vaihtomoottori + vaihteisto aj. 456000 km
vaihtomoottori + vaihteisto aj. 456000 km
Tere!
Joo tässä tein sitten uusimman hankinnan, eli ostin SAAB 900c M1989 ja ajettu noin 456000 km.
Sain edukkaasti ja autossa paljon käyttökelpoisia osia.
Mutta viittiskö tostä laittaa vaihteistoa ja moottoria omaan noin 300 tkm ajettu autoon?
Siis silleen että ei enempää remppaa tee. Onko tossa jo vähä liikaa kilsoja?
Muuten kyllä kone toimii oikeen hyvin ja vetää. Ei myöskään venttiilit raksuta eikä ketju. Eikä kolisekaan.
Vaihteisto toimii ja vaihteet pysyy päällä, eikä äännä. Ei rutise (paitti jos tunkee ykköstä väkisin päälle). Öljyinä siellä on jokkut hypoidit. Ihmeen notkeesti menee vaiteet päälle, taitaa olla toi keppi vähän löysä.
Synkronoinnit jotenkin tuntuu vaan silleen keppiin. Ensin kun vaihtaa niin menee synkronointikohtaa jossa on hetken ja sen jälkeen menee vaihde päälle. Näin etenkin kolmonen tekee. (Omassani menee huomattavasti nopeemmin päälle.)
Ei täristä vetoniveletkään.
Mutta mahtaako kannattaa?
Avasin venttiilikonpan huohotusletkun koneen käydessä sekä kylmänä että lämpimänä. Kyllä sieltä ilmaa tuli, mutta ei ainakaan solkenaan höyrä taikka pakokaasua.
Lämpimänä käynnistettäessä öljynpainevalo paloi jotain puolisekuntia. Mutta jos esim. käynnistää autoa kylmänä ja ei sammuu, niin voiko siitä päätellä mitään että miten nopeesti se öljynpainevalo syttyy eli paineet laskee?
Joo tässä tein sitten uusimman hankinnan, eli ostin SAAB 900c M1989 ja ajettu noin 456000 km.
Sain edukkaasti ja autossa paljon käyttökelpoisia osia.
Mutta viittiskö tostä laittaa vaihteistoa ja moottoria omaan noin 300 tkm ajettu autoon?
Siis silleen että ei enempää remppaa tee. Onko tossa jo vähä liikaa kilsoja?
Muuten kyllä kone toimii oikeen hyvin ja vetää. Ei myöskään venttiilit raksuta eikä ketju. Eikä kolisekaan.
Vaihteisto toimii ja vaihteet pysyy päällä, eikä äännä. Ei rutise (paitti jos tunkee ykköstä väkisin päälle). Öljyinä siellä on jokkut hypoidit. Ihmeen notkeesti menee vaiteet päälle, taitaa olla toi keppi vähän löysä.
Synkronoinnit jotenkin tuntuu vaan silleen keppiin. Ensin kun vaihtaa niin menee synkronointikohtaa jossa on hetken ja sen jälkeen menee vaihde päälle. Näin etenkin kolmonen tekee. (Omassani menee huomattavasti nopeemmin päälle.)
Ei täristä vetoniveletkään.
Mutta mahtaako kannattaa?
Avasin venttiilikonpan huohotusletkun koneen käydessä sekä kylmänä että lämpimänä. Kyllä sieltä ilmaa tuli, mutta ei ainakaan solkenaan höyrä taikka pakokaasua.
Lämpimänä käynnistettäessä öljynpainevalo paloi jotain puolisekuntia. Mutta jos esim. käynnistää autoa kylmänä ja ei sammuu, niin voiko siitä päätellä mitään että miten nopeesti se öljynpainevalo syttyy eli paineet laskee?
SAAB
Satkussa parani vaihtoisto huomattavasti, kun vaihdettiin mineraalimoottoriöljyt laatikkoon. Suosittelen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mitäpä tolle ihmeitä tarvii tehdä. Kannattaa kuitenkin uusia venakopan tiiviste, öljypumpun tiiviste ja kampiakselin stefat. Muutenkin silmäillä että muut tiivisteet on ehjät. Laatikostakin tuppaa iän myötä menemään ne maljan laakerit ja stefat, jotka on kohtuu iisi homma vaihtaa uusiin etenkin, jos konelaatikkopaketti on irtaallaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jaha, taas päästiin vaihteistoöljykeskusteluun 
Mutta kyllä mullakin 10W30 mineraali toimi satkun manuaalivaihteistossa ihan hyvin.
Ja alkuperäiseen kysymykseen - miksipä et ottaisi toimivaa tekniikkapakettia käyttöön, kun kuvauksesta päätellen on iskussaan. Ainahan on olemassa ikävien yllätysten mahdollisuus, mutta on se mahdollisuus olemassa alle 200 tkm ajetussakin.

Mutta kyllä mullakin 10W30 mineraali toimi satkun manuaalivaihteistossa ihan hyvin.
Ja alkuperäiseen kysymykseen - miksipä et ottaisi toimivaa tekniikkapakettia käyttöön, kun kuvauksesta päätellen on iskussaan. Ainahan on olemassa ikävien yllätysten mahdollisuus, mutta on se mahdollisuus olemassa alle 200 tkm ajetussakin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
hypoidi on paljon liukkaampaa, synkkarenkaat ovat saattaneet kuluakin, jos pitkään ovat liukuneet hypoidissa. Jos kama haisee hypoidille niin vaihtaisin mineraalit, jotta on vertailukelpoinen.
Vaihtojuttuhan on paljolti kiinni tarpeista, nykyisen auton kuntoa/ tarpeita tietämättä aika hakuammuntaa ottaa kantaa.
Paljon kuitenkin antaisin pisteitä paremmista pelleistä, koska loppupeleissä ne yleensä ratkaisevat.
Minä ajaisin uudella tulokkaalla jonkin aikaa ( esim yli 1 kk, jotta saa hyödynnettyä seisontavakuutuksen ) ja katsoisin vuodot, viat yms ja mittaisin puristukset molemmista ja tekisin mahdollisimman paljon vertailevia mittauksia. Sitten niiden perusteella päätös ja nimenomaan suunnitelma, mitä otetaan eri paketeista.
kansi/ lohko/ loota olisivat pääpaketteja ja kori se paras osa.
Maljat, jarrut, navat laakereineen, vetonivelet, pakoputki, laturi, startti jne..... osapaketteja.
Jotkut pitää katsoa ajokunnossa ja osa vasta purettuna.
Mm. mittaisin öljynpaineet jos valo syttyy hidastetusti tai sitten vaihtaisin anturit vertaillakseni. jos pumppu on kulunut, niin parempi tietenkin kehiin.
Kun on päättänyt kumpi auto jää, niin esim purkaa ensin sen ja ajelee huonommalla. Irroittelee ja remppaa kaikki siitä piilistä valmiiksi, jotta saa minimoitua ilman ajokuntoista autoa olon ajan jne....
Vaihtojuttuhan on paljolti kiinni tarpeista, nykyisen auton kuntoa/ tarpeita tietämättä aika hakuammuntaa ottaa kantaa.
Paljon kuitenkin antaisin pisteitä paremmista pelleistä, koska loppupeleissä ne yleensä ratkaisevat.
Minä ajaisin uudella tulokkaalla jonkin aikaa ( esim yli 1 kk, jotta saa hyödynnettyä seisontavakuutuksen ) ja katsoisin vuodot, viat yms ja mittaisin puristukset molemmista ja tekisin mahdollisimman paljon vertailevia mittauksia. Sitten niiden perusteella päätös ja nimenomaan suunnitelma, mitä otetaan eri paketeista.
kansi/ lohko/ loota olisivat pääpaketteja ja kori se paras osa.
Maljat, jarrut, navat laakereineen, vetonivelet, pakoputki, laturi, startti jne..... osapaketteja.
Jotkut pitää katsoa ajokunnossa ja osa vasta purettuna.
Mm. mittaisin öljynpaineet jos valo syttyy hidastetusti tai sitten vaihtaisin anturit vertaillakseni. jos pumppu on kulunut, niin parempi tietenkin kehiin.
Kun on päättänyt kumpi auto jää, niin esim purkaa ensin sen ja ajelee huonommalla. Irroittelee ja remppaa kaikki siitä piilistä valmiiksi, jotta saa minimoitua ilman ajokuntoista autoa olon ajan jne....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
vaihtomoottori+vaidelaatikko
omistuksessani oli 580000km ajettu 900i 81 moottori ja vaihteiso olivat tehtaan jäljiltä , huollettu vain , auto purettiin 599999 , ajo kuntoisena vaidelaatikko siirrettiin 900i 91 neljävuotta sitten kilometrejä tullut noin 45000 lisää laatikolle, vain vetomaljat vaidettiin laatikon vaidon yhteydessä .laatikossa oli käytetty kunnon vaiteistoöljyjä ei mitään moottoriöljyjä , huonoilla öljyillä ajettaessa öljy ei pysy hammasrattaiden päällä ,suojaamassa kulumiselta ,koska öljyt kuumenevat .kovilla pakkasilla autoa piti tyhjäkäyttä vaide vapaalla öljyjen notkistamiseksi.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-