OG900:seen aluvanteet
Tarkkaa hommaa se on joo, 3mm:stä kiinni. Kyllä noissa renkaiden rungoissa on vaan paljon eroa, mm. vannesuoja kumissa vaikuttanee myös aika paljon.Turbo16 kirjoitti:Jep, taitaa olla tuo rengas olkaprofiili aika tarkkaa hommaa varsinkin jos mennään äärimmällisyyksiin..f-19 kirjoitti:Myös huomionarvoinen seikka on renkaiden erilaiset olkaprofiilit ja rungon leveydet samoista profiililukemista huolimatta. Eli vaikka merkin X 205/50R16 kumi sopii niin vastaavan kokoinen merkin Y rengas ei mahdukaan enää.
Ja nuohon on 7" leveät, eikä ne nyt ihan yli leveät ole 17" vannekoolla
Ja edelleen ihmettelen miksi pitää vertailla vanteen leveyttä ja halkaisijaa sopivuutta ihmetellessä. Edelleenkään ne eivät periaattessa vaikuta yhtään toisiinsa. Lähinnä vanteen leveys ja ET:n vaikuttavat sopivuuteen. Jos vanteen halkaisijaa kasvattaa niin se tarkoittaa teoriassa vain sitä että kumiksi pitää valita matalampi
"Moi,
eli pieniä mutkia matkassa 37 et.llä olevaa vannetta ei ollutkaan...minkä
vuotinen se sun auto on? sillä vm89 saabiin ei mene 37 vanteet alle vaan
vaatii 25-30 et:n"
Mitäs helkuttia tuo nyt tarkoittaa? Voiko joku viisaampi selvittää, kun olen käsittänyt nyt foorumia lukemisella, että 88-93 ET olisi optimi siinä 34-37 luokkaa?
eli pieniä mutkia matkassa 37 et.llä olevaa vannetta ei ollutkaan...minkä
vuotinen se sun auto on? sillä vm89 saabiin ei mene 37 vanteet alle vaan
vaatii 25-30 et:n"
Mitäs helkuttia tuo nyt tarkoittaa? Voiko joku viisaampi selvittää, kun olen käsittänyt nyt foorumia lukemisella, että 88-93 ET olisi optimi siinä 34-37 luokkaa?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Niin saitko tälläistä viestiä jostakin rengasliikkeestä? Muistelisin jossakin taulukossa nähneeni satkuun listattuna ET 25-27 vanteita (7" tai 6,5"), ehkä kaveri katselee jostakin luettelosta tuota. Luettelot eivät mielestäni satkua tunne kovinkaan hyvin. Aiemmat kirjoitukset täällä pitävät paikkansa, omassa on 17x7 ET37 215/45 kumeilla eikä ongelmia kuormallakaan. Pienemmällä ET:llä ottaisi takana todennäköisesti kaariin ja isommalla edessä jousilautaseen, ET 35 olisi varmaankin aikalailla ihanne.Turbo16 kirjoitti:"Moi,
eli pieniä mutkia matkassa 37 et.llä olevaa vannetta ei ollutkaan...minkä
vuotinen se sun auto on? sillä vm89 saabiin ei mene 37 vanteet alle vaan
vaatii 25-30 et:n"
Mitäs helkuttia tuo nyt tarkoittaa? Voiko joku viisaampi selvittää, kun olen käsittänyt nyt foorumia lukemisella, että 88-93 ET olisi optimi siinä 34-37 luokkaa?
6,5" ET29 tulee suunnilleen yhtä ulos kuin 7" ja ET35, eli voi olla jo tiukkaaa, varsinkin kuormattuna. Renkaan profiili olisi hyvä tietää, vaikkakin 225 leveät kumit unohtaisin joka tapauksessa.pakinen kirjoitti:Meneekö nämä alle:
16"x6,5" ET 27, lesjöt ja 225 gummit?
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Sain juu rengasliikkeestä tuommoisen viestin. Käskivät nyt kuitenkin koittaa noita vanteita alle, ennenkuin tulee vaihtamista.Karspa kirjoitti: Niin saitko tälläistä viestiä jostakin rengasliikkeestä? Muistelisin jossakin taulukossa nähneeni satkuun listattuna ET 25-27 vanteita (7" tai 6,5"), ehkä kaveri katselee jostakin luettelosta tuota. Luettelot eivät mielestäni satkua tunne kovinkaan hyvin. Aiemmat kirjoitukset täällä pitävät paikkansa, omassa on 17x7 ET37 215/45 kumeilla eikä ongelmia kuormallakaan. Pienemmällä ET:llä ottaisi takana todennäköisesti kaariin ja isommalla edessä jousilautaseen, ET 35 olisi varmaankin aikalailla ihanne.
Veikkaan itsekkin, etteivät luetteloa satkua tunne hyvin
Mutta pitäisi vielä renkaat löytää alle ennekuin tietää varmuuden.. budjetti vähän jäässä
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Testasin vanteita alle ja eipä ainakaan ottanut jousen alalautaseen kiinni.. Jäi sormen mentävä rako kun pyörät oli suorassa ja aivan linkussa jäi ehkä 3mm elikkäs tuon puolesta menisi.
Ainut, että vanne tuli aika tavalla yli kaaren tosin onhan nuo 7" leveät vanteet, että eihän ne ihan 5" leveät ole
Ainut, että vanne tuli aika tavalla yli kaaren tosin onhan nuo 7" leveät vanteet, että eihän ne ihan 5" leveät ole
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Profilina voisi olla joko 50 tai 45, mutta kuitenkin 225 leveytenä. 205 sopii kyllä, mutta leveempi parempiKarspa kirjoitti:Turbo16 kirjoitti:"6,5" ET29 tulee suunnilleen yhtä ulos kuin 7" ja ET35, eli voi olla jo tiukkaaa, varsinkin kuormattuna. Renkaan profiili olisi hyvä tietää, vaikkakin 225 leveät kumit unohtaisin joka tapauksessa.pakinen kirjoitti:Meneekö nämä alle:
16"x6,5" ET 27, lesjöt ja 225 gummit?
Saab 900S Combicoupe
Turbo16, millä ET:llä olevia vanteita testasit alle? Tosiaan ET 40 alkaa olla raja (omassa autossa), että ottaa kiinni edessä sisäpuolelle. Alle ET 35 taas tulee takana liian ulos ja rengas ottaisi todennäköisesti kuormattuna kiinni takakaareen / puskurin jatkeeseen. ET:lle tulee luonnollisesti enemmän liikkumavaraa jos vanne on kapeampi kuin 7".
225/50 on niin paljon isompi halkaisijaltaankin kuin alkuperäinen, että sen voi samantien unohtaa. 225/45 on myös isompi kuin alkuperäinen ja vielä "epäsopivalla" vanteella sanoisin, että ottaa varmasti kiinni. Jos vanteen ET on 27 ja leveys 6,5" kannattaisi mielummin pyrkiä hieman vakiota pienempään rengaskokoon, kiinniottamisen riskin minimoimiseksi. Toisaalta kyllähän reilusti vakiota isommat renkaat pyörimään mahtuu, mutta varmasti tulee tilanteissa joissa rengas ottaa kiinni koriin. Lisäksi auto tulee muutoskatsastaa, mikäli renkaan leveys kasvaa yli 30mm alkuperäisestä. Ajettavuuskaan tuskin paranee korkeammalla ja leveämmällä kumilla.pakinen kirjoitti:Profilina voisi olla joko 50 tai 45, mutta kuitenkin 225 leveytenä. 205 sopii kyllä, mutta leveempi parempi Very Happy
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
ET oli 25, kun väittivät tosiaan rengasliikkeessä, että tuo ET pitäis satkuun käydä.Karspa kirjoitti:Turbo16, millä ET:llä olevia vanteita testasit alle? Tosiaan ET 40 alkaa olla raja (omassa autossa), että ottaa kiinni edessä sisäpuolelle. Alle ET 35 taas tulee takana liian ulos ja rengas ottaisi todennäköisesti kuormattuna kiinni takakaareen / puskurin jatkeeseen. ET:lle tulee luonnollisesti enemmän liikkumavaraa jos vanne on kapeampi kuin 7".
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"