Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Top Secret kansisavotta (ei kuvia edelleenkään) alkaa jo olla mukavassa vaiheessa. Petro (WRC) :n kansi on käynyt plaanauksessa (-1mm), seetit teetetty ja ohennetut/muotoillut venat hiotettu kanteen. Venat jo kannessa ja jouset paikoillaan. Kyllä se siitä. Kaasuläppäkotelo on sovitettu imusarjaan ja imusarja on sovitettu kanteen. Ei tule portaita kanaviin turhan päiten.

99 combin kansi on tehty siihen vaiheeseen, että pitää vielä joko ettiä olemassa olevista koneista pakovenat siihen, tai ostaa uudet (60euroa). Niitä venoja pitää hieman vielä muotoilla ja sittenpä sekin kansi saa lähteä koneistamoon laitettavaksi. Eli plaanaus+venttiilityöt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Petron kansi on nyt paikallaan ja tänään mennään radalle kokeilemaan ja ettimään nokka-akselin ja virranjakajan säätöjä. Ainakin tässävaiheesa tehoja on tullut lisää ihan selvästi. Lupaava alku ainaskin. Huomenna on kisat, joten ihan jännää tulee olemaan.

99 turbo sitten teki temput ja muuttui savukoneeksi. Tuolla ropleeman selvityspuolella jo kerroinkin. Oli huohotin jäätynyt. Piti taiteilla lämpöeristettä putkiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jaahas. WRC petron kansi saatiin pelittämään. Paljon on oppimista vaparin virittämisestä. Ainaskin sytytysennakkojen ja jakajan ruukkailuun pitää panostaa. Jakajasta loppui säätövara kesken myöhäisemmälle päin. Perusennakon myöhästäminen madalletun kannen kanssa toi aina vaan lisää puhtia, kunnes perusennakoksi jäi 16. Pienemmälle se ei mennyt, ja radan varressa loppui mahdollisuudet siihen. Luultavasti nousseet puristukset pelkästään asettavat meidät tilanteeseen, että joudutaan muuttamaan jakajan jousia jäykemmiksi ja mahdollisesti rajoittamaan maksimiennakkoa. Mahdollisesti saatetaan heittää alipainekello kankaalle, jotta ei tarvii sillekin etsiä sopivanarvoista korvaajaa. Säätöä tullaan tekemään. Onhan vanha virittäjien nyrkkisääntö ainaskin tässä tapauksessa toteutunut, että kun virityksen jälkeen on vielä 80% tehoista tallella, sitä voi pitää onnistuneena. :)

Sitten tohon omaan turbo99:iin. Vein tänään tuon portatun kannen ja itse ohentamani imuvenat koneistamoon. Ostin siihen uudet pakovenat, jotka on turbokäyttöön tarkoitetut, mutta ne eivät ole natriumtäytteiset. Natriumtäytteen puutteen aion kompensoida riittävällä pakoventtiilien välyksellä, eli mieluummin ohjearvojen ylärajalla, kuin alarajalla. Venttiilihän jäähtyy käytännössä silloin, kun se on kiinni. Kun venttiilivälys on suurempi, venttiilin kiinniolo aika pitenee ja sitäkautta se jäähtyykin paremmin. Ensiviikolla saan luultavasti tuon kannen ja toivottavasti ehdin pultata sen keulalle ja ajelemaankin sillä ennen Kemin talvipäiville lähtöä. Onhan aina syytä todeta paketin toimivuus, ennenkuin lähtee pitkää matkaa ajamaan.

Jotta ei tekemisen puute iskisi, tuossa huomenissa olisi tarkoitus vaihtaa 9-5:een eteen paremmat iskarit ja taakse uudet. Meni viimeisetkin vaimennukset iskareista tossa pakkasien aikaan. Nyt, kun suvesi, niin keula ja perä on tosi löysät.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

99cc:n etujarrupalat oli aika kulahtaneen näköiset, kun jouduin tossa lisäämään öljyä ohjauksen hammastankoon. Vaihdoin eteen uudet jarrupalat tossa eilen illalla. Oikea satula alkoi tahmomaan, ei enää pyörinyt se säätö tarpeeksi sisään, ja kaivelin varastosta freesimmän satulan tilalle. Nyt vaikuttais jarrut pelaavan, mitä nyt hiukan lämpenee vasen puoli. Siinä jäi kait ehkä aavistuksen laahaamaan. No siitä ne kuluu käypäseksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Piti tossa yks ilta jumpata sitten koko hammastanko vaihtoon, kun oli suojakumeista sekin vasen puoli mennyt rikki. Taas piti kantapään kautta oppetella, että jos ostaa jonku tommosen suojakumin, niin uusii sitten kaikki eikä vain yritä yhdellä selvitä. Onneksi varastosta löytyi ehjillä kumeilla varustettu kokonainen hammastanko.

Tänään käytin combin katsastuksessa. Leiman täräytti otteeseen ilman huomautuksia ja toivotteli tervetulleeksi vuoden päästä uudelleen.

Onneksi oli seosruuviin käypäinen avain mukana, niin ei tullu turhan päiten uusintanäyttöä päästöistä. Käänsin ruuvia kesken homman laihemmalle, kun mittari näytti melkein 5 % CO-lukemia. Eipähän tuo katastusmies muuta tuuminut tuosta säätötoimenpiteestäni, kuin että tehdasarvo on jotakin vähän päälle 1% ja ehdotti että se kannattaisi säätää tehdasarvoon... Laihensin seosta ja CO:ksi jäi 3,9%, muut lukemat olivat säädön jälkeen HC 11,6 ppm ja O2 2,04%. Yllätykseksi auton alavääntö parani säädön jälkeen. Eli ei kannata olla liikaa soppaa tarjolla...

Jarrutestissä irtosi lukemat seuraavat lukemat:
Edessä vasemmalla: 2,1kN
Edessä oikealla: 2,2kN
Takana vasemmalla: 1,5kN
Takana oikealla: 1,4kN
Seisontajarru vasemmalla: 2,1kN
Seisontajarru oikealla: 1,8kN

Iskarit:
etu vasen 71%
etu oikea 80%
taka vasen 50%
taka oikea 54%
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Rojektit jatkuu. Hain lopultakin koneistamosta sen avarretun sylinterikannen ja tänää kasailin jo venttiilit+jouset kanteen. Pakoventtiilit ovat uudet ja turbokäyttöön tarkoitetut. Ne eivät kuitenkaan ole mitkään natriumtäytteiset. Välyksien säätöä on seuraavaksi luvassa ja koitan saada laskelmoitua oikeat säätöpalat paikalleen.

Kannen vaihdon yhteydessä varmaankin päivitän huohotuksen -86 vuoteen, elikkäs huohotinputki yhdistetään määräjakajan ja turbon väliseen putkeen. Nythän se menee vanhan -84 mallin mukaisesti määräjakajan alapuolelle suoraan ilmanputsarikoteloon. Samalla on tarkoitus vaihtaa flektin termostaattikytkin tuolta syyläristä turbomalliin. Turbomallisen ja vaparin erona on poiskatkaisulämpötila. Motonetin sivun mukaan vaparissa on toiminta-alue 92°-87° ja turbossa 82°-68°. Tuo eka meinaa käsittääkseni pistettä, jossa lähtee pyörimään ja jälkimmäinen pistettä, jossa virta katkaistaan. Selvästi alempana pyörii nuo lämpötilat turbomallissa, ja se on hyvä asia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa ihmettelin, että katsastuksessa tehdyn lievän seosten laihentamisen jälkeen ei yläkierroksilla (ja ahdoilla) ollut enää puhtia samalla tapaa, kuin ennen. Mietin, että nythän se ei siis saa soppaa tarpeeksi. Samalla tuli sellainen ilmiö kylmäkäynnistyksiin, ettei ekalla startilla jää käyntiin. Aloin eipäilemään, ettei vaan ohjauspaineet olisi liian korkeat, joten väsäsin lopultakin mittarin, jolla paineet voi mitata.

Löin mittarin kiinni ja käytin koneen lämpimäksi. Ohjearvo lämpimälle koneelle on 3,5-3,8baaria. Seurasin paineen nousua (kone lämpenee) ja viisari hojotteli mennä jo yli neljän baarin. Lopulta se pysähtyi viiteen baariin! 8O Liian korkea painehan tässä k-jetin ohjauksessa meinaa sitä, että bensaa ei ole tarjolla niin paljoa, kuin matalammilla paineilla. Otin sitten vasaran kauniiseen käteen ja säädin sitä ohjauspainetta alemmas. Ohjauspainesäädin piti ottaa irti, kun lyöminen ei onnistu sen ollessa paikallaan. Parilla kopautuksella sain säädön tehtyä. Paine on nyt 3,8baarin maita mittarin perusteella. Samoin ahtopainen perusteella toimiva ohjauspaineen alennus näyttäisi toimivan tuossa. (Kaasuteltaessa paine putoaa.)

Tein vielä korvakuulolta seosten tarkastuksen ja ei muuta, kun koeajolle. Jopa vaan rupesi potkimaan taas entiseen malliin. Tai oikeestaan ei se noin hyvin ole toiminut ties milloin, koska nyt se toimii koko kierrosalueella mukavasti. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Moro taas.

Mielenkiintoisia havaintoja 99:n käytöksessä. Nyt kun tuo aiemmin mainittu ohjauspaineen säätäminen tehtiin, niin 99 sai moottoriinsa sen k-jetin pirullisimman tyyppiominaisuutensa, eli taajamanopeuksissa nykimisen. Ennen paineensäätöä sitä ei ollut lainkaan. Toisaalta eipä tuo kaasuun reagointikaan ollut kaksista... Mietiskelin tuota juttua ja en keksi mitään muuta järkevää syytä, kun sen että ylikorkea ohjauspaine siis vaimentaa määräjakajan läpän liikettä tehokkaammin ja taajamanopeudessa nykiminen oli poissa sen takia. Nythän tuo tosiaan tykkää nykiä 40-50km/h vauhdissa, mutta toisaalta jos tarjoaa kaasupoljinta, niin kiihtyminen alkaa välittömästi. Ei siis pääse mihinkään siitä, että toi k-jetti on hieman karkeahko vempele saada toimimaan täydellisesti. Jos haluaa, että auto lähtee kiihtymään kenkkuilematta ja kulkee kaasupohjassa kunnolla, niin saa kaupanpäälle nykimistä kaupunkiajoon. :roll:

Kyselin turbolle huollon täältä paikallisesta putkasta. Sanoi, että todennäköisimmin se tulee maksamaan jotakin 350euron luokkaa. Onhan tuo melkonen summa rahaa, mutta tuo öljynkulutus on kasvanut kokoajan ja talvellahan oli oikea savukone-efekti silloin huohottimen tukkeuduttua. Ei tehnyt ilmeisesti hyvää turbolle, kun öljyä on tuon episodin jälkeen kulunut melkoista tahtia. Taidan ajoittaa turbon huollon ja kannen vaihdon samaan hetkeen, kun rojut olisi näppärästi yhtäaikaa irti. Huolto lupasi tehdä turbon yhdessä päivässä, eli kun vie sinne, niin seuraavana päivänä takaisin. Kannen ja pahvin vaihto on piakko tehdä, kun kaneli ei enää taida toimia niin tehokkaasti järjestelmän tukkeena. On nimittäin tuo kolmella käynnistyminen tullut taas ohjelmaan. Tahtoo vaan tuo aika olla niin kortilla, ettei joutaisi autoja sepittelemään.

Tosta turbosta vielä, että kyllä tossa miettii sitäkin, että pitäisikö vaihtaa toi turbo johonkin muuhun? Tuntuu vaan hölmöltä, kun mulla on kuitenkin tossa vakiota riuskempi ahdin. Tuohan on muistin virkistämiseksi siis Garrett TB03 ja trim55. Se on alunperin Ford Sierra Cosworth 2WD:n vakioahdin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kantta tossa rikittelin asennuskuntoon. Näyttää aika mielenkiintoisilta nuo säätöliuskojen paksuudet uusilla pakoventtiileillä. Vanhoilla imuvenoilla liuskojen paksuudet pyöri ennen seetien ja venojen hiontaa noin 2,5-2,6mm paksuuksissa. Hionnan jälkeen liuskat on luokkaa 2,2mm jne. No pakovenoissa onkin sitten tarina toinen. Siellä on uudet venat ja hiotut seetit. Yhden sain jo säädettyä hollille ja liuskan paksuudeksi sain 1,5mm. Korjaamokirjan mukaan pienin on 1,77mm paksu. Mittasin kuitenkin 1,8mm liuskan kera ja ilman liuskaa käytettävissä olevan liikevaran ennenkuin paininkuppi ottaa jousilautaseen. Sain tulokseksi, että 1,1mm on vielä varaa. Pienin liuskan paksuus siis teoriassa on oltava vähintäänkin 0,7mm tai paksumpi, tai muuten jousen lautanen alkaa kantamaan paininkuppiin! Hiomallani 1,5mm liuskalla siis jää pelivaraa vielä 0,8mm. Ei kovinkaan paljoa käytännössä...

Tohon kanteen ei käytännössä voi juurikaan ajatella uutta venttiilien hiontaa sitten tulevaisuudessa, jollei sitten tehdä jotakin radikaaleja juttuja esim. nokka-akselin ja paininkuppien kanssa. Silloinhan välyshommat menee taas uusiin puihin.

ps. Etsiskelin sopivaa seossäätöä ja sain auton kulkupuolen hallintaan. Nykiminen taaja-ajossa väheni tuntuvasti, kun kääsin seosruuvia ehkä noin 5minuuttia (kellonasteikolla) rikkaammallepäin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tällä näkisit edes suuntaa antavan tiedon että mitä siellä oikeasti nykimisissä ja nakutuksissa tapahtuu..Itsellä ei ainakaan hermot ja aika riittäisi tuollaiseen arpomiseen.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suppari kirjoitti:Tällä näkisit edes suuntaa antavan tiedon että mitä siellä oikeasti nykimisissä ja nakutuksissa tapahtuu..Itsellä ei ainakaan hermot ja aika riittäisi tuollaiseen arpomiseen.
Laajakaistalambdahan se pitäis hommata, kun vaan löytäis jostain järkihintaisen systeemin itelle. Tässä noiden koneen ongelmien jahtaamisessa ei oo viittiny hirveemmin ressiä ottaa asiasta, koskapa kansikin on menossa vaihtoon ja nykyisessä kannessa on joko halkeema tai pahvi palanut. Ei ihan täysin voi olla varma, mistä niitä ongelmia tulee. Esim. voihan olla, että se jatkuva tulpan kastuminen tappaa noita sytytystulppia ja nykimisiä jne tulee sytytystulpistakin...

Sain ton "uuden" sylinterikannen välykset säädettyä ja sittenpä ei olekaan muuta kun saada ajoitus kohdalleen tuon nykyisen kannen irroituksen, turbon huollattamisen ja paketin kokoonpanon kanssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Se kapeakaistalambda ei todellakaan ole käyttökelvoton tapaus, vaikka taidat niin olettaa..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkky kirjoitti:Se kapeakaistalambda ei todellakaan ole käyttökelvoton tapaus, vaikka taidat niin olettaa..
Toimiihan se siinä rajalla, että tietää kummalla puolella ollaan. Sitä ainskin tässä vaiheessa vielä taitaa joutua harkitsemaan, kun ei tahdo mistään saaha laajakaistalambaa koko pakettina alle 200euron. Mieluummin pistän senkin rahan turbon huoltoon...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On jo tommonen tavallinen lämmitettävä kapeekaistalambda-anturi tiedossa ja pitää väsätä sille näyttö. Tästä tää lähtee etenemään. Seuraavaksi remonttilistalla on toi 9-5:n vaihdelaatikkovuoto. Jahka saan sen laitettua, niin sitten 99:n kannenvaihto ja kallistuksenvakaajien laitto...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Myrkky kirjoitti:Se kapeakaistalambda ei todellakaan ole käyttökelvoton tapaus, vaikka taidat niin olettaa..
Juu ei todella ole,vaan parempi kuin persedyno ja raaputusarpa. K-jet on niin suurpiirteinen ja muutenkaan niin paras ruisku,että itse en uskaltaisi metriäkään ajella ilman tietoa seoksista vähänkin viritetyssä autossa..

http://www.futurez.fi/webshop/product_d ... php?p=2268
Tuota voisin suositella,omassa pelissä toiminut kuin unelma,ja seokset näkee kerrasta,eikä tarvitse haistella pakokaasuja.Saabclubin jäsenenä saat Futureziltä vielä mojovat alet.Mittariksi tuolle käy perus yleismittari.Säädettävä moottorinohjaus olisi tuolle kiva partneri,sillä eihän tuolla keljukojootilla oikeasti mitään tee.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin