Saabin malliston uusimiseen investoidaan 1,5 mrd euroa, ja Saabin kanssa ollaan tosissaan. Hieno, toivottavasti GM:n pysyy pystyssä. Uusi 9-3 saadaan nelivedolla ja uusi 9-5 tulee 2009.
9-5 Nordic
artikkeli Dagens Industri tänään
Saab trampar på gasen
2007-03-06: di.se
GENÈVE
Saab Automobile står inför en modellexplosion – med start redan nästa år.
Ägaren General Motors lägger runt 15 miljarder kronor på nya modeller de närmaste tre, fyra åren – trots att bolaget förlorat uppemot 25 miljarder kronor på Saab.
Det avslöjar Jan-Åke Jonsson, vd för Saab Automobile.
Den här artikeln är hämtad ur pappersversionen av Dagens Industri.
Klicka här för att bli prenumerant!
"Men då ska man dessutom komma ihåg att vi använder oss av befintliga bottenplattor inom GM-systemet. De pengar vi nu satsar handlar enbart om att göra modellerna unika för Saab."
Därför har Saab av allt att döma en generös budget för de nya modellerna och stora möjligheter att äntligen göra bilar som kan konkurrera i prestigeklassen.
"GM har förstått att det krävs modeller i alla segment för att vara med i matchen", säger Jan-Åke Jonsson.
Så här ser Saabs modellexplosion ut:
Nästa höst eller möjligen 2009 kommer en helt ny 9-5. Den delar teknik med kommande Opel Vectra och Saab 9-3 (bottenplattan Epsilon II) och ska tillverkas i Rüsselsheim i Tyskland.
Sedan står en cross over, troligt namn 9-4X, på tur. Den delar bottenplatta med en Cadillac och ska tillverkas i Mexiko, men säljas över hela världen. Med dagens svaga dollar kan export få mycket positiv inverkan på Saabs resultat. Saab hoppas sälja 30 000–40 000 bilar.
Någon gång kring 2010 kommer nya 9-3. Också den baseras på Epsilon II, vilket betyder tillverkning i Rüsselsheim.
Småbilen 9-1 ligger i nästa steg, efter att 9-3-produktionen flyttat från Trollhättan.
Modellen delar teknik med kommande Opel Astra. Avgörande beslut är inte fattade, men Saab har redan rullande prototyper i Trollhättan. Jan-Åke Jonsson verkar i stort sett säker på att bilen i så fall ska tillverkas i Trollhättan.
"Vi räknar med en volym på 40 000 bilar i genomsnitt över modellens livscykel. Det räcker för att räkna hem bilen. Men att få Astrabottenplattan ger också enorma möjligheter att bygga andra modeller åt Opel i Trollhättan. I dag har Astra en kapacitet på 800 000 i Europa, men trenden går mot fler och fler specialmodeller och det är där Trollhättan kommer in i bilden. De största fabrikerna är inte tillräckligt flexibla."
Det gamla målet att nå 250 000 bilar i årsvolym har Jan-Åke Jonsson släppt:
"Vi är nöjda om vi når 175 000–200 000", säger han.
På bilsalongen i Genève morgon visar Saab en konceptbil, 9-5, som kan köras på ren etanol, E100. Motorn är på bara två liter, men ger hela 300 hästkrafter.
"Det är inget vi tänker sätta i produktion, men det visar vilken effekt vi kan ta ut. I framtiden kanske vi hamnar på motorer kring 1,4 till 1,6 liter, men ändå med effekt kring 150–170 hk", säger Kjell AC Bergström, vd för Saab Powertrain.
Ny etanolmotor Saab visar också en etanolmotor på 175 hk i 9-3, 1.8t Biopower. Den börjar säljas omgående i Sverige, pris från 236 000 kronor.
Senare under året kommer 9-3 att få en ansiktslyftning och bland annat kunna fås med fyrhjulsdrift – en första nyhet på väg mot den stora modellexplosionen
GM lisää investointeja Saabin mallistoon
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
GM lisää investointeja Saabin mallistoon
MB 220 cdi A vm 2013
Hyvä, että uskoa löytyy toivottavasti ei kvartaalitalouden lyhytnäköisyys syö näitä lupauksia. Pikku-Saab 9-1 kuullostaa mielenkiintoiselta samoin 4wd-malli. Lopusta löytyy taas ajateltavaa Suomen autohintoihin, lainaus tekstistä; "Ny etanolmotor Saab visar också en etanolmotor på 175 hk i 9-3, 1.8t Biopower. Den börjar säljas omgående i Sverige, pris från 236 000 kronor."
Eli n. 23 600€ jepjep.
Kyllä svenskien kelpaa 



#2884
Saabiton
Saabiton
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Eipä tuo BioPower ainakaan tuoreimmassa TM:ssä ole pelkkää kiitosta saanut.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Lainailua:Kylmäkäynnistykset lisäävät polttoaineen kulutusta selvästi, valmistaja suosittelee moottorilämmitintä Pohjoismaissa (22l/100km vs. bensiinin 15l/100km). Paljon kylmäkäynnistyksiä sisältävässä ajossa Ruotsin polttoainehinnoilla bensiiniautolla ajaminen olisi jopa halvempaa. Kylmäkäynnistyksessä häkäarvot olivat -7 asteessa kaksinkertaiset bensiiniin verrattuna, palamattomia hiilivetyjä (HC) tuli kaksinkertainen määrä yli sallittun eli seitsenkertaisesti bensiiniversioon verrattuna. Ruotsissa autoa markkinoidessa suorituskyky on mitattu etanoli-versiosta mutta kulutus bensiiniversion mukaan eli kuluttujan selvää harhaanjohtamista.
Ongelmat esiintyvät siis kylmissä olosuhteissa, lämpimässä arvot olivat BioPowerin eduksi.
Ongelmat esiintyvät siis kylmissä olosuhteissa, lämpimässä arvot olivat BioPowerin eduksi.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Biopower saabi ei tainnut mennä suomen päästö rajoista läpi mitenkään ja kulutus 2-3 litraa suurempi biopolttoaineella kuin tavallisella 95E.
Olihan tietysti plussiakin. Biopolttoaine on 104 oktaanista! = Nakuttaa vähemmän = lisää ahtoja ja tehoja
Näin muistelisin ihan lonkalta tuota juttua, lehteä en tähän hätään löytänyt, mutta korjatkaa jos jokin mättää.
EDIT: Joku kerkesikin ensin..
Olihan tietysti plussiakin. Biopolttoaine on 104 oktaanista! = Nakuttaa vähemmän = lisää ahtoja ja tehoja

Näin muistelisin ihan lonkalta tuota juttua, lehteä en tähän hätään löytänyt, mutta korjatkaa jos jokin mättää.
EDIT: Joku kerkesikin ensin..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro