Isat vikakoodi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Isat vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Wege »

Luetutin Isat:lla vikakoodit kun CE-valosta ei kerta kaikkiaan ottanut erkkikään selvää kun vilkkuminen muistutti discovaloa..stroboa..(boksissa häikkää?) mutta tosiaan Isat antoi koodit: 22450=Polttoaine-ilmaseos liian laiha, lambdatunnistin ei voi säätää, 58371= ruiskutusventtiili viallinen, 42452=M1991-: polttoaine ilmaseos liian laiha ajettaessa.

58371 koodi aiheuttaa CE-valon jatkuvan päälläolon.

CE- valo syttyy n. kilometrin ajon jälkeen, saattaa välillä sammua ja syttyy taas palamaan. Ja voi nykähdellä (harvoin).

Ilmavuotoa en ole vielä löytänyt, laihalla siis mukamas kulkee, uusi lambda on vielä kokeilematta. Kone toimii muuten kyllä hyvin, tehot tallella jne.
Ja mites noi ruiskusuuttimet, voiko niitä kotikonsteilla testata mitenkään?

Mitä tarkoittaa vikakoodi APC-60001? Minun opuksista ei tuota koodia löydy.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Isat vikakoodi

Viesti Kirjoittaja jus »

Wege kirjoitti:Mitä tarkoittaa vikakoodi APC-60001? Minun opuksista ei tuota koodia löydy.
"DI/APC-järjestelmä 89- "kirja kertoo vikakoodille 60001 seuraavaa:
ROM-muisti, toiminta viallinen
A) Tuhoa vikakoodi ISATilla, aja autoa mikäli mahdollista ja tarkasta syntyykö vikakoodi uudelleen.
B) Vaihda DI/APC-ohjausyksikkö.
"Polttoainejärjestelmä 85 -93" kertoo vikakoodille 58371 seuraavaa:
Toimenpiteet LH2.4, 2.4.1, 2.4.2

Huomaa: Vika vo johtua myös puuttuvasta sytytystoiminnosta jossain sylinterissä. Tämän vuoksi voidaan tarvita myös sytytysjärjestelmän vianetsintää, ks. soveltuvaa käsikirjan osaa.

Katso vianetsinnän suhteen myös osaa "Ruiskutusventtiilien tarkastus".
Jos ISAT:ia ei käytetä, siiryy kohtaan 2.
1) Virta päällä, valitse ISAT:lla käskykoodi 552. Vaihtoehtoisesti voidaan komponenttikoestus tehdä itsediagnoosin avulla. Tarkasta kuuntelemalla että kaikki ruiskutusventtiilit toimivat (15 Hz). Jos venttiilit toimivat, jatka vianetsintää, mutta ota huomioon, että voi esiintyä tilapäisiä vikoja.
2) Virta katkaistuna. Irrota kaikki ruiskutusventtiilien sähköliitännät. Kyske testivalodiodi jokaisen ruiskutusventtiilin sähköliitäntään (yhteen kerrallaan). Pyöritä käynnistysmoottoria, tarkasta vilkkuuko testivalodiodi. Jos vilkkuu, siirry kohtaan 3. Jos ei vilku, siirry kohtaan 4.
3) Sähköliitännät irrotettuina, mittaa resistanssi ruiskutusventtiilien liitosnavoista. Resistanssin pitää olla 10 - 20 ohm. Jos näin ei ole, vaihda viallinen venttiili.
4) Virta päällä, tarkasta että kunkin ruiskutusventtiilin sähköliitännän navalla 1 on akkujännite. Jos jännite on, siirry kohtaan 5. Jos ei ole, tarkasta sähköliitännän navan 1 ja pääreleen navan 87 välinen johdin.
5) Virta katkaistuna ja LH-ohjausyksikkö kytkettynä irti, tarkasta kunkin ruiskutusventtiiilin navan 2 ja sähköliitännän navan 18 (LH2.2 napa 13) välinen johdin.
6) Tee virtausmittaus, ks. osaa "Ruiskutusventtiilien virtauskapasiteetin tarkastus".
7) Jos vika on tästä huolimatta edelleen olemassa, kokeile uudella ohjausyksiköllä, ks. sivu 61.

Vihje: Jos yksi ruiskutusventtiili on kytkettynä irti, moottori saa lihavamman polttoaineseoksen.
Kohdassa ruiskutusventtiilien tarkastus mittaillaan suuttimien vastuksia yhdessä ja erikseen ja tarkastellaan johtosarjan eheyttä, ehjän suuttimen vastusarvoksi 20C lämpötilassa annetaan 16 ohm.

Kohdassa Ohjausyksikön ruiskutusventtiileille lähettämien signaalien tarkastus mitataan suuttimilla näkyvää jännitettää (breakout-boksia apuna käyttäen) moottorin käydessä ja kuulostellaan stetoskoopilla/ruuvimeisselillä lämmityskäytön (epätasaisen joutokäynnin tapauksessa) aikana, että kukin suuttin toimii ja nakuttaa. Jos kaikki nakuttavat, mutta silti käy epätasaisesti, irrotetaan suuttimen johtoja yksi kerrallaan, kierrosluvun laskun pitää kunkin suuttimen ollessa irrotettuna olla samanlainen.

Kohdassa virtauskapasiteetin tarkastus irrotetaan suuttimien johdot suuttimista ja bensakisko imusarjasta, laitetaan bensapumpun sulakkeelle hyppylanka jolloin pumppu pyörii jatkuvasti, ja asetetaan mittakuppi suuttimen alle ja kytketään suuttimeen jatkuva akkujännite irtojohdoilla 30 sekunniksi. Suuttimen keskinäinen virtauskapasiteetti on oltava sama. Esim. 20 asteen lämpötilassa 3 bar paineensäätimillä B202i:llä 90 ja Turbo B234:llä 145 ml/30 s.

Koodi 42452 tarkoittaisi tuon kirjan mukaan Polttoaineseos liian lihava joutokäynnillä johtuen ilmamassamittarista, ruiskutusventtileistä, polttoaineen paineensäätimestä" ja neuvotaan tarkistamaan polttoainepaine ja paineensäätimen toiminta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Viesti Kirjoittaja Wege »

Kiitoksia jus:lle hyvistä vinkeistä!!!
Kokeilin originaalilla APC-rom:lla (stage x ollut paikoillaan+LH-lastu) ja nyt pystyi vikakoodit lukemaan CE-valosta, eli edelleen laihalla kulkee. SP:n APC/DI lastussa lienee jotain häikkää vikadiagnostiikan kanssa (rom-vika?).

Tuo bensapaineen säädinvika voisi olla mahdollinen, sillä keskikulutusmittari näyttää jatkuvasti 1,3 - 1,5 litraa pienempää kulutusta kuin mitä todellisuudessa menee (matka-ajossa).

Jatkan mahd. vikakohteiden läpikäymistä tässä kun kerkeän, eiköhän se "peikko" löydy sieltä jostakin!!!
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Viesti Kirjoittaja Wege »

Polttoainepaine oli OK. 99- turbo-ajoilta on kokemusta tukkeutuneesta ruiskusuuttimesta eli kuormitus kovilla kierroksilla aiheutti käyntiääneen semmoisen oudon pörinän ja tässä tapauksessa semmoista ei ole.

No niin, sitten tulee päivän kirosana eli ITALY.
Vaihdoin uuden lambda-anturin, testilenkki sivutiellä jolla annoin saballe kunnolla "sikaa" niin ei sitten millään saa CE-valoa syttymään :D .

Miten prkl 2,5 v. vanha, ~30tkm ajettu anturi voi olla paskana jo nyt, kestihän alkuper. bosch sentään yli 300tkm? Vi**u viimeinen kerta kun laitan tietoisesti autooni varaosan jossa lukee italia.

Onko muilla kokemuksia näistä sekunda-antureista?
Tuosta rom-viasta vielä, ei ehkä tainnut Isat oikein ymmärtää jos checksum on eri kuin originaalissa ts. modattu rom-piiri saattaa näyttää vialliselta vaikkei olekaan..tiedä häntä.

Niin ja näköjään vakiolla kerkeää jos ei ole kiire minnekkään!!! 8)
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Täällä forumilla kirjoitetuista useammista tarvikeanturikokemuksista päätellen en omaan Sabaan edes yrittäisi pistää muuta kuin orkkislampadan.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin