Etupalkin maadoituspultti
Etupalkin maadoituspultti
Satku jätti tielle, virrat kateissa. Putsasin jäähdytinpalkissa olevan maadoituksen, ruuvasin takaisin kiinni, mutta meni ilmeisesti kierteet: pultti pyörii tyhjää, ei mene täyteen kireyteen, muttei aukeakaan. Pihdeillä yritin vääntää, ei auttanut. Koitan etsiä järeämmät tongit ja fillaroida hakemaan autoa.
Kysymys: Onko tuolla siis palkin sisässä jokin mutteri, joka pyörii tyhjää ja josta ei saa otetta?
Kysymys: Onko tuolla siis palkin sisässä jokin mutteri, joka pyörii tyhjää ja josta ei saa otetta?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Hätäratkaisu jolla pääsee pois tienposkesta, on vetää ne kaapelit nippuun pultilla ja mutterilla kytkien se nippu apukäynnistyskaapelilla johonkin kohtaan auton koria. Joskus polven korkuisena katselin vierestä ja näytin taskulampulla valoa, kun eräs sukulainen teki moisen toimenpiteen öiseen aikaan suunnilleen "keskellä ei mitään".
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ihan kypsä oli mulla toi maadoituskohta 89 saappaassa jo 5-6 vuotta sitten, niin ohutta se aine, jotta herkästi ne jengat menee kun reilummin kiristää. Ihana tollanen pultti josta menee kierteet, ei saa sovinnolla pois ja piuhat on jumissa, laikalla kun menee sörkkimään niin on äkkiä piuhatkin säpäleinä. No yleensä noi lähtee kun hakkaa jonkun meisselinpään sinne väliin ja sitten kiertää auki.
Nyt syksyllä jäi ne muut sähköpiuhat siis ihan käteen siitä kohdin, juottelin uusiksi, valotkin oikein kirkastui.
Oon aatellu duunata lisämaajohdon motin liittimestä siihen koriin.
Ei tossa oikein muu auta kuin vetää uus kierre viereen, isontaakaan kierrettä ei oikein voi kun isompi pultti ei mahdu niistä piuhanpäätteistä läpi sovinnolla.
Mä panin siihen kuparitahnaa ettei niin ruostuis, koska ei oikein voi maalatakkaan sitä Hyvin onkin pysynyt kondiksessa.
Nyt syksyllä jäi ne muut sähköpiuhat siis ihan käteen siitä kohdin, juottelin uusiksi, valotkin oikein kirkastui.
Oon aatellu duunata lisämaajohdon motin liittimestä siihen koriin.
Ei tossa oikein muu auta kuin vetää uus kierre viereen, isontaakaan kierrettä ei oikein voi kun isompi pultti ei mahdu niistä piuhanpäätteistä läpi sovinnolla.
Mä panin siihen kuparitahnaa ettei niin ruostuis, koska ei oikein voi maalatakkaan sitä Hyvin onkin pysynyt kondiksessa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Voihan siihen tehdä esim. M12 kierteen ja siihen laittaa pultin, johon on tehnyt sisään valmiiksi M6 tai M8 sisäkierteen ruuvipenkissä. Helppo juttu sanoisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kävi tuossa mielessä sellainen, että putsaa sen kierteen runkopalkista ja juottaa siihen kierretankoa. Sen päähän sitten esim. nylokkimutteri ja esim. kuperitahnaa liittimien suojaksi. Ja jos vaan onnistuu niin, itse tiedä kuinka tarttuu, rosteria tuo kierretanko ja mutteri.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
eli onko se maadoistuskohta pultti? runkopalkissa kierteet,ja siinä kierretanko jossa mutteri päässä?
omaani olen katsellut huolestunen oloisena ja viime viikonlopun heiluttelut ei varmaan ainakaan parantanut tilannetta. sitä ei pääse poraamaankaan ku syyläri paikoillaan...? pitänee tutkia jos sitä kuumentais toholla ja crc:tä ja sit kokeilin irroittaa!
omaani olen katsellut huolestunen oloisena ja viime viikonlopun heiluttelut ei varmaan ainakaan parantanut tilannetta. sitä ei pääse poraamaankaan ku syyläri paikoillaan...? pitänee tutkia jos sitä kuumentais toholla ja crc:tä ja sit kokeilin irroittaa!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sain auton tienposkesta kotiin, kun laitoin täyteenvaratun akun paikalleen, irrotin kaikki sulakkeet, jotka eivät auton liikkumisen kannalta ole välttämättömiä (no, vilkut sentään jätin) ja laitoin auton oman kaapelin lisäksi apukäynnistyskaapelit välille miinuskenkä - moottori ja toisen välille moottori - kori.
Kadunvarsipaikalla se on, pitää odottaa parempaa keliä ja ehkä hommata joku akku-dremeli, että saa sen pultinkannan pois. Nyt se jo heiluu kuin maitohammas, kun olen sitä erinäisin huonoin työkaluin yrittänyt kurmoottaa.
Jotain omituista sähköissä on, koska latausvalo ja öljynpainevalo eivät suostu palamaan silloinkaan, kun kaikki sulakkeet ovat paikalla. Toivottavasti pätkivät maadoitukset eivät ole rikkoneet esim. laturia...
Kadunvarsipaikalla se on, pitää odottaa parempaa keliä ja ehkä hommata joku akku-dremeli, että saa sen pultinkannan pois. Nyt se jo heiluu kuin maitohammas, kun olen sitä erinäisin huonoin työkaluin yrittänyt kurmoottaa.
Jotain omituista sähköissä on, koska latausvalo ja öljynpainevalo eivät suostu palamaan silloinkaan, kun kaikki sulakkeet ovat paikalla. Toivottavasti pätkivät maadoitukset eivät ole rikkoneet esim. laturia...
Kyllä sen kierteen esireiän sopii poraamaan, eihän se tarvitse juuri samassa paikassa olla, kunhan piuha ylettää. Samantien vetäisin "varakierteenkin", pitäähän miehellä pelimerkkejä olla.
Jos on vain hitsivehkeet niin sitten vaan pultti kannasta kiinni. Suojaa kuitenkin kierre joutilailla muttereilla ja syylärikin levynpalalla.Akun napa irti tietenkin ja maa kunnolla ensin kiinni. Akkukin olisi syytä hitsatessa poistaa, koska siellä on tunnetusti niitä räjähtäviä kaasuja sisällä.
Mä poraisin ja kierteittäisin, pääsee vähemmällä.
Jos se vanha pultti ei lähde pois , niin harkitteisin porata sen pois. ensin pieni reikä KESKELLE ja siitä sit isontaa, jos son M8 niin melkein 6 --7 mm pora riittää, loput katkee kun kääntää pihdeillä pois. eihän sitä tarvii kuin sen kannan paksuuden verran porata. jää kaapelipäätteet ehjäksi.
Jos on vain hitsivehkeet niin sitten vaan pultti kannasta kiinni. Suojaa kuitenkin kierre joutilailla muttereilla ja syylärikin levynpalalla.Akun napa irti tietenkin ja maa kunnolla ensin kiinni. Akkukin olisi syytä hitsatessa poistaa, koska siellä on tunnetusti niitä räjähtäviä kaasuja sisällä.
Mä poraisin ja kierteittäisin, pääsee vähemmällä.
Jos se vanha pultti ei lähde pois , niin harkitteisin porata sen pois. ensin pieni reikä KESKELLE ja siitä sit isontaa, jos son M8 niin melkein 6 --7 mm pora riittää, loput katkee kun kääntää pihdeillä pois. eihän sitä tarvii kuin sen kannan paksuuden verran porata. jää kaapelipäätteet ehjäksi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
Näköjään tuo maadoituspultti ei ollutkaan alunperin ongelma, vaan tässä kävi niin kuin usein tuppaa käymään. Kun alkaa roplata ilman että on ensin tutkinut kunnolla, tulee aiheuttaneeksi ns. oheisvahinkoja, kuten itse nyt tein kiristämällä tuota pulttia liian tiukalle (ei se tosin paljoa vaatinut...)
Oikea syy virtojen katoamiseen olisi löytynyt eilenkin helpolla, jos olisi tihkusateessa tienposkessa malttanut hieman paremmin tutkia.
Syynä oli laturilta lähtevä herätevirtajohto, joka oli murtunut liittimen juuresta - pakkasen ja tärinän yhteisvaikutusta, otaksun. Tuon pienen johdon katkeamisen takia tuli viime viikon alussa hankittua uusi akku ja eilen sitten rikottua nuo maadoituspisteen kierteet. Latausvaloa ei ole tullut katsottua, näissä sähköruiskupeleissä kun katse tahtoo aina nauliintua check engine -valoon (ja tässä yksilössä lisäksi myös abs-valoon, jonka sammuminen kestää ohjeaikaa kauemmin, vaikka muuten absit toimivatkin ongelmitta).
Autosta saanee liikennekelpoisen, kun etsin juottovehkeet ja laitan sen herätejohdon kuntoon. Maadoituspultti voinee odotella aikaa, kun seuraavan kerran ajan Turun suunnalle, saan auton katon alle ja paremmat työkalut käsille.
Oikea syy virtojen katoamiseen olisi löytynyt eilenkin helpolla, jos olisi tihkusateessa tienposkessa malttanut hieman paremmin tutkia.
Syynä oli laturilta lähtevä herätevirtajohto, joka oli murtunut liittimen juuresta - pakkasen ja tärinän yhteisvaikutusta, otaksun. Tuon pienen johdon katkeamisen takia tuli viime viikon alussa hankittua uusi akku ja eilen sitten rikottua nuo maadoituspisteen kierteet. Latausvaloa ei ole tullut katsottua, näissä sähköruiskupeleissä kun katse tahtoo aina nauliintua check engine -valoon (ja tässä yksilössä lisäksi myös abs-valoon, jonka sammuminen kestää ohjeaikaa kauemmin, vaikka muuten absit toimivatkin ongelmitta).
Autosta saanee liikennekelpoisen, kun etsin juottovehkeet ja laitan sen herätejohdon kuntoon. Maadoituspultti voinee odotella aikaa, kun seuraavan kerran ajan Turun suunnalle, saan auton katon alle ja paremmat työkalut käsille.
laturin päästä
Niin joo toki ne johdot on syytä ongelmatapauksissa kattella myös sielä laturin päästäkin.
Ite oon kylläkin tehnyt omaan käyttisbiiliini lisämaadoitusjohtoja. (No en oo viittiny niitävanhoja niin availla. Ja se on lisäksi hienompaa asentaa uusia. Ja samaten on aina sitä hienompaa mitä enemmän konepellin alla on niitä johtoja ja putkia sekä letkuja.)
Aikanaan huomasin kyllä että esim. valot kirkastuivat selvästi ja muutenkin sähkölaitteiden toiminta parani.
Eihän se juottaminen ole välttämättömyys, mutta paremmin kosteutta kestävät liitokset sillä kyllä saa aikaan.
Ite oon kylläkin tehnyt omaan käyttisbiiliini lisämaadoitusjohtoja. (No en oo viittiny niitävanhoja niin availla. Ja se on lisäksi hienompaa asentaa uusia. Ja samaten on aina sitä hienompaa mitä enemmän konepellin alla on niitä johtoja ja putkia sekä letkuja.)
Aikanaan huomasin kyllä että esim. valot kirkastuivat selvästi ja muutenkin sähkölaitteiden toiminta parani.
Eihän se juottaminen ole välttämättömyys, mutta paremmin kosteutta kestävät liitokset sillä kyllä saa aikaan.
SAAB