mallin varmistaminen (Onko aero?)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

mallin varmistaminen (Onko aero?)

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Moro

Kaveri on hankkimassa käytettya suabbia, mielellään turboa ja toivonmukaan AEROa.

Yhtä yksilöä oli kattomassa ja sanoin että ottavat VIN numeron ylös, paljastuikin AEROna myytävästä 95 muutoaustosta:

VIN: YS3ED45EXX3XXXXXX

Tämän mukaan auto olisi Matalapaine turbo!!!

Autossa oli kyllä reippaasti mausteita ja 238 hv rek otteen mukaan.
Kyseessä taitaa olla jokin "käyhän miehen aero". Paha vaan kun kaveri ei oikein tekniikan päälle ymmärrä, ja itse epäilyttää että miten tuo "täyspaineistus" on tehty.
Autossa ei missään lue AERO, autossa on laimee korisarja.. yms..


Tuo vin koodin 8 numero, kertooko se onko auto "aito" aero jos niin on. eli onko aerot aina "R" moottorilla kun perus täspaineturbot on "L" moottorilla??


Muita apuja aeron tunistamiseen??


PS: Voiko VIN:ettää samalla tavalla myöskin 93 mallit
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

VIN-koodista näkee kahdestakin kohdasta onko auto alkuperäinen ja aito Aero: 5. merkki kertoo mallisarjan, joka on Aerossa G tai H, riippuen airbagien määrästä. Lisäksi 8. merkki kertoo moottorin ja Aerossa se pitää olla G=B235R.

Tuolta löytyy VIN-decoder: http://www.saabnet.ru/vin.html

Eski
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Onko näin että 95:sta ei ole saanut täyspaineturbona, 235 moottoria siis.
Näin sanoi joku entinen saabi myyja.m tiedä sitten :roll: .

PCS ja muualtakin saa niitä LPT-FPT conversio kittejä, mutta kuuluuko niihin myöskin originaali mittaristo turbo neulalla.

Itse olen aina pitänyt nyrkkisääntönä että jos autossa on turboneula, niin se on FPT, va eikä tämä päde enään loppupään malleihin. Onko LPT ja FPT erona mitään muuta teknisesti kuin teho ja ahdot. Onhan alusta sama?

Eipä näistä uusista oikein tiiä :)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Kyllä mun 2.3LPT:ssä on turboneula ihan vakiona eli käsityksesi ei ole aivan tarkasti kohdallaan
:)
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

DIggItaLLr kirjoitti:Onko näin että 95:sta ei ole saanut täyspaineturbona, 235 moottoria siis.
2.3T ja Aero ovat täyspaineturboja.
PCS ja muualtakin saa niitä LPT-FPT conversio kittejä, mutta kuuluuko niihin myöskin originaali mittaristo turbo neulalla.
Voihan sen mittaristonkin vaihtaa, mutta ei sitä mihinkään virisettiin kuulu...
Itse olen aina pitänyt nyrkkisääntönä että jos autossa on turboneula, niin se on FPT, va eikä tämä päde enään loppupään malleihin. Onko LPT ja FPT erona mitään muuta teknisesti kuin teho ja ahdot. Onhan alusta sama?
Vain Aerossa on sportti-alusta vakiona. Myös muita eroja on, mutta riippuu myös vuosimallista.

Eski
jerry
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Marras 07, 2005 19:13

Viesti Kirjoittaja jerry »

Mooron!Kävin itekkin tarjoamassa tonttua vaihdossa ja ei todellakaan oo mikään aero.Vin:in mukaan siis B235E LPT.Mutta tehoiksi merkitty 169kw.Myyjäkin totesi ajettuaan minun 200hv. automaattia,ettei taida löytyä 230hv:aa 9-5:sta.Mutta miten on mahdollista,että r.otteessa on 169kw:a....onkohan lastutettu joskus...otteessa ei ainakaan ole mitään merkintää...pystyykö mistään tarkistamaan onko viritetty!esim.huomaako jokin testeri???? Tarjosi kyllä omasta autostani suhkoht hyvin joten siinämielessä kiinnostais tietää.. :roll:
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9-5T kirjoitti:Ostin ensimmäisen B204 2.0i:n suomeen ja kun tuli rekisteröintikatsastuksen aika oli paperissa 3.0i johtuen näppäily virheestä tai *******yritys kun tätä konetta ei ollut vielä tyyppihyväksytty suomeen. Inssi huomasi ja katsastus keskeytyi mutta muuten olisi tehoiksi tullut 147kw.
Olis tarvinnut lainata kun juttu johon vastasin häipyi näppäilyn aikana.
Viittasit varmaan juttuun, jonka kirjoitin, eli 9k 2.0t -93, rek -92 eli ensimmäisiä pienpaineturboja oli rekisteröity uutena 96kw:ksi vapariksi. Tästähän on ollut keskustelua joskus myös 9000-puolella.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin