nyt ahistaa.. ( ulompi vetonivel )

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

nyt ahistaa.. ( ulompi vetonivel )

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Nyt toDella ahistaa..

huomasin tuossa että ulompi vetonivel on sitten vaihdon tarpeessa, ja löysin jopa lauantain aikana alle 100 kilometrin säteeltä sellaisen..

ongelmia ei asennuksessa ollut, ja olinkin hyvin tyytyväinen lopputulokseen. ongelmia ilmenikin sitten ensimmäisessä kunnon kiihdytyksessä.
auto rusahti, ja tuli-uusi vetonivel pullautti osansa ulos..
mikä nyt..
vetonivel oli siis vielä ihan saabin paketista, asennuksessa käytettiin koko tuubillinen nivelrasvaa, ei lainkan väkivaltaa.. että nyt ihmetyttää mikä tuon rikkoi.. huomisin avataan ja katsotaan, mutta..

onko tuossa mahdollista että manuaalissa olisi eri nivel?
entä jos nivel oli muuten vain väärä? siis piti olla sopiva, mutta..
olisiko joku osa unohtunut..
jokin muu/mikä helv..
vaiko vain tekovika, ja palaset takaisin saabin tiskille..

kertokaa jos ideoita
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Article : Vetoakselinnivel
PartNo : 8952905
Löytyy myös vaihtoyksikkönä.

****

Article : Vetoakselinnivel
PartNo : 4000642
Usage : ABS



****
Article : Vetoakselinnivel
PartNo : 4103255
Usage : B234TURBO


****
Article : Vetoakselinnivel
PartNo : 4103263
Usage : B234TURBO, ABS


Tuossa on neljää versiota.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

joo pitäisi siis olla oikea.. eli 234 turbo abs

mikä swiddu sitten.. onko tuosta missään räjäytyskuvaa.. siis tuosta nivel kontra napa jutusta.. tuleeko kenties nivelen ja navan väliin joki osa.. siis muu kuin laakeri..

edit.. huomenna puritaan sitten taivasalla taas romut pois, ja asennetaan vanha nivel takaisin.. tosin vaan puhdistetaan ja tarkastetaan ensin.. pakkohan tuo nyt on ajoon saada.

sitä vaan ettei hajotettaisi uudelleen, jos jotain puuttuu..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Väliin ei tule mitään osaa tai holkkia.
Vetonivel kiristetään laakeripesään, nivelen päässä olevalla mutterilla.

Muistitkos naksauttaa vetoakselin päässä olevan sokan kiinni, sen joka pitää akselin vetonivelessä kiinni.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

muistin kyllä, ja itse asiassa vaikeahan tuota on edes kasata siten, ettei akseli olisi kiinni asti.

vika oli ilmeisesti vain laduton osa, koska vahvasti näyttää siltä, että nivel on vain yksinkertaisesti hirttänyt kiinni. 8O

nooh tänään täytyy soitella ja tiedustella paremmin.

siihen asti ajellaan sitten vähän ääntävällä vanhalla nivelellä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kumpiko puoli kyseesä?

Kokeilitko pyörittää pyörää käsin ennekuin lähdit ajamaan?

Vasemmalla puolella on ainakin vm -94/95 asti mahdollisuus siihen, että poskilaakeri on siinä määrin ottanut itteensä vaihdossa, että se voi vääntää sisempää niveltä semmoseen asentoon, missä vetoakseli painaa kiihdytyksessä tai moottorijarrutuksessa ulompaa niveltä siten, että sisuskalut hajoo. Aika pirun vaikee selittää sanallisesti, mutta tämmösestäkin tapahtumasta on joitain harvoja havintoja. Esiintyy yleensä autoissa, joissa on matala alusta. Sisemmän nivelen kuluminen ja kuivuminen voi aiheuttaa samaa...

todennäköisemmin nivelessä kuitenkin on valmistusvika... 8O
-------------------------8<----------->8--------
#1395
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

vasen puoli kyllä kysymyksessä.. ja auto on tosiaan matala.

tämä siis on jostain syystä mahdollista, mutta nyt sitten tarviikin tietää, että mitä pitää tehdä ettei enää uudestaan..

vanha nivel toimii nyt kuitenkin ihan hyvin, mutta uusiahan se joskus täytyy, ja silloin täytyy sitten korjata whatever muuta vikaa löytyykään.. eli siis..

poskilaakeri wtf?? mikä se on?
ja ilmeisesti lienee syytä tarkastaa myös se sisempi nivel. tripoidi kuvittelen.. akselin saa kait käteen, kun ottaa sisemmän suojakumin irti ja vetää.. aika oudolta tuntuu..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

On mullakin madallettua mallia, eikä hylji uusia vetoniveliä.

Tuo vetari tulee kokonaan pois, kun irroitat sisemmän suojakumin kiristimen nauhan.
Saatpa tripoidin siten hyppysiis.

Veikkaan, että ulomman uuden nivelen väliin on mennyt jotain ylimääräistä, joka on rikkonut paikat.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kuten sanottu on vaikee selittää... :roll:

No, normaalikorkuisessa alustassa vetoakselin linja on lähes suora perästä pyörännapaan. Kun sitten on auto, jossa on madallettu alusta, linja muuttuu hieman yläviistoon suunnassa perästä napaan, mikä aiheuttaa +/- kiihdytyksessä sivuvoimia lähinnä sisempään niveleen, jossa myös hoidetaan vetoakselin aksiaalinen liike, joka aiheutuu pyörien kääntämisestä ja joustoista. Mitä ulompana tripodi on siellä nivelkupin sisällä sitä suuremmat on sivuttaiset voimat, jotka laakeria kuormittaa.

Poskilaakerihan on molemmin puolin vetopyörästössä, ja se tukee vasemmalla suoraan sitä siesempää niveltä, oikeella taas lähtee se väliakseli ko. laakerin läpi. 1995-> mallissa on poskilaakeri tulevampaa tekoa eikä sen pitäis pettää enää...

Poskilaakerien kunto kannattaa tarkistaa myös sellaisissa autoissa, joilla vedetään raskasta kärryä, koska niissä tapahtuu sama kuormitustilanne kuin matalassa alustassa, mutta vaan toiseen suuntaan...

Kun toi vanha nivel toimii, niin kyllä siinä uudessa on joku vika. ...siis jo ennenkuin se hajosi... :roll:

Onhan niitä ennenkin saatu viallisia osia merkihuollon tiskiltä, esimerkiksi vetoakseli, josta puuttuu seegerin ura kokonaan... 8O
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Olisi mielenkiintoista tietää, nähdä, mikä tuossa uudessa vetonivelessä hajosi.

Parasta olisi kuvat tuosta hajonneesta vetonivelestä.

Olen hieman eri mieltä tuon vetoakselin kulmasta, koskien madallettua autoa. Kävin kurkkaamassa madalletun autoni vetoakselin kulmaa. Vetoakseli menee vieläkin, moottorista lähtiessä, alaviistoon.
Vetoakseli ei nousu ylöspäin, kuin joustovaran pohjatessa.
Vedättäessä vetoakseli jopa tekee nousukulman ylöspäin. :wink:

Olen sitä mieltä, että asennetussa vetonivelessä oli valmistusvika, tai ylimääräistä roskaa vetonivelen kupin sisällä.

Tätä kiva pohtia, näin flunssan kourissa toipuessaan. Sanani ei saa aiheuttaa närää, onpa vain mielitieeni. :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Enpä tullut koskaan kyllä itse tarkemmin katsoneeksi tonnarin vetoakselin asentoa, mutta keskustelu aiheesta lähti käyntiin, kun omasta yksilöstäni meni tuo vasen poskilaakeri rikki.

Periaatteessa alustageometrian suunnittelussa pyritään sihen, että lepotilanteessa vetopyörästö on hieman pyörän navan ylä- ja takapuolella. Silmämääräisesti katsoen kuitenkin suorassa... käytännössä se vetoakseli kuitenkin on juurikin napaanpäin laskusuunnassa...

Tonnarissa joka tapauksessa on kyseinen osa-alue varsin hyvin onnistunut, koska ei siitä kauheen usein tarvi niveliä vaihdella.

Tuo sisemmän nivelen dynamiikka on muuten mielenkiintoinen alue; lyhyt vetoakseli yhdistettynä melko pitkään joustoliikkeeseen saa aikaan suuren aksiaalisen liikkeen tripodille, mikä ehkäisee nivelkupin paikallista kulumista eli näin pidentää sen kestoikää, vaikka samalla poskilaakerin kuormitusta lisätään.
900:ssa oli varsin yleinen ongelma sisänivelen kuluminen kuopalle, koska siinä on pitkät vetoakselit
ja lyhyet joustot...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mikähän siinä oikein hajosi?
Olisi kiva tietää.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

toivon mukaan saatte tänään kuvia tapahtuneesta.. oliskohan kenties jollain servutilaa... nooh jotenki varmaan saan ne näkymään.

jokatapauksessa..
se keskimmäinen osa niveltä, siis se kehä jossa on ne neliskanttiset reijät laakereille on hirttänyt kiinni, ja lohjennut ulkoreunastaan kolmen vierekkäisen laakerin kohdalta, ja sieltä onkin sitten päässeet laakerit kumiin, ja loput palat pyörimään jonnekin... eli jälki on kyllä hienoa..
kovasti se paukkui ja rutisi..
vetari lähtee ensi viikolla takaisin vaasaan, joko vien itse tai lähetän postilla.. toivon mukaan saan uuden kompensaation.. ja sitten kokemuksia muista kuin saab original teile varaosista.. kannattaako tommosta niveltä ostaa tarvikkeena, ja jos niin mistä.. pikkusen sattuu päähän maksaa 200e..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Motonetistä tuollaiset:

VETONIVEL SAAB 9000 --98
Sisältää yleensä rasvan, suojakumin, mutterin ja siteet. Hinta / 1 kpl
9000 85--92 Ulompi (ei ABS/2,3-Turbo). . . . . . . . . . . 17-4118 58.00 ???
9000-2,3Turbo 90--98 Ulompi. . . . . . . . . . . . . . . . 17-4124 69.50 ???
9000+ABS 85--8.89 Ulompi (94hammasta). . . . . . . . . . . 17-4119 74.00 ???
9000+ABS 8.89--98 Ulompi (46h/ei 2,3-Turbo). . . . . . . . 17-4123 72.00 ???
9000+ABS-2,3Turbo 90--98 Ulompi. . . . . . . . . . . . . . 17-4194 79.90 ???
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kuinkas etenee ?
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin