Elämäni helpoin alustanparannus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
nfs91
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 19:01
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja nfs91 »

Viitsitkos Hook ottaa mitat tuesta niin selvittelen kuinka karkaisu/päästäminen olisi mahdollista toteuttaa.
Mulla olisi suhteita muutamaankin paikkaan jossa voisi tuon suorittaa jos tosiaan vaan mahtuu uuniin.
Onko tuo siis umpitankoa? :oops: :?:
#2610
9-3 SS Aero -08
9-5 SC 2.3T (Aero) -08
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

19, 22 tai 25mm umpitankoa, jossa pienet lättäraudan suikaleet päissä, jossa reijät.
Mukana tulee jotkut 9.5mm halkaisijaltaan olevat tuumaiset pultit nylon muttereilla (unf kierre?). Alkuperäinen vakaaja on 8mm pulteilla kiinni, mutta kun tuo 22mm vääntää jo hieman vastaan enemmän kun tuo alkuperäinen ~15mm (?) rimpula, niin liene parempi käyttää reijän maksimikoon pultteja. Tietty pienellä porauksella menee varmaan 10mm pulttikin, jos haluaa pikkasen ranetella.

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... ucts_id=34

Nyt ei satu olemaan mallikappaletta käsissä, mutta kun saan, niin voin infota tarvittavan "uunin" koosta, jos joku haluaa itse lähteä askartelemaan.

PS. Voihan sitä auton altakin käydä ottamassa mallia, mutta alkuperäisestä on hieman paha ottaa mallia, kun ohut alkuperäinen menee reunoissa pokkauksen päällä ja reijät ovat itse tangossa joten pientä mielikuvitusta joutuu käyttämään suunnittelussa, jos ei ole "tarvikemallia" esillä...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Pakko oli vilaista muualtakin tuota roll baria, on kyllä edullinen tuolla genuinesaabilla, kun vertaa vaikka elkpartsiin, eroa puljujen hinnassa n.70e, genuinen hyväksi.
Saab 900 2.0t Cab -97
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Karkaisu ja päästäminen kyllä onnistuu, mikäli materiaalin tarpeet on selvillä molempien suhteen.
Ongelmia tuottaa, että osat pitäisi saada tänne Syrjä-Suomeen...
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

No itte sain juuri alle 22mm "home made " version ja ero on huomattava orginaaliin verratuna niin mutkissa kuin ohitus tilanteissa. 400km perusteella voin suositella vähintään saman verran kuin Teemun clämppiä, jota ilman tämäkin päivitys sattaisi olla turha :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Eikös aika mukavasti perä seuraa mukana kun lähtee ohittamaan ja entäs se puskemisen vähennys...

Nyt jo tuntuu hyvältä ja alla on 185 nastat, mikä lie tilanne kun on 225 suvikumit ja konit hitusen tiukemmalla.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Psychocowboy kirjoitti:No itte sain juuri alle 22mm "home made " version ja ero on huomattava orginaaliin verratuna niin mutkissa kuin ohitus tilanteissa. 400km perusteella voin suositella vähintään saman verran kuin Teemun clämppiä, jota ilman tämäkin päivitys sattaisi olla turha :wink:
Ja Psychocowboyhan vois vähän lisää kertoa tästä home made tekeleestä...;)
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Juusokas kirjoitti:Eikös aika mukavasti perä seuraa mukana kun lähtee ohittamaan ja entäs se puskemisen vähennys...

Nyt jo tuntuu hyvältä ja alla on 185 nastat, mikä lie tilanne kun on 225 suvikumit ja konit hitusen tiukemmalla.
Tunne on kuin joku vetäisi takapuskurista kuminauhalla pitääkseen auton "ryhdissä". Ja koska auto ei enää tempoile kuin virma varsa kiihdytyksessä(ohituksessa), tuntuu se tehottomalta :? . Seuraava parannus on pakko laittaa konepellin alle :D .
HZ81: toimin vain koekaniinina, osaako metallipaja valmistaa moisia :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Psychocowboy kirjoitti:
Juusokas kirjoitti:Eikös aika mukavasti perä seuraa mukana kun lähtee ohittamaan ja entäs se puskemisen vähennys...

Nyt jo tuntuu hyvältä ja alla on 185 nastat, mikä lie tilanne kun on 225 suvikumit ja konit hitusen tiukemmalla.
Tunne on kuin joku vetäisi takapuskurista kuminauhalla pitääkseen auton "ryhdissä". Ja koska auto ei enää tempoile kuin virma varsa kiihdytyksessä(ohituksessa), tuntuu se tehottomalta :? . Seuraava parannus on pakko laittaa konepellin alle :D .
HZ81: toimin vain koekaniinina, osaako metallipaja valmistaa moisia :wink:
Tarvii tämä "metallipaja" ilmiselvästi muutaman koekaniinin lisää, jotta saadaan varmoja tuloksia. :wink: :D
Aleksi
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 14:47
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Tyny kirjoitti: Tarvii tämä "metallipaja" ilmiselvästi muutaman koekaniinin lisää, jotta saadaan varmoja tuloksia. :wink: :D
Ihan samaa mieltä... 8) :wink:
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Ja menkääpä kokeilemaan ko tuotten kanssa leikkisästi hiekkatielle näin talvisaikaan ja menestys on taattu :D . En tiennytkään että autoilu voi olla näin kivaa kun leikkii Ari Vatasta etuvedolla :D
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Psychocowboy kirjoitti:No itte sain juuri alle 22mm "home made " version ja ero on huomattava orginaaliin verratuna niin mutkissa kuin ohitustilanteissa.
Elä päästä niitä ohi! Lisää kaasua vaan! :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

peinu kirjoitti:
Psychocowboy kirjoitti:No itte sain juuri alle 22mm "home made " version ja ero on huomattava orginaaliin verratuna niin mutkissa kuin ohitustilanteissa.
Elä päästä niitä ohi! Lisää kaasua vaan! :)
No luulis Sun tietävän kun vakkarilla huitasee Sun ohi sisämutkan kautta :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Itse ruuvasin jotain 22mm rautaa takaakseliin tuossa lauantaiiltana, ja tein ajossa seuraavanlaista huomiota:

Mutkaan/ramppiin ajaessa, auto menee kuin itsestään mutkassa, ei mitään väkisinvääntämisen tunnetta mitä aikaisemmin ilmeni, vaan menee lähes eleettömästi mutkassa :) Huomiota kuitenkin herätti "puraisu" joka seuraa lopussa jos antaa vauhdin hiipua, eli tilanteessa jossa tullaan ramppia alas, kääntyy hyvin mutta hidastaa vauhtia koska seuraavaksi pitäisi vaihtaa suuntaa tai lopussa kirraa, ja siinä lopussa sitten perä tekee ikäänkuin nykäisyn ulos. Ei siinä mitään, mutta jos tullaan vahingossa liian lujaa, tai tosiaan mutka kirraa ja joutuis vähän vähentää vauhtia niin saattaa tulla yllättävääkin sivuttaista liikettä takakontin suunnalta...

Todella miellyttävä ajaa kuitenkin, toisen merkin lausetta lainaten: "ajamisen iloa" tosiaan :)
Vielä clampin kun sais...

Testissä käytetty wanhaa 9-3 turbo-automaattia, alkuperäisillä jousilla ja iskareilla. Uudet pumput on takakontissa ja joset pajalla, lisää testiajoa suoritetaan kun alustaan on saatu uusia osia...

Rengastus 225/45-17" kitkat.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Sammy 9-3
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 17:46
Paikkakunta: ItäHellsinki

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Olen huomannut saman. Perän saa nätisti irti kaasua nostamalla. Genuine Saabin vakaaja ollut noin vuoden alla ja ei ole tarvinnut katua. Kesäkumeilla eron huomaa oikeasti!

Kannattaa seurata vakaajan pultteja etteivät löysty!
Saab 9-3 2.0t sport business -00
Vastaa Viestiin