Yleisimmät\kalleimmat Viat!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saba90
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Myrkky kirjoitti:Jälkikäyttö ei tee pahaa lati pohjassa poljetulle vaparillekkaan, vaan kannen ja tiivisteen osalta pätee ihan niinkuin turboissakin.
Joo kyllä minä oon ainakin jälkikäyttänyt tuota minun vapariakin :P ei se ainakaan pahaa tee ja koskaan ei oo niin kiire etteikö ehtisi jälkikäyttää moottoria :wink:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Daword
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Daword »

saba90 kirjoitti:
Myrkky kirjoitti:Jälkikäyttö ei tee pahaa lati pohjassa poljetulle vaparillekkaan, vaan kannen ja tiivisteen osalta pätee ihan niinkuin turboissakin.
Joo kyllä minä oon ainakin jälkikäyttänyt tuota minun vapariakin :P ei se ainakaan pahaa tee ja koskaan ei oo niin kiire etteikö ehtisi jälkikäyttää moottoria :wink:

juu totta... eikä se bensakaan siinä hirveesti kuluun pääse
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
himmee
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja himmee »

saba90 kirjoitti:
Tässä ollaan samoilla jäljillä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mitä nyt tässä on jonkin ajan sisällä nähnyt/kuullut huolloista ja remonteista niin kyllä tuollainen satku on kuitenkin halpa auto pitää. Tuttavien autosta hajosi pumppu ja ilmamassamittarikin meni vaihtoon. Korneinta hommassa oli se, että tuolloin mulla oli mennyt Turbon varaosiin ja huoltotöihin saman verran rahaa, ja lista olis pitkä jos sen laittais.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Daword
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Daword »

dimebak kirjoitti:Mitä nyt tässä on jonkin ajan sisällä nähnyt/kuullut huolloista ja remonteista niin kyllä tuollainen satku on kuitenkin halpa auto pitää. Tuttavien autosta hajosi pumppu ja ilmamassamittarikin meni vaihtoon. Korneinta hommassa oli se, että tuolloin mulla oli mennyt Turbon varaosiin ja huoltotöihin saman verran rahaa, ja lista olis pitkä jos sen laittais.

:D
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Djjules
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Lainaan härskisti tätä ketjua, mutta hieman asiaa sivuten ERITTÄIN tyhmä kymysys...

Miten kannentiivisteen saa poltettua? Palaako se sitten ihan vaan käytön myötä, vai vaatiiko se aina jonkun fiban notta palaa? Meinaan jos se on satkun heikkous (onko vaan turbon?) ja omassa (8tappi-iivari) mittarissa kohta 400tkm eikä niin sitten minkäännäköstä haisua millon kannen tiivari viimeks vaihdettu / koskaan, olis varmaan vaihto edessä kun nyt on selkeetä käyntiongelmaa vaikka sytkä + bensa toimii. Kyllähän mä ite saan sen varmasti selville että mikä prkl siinä mättää, mutta otanko kansipahvin lukuun, vaikkei kone ole esim. keitelly, vaan ihan vaan ton kilometrilukeman takia? :roll: Öljyt pysyy öljyinä (syö hyyyvin vähän) ja vodakin taitaa pysyä vodana / ennallaan määrällisesti...
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
ou812
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Vioista vielä että eiköhän 2.1 malleissa mene kannentiiviste jokaisesta 150 tkm tienoilla. Bensapumppu pettää kohta 200tkm jälkeen.

Hinnoista ei kukaan vielä sanonut että jos kone leikkaa kiinni, sisusta syttyy palaan ja kori ruostuu samalla poikki niin korjaus ei maksa mitään kun on 4 varaosa- autoa ja korjaushalli kaikilla varusteilla. Aikaa korjaamiseen menee iteltä 6 viikkoa 3 pv mutta ei maksa mitään, halpa auto pitää.
toms
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja toms »

kannentiivisteen ikään vaikuttaa yleensä myös se että montako kertaa kone lämpeää kylmästä kuumaksi. Lohko valurautaa ja kansi alumiinia niin laskeskelin kerran että -10 asteesta + 90 asteeseen kun kone lämpeää niin valuteräksen ja alumiinin lämpölaajenemisero on . 0,4 mm ( muistaakseni ) eli sen verran ne hiissaa toisiaan vasten ja tarpeeksi kauan ku sitä tapahtuu niin tiiviste ei pidä. Tämän liikkumailmiön näkee vanhasta tiivisteestä hyvin 1 ja 4 pyttyjen kohdalla ku on sellaiset rannut hangannut liekkirenkaisiin.

Eli pitkänmatkalaiskoneella voi mennä kansitiiviste 400-500 tkm ja jos helvetisti kylmää ajoa eli paljon käynnistyksiä ym. niin 150-200 tkm ja tiiviste on loppu.

Myös nesteitten vaihto vaikuttaa tiivisteen ikään = vanhat nesteet niin tiivisteen pelti syöpyy välistä ja alkaa vuotamaan eli nesteen vaihto vähintään kahden vuoden välein ja tislatulla vedellä laimennettuna , ei hanavedellä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Penanen
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Tätä Tomsin mainitsemaa elämistä tapahtuu myös pystysuunnassa. Kylmänä kansi puristaa tiivistettä vähemmän. Ajan myötä tiiviste litistyy kovaksi Lisähuolia tuo kansipulteista hävinnyt joustavuus, joka johtaa murtumiin kannessa. Kansipultit on halpoja kannen vaihtoon nähden.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tosta 99:n koneesta jälkikiristin kannenpultit muutaman kymmenentuhannenkilsan ajon jälkeen. Ne kiristyi 1/4 kierrosta verrattuna siihen asentoon missä ne oli ennen toimenpidettä. Niin, että kyllä se pahvi ilmeisesti litistyy ajanoloon. Harmi vaan, ettei vuoto hävinnyt ko. toimenpiteellä. Ilmeisesti kansi on halki jostain. Kokeilin sitten sitä hupaisaa kikkakolmosta, eli kanelipussillisen kippaamista jäähdytinveteen. Kaneli on pitänyt jäähdysvedet koneessa ja kolmella käynnistymisen poissa jo yli puolivuotta! Eipä uskoisi, mutta pakko on, ku omasta autosta on kyse. 8O

Toki on ehjä kansi tulossa. Vein viimeperjantaina koneistamoon venttiilitöitä ja tasopinnan oikaisua varten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tonppa
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Ässä kirjoitti:Kallein on kaikkien vikojen äiti, Saabin osto...
Joo'o, saas nähdä. Saba ollu korjaamolla nyt semmottiis puoli vuotta. Vikaa ei ole löytynyt mistään, saas nähä paljonko velottavat työstä. :lol:

Saapa nähdä meneekö koneenvaihtohommiksi. :twisted:
lintta go go
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Aika jänniä nuo kansipahvi ongelmat, mulla on tuo 8v iivari vielä avaamaton ja mittarissa on 460 000, eli itsellä on tullut n. 65th ajettua ja edellinen omistaja posotteli 250th, öljyähän tuo syö jo hieman mutta nesteet pysyy sisällä eikä katoa mihinkään, ajatteli ajaa ton koneen totaalisesti loppuun mikäli muu tekniikka kestää :D
Djjules
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Djjules »

njoo kyllä mä näillä tiedoilla sen pahvin vaihdan kun ei se loppujen lopuksi oo niin iso homma. Samalla katon jakopään ketjun venyneisyyden ja vaihdan jos on tarvis.

Käyn huomenna ostamassa kaikki sytkäosat, että parempi toimia niillä, ja varmaan toimiikin. Ehkä joskus kuumana kesäpäivänä laitan sitten kansipaffin, venakopan tiivisteen, jakopään ketjun, kiristimet, öölit ja suodattimen tapiks, niin eiköhän taas hoppa kulje. Hurjispäissäni vien tietysti kannen koneistamolle ja venttiilit säädätykseen ja imarin + pakarin kohdistukseen. Eiköhän se näillä eväillä.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
akyttala
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Omassa kaasari-Saabissani yleisin ja myös kallein vika on ollut bensatankit tyhjentyminen.. ;)

Seuraavana yleisyydessä taitaa tulla pallonivelet, joita saa vaihtaa parin vuoden välein, mutta sehän on halpaa hupia.
Toiseksi kalleimmaksi taasen taitaapi tulla tuo ruoste, jos kunnolla laittaa, mutta katsastus on mulla onneksi maaliskuussa, jolloin voi aina pikakorjata pakkelilla ja miettiä, että ensi kesänä sitten. No kesät on tähän asti mennyt ohi eikä mitään ole tullut laiteltua, mutta jospa kohta muistais/jaksais..
Kallista puuhaa ovat myös renkaitten osto ja öljynvaihto, mutta nehän eivät ole vikoja, vaan ihan tavanomaista kulumista. Itseasiassa pallonivelien suhteenkaan ei taideta puhua viasta..
Yleisin varsinainen vika taitaa siis olla öljyvuodot, jotka nekin tosin saa kerralla kuriin, kun vaihtaa ne tietyt O-renkaat ja stefat.

Melko vähävikainen auto tuommonen kaasari-satku loppujen lopuksi.;) No arvohan sillä on alentunut lähes 100%, kun ostaessa -00 maksoi 35t vanhaa rahaa ja nyt saa olla onnellinen, jos joku harrastaja osaa antaa arvoa ja pari lanttia heittää..;) Mutta kuten varmaan ei monet muutkaan, en minäkään ole tästä luopumassa.
toms
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja toms »

Itsellä on nyt alla pallonivelet millä ajettu yli 200 tkm ja ei yhtään väljää = Rasvanipat. Kesä ja talvirenkaitten vaihdon yhteydessä suoritettu rasvaus.

Meillä on ikäpäivää laitettu nipat niveliin ja ei sen jälkeen enään ikinä ole tarttenut vaihtaa niveliä sen vuoksi. 30 vuoden kokoemuksella.
Tietenkään ei ole käytetty halpoja italo-ym. niveliä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin