Nopan kytkintyösylinteriremppa
Nopan kytkintyösylinteriremppa
Kyseinen homma on nyt edessä pikapuoliin, kun nesteet ei enää pysy juuri ollenkaan sisällä.
Jotakuinkin homma kai etenee niin, että konepelti ja syyläri pois, kytkime purku, sylinterin remppaus ja kytkin kokoon.
Vaan tuo purkuvaihe vielä vähän jännittää. Saako tuota sylinteria ulos ilman, että koko asetelma levyineen on nostettava sieltä pihalle?
Kytkimeen myös tarinan mukaan pitää tunkea jotakin täytettä väliin kaverin painaessa poljinta. Pitääkö siellä olla se "erikoistyökalu" koko jousen ja paineasetelman kuoren "kehän" välillä vai riittääkö, että se on vain yhdessä kohtaa, esim. yläreunassa?
Onko tuo sylinterin purku yhtä monimutkaista, kuin Alfamerin opas antaa ymmärtää? Hajoituskuvakin on melko monimutkainen, uskaltaakohan sitä edes purkaa..
Ja vielä, onko nopassa ollut loppuun asti tuo vanhemman mallinen työsylinteri? Itseltäni löytyy vain satkun kirja, mutta eikös nopassa systeemi ole täysin identtinen.
Jotakuinkin homma kai etenee niin, että konepelti ja syyläri pois, kytkime purku, sylinterin remppaus ja kytkin kokoon.
Vaan tuo purkuvaihe vielä vähän jännittää. Saako tuota sylinteria ulos ilman, että koko asetelma levyineen on nostettava sieltä pihalle?
Kytkimeen myös tarinan mukaan pitää tunkea jotakin täytettä väliin kaverin painaessa poljinta. Pitääkö siellä olla se "erikoistyökalu" koko jousen ja paineasetelman kuoren "kehän" välillä vai riittääkö, että se on vain yhdessä kohtaa, esim. yläreunassa?
Onko tuo sylinterin purku yhtä monimutkaista, kuin Alfamerin opas antaa ymmärtää? Hajoituskuvakin on melko monimutkainen, uskaltaakohan sitä edes purkaa..
Ja vielä, onko nopassa ollut loppuun asti tuo vanhemman mallinen työsylinteri? Itseltäni löytyy vain satkun kirja, mutta eikös nopassa systeemi ole täysin identtinen.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Jeps, kiitoksia. Voi pee sentään, toivottavasti onnistun purkamaan ja kasaamaan tuon sen ajan puitteissa mitä multa siihen löytyy uhrata..lintta go go kirjoitti:Kyllä ne kaikki rojut pitää ottaa yhtä aikaa pois, eli mikään sieltä välistä ei tule erikseen ulos. Ei ainakaan ilman jotain ihme kikkailua.

-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
esim
96 kattoverhouilun ruoto on ihan sopivan paksuista kun siitä kääntää sen työkalun.
sit levyn voi enne paketin irti ottoa kiskaista sieltä välistä rautalangalla niin ei häslää välissä.kunhan ensin raottaa asetelmaa sen verran et se tulee.
muista silmälaakerin kunnon tutkiminen ja mahdollisesti kampiakselin stefan kunto...
sit levyn voi enne paketin irti ottoa kiskaista sieltä välistä rautalangalla niin ei häslää välissä.kunhan ensin raottaa asetelmaa sen verran et se tulee.
muista silmälaakerin kunnon tutkiminen ja mahdollisesti kampiakselin stefan kunto...
Re: esim
Voiko noiden kuntoa tutkia/havaita etukäteen? Tarttis ostaa kaikki osat valmiiksi ennen purkamisen aloitusta, koska homma suoritetaan paikassa, josta lähimpään tarvikeliikkeeseen on ihan tarpeeksi pitkä matka.mestari kirjoitti: muista silmälaakerin kunnon tutkiminen ja mahdollisesti kampiakselin stefan kunto...

-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Vanhoistakin keskusteluista varmaan löytyis mutta pari eri paksuista lankaa olis ehkä hyvä olla jos työsylinteri on jo vähän väsyny kun voi olla että yhdellä polkemisella ei mee vielä riittävän syvään.
Irtoasetelman taisin itse painaa läjään auton tunkin kanssa auton alla.
Itse sylinteri taitaa tosiaan purkaantua kolmeen osaan jolloin sen putsaaminen on helppoa jossei oo naarmuuntunut pahasti. Jos aika on kriittinen niin ehkä kannattaa varasylkky hommata ja ehkä kurkata myös aiemmin kytkinkopan sisään että onko öljyistä niin saa tarpeen vaatiessa myös stefat hommattua.
Pelkän työsylinterin vaihto on kyllä melko yksioikonen homma.
Irtoasetelman taisin itse painaa läjään auton tunkin kanssa auton alla.
Itse sylinteri taitaa tosiaan purkaantua kolmeen osaan jolloin sen putsaaminen on helppoa jossei oo naarmuuntunut pahasti. Jos aika on kriittinen niin ehkä kannattaa varasylkky hommata ja ehkä kurkata myös aiemmin kytkinkopan sisään että onko öljyistä niin saa tarpeen vaatiessa myös stefat hommattua.
Pelkän työsylinterin vaihto on kyllä melko yksioikonen homma.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
sit kun se
jää levälleen niin minulta löytyy scanian varastosta tulleita työsylintereitä osina joista voi saada vielä runkoja ja mäntiä.
silmälaakerin ulosvetoa varten suunnittele betoniproppu m 10 muitaakseni josta joutuu hieman sorvaan perseestä pois jotta se menee laakerin reikään ja sit pultista kiristys ja ulosveto kahdella sorkioraudalla. osta ensin laakeri ja mene sit hakeen se proppu.
silmälaakerin ulosvetoa varten suunnittele betoniproppu m 10 muitaakseni josta joutuu hieman sorvaan perseestä pois jotta se menee laakerin reikään ja sit pultista kiristys ja ulosveto kahdella sorkioraudalla. osta ensin laakeri ja mene sit hakeen se proppu.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/
http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=5
http://townsendimports.com/Web/transmis ... ill_93.htm
http://www.fixmysaab.com/900_repair/clu ... p?nsteps=5
http://townsendimports.com/Web/transmis ... ill_93.htm
Viimeksi muokannut jus, Ti Helmi 12, 2008 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitoksia, eiköhän se näillä ohjeilla onnistu.
Painelaakerin ja silmälaakerin kävin jo Motonetistä hakemassa ja työsylinterin tiivistesarja tuli hankittua jo viimekesänä. Jospa näillä eväillä saisi kytkimen kuosiinsa..
Öljyvuotoa tuossa koneessa ei taida olla lainkaan, melko kummallinen tapaus siis.
Silmälaakerista vielä sen verran, että sekö saa jäädä vanha, jos väljää ei ole mihinkään suuntaa? Mutta jos pikkuruisenkin kolisee, niin ilmeisesti samantien uutta tilalle.
Edit: Aijuu antaako nopassa syylärin letkut sen verran periksi, ettei vesiä tarvitse laskea pois, vaan riittää kun syyläriä vähän siirtää etiäppäin?
Painelaakerin ja silmälaakerin kävin jo Motonetistä hakemassa ja työsylinterin tiivistesarja tuli hankittua jo viimekesänä. Jospa näillä eväillä saisi kytkimen kuosiinsa..

Öljyvuotoa tuossa koneessa ei taida olla lainkaan, melko kummallinen tapaus siis.

Silmälaakerista vielä sen verran, että sekö saa jäädä vanha, jos väljää ei ole mihinkään suuntaa? Mutta jos pikkuruisenkin kolisee, niin ilmeisesti samantien uutta tilalle.
Edit: Aijuu antaako nopassa syylärin letkut sen verran periksi, ettei vesiä tarvitse laskea pois, vaan riittää kun syyläriä vähän siirtää etiäppäin?
Eihän toi oikein eteenpäin mahu ees liikkuun. Koneen päälle voi koittaa taittaa mutta jos ei ole juuri uusitut nesteet sisällä niin vaihtoon vaan.akyttala kirjoitti:Edit: Aijuu antaako nopassa syylärin letkut sen verran periksi, ettei vesiä tarvitse laskea pois, vaan riittää kun syyläriä vähän siirtää etiäppäin?
Itse en muista varmaksi onko tuolla kytkimen kotelon pohjalla jotain koteloa jos mahdolliset vuotoöljyt pääsee auton alle jolloin kampuran stefan vuodon vois huomata ilman muovikopan poistoo.
No tietty jos ei oo tarkoitus rempata kun sen verran että saa ajettua leiman loppuun niin sitten on tuollasista turha huolehtii.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tämä on SE noppa, josta on ilmeisesti kannentiiviste mennyt ja nelonen pitää ääntä ja johon joskus olisi tarkoitus laatikko ja kone vaihtaa, kunhan vaan on paremmat ilmat ja aikaa moiseen.tetammi kirjoitti:Eihän toi oikein eteenpäin mahu ees liikkuun. Koneen päälle voi koittaa taittaa mutta jos ei ole juuri uusitut nesteet sisällä niin vaihtoon vaan.akyttala kirjoitti:Edit: Aijuu antaako nopassa syylärin letkut sen verran periksi, ettei vesiä tarvitse laskea pois, vaan riittää kun syyläriä vähän siirtää etiäppäin?
Itse en muista varmaksi onko tuolla kytkimen kotelon pohjalla jotain koteloa jos mahdolliset vuotoöljyt pääsee auton alle jolloin kampuran stefan vuodon vois huomata ilman muovikopan poistoo.
No tietty jos ei oo tarkoitus rempata kun sen verran että saa ajettua leiman loppuun niin sitten on tuollasista turha huolehtii.

Paska keikka, mutta tulipa tehtyä.
Kaikki sujui oikeastaan hienosti siihen asti, että piti nostaa kytkin pois paikoiltaan. Eipä se tietenkään mahtunut tulemaan, kun vuodon takia ei väliin saanut kun tuommosen 4mm muoviputken. Puoliväkisin systeemi tuli ulos kuitenkin..
Sitten kaikki etenikin taas hienosti, uudet tiivisteet ja uusi painelaakeri, systeemi kokoon ja avot. Kytkin on kuin uusi. Levy oli käytännössä lähes kulumaton, samoin asetelma oli oikein hyvässä kunnossa. Lienee vaihdettu vähän ennen kuin tuo on isälle tullut, mahtaakohan olla tiivisteet rikottu sillon..
Jokatapauksessa, melkein samanlainen homma edessa parin viikon päästä, kun tarttee satkuun vaihtaapainelaakeri. Onneksi siitä ei tarvitse purkaa syyläriä (=koko keulaa) pois eikä tarvitse läträtä jarrunesteen kanssa, kun työsylinteri on kunnossa.
Kaikki sujui oikeastaan hienosti siihen asti, että piti nostaa kytkin pois paikoiltaan. Eipä se tietenkään mahtunut tulemaan, kun vuodon takia ei väliin saanut kun tuommosen 4mm muoviputken. Puoliväkisin systeemi tuli ulos kuitenkin..
Sitten kaikki etenikin taas hienosti, uudet tiivisteet ja uusi painelaakeri, systeemi kokoon ja avot. Kytkin on kuin uusi. Levy oli käytännössä lähes kulumaton, samoin asetelma oli oikein hyvässä kunnossa. Lienee vaihdettu vähän ennen kuin tuo on isälle tullut, mahtaakohan olla tiivisteet rikottu sillon..
Jokatapauksessa, melkein samanlainen homma edessa parin viikon päästä, kun tarttee satkuun vaihtaapainelaakeri. Onneksi siitä ei tarvitse purkaa syyläriä (=koko keulaa) pois eikä tarvitse läträtä jarrunesteen kanssa, kun työsylinteri on kunnossa.