Omavastuu merkkaamatta koeajolla, pitääkö maksaa?
60k euron auton romutusta autoliike ei takuulla katso läpi sormien..Esim . automurtojutuissa vakuutuksenottajan omavastuuosuus tulee yleensä sen rikollisen maksettavaksi vahingonkorvauksena vakutuuksenottajalle ja oikeuteen tämäkin juttu saattaa päättyä jos sopua ei synny.....Autoliikekin osaa laskea yhteen 1+1, että tämä kaveri ei välttämättä ole potentiaalinen ostaja tälläisten 60 k-euron autojen ostolle ja vaikka olisikin niin näin vaikeiden asiakkaiden kanssa kukaan ei halua olla tekemisissä joten sopua välttämättä haluta ostaa..siinähän tulee sitten vielä oikeuskulut maksettaviksi, että kalliiksi käy nämä periaatteen puolustamiset.
9-3Aero-01
EN9kcd20t kirjoitti:Hmm. Pari riviä alempana jotain Auraa tms. ollaan lynkkaamassa koiruuksista. Ihan samastahan ei ole kysymys, myllä minua auton myyjänä (yrittäjänä tai yksityisenä) keljuttaisi, jos joku tulee ja vetää lullan atomeiksi ja sen jälkeen lakimiesten kanssa aletaan tutkia pikkupränttejä.
t:EN
ps. Onneksi minun autokaupoissa tuosta hinnasta voi aina ottaa 1-2 nollaa pois
Eiköhän kysymus ole kuitenkin aivan eri asioista. Tässä tapauksessa yritämme toimia lain kirjaimen mukaan, aura taas rikkoo lakia sen kuin kerkeää.
Infoan lisää, kun tapaus alkaa selvitä. Kuluttajien vakuutustoimistossa oltiin ainakin sitä mieltä, että omavastuuta mahdollisesti sovittaessa saattaisi sopiva jako olla asiakkaalle hänen oman kaskovakuutuksensa omavastuun suuruinen osuus ja liikkeelle loput.
Odotellaan parhaillaan autoliikkeen kannanottoa asiaan.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Periaatteessa olen samaa mieltä, että omavastuun määrä olisi perusteltua kertoa kuskille. Kovin moni ei varmaan anna avointa valtakirjaa autoliikkeelle missään muussakaan asiassa. Omavastuun määrä voi ilmeisesti vaihdella eri tilanteissa/liikkeissä/autoissa satoja euroja(?), mikä on merkittävä summa ja silloin ei oikein voi vedota yleiseen tietoisuuteen omavastuun suuruuksista tai toisaalta nimenomaan siihen voi vedota eli yleiseen tietoisuuteen/luuloon esim. verrattuna oman autovakuutuksen omavastuuseen.
Ilman omavastuuta kaveri ei varmaan selviä eikä pidäkään pelkän rastin puuttumisen takia (tuskin yritetään väittää, että koeajo olisi jäänyt tuon omavastuun suuruuden takia kokonaan tekemättä), mutta määrää kannattaa ennenkaikkea neuvotella. Itselläkin voisi keittää, jos esim. noin. 500 euron oletuksen sijaan omavastuu olisikin tonni. Itsekin väittäisin ettei sitä minulle kerrottu (jos siis ei ole kerrottu). Ehkä yrittäisi varoa vielä enemmän, jos tietäisin omavastuun normaalia suuremmaksi.
Ilman omavastuuta kaveri ei varmaan selviä eikä pidäkään pelkän rastin puuttumisen takia (tuskin yritetään väittää, että koeajo olisi jäänyt tuon omavastuun suuruuden takia kokonaan tekemättä), mutta määrää kannattaa ennenkaikkea neuvotella. Itselläkin voisi keittää, jos esim. noin. 500 euron oletuksen sijaan omavastuu olisikin tonni. Itsekin väittäisin ettei sitä minulle kerrottu (jos siis ei ole kerrottu). Ehkä yrittäisi varoa vielä enemmän, jos tietäisin omavastuun normaalia suuremmaksi.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Mielenkiintoista. Eikös se koeajolappu tarjoa suojaa myöskin koeajajan suuntaan? Itse olen ollut 90-luvun loppupuolella VW-autossa koeajopunttina/-esittelijänä, ja Audin viikonloppunäyttelyssä tapahtui seuraavaa (ei itselle, kollegalle). Sunnuntai-päivän lähestyessä loppuaan, ajossa ollut A6 2.4 Quattro lähti viimeiselle koeajolleen. Kesti ja kesti, kunnes tuli sitten soitto, että auto oli ajettu tolppaan.
-Koeajoauto ei ollut liikkeen, vaan maahantuojan.
-Mukana ollut kaveri loukkasi päänsä, mutta ei onneksi pahasti
-Koeajaja oli nostanut jalkaa kaasulta kesken kaarteen, jolloin Audin Quattrokaan ei enää selvinnyt siitä. Kuulemma ajossa oli ollut jo kovasti kaahauksen makua, vaikka koeajajan oma poika oli ollut mukana.
Opetus? Kun sen lapun saa käteensä, niin tarkistaa että se on täytetty. Onhan se tylsää tentata osoitetietoja ja kirjoittaa aina vakuutusyhtiön nimeä ja iänikuista 150€:n summia, mutta tuossakin tapauksessa koeajaja pääsi törttöilystään pienemmällä kuin esim. tämän viestiketjun varsinainen aihe. Vaikka me niitä lappuja täytimmekin, niin joskus saattoi jäädä joku kohta tyhjäksi, mutta silloinkin se täytettiin "käsin" molempien kappaleisiin.
Oliko muuten ko. Subaru (=villi arvaus) liikkeen vai maahantuojan?
-Koeajoauto ei ollut liikkeen, vaan maahantuojan.
-Mukana ollut kaveri loukkasi päänsä, mutta ei onneksi pahasti
-Koeajaja oli nostanut jalkaa kaasulta kesken kaarteen, jolloin Audin Quattrokaan ei enää selvinnyt siitä. Kuulemma ajossa oli ollut jo kovasti kaahauksen makua, vaikka koeajajan oma poika oli ollut mukana.
Opetus? Kun sen lapun saa käteensä, niin tarkistaa että se on täytetty. Onhan se tylsää tentata osoitetietoja ja kirjoittaa aina vakuutusyhtiön nimeä ja iänikuista 150€:n summia, mutta tuossakin tapauksessa koeajaja pääsi törttöilystään pienemmällä kuin esim. tämän viestiketjun varsinainen aihe. Vaikka me niitä lappuja täytimmekin, niin joskus saattoi jäädä joku kohta tyhjäksi, mutta silloinkin se täytettiin "käsin" molempien kappaleisiin.
Oliko muuten ko. Subaru (=villi arvaus) liikkeen vai maahantuojan?
Jatketaan hiukan offtopiciaPykälä kirjoitti:Menee offtopiciksi, mutta... Turussa on siis toinenkin lainopillisesti suuntautunut henkilö, joka ajaa Saabilla eli 2.3i-16?
Hienoa, etteivät kaikki Calonia-ihmiset tavoittele massan mukana bemaria/audia.
T.Pykälä, 2.3t
Olen kyllä virallisesti KKK:n miehiä, pääaineenani yritysjuridiikka, eli suuren osan opinnoistani olen kyllä suorittanut myös caloniassa. Tutkintoni on kuitenkin KKK:lta
Taitaa KKK:lta tulla vielä vähemmän saabisteja kuin caloniasta
Itse olen pikemminkin pyrkinyt aina erottumaan massasta, ehkäpä osin siksi myös ajan saabilla
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
miklaa kirjoitti:Periaatteessa olen samaa mieltä, että omavastuun määrä olisi perusteltua kertoa kuskille. Kovin moni ei varmaan anna avointa valtakirjaa autoliikkeelle missään muussakaan asiassa. Omavastuun määrä voi ilmeisesti vaihdella eri tilanteissa/liikkeissä/autoissa satoja euroja(?), mikä on merkittävä summa ja silloin ei oikein voi vedota yleiseen tietoisuuteen omavastuun suuruuksista tai toisaalta nimenomaan siihen voi vedota eli yleiseen tietoisuuteen/luuloon esim. verrattuna oman autovakuutuksen omavastuuseen.
Ilman omavastuuta kaveri ei varmaan selviä eikä pidäkään pelkän rastin puuttumisen takia (tuskin yritetään väittää, että koeajo olisi jäänyt tuon omavastuun suuruuden takia kokonaan tekemättä), mutta määrää kannattaa ennenkaikkea neuvotella. Itselläkin voisi keittää, jos esim. noin. 500 euron oletuksen sijaan omavastuu olisikin tonni. Itsekin väittäisin ettei sitä minulle kerrottu (jos siis ei ole kerrottu). Ehkä yrittäisi varoa vielä enemmän, jos tietäisin omavastuun normaalia suuremmaksi.
Omavastuusta tyypillinen käytäntö ko. liikkeessä on 1000€.
Neuvottelu alkaa kun autoliikkeen edustaja on ensin ottanut kantaa tapaukseen.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
2.3i-16 kirjoitti:En tiedä oliko kädettömyyttä vai ei, hänen vikansa se kuitenkin oli.CC Aero kirjoitti:Ihan uteliaisuuttani kyselen, että tupeltiko kaverisi ihan omaa kädettömyyttään auton rusinaksi vai teloiko joku sivullinen omalla autollaan tuon koeajokin?
En mä ihan suoraan pitäis tuota koeajajan vikana (edellyttäen, että pitää paikkansa ...)2.3i-16 kirjoitti: Kolmion takaa oli tultu eteen, ja kaveri väisti menettäen autonsa hallinnan loskaisella tiellä ja ajautui sillantolppaan. Kolmion takaa tulija lähti pakoon.
En ole silminnäkijä, joten tämä on ainoastaan kuskin kertomaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
JKen kirjoitti:2.3i-16 kirjoitti:En tiedä oliko kädettömyyttä vai ei, hänen vikansa se kuitenkin oli.CC Aero kirjoitti:Ihan uteliaisuuttani kyselen, että tupeltiko kaverisi ihan omaa kädettömyyttään auton rusinaksi vai teloiko joku sivullinen omalla autollaan tuon koeajokin?
En mä ihan suoraan pitäis tuota koeajajan vikana (edellyttäen, että pitää paikkansa ...)2.3i-16 kirjoitti: Kolmion takaa oli tultu eteen, ja kaveri väisti menettäen autonsa hallinnan loskaisella tiellä ja ajautui sillantolppaan. Kolmion takaa tulija lähti pakoon.
En ole silminnäkijä, joten tämä on ainoastaan kuskin kertomaa.
Ei se olisikaan kaverini vika, jos vaan olisi mitään mahdollisuuksia saada tuota toisen auton kuljettajaa kiinni... Rekisterinumeroa hän ei ollut saanut ylös eikä yhtään todistajaa ole.
Autokin oli sellainen (Volvo V70) että niitä tässä kaupungissa kyllä riittää.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
En olekaan itse nähnyt kuin kuvia...kallek kirjoitti:Aika pahaan kuntoon auto kyllä meni. Onneksi oli sivutörmäysverho, olis muuten voinut käydä tosi pahasti. Ovipeltikin jäi pilarin viereen...
Uskotko, että auto menee lunastukseen niillä vaurioilla kun siinä on?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Ilmeisesti autossa ei ole ollut esp.tä tai vastaavaa. Ainakin ratin ja penkin välistä se on tainnut puuttua.kallek kirjoitti:Aika pahaan kuntoon auto kyllä meni. Onneksi oli sivutörmäysverho, olis muuten voinut käydä tosi pahasti. Ovipeltikin jäi pilarin viereen...
9-5 2,3t + Bsr
EX.ät 9000aero, volvo 850r
EX.ät 9000aero, volvo 850r
ESP:n puutetta kaverikin itse asiassa ihmetteli kun tapahtumailtana oltiin hieman tekemässä kuppiabaasYsi5 kirjoitti:Ilmeisesti autossa ei ole ollut esp.tä tai vastaavaa. Ainakin ratin ja penkin välistä se on tainnut puuttua.kallek kirjoitti:Aika pahaan kuntoon auto kyllä meni. Onneksi oli sivutörmäysverho, olis muuten voinut käydä tosi pahasti. Ovipeltikin jäi pilarin viereen...
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021