K-jetin pumpusta, vanteiden offsetista jne

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

K-jetin pumpusta, vanteiden offsetista jne

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siis voiko K-jetin bensapumpun asentaa ns. "kuivalle maalle" eli tankin ulkopuolelle?
Omassani on K-jet mutta d-jetin bensapumppu joka sijaitsee orkkispaikassaan peräloosterin pohjalla.
Tankista tuli jotain moskaa joka jumiutui johonkin K-jetin määräjakajaan tms, 8bar paineilmalla aukesi ainakin osittain, ehkä jotain moskaa vielä on jossain koska käy tyhjäkäyntiä hieman ontuewn eikä vastaa kaasuun kuten kuuluisi.
Mutta tuon bensapumppu ei tykännyt hommasta eli piti kovaa ääntä bensalinjan tukkeutumisen jälkeen kaiken aikaa, vasaralla takominen sai äänen katoavan lähes täysin, nyt pitää samaa ääntä lyhyen aikaa vain noin 5s välein. Siis jotain vikaa tuli sinne moottorin heloihin tm eikä tuosta nykyisestä ole kuin varapumpuksi.

Mihin nuo K-jetin moskat tavallisimmin jäävät kiinni?

Entäs millaisen paineen/tuoton K-jetti vaatii jos kävisin ostamassa jonkin mahdollisimman edullisen tarvikempumpun tuohon?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Maalis 05, 2007 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Voi asentaa ulkopuolelle,pitää tosin melkoista möykkää.

Kjet ei toimi kunnolla millään muulla,kuin kjetin omalla bensapumpulla,johtuen korkeista bensanpaineista jotka vaatii toimiakseen.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Suppari kirjoitti:Voi asentaa ulkopuolelle,pitää tosin melkoista möykkää.

Kjet ei toimi kunnolla millään muulla,kuin kjetin omalla bensapumpulla,johtuen korkeista bensanpaineista jotka vaatii toimiakseen.
Tattis tiedosta, tuntui toimivan ihan kunnolla tuolla D-jetin pumpullakin kunnes tuo moskaepisodi tapahtui. Tuskin noiden kahden järjestelmän bensanpaineilla on suurtakaan eroa?
D-jetin pumppu pitää pientä surinaa siellä takaloosterin pohjalla, vanerikannen alla eikä sitä kuule parkissakaan jos esim. sisäpuhallin on päällä. Nyt kun vikaantui niin alkoi kuulemaan sisälle asti.
Onko se K-jetin pumppu aidosti kovaääninen, meinaan että 34-vuotiaassa tupliksessa on muutenkin aika kirjava äänimaailma jotta tuskin pieni ääni mitään haittaisikaan, etenkään kun sijaitsee auton takaosassa?

Et satu muistamaan minkä verran k-jet vaatii painetta toimiakseen?

Edit: hommalla olisi vain jokseenkin kiire koska oli tarkoitus käyttää tuo huomisaamuna katsastuksessa, mutta täytyy toki saada pelaamaan jälleen kunnolla, mutta alkuviikosta olisi hyvä saada kilvet paikoilleen ettei tarttis kulkea julkisilla ;)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

No nykymittakaavan mukaan melko kovaääninen,mutta ei mielestäni häiritsevä.

Ei muistu mieleen nyt justiinsa,villi veikkaus ettei suuttimet paljoa alle 3bar aukea?Kait siellä jotain purkaamoita tai motonet on,josta sais ihan oikean pumpun?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Max käyttöpaineet.

L-jet -> 4.0-4.5bar
K-jet -> 5.0-6.0bar
D-jet -> ei tietoa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No kun ei tuohon sekasikiöön ole siis ns. oikeaa pumppua, tai siis kait oikein valinta olisi K-jetin pumppu mutta se täytyy asentaa kontin pohjalle koska tuohon ei sovi uudemmanmallinen muovitankki johon sopisi sisään K-jetin pumppu. Ei kenenlläkään sattuisi olemaan mittoja K-jetin pumpulle jotta tietäisi sopiiko se ylipäätään tuohon autoon?

Mitenköhän olisi viisainta koettaa poistaa moskat k-jetistä, laittamalla pumppu pyörimään ja yksi kerrallaan aukaista määräjakajan liittimiä josko vaikka bensan mukana tulisi moskat ulos?
En usko että moskaa on niinkään suuttimissa koska tuon käyntihäiriöt lamauttavat kerralla koko moottorin eli polttoainetta ei tule riittävästi sinne määräjakajan jakokohtaan asti.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mittasin minulla irtonaisena olevan K-jetin pumpuksi luulemani pumpun.

Runko-osan pituus 120 mm ja halkaisija 60 mm. Imupuolen nipan ulkohalkaisija 12 mm, takaiskuventtiilin banjopultin halkaisija 12 mm.

Ulkonäkö kokolailla samanlainen kuin LH-jetin Bosch-pumpulla:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3015_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

ng900aero kirjoitti:No kun ei tuohon sekasikiöön ole siis ns. oikeaa pumppua, tai siis kait oikein valinta olisi K-jetin pumppu mutta se täytyy asentaa kontin pohjalle koska tuohon ei sovi uudemmanmallinen muovitankki johon sopisi sisään K-jetin pumppu. Ei kenenlläkään sattuisi olemaan mittoja K-jetin pumpulle jotta tietäisi sopiiko se ylipäätään tuohon autoon?

Mitenköhän olisi viisainta koettaa poistaa moskat k-jetistä, laittamalla pumppu pyörimään ja yksi kerrallaan aukaista määräjakajan liittimiä josko vaikka bensan mukana tulisi moskat ulos?
En usko että moskaa on niinkään suuttimissa koska tuon käyntihäiriöt lamauttavat kerralla koko moottorin eli polttoainetta ei tule riittävästi sinne määräjakajan jakokohtaan asti.
Pura se jako palikka siitä jakajasta. Voimaa ei saa käyttää (sormin lämmittämällä esim. keski mäntä ei mene enään eri lämpöiseen runkoon enään paikalleen). Siiten vain huuhtelua ja kokeilua

Pumppu toimii kyllä mutta mielellään pensapinnan alapuolelle jotta lappo toimisi etes vähän apuna tai sitten erillinen syöttöpumppu (sellanen vakio kuten tonnarissa se Boschin vastaava)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:Mittasin minulla irtonaisena olevan K-jetin pumpuksi luulemani pumpun.

Runko-osan pituus 120 mm ja halkaisija 60 mm. Imupuolen nipan ulkohalkaisija 12 mm, takaiskuventtiilin banjopultin halkaisija 12 mm.

Ulkonäkö kokolailla samanlainen kuin LH-jetin Bosch-pumpulla:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3015_1.JPG
Eli sitten omaani on kait asennettu jompi kumpi noista ehdottamistasi:
http://www.freewebs.com/sautio/P1010144.jpg
Juu ja tiedossa on että pumppu kuuluisi tuon peltilevyn toiselle puolelle mutta se ei mene sinne ennenkuin auto alkaa toimimaan kunnolla kaikin tavoin, on hankalaa aina irrotella tuota peltilevyä jne. Eikä tuo asennus muutenkan ole kovin siisti, parannellaan jahka ehditään, mm. tuo levy on menossa elektrolyysikäsittelyyn jne.

Kuitenkin sain auton käymään taas ihan normaalisti, puhalsin 8 barin paineilmalla tulo-ja ja paluuputket läpi, ja irrotin määräjakajasta kaikki muut paitsi lähdöt suuttimille ja puhaltelin ne läpi. Suihkutin menopuoliin carburator cleaneria monet kerrat ja painoin ilmaa perään, en tiedä oliko vaikutus muutan kuin psykologinen.
Lopuksi laitoin vielä CRC:tä perään kera paineilman, sillä tuskin on mitään merkitystä.
Lorautin tankkiin muutaman korkillisen 2T-öljyä, yksinomaan tuon mökäävän pumpun takia, senkin toimenpiteen merkitys lienee ainoastaan haitallinen 4T-autossa.
Muistoksi tästä episodista jäi kuitenkin tuo vähän väliä "piereskelevä" bensapumppu, eli uusi pumppu täytyy hankkia heti huomenna. Pitää ottaa tuo vanha malliksi koska sillä tuo järjestelmä tuntuisi pelaavan hienosti.
Ja tuollainen pumppu ei tosiaankaan pidä mitenkään häiritsevää meteliä tuolla takana, sellainen pieni siritys joka ei ainakaan itseäni häiritse.

Harmillisesti koeajo ei tänään enää onnistunut koska imusarjalta lämppärinhanalle menevä vesiputki ratkesi tänään jo toisen kerran. Eipä ihmekään koska on taatusti orkkiskamaa vuosikymmenten takaa ja koska jouduin puristamaan hanalle menevän pään 1/2 kokoon alkuperäisestä.

Jos kävisin huomenna hakemassa esim. hertsikan länskäristä K-jetilliseen B-koneisen kuuluvan vesiletkun niin mahtaisiko löytyä :)
Pitää koettaa väsätä siihen toimivampi ratkaisu esim. Etolan kumiputkista ja hakea vaikka rautakaupasta T-haara jotta saisi kierron myös pumpulle, muuten voi tulla liian kylmä kajuutassa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Katsastus suoritettu lähes onnistuneesti, oli unohtunut kiristää pari pulttia eturipustuksista ja noiden jalkapallovanteiden offset on väärä noin vanhaan tuplikseen, etupää nostettuna rengas vastaa jousilautaseen/jouseen kun renkaita kääntää, ja takana vastaa pitkittäisin tukivarsiin perän ollessa ylhäällä.
Onko kenelläkään tietoa minkälaiset vanteet tuohon sitten sopii ja mistä niitä voi ostaa?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24632
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sul on liian leveät gummit alla. aikoinaan ekaan 99siin ku laitettiin vakio vanteelle 205 taakse niin piti juuri niitä pitkittäis tankoja pikkasen kopauttaa sisään päin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

nalleolut kirjoitti:sul on liian leveät gummit alla. aikoinaan ekaan 99siin ku laitettiin vakio vanteelle 205 taakse niin piti juuri niitä pitkittäis tankoja pikkasen kopauttaa sisään päin.
Ei ole kuin 185/65R15 enkä noita kapeampia tuohon kyllä laita, etenkään kun on kaksi sarjaa hyväkuntoisia renkaitakin. Löytyisiköhän noihin jotain spacereita ja saisikohan niillä keskitettyä vanteet kunnolla, mielestäni mutterit voisivat jäädä sentin verran ulommas aivan hyvin. ?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24632
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hmm keskittävät spacerit....biltemassa on jotakin...höh.... 155/80r15" ne alla pitää olla! kysymys menikö leimasta läpi vai pitääkö nuo viat korjata uusinta näytölle? meinaan jos se rengas siihen ottaa kiinni siinä vaiheessa ku jousto on täysin ulkona niin siviililiikenteessä tuskin tulee ongelmia... ai niin täähän oli paaliin menossa,mitä sie turhaan murehdit!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Onnittelut! Ainakin omaan vm. 73 emssiin meni uudemmat jalkapallovanteet. Minullahan oli tuolloin 165SR15 -renkaat, jotka alle kesäksi laitoin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

nalleolut kirjoitti:hmm keskittävät spacerit....biltemassa on jotakin...höh.... 155/80r15" ne alla pitää olla! kysymys menikö leimasta läpi vai pitääkö nuo viat korjata uusinta näytölle? meinaan jos se rengas siihen ottaa kiinni siinä vaiheessa ku jousto on täysin ulkona niin siviililiikenteessä tuskin tulee ongelmia... ai niin täähän oli paaliin menossa,mitä sie turhaan murehdit!
Pitää vaihtaa vanteet ja kiristää' parit ruuvit uusintanäyttöön eli ei mennyt läpi.
Eikait paaliin voi viedä katsastamatonta autoa 8)
Vastaa Viestiin