Miksi läppäkotelo vaihdetaan?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Miksi läppäkotelo vaihdetaan?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mikä niin suuri vika siihen tulee, että se täytyy vaihtaa? Eräs valtuutetun huollon asentaja sanoo, ettei niitä ole tarvinnut hänen vaihtaa yhteenkään vitoseen. Riittää, että ajaa uuden softan, joka antaa suuremmat raja-arvot läpälle. ( tai jotain sinnepäin )

Eli onko tuo toimenpide tehty ja sekään ei ole auttanut, vai kustaanko jotakuta linssiin.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Ainakin vanhempiin malleihin (98-99) ei tuota suurempien raja-arvojen päivitystä voinut tehdä. Vai onko minulla väärät tiedot :roll:
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Eikös kaikissa T7:ka koneissa ole sama kotelo? Joten luulisi että avoa voi kasvattaa.

Jos kotelo on rikki (menee vikatilaan) jatkuvasti, niin eipäs siinä muu auta kuin vaihtaa kotelo.

Itselläni ei kotelo mennyt vikatilaan vaan auto nyki pintakaasulla.

Toisessa autossa taas suurennettiin raja-arvoja, niin minusta auto reagoi sen jälkeen huonommin kaasuun. Jos läppäkotelo ei toimi enää kunnolla, niin raja-arvojen kasvattaminen saattaa poistaa vikatilaan menon, mutta ei se kyllä korjaa mahdollista mekaanista/elektronista vikaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

-valomerkki- kirjoitti:Ainakin vanhempiin malleihin (98-99) ei tuota suurempien raja-arvojen päivitystä voinut tehdä. Vai onko minulla väärät tiedot :roll:
On. Kertaalleen kieltäydyin tuosta toimenpiteestä, kun -98 meni nilkutustilaan ilman mitään syytä. Nilkutustilan jousi napsautettiin normaaliin moodiin huollossa, nyt on reilu vuosi ajettu ilman ongelmia.

Ja näiden läppäkoteloiden vioista on ennenkin täällä kinasteltu :roll:

Kuulemma esim. rikkinäisen ahtimen läpipäästämä öljy tuhoaa läppäkotelon potikat, asia, jota en allekirjoita. :lol:

No mutta jatketaan taas...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
frodomaxx
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 11:53
Paikkakunta: stadi

Re: Miksi läppäkotelo vaihdetaan?

Viesti Kirjoittaja frodomaxx »

[quote="Julle"]Mikä niin suuri vika siihen tulee, että se täytyy vaihtaa? Eräs valtuutetun huollon asentaja sanoo, ettei niitä ole tarvinnut hänen vaihtaa yhteenkään vitoseen. Riittää, että ajaa uuden softan, joka antaa suuremmat raja-arvot läpälle. ( tai jotain sinnepäin )

Tällähetkellä kotelo on PFS.llä alle 400 einoa ja n.50 eikkaa kotiin rahtina.
Minäkin ihmettelin vaihtotarvetta aluksi,mutta en enää.
Softan vaihto minulla aiheutti "nykimistä" .
Kone meni Limb-tilaan n.200km:n ajon jälkeen jokaisen nollauksen jälkeen.
Siis kotelosta ja softasta nollatessa.
Nyt vaihdon jälkeen kaikki toimii ok !
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Miksi läppäkotelo vaihdetaan?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Julle kirjoitti:Mikä niin suuri vika siihen tulee, että se täytyy vaihtaa? Eräs valtuutetun huollon asentaja sanoo, ettei niitä ole tarvinnut hänen vaihtaa yhteenkään vitoseen.
Ehkä juuri siksi ei ole valtuutetussa huollossa vaihdettu, kun asiakas on järjettömän hinnan kuullessaan kieltäytynyt toimenpiteestä, hankkinut osan itse (esim. netistä / purkaamoilta) ja asentanut / asennuttanut jossain muualla :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Limp home

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Terve

Itsellä temputti kiihtyvällä tahdilla limp home- tilaa, kunnes pinna paloi ja tilasin PFS:stä loppukesällä -06 uuden osan. Toleranssien räpläys auttoi noin puoli vuotta, sitten alkoi vikatilat uusiutua parin kuukauden, sitten kuukauden, parin viikon jne. välein kunnes en päässyt enää kotipihalta kahta sataa metriä... opinpahan ajamaan autolla jossa ei ole tyhjäkäyntiä (vinkki: kytke kaikki ylimääräinen kuorma pois eli ilmastointi pois, parkit päälle... auto saattaa jopa pysyä käynnissä)

Osa maksoi 435€ kotiin tuotuna. Paikallinen merkkikorjaamo veloitti tunnin työn asennuksesta ja vikakoodien nollaamisesta.

Syistä en osaa sanoa sen enempää. Oma autoni vie öljyä alle 1/2 litraa per 20tkm, ei pölläyttele ym. Onnellisena eli entisenä Opelistina en yhtään ihmettele näiden GM- komponenttien kestävyyttä.

Ja kannattiko vaihto? Taatusti. Nyt on taas ajettu tuhansia huolettomia kilometrejä. Saabilla 8)

Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

9-5T kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Eikös kaikissa T7:ka koneissa ole sama kotelo? .
ei mutta käsittääkseni tämä ei vaikuta toleranssien säätöön.
V6:ssa on ainakin eri kotelo, siitä myös PFS pyytää ryöstöhintaa (~1000€). Ulkoisesti eroa ei juuri ole. Arvoja tähänkin voi muutella mutta ensiapua se vain monasti on.
BMW 320dA Coupe LCI
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5T kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Eikös kaikissa T7:ka koneissa ole sama kotelo? .
ei mutta käsittääkseni tämä ei vaikuta toleranssien säätöön.
Jos puhutaan 2.0t - 2.3t koneista. WIS:n mukaan on eri numeroita kotelolle, mutta käytännössä sama kotelo menee kaikkin T7:hin.

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=360
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
freddy
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 08:28

Viesti Kirjoittaja freddy »

AC kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Eikös kaikissa T7:ka koneissa ole sama kotelo? .
ei mutta käsittääkseni tämä ei vaikuta toleranssien säätöön.
V6:ssa on ainakin eri kotelo, siitä myös PFS pyytää ryöstöhintaa (~1000€). Ulkoisesti eroa ei juuri ole. Arvoja tähänkin voi muutella mutta ensiapua se vain monasti on.
Mikäs tämä on; http://www.thesaabsite.com/ sivuilta löytyy:
V6 Throttle Body Kit
9175217&9175217 OES, hintaan $ 356? Sopiiko V6:een?
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

freddy kirjoitti:Mikäs tämä on; http://www.thesaabsite.com/ sivuilta löytyy:
V6 Throttle Body Kit
9175217&9175217 OES, hintaan $ 356? Sopiiko V6:een?
Kyllä.
BMW 320dA Coupe LCI
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

eklunto1 kirjoitti:
Jos puhutaan 2.0t - 2.3t koneista. WIS:n mukaan on eri numeroita kotelolle, mutta käytännössä sama kotelo menee kaikkin T7:hin.
9-5T kirjoitti: 98-03 olen samaa mieltä mutta 04 taitaa olla letkuissa sen verran eroa että ehkä oikea olisi paras.
Tuon totta. Näyttäisi myös tuo uudempi kotelo olevan 100dollaria edullisempi.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Nyt "vanhemman mallisen" eli M98-03 T7-läppäkotelon saa myös PCS:ltä noin 450 eurolla:
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... lhus.shtml

Eski
Vastaa Viestiin