä.. ei viittis turhaan vaan lähtee hakee..
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

tietääks kukaa/ voiskos selittää miten helpoin irrottaa tuo pääsylinteri..?? mitä kaikkee joutuu ottaa pois ja jotai hyviä vinkkejä ettei tulis mitn mokailtua.. lähden nyt hakeen sellasii pääsylinteri tiivistesarjaa..
Vastaa Viestiin