K-jetin pumpusta, vanteiden offsetista jne
K-jetin pumpusta, vanteiden offsetista jne
Siis voiko K-jetin bensapumpun asentaa ns. "kuivalle maalle" eli tankin ulkopuolelle?
Omassani on K-jet mutta d-jetin bensapumppu joka sijaitsee orkkispaikassaan peräloosterin pohjalla.
Tankista tuli jotain moskaa joka jumiutui johonkin K-jetin määräjakajaan tms, 8bar paineilmalla aukesi ainakin osittain, ehkä jotain moskaa vielä on jossain koska käy tyhjäkäyntiä hieman ontuewn eikä vastaa kaasuun kuten kuuluisi.
Mutta tuon bensapumppu ei tykännyt hommasta eli piti kovaa ääntä bensalinjan tukkeutumisen jälkeen kaiken aikaa, vasaralla takominen sai äänen katoavan lähes täysin, nyt pitää samaa ääntä lyhyen aikaa vain noin 5s välein. Siis jotain vikaa tuli sinne moottorin heloihin tm eikä tuosta nykyisestä ole kuin varapumpuksi.
Mihin nuo K-jetin moskat tavallisimmin jäävät kiinni?
Entäs millaisen paineen/tuoton K-jetti vaatii jos kävisin ostamassa jonkin mahdollisimman edullisen tarvikempumpun tuohon?
Omassani on K-jet mutta d-jetin bensapumppu joka sijaitsee orkkispaikassaan peräloosterin pohjalla.
Tankista tuli jotain moskaa joka jumiutui johonkin K-jetin määräjakajaan tms, 8bar paineilmalla aukesi ainakin osittain, ehkä jotain moskaa vielä on jossain koska käy tyhjäkäyntiä hieman ontuewn eikä vastaa kaasuun kuten kuuluisi.
Mutta tuon bensapumppu ei tykännyt hommasta eli piti kovaa ääntä bensalinjan tukkeutumisen jälkeen kaiken aikaa, vasaralla takominen sai äänen katoavan lähes täysin, nyt pitää samaa ääntä lyhyen aikaa vain noin 5s välein. Siis jotain vikaa tuli sinne moottorin heloihin tm eikä tuosta nykyisestä ole kuin varapumpuksi.
Mihin nuo K-jetin moskat tavallisimmin jäävät kiinni?
Entäs millaisen paineen/tuoton K-jetti vaatii jos kävisin ostamassa jonkin mahdollisimman edullisen tarvikempumpun tuohon?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Maalis 05, 2007 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tattis tiedosta, tuntui toimivan ihan kunnolla tuolla D-jetin pumpullakin kunnes tuo moskaepisodi tapahtui. Tuskin noiden kahden järjestelmän bensanpaineilla on suurtakaan eroa?Suppari kirjoitti:Voi asentaa ulkopuolelle,pitää tosin melkoista möykkää.
Kjet ei toimi kunnolla millään muulla,kuin kjetin omalla bensapumpulla,johtuen korkeista bensanpaineista jotka vaatii toimiakseen.
D-jetin pumppu pitää pientä surinaa siellä takaloosterin pohjalla, vanerikannen alla eikä sitä kuule parkissakaan jos esim. sisäpuhallin on päällä. Nyt kun vikaantui niin alkoi kuulemaan sisälle asti.
Onko se K-jetin pumppu aidosti kovaääninen, meinaan että 34-vuotiaassa tupliksessa on muutenkin aika kirjava äänimaailma jotta tuskin pieni ääni mitään haittaisikaan, etenkään kun sijaitsee auton takaosassa?
Et satu muistamaan minkä verran k-jet vaatii painetta toimiakseen?
Edit: hommalla olisi vain jokseenkin kiire koska oli tarkoitus käyttää tuo huomisaamuna katsastuksessa, mutta täytyy toki saada pelaamaan jälleen kunnolla, mutta alkuviikosta olisi hyvä saada kilvet paikoilleen ettei tarttis kulkea julkisilla

No nykymittakaavan mukaan melko kovaääninen,mutta ei mielestäni häiritsevä.
Ei muistu mieleen nyt justiinsa,villi veikkaus ettei suuttimet paljoa alle 3bar aukea?Kait siellä jotain purkaamoita tai motonet on,josta sais ihan oikean pumpun?
Ei muistu mieleen nyt justiinsa,villi veikkaus ettei suuttimet paljoa alle 3bar aukea?Kait siellä jotain purkaamoita tai motonet on,josta sais ihan oikean pumpun?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
No kun ei tuohon sekasikiöön ole siis ns. oikeaa pumppua, tai siis kait oikein valinta olisi K-jetin pumppu mutta se täytyy asentaa kontin pohjalle koska tuohon ei sovi uudemmanmallinen muovitankki johon sopisi sisään K-jetin pumppu. Ei kenenlläkään sattuisi olemaan mittoja K-jetin pumpulle jotta tietäisi sopiiko se ylipäätään tuohon autoon?
Mitenköhän olisi viisainta koettaa poistaa moskat k-jetistä, laittamalla pumppu pyörimään ja yksi kerrallaan aukaista määräjakajan liittimiä josko vaikka bensan mukana tulisi moskat ulos?
En usko että moskaa on niinkään suuttimissa koska tuon käyntihäiriöt lamauttavat kerralla koko moottorin eli polttoainetta ei tule riittävästi sinne määräjakajan jakokohtaan asti.
Mitenköhän olisi viisainta koettaa poistaa moskat k-jetistä, laittamalla pumppu pyörimään ja yksi kerrallaan aukaista määräjakajan liittimiä josko vaikka bensan mukana tulisi moskat ulos?
En usko että moskaa on niinkään suuttimissa koska tuon käyntihäiriöt lamauttavat kerralla koko moottorin eli polttoainetta ei tule riittävästi sinne määräjakajan jakokohtaan asti.
Mittasin minulla irtonaisena olevan K-jetin pumpuksi luulemani pumpun.
Runko-osan pituus 120 mm ja halkaisija 60 mm. Imupuolen nipan ulkohalkaisija 12 mm, takaiskuventtiilin banjopultin halkaisija 12 mm.
Ulkonäkö kokolailla samanlainen kuin LH-jetin Bosch-pumpulla:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3015_1.JPG
Runko-osan pituus 120 mm ja halkaisija 60 mm. Imupuolen nipan ulkohalkaisija 12 mm, takaiskuventtiilin banjopultin halkaisija 12 mm.
Ulkonäkö kokolailla samanlainen kuin LH-jetin Bosch-pumpulla:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3015_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pura se jako palikka siitä jakajasta. Voimaa ei saa käyttää (sormin lämmittämällä esim. keski mäntä ei mene enään eri lämpöiseen runkoon enään paikalleen). Siiten vain huuhtelua ja kokeiluang900aero kirjoitti:No kun ei tuohon sekasikiöön ole siis ns. oikeaa pumppua, tai siis kait oikein valinta olisi K-jetin pumppu mutta se täytyy asentaa kontin pohjalle koska tuohon ei sovi uudemmanmallinen muovitankki johon sopisi sisään K-jetin pumppu. Ei kenenlläkään sattuisi olemaan mittoja K-jetin pumpulle jotta tietäisi sopiiko se ylipäätään tuohon autoon?
Mitenköhän olisi viisainta koettaa poistaa moskat k-jetistä, laittamalla pumppu pyörimään ja yksi kerrallaan aukaista määräjakajan liittimiä josko vaikka bensan mukana tulisi moskat ulos?
En usko että moskaa on niinkään suuttimissa koska tuon käyntihäiriöt lamauttavat kerralla koko moottorin eli polttoainetta ei tule riittävästi sinne määräjakajan jakokohtaan asti.
Pumppu toimii kyllä mutta mielellään pensapinnan alapuolelle jotta lappo toimisi etes vähän apuna tai sitten erillinen syöttöpumppu (sellanen vakio kuten tonnarissa se Boschin vastaava)
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Eli sitten omaani on kait asennettu jompi kumpi noista ehdottamistasi:jus kirjoitti:Mittasin minulla irtonaisena olevan K-jetin pumpuksi luulemani pumpun.
Runko-osan pituus 120 mm ja halkaisija 60 mm. Imupuolen nipan ulkohalkaisija 12 mm, takaiskuventtiilin banjopultin halkaisija 12 mm.
Ulkonäkö kokolailla samanlainen kuin LH-jetin Bosch-pumpulla:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3015_1.JPG
http://www.freewebs.com/sautio/P1010144.jpg
Juu ja tiedossa on että pumppu kuuluisi tuon peltilevyn toiselle puolelle mutta se ei mene sinne ennenkuin auto alkaa toimimaan kunnolla kaikin tavoin, on hankalaa aina irrotella tuota peltilevyä jne. Eikä tuo asennus muutenkan ole kovin siisti, parannellaan jahka ehditään, mm. tuo levy on menossa elektrolyysikäsittelyyn jne.
Kuitenkin sain auton käymään taas ihan normaalisti, puhalsin 8 barin paineilmalla tulo-ja ja paluuputket läpi, ja irrotin määräjakajasta kaikki muut paitsi lähdöt suuttimille ja puhaltelin ne läpi. Suihkutin menopuoliin carburator cleaneria monet kerrat ja painoin ilmaa perään, en tiedä oliko vaikutus muutan kuin psykologinen.
Lopuksi laitoin vielä CRC:tä perään kera paineilman, sillä tuskin on mitään merkitystä.
Lorautin tankkiin muutaman korkillisen 2T-öljyä, yksinomaan tuon mökäävän pumpun takia, senkin toimenpiteen merkitys lienee ainoastaan haitallinen 4T-autossa.
Muistoksi tästä episodista jäi kuitenkin tuo vähän väliä "piereskelevä" bensapumppu, eli uusi pumppu täytyy hankkia heti huomenna. Pitää ottaa tuo vanha malliksi koska sillä tuo järjestelmä tuntuisi pelaavan hienosti.
Ja tuollainen pumppu ei tosiaankaan pidä mitenkään häiritsevää meteliä tuolla takana, sellainen pieni siritys joka ei ainakaan itseäni häiritse.
Harmillisesti koeajo ei tänään enää onnistunut koska imusarjalta lämppärinhanalle menevä vesiputki ratkesi tänään jo toisen kerran. Eipä ihmekään koska on taatusti orkkiskamaa vuosikymmenten takaa ja koska jouduin puristamaan hanalle menevän pään 1/2 kokoon alkuperäisestä.
Jos kävisin huomenna hakemassa esim. hertsikan länskäristä K-jetilliseen B-koneisen kuuluvan vesiletkun niin mahtaisiko löytyä

Pitää koettaa väsätä siihen toimivampi ratkaisu esim. Etolan kumiputkista ja hakea vaikka rautakaupasta T-haara jotta saisi kierron myös pumpulle, muuten voi tulla liian kylmä kajuutassa.
Katsastus suoritettu lähes onnistuneesti, oli unohtunut kiristää pari pulttia eturipustuksista ja noiden jalkapallovanteiden offset on väärä noin vanhaan tuplikseen, etupää nostettuna rengas vastaa jousilautaseen/jouseen kun renkaita kääntää, ja takana vastaa pitkittäisin tukivarsiin perän ollessa ylhäällä.
Onko kenelläkään tietoa minkälaiset vanteet tuohon sitten sopii ja mistä niitä voi ostaa?
Onko kenelläkään tietoa minkälaiset vanteet tuohon sitten sopii ja mistä niitä voi ostaa?
Ei ole kuin 185/65R15 enkä noita kapeampia tuohon kyllä laita, etenkään kun on kaksi sarjaa hyväkuntoisia renkaitakin. Löytyisiköhän noihin jotain spacereita ja saisikohan niillä keskitettyä vanteet kunnolla, mielestäni mutterit voisivat jäädä sentin verran ulommas aivan hyvin. ?nalleolut kirjoitti:sul on liian leveät gummit alla. aikoinaan ekaan 99siin ku laitettiin vakio vanteelle 205 taakse niin piti juuri niitä pitkittäis tankoja pikkasen kopauttaa sisään päin.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24632
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
hmm keskittävät spacerit....biltemassa on jotakin...höh.... 155/80r15" ne alla pitää olla! kysymys menikö leimasta läpi vai pitääkö nuo viat korjata uusinta näytölle? meinaan jos se rengas siihen ottaa kiinni siinä vaiheessa ku jousto on täysin ulkona niin siviililiikenteessä tuskin tulee ongelmia... ai niin täähän oli paaliin menossa,mitä sie turhaan murehdit!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Onnittelut! Ainakin omaan vm. 73 emssiin meni uudemmat jalkapallovanteet. Minullahan oli tuolloin 165SR15 -renkaat, jotka alle kesäksi laitoin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Pitää vaihtaa vanteet ja kiristää' parit ruuvit uusintanäyttöön eli ei mennyt läpi.nalleolut kirjoitti:hmm keskittävät spacerit....biltemassa on jotakin...höh.... 155/80r15" ne alla pitää olla! kysymys menikö leimasta läpi vai pitääkö nuo viat korjata uusinta näytölle? meinaan jos se rengas siihen ottaa kiinni siinä vaiheessa ku jousto on täysin ulkona niin siviililiikenteessä tuskin tulee ongelmia... ai niin täähän oli paaliin menossa,mitä sie turhaan murehdit!
Eikait paaliin voi viedä katsastamatonta autoa
