Koska uusi 9-5?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

eklunto1 kirjoitti:Jos oleellisia eroja etsit, niin Vulvasta löytyy mm. sellaisia malleja joissa 4 pyörää vetää. Se on minusta merkittävä ero.
Muuta mitä itse kaipaisin on kuusipyttyinen turbo moottori, joka kyllä Saabillakin on, mutta ei mahdu vanhentuneeseen 9-5:seen.
Ööh joo... onhan nuo varmaan todella oleellisia eroja ja näyttelevät todella suurta osaa auton hankintapäätöksessä...

Ottaisinko neliveto V70:n vai etuvetu 9-5:n... rahaa on 30k€, Saab maksaa 30k€ ja Vulva maksaa 40k€... ööh kummanko ottaisi... pitäisikö odottaa hullua miljonääriä joka haluaa antaa miljoona euroa ensimmäiselle näkemälleen merimiespukuiselle ankalle?

Käsitääkseni etuvetoisen V70:n ominaisuudet ei juurikaan parane siitä että on olemassa myös nelivetoinen malli :)

Toisaalta sekään että V70:stä on ehkä tulossa uusi vimpanpäälle hyvä ja hieno malli ei juurikaan paranna nykyisen V70:n ominaisuuksia nykyiseen 9-5:een nähden... autokaupasta kun menee ostamaan autoa niin vaihtoehdot ovat ne mitä sillä hetkellä valmistetaan. Toki aina voi odottaa uutta ja ihanampaa mallia vaikka hamaan maailmantappiin :)

Ei 9-5 ole mikään huippuauto, eikä V70 sen paremmin, mutta molemmat tarjoavat aika hyvän vastineen rahalle... parempia autoja on pilvin pimein, mutta samaan hintaan ei samoja ominaisuuksia löydy kovin monesta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

avaimista ja ikkunanapeista

Viesti Kirjoittaja mike »

Omasta mielestäni avaimen paikka tuossa keskellä on selvästi luontevampi kuin ratin juuressa tai kojetaulussa. Entisissä autoissani se oli ratin juuressa ja nykyisessä penkin välissä.

Jos jotain negatiivista hakee niin meneehän siinä sitä pikkutavaratilaa, mutta eipä juuri muuta. Kaikista turhin "urheilullisuus" on nykyään starttinappi kojetaulussa. Ensin kaivat avaimen tai jonkun kortin taskusta ja tunget sen reikään ja sitten painat vielä nappia. Moinen nappi on ok jos mitään ei tarvi tukea mihinkään vaan riittää jos se on "avain" on taskussa.

Korttiavaintakaan en ole koskaan ymmärtänyt. Itselläni ainakin on auton avaimissa muitakin avaimia mukana ja avaimet kulkevat luontevasti taskussa. Rellutyyliin (hinnat alkaen malleissa) pitäisi sitten olla erikseen avainnippu ja sitten vielä se saakelin korttilämiskä toisessa taskussa...


Ikkunoiden liikuttelun olen kyllä kokenut erittäin vähäiseksi. Joskus harvoin kun parkkihalliin vien auton sulamaan joudun kuskin ikkunaa avaamaan. Muuten ei ole ollu tarvetta liikutella laseja. Suoraan sanoen ei ole tullu edes kokeiltua toimiiko kaikkien ikkunoiden moottorit!


Jokainen tietysti kokee asiat erilailla ja joidenkin mielstä aluvanteet ja etusumarit on auton tärkeimpiä varusteita - hohhoijjaa vaikka on ne mullakin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Kattelin topgearia viimeviikolla ja siinä oli testissä opel vectra opc, mazda 6 mps ja ford mondeo st220. Mazda ja fortia kehuttiin hyvistä ajo ominaisuuksista, mutta ooppelia ei. Puski vain eteenpäin ku käänsi rattia - ääritilanteissa.

Sitten ne kiihytti kilpaa jonku matkaa ja opel voitti kaikki. :) Se oli yllätys jeremylle ku veikkas mazdaa äkäseksi. :) opel 255hp\ 355nm ja mazda 260hp\ 380nm. Nyt hoksasin että aika "huono" vääntö ooppelissa verrattuna mazdan neloskoneeseen??
Audi A4 2.0TFSIq
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

[quote="9-5T Keskikonsoli on hyvä paikka mutta miksi teidän perheessä täytyy availla ikkuinoita? Meillä tarvitaan lähinnä kuljettajan ikkunaa parkkilipun laittamiseen.[/quote]

Ihan tuota samaa olen hiljaa ihmetellyt minäkin. Täällä länsirannikon aurinkoisessa kesässä on riittänyt ilmastoinnin AUTO- asento tähän asti vallan hyvin, ei ole tarvinnut hankkia turhia niskakipuja ikkunaa raottamalla. Ja tupakanpolttohan on jo taakse jäänyt vaihe lapsuudesta 8)

Terv. V-P

P.S. Eikä lainaaminen näköjään onnistu yhtään paremmin kuin ennenkään :evil:
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5T kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Eikö?
http://www.google.com
Tuolla oli vain Googlen hakukone ja jos sillä hakisi voisi törmätä vaikka tähän juttuun niin olisiko se sitten varma tieto ettei sovi? Miksi 9-5:seen olisi edes yritetty sovittaa 9-3 konetta?
Koska asiakkaat olettavat saavansa malliston suurimpaan autoon 6 syliterisen moottorin, varsinkin kun pienempään malliinkin sellainen on saatavilla.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

eklunto1 kirjoitti:Koska asiakkaat olettavat saavansa malliston suurimpaan autoon 6 syliterisen moottorin, varsinkin kun pienempään malliinkin sellainen on saatavilla.
Miksi se vanha 3-litrainen V6 jäi pois, jos korvaavaa moottoria ei ollut? (Ei silti, että sitä itse kaipaisin, janoinen ja tehoton peli, vaikkakin tietysti vääntöä mukavasti jo ilman ahtoja isomman iskutilavuuden ansiosta.)
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

eklunto1 kirjoitti:Jos oleellisia eroja etsit, niin Vulvasta löytyy mm. sellaisia malleja joissa 4 pyörää vetää. Se on minusta merkittävä ero.
Muuta mitä itse kaipaisin on kuusipyttyinen turbo moottori, joka kyllä Saabillakin on, mutta ei mahdu vanhentuneeseen 9-5:seen.
Jussi kirjoitti:Ööh joo... onhan nuo varmaan todella oleellisia eroja ja näyttelevät todella suurta osaa auton hankintapäätöksessä...
Sinulle saattaa riiittää, että autossa on ratti ja neljä lähes pyöreetä rengasta.
Jos joskus sieltä kivenkolostasi pääset, niin käy ihmessä autokaupassa (se on sellainen paikka, mistä voi mm. hankkia uusia autoja).

Varoituksen sananen kuitenkin vielä, eli suuremmalla moottorilla ja paremmilla varusteilla oleviin autoihin EI sinun kannata tutustua, sillä niillä ei tee mitään, eikä kukaan niitä osta.
Erityisen kaukaa kannattaa kiertää nelivetoiset autot, sillä Suomen talvessa niistä on erityisen paljon haittaa ja kulutuskin on suurempi. Yksi sutiva pyörä on aina paras ratkaisu, koska silloinhan kuluu ainostaan yksi rengas kerrallaan sileeksi.
Jussi kirjoitti:Ottaisinko neliveto V70:n vai etuvetu 9-5:n... rahaa on 30k€, Saab maksaa 30k€ ja Vulva maksaa 40k€... ööh kummanko ottaisi... pitäisikö odottaa hullua miljonääriä joka haluaa antaa miljoona euroa ensimmäiselle näkemälleen merimiespukuiselle ankalle?
Aeron hinnalla saa jo 4 x 4 vetoisen Vulvan ihan ok varusteilla. Koitetaan pysyä asiassa.
Jussi kirjoitti:Toisaalta sekään että V70:stä on ehkä tulossa uusi vimpanpäälle hyvä ja hieno malli ei juurikaan paranna nykyisen V70:n ominaisuuksia nykyiseen 9-5:een nähden... autokaupasta kun menee ostamaan autoa niin vaihtoehdot ovat ne mitä sillä hetkellä valmistetaan. Toki aina voi odottaa uutta ja ihanampaa mallia vaikka hamaan maailmantappiin :)
Tuskin kukaan tässä maailmaan tappiin on odottamassa? Uuden V70 Vulvan voi tilata vaikka tänään ja uuden auton rattiin pääsee tämän vuoden aikana.
Jussi kirjoitti:Ei 9-5 ole mikään huippuauto, eikä V70 sen paremmin, mutta molemmat tarjoavat aika hyvän vastineen rahalle... parempia autoja on pilvin pimein, mutta samaan hintaan ei samoja ominaisuuksia löydy kovin monesta.
Hmm.. tästäkö tässäkin keskustelussa oli kyse. Hienoa, olemme jossain asiassa samaankin mieltä. :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

eklunto1 kirjoitti:9-5:seen ei mahdu 9-3:sen uusi 6 sylinterinen kone.
9-5T kirjoitti:Kuka on yrittänyt sovittaa? Sama paikka kun kun väitti ettei tonnariin mahdu V8? Ilmoittivatko ihan lehdistötietotteella tai löytyikö"tieto" googlella?
Varmasti maailmasta löytyy kaveri, joka sovittaa vaikka W12 9-5 Saabin keulalle. Se on taas eri asia tuleeko sellainen sarjatuotantoon.
Valitettavasti en työskentele Saabin tuottekehitysyksikössä, joten olen luetun tiedon varassa. Luettu tieto sanoo että uuden 6 sylinterisen moottorin sovittaminen sarjatuotantoon vaatii suuria muutoksia 9-5:seen, mikä takia päädyttiin markkinateknisistä syistä ilmoittamaan 9-5:sen Aeron tehoiksi 260HP ja 9-3:sen Aeron tehoiksi 250HP. Näin saamme "eniten" hevosia mallisarjan suurimman auton moottorista ja kaikki ovat iloisia.

------------

GM High Feature engine
High Feature V6
Manufacturer General Motors
Also called Alloytec V6
Production 2004–
Predecessor 54° V6
Class DOHC 60° 24-valve V6
Engine 2.8 L (2792 cc/171 in³)
3.2 L (3195 cc/195 in³)
3.6 L (3564 cc/217 in³)

The 3600 LY7 (and derivative LP1) are members of General Motors' new High Feature (or HFV6) engine family of modern DOHC V6s. This new family of engines was introduced in 2004 with the Cadillac CTS. Holden sells the HFV6 under the name, Alloytec. The block was designed to be expandable from 2.8 L to 4.0 L.

It is a 60° 24-valve design with aluminum block and heads and Sequential Electronic Fuel Injection. Most versions feature continuously-variable cam phasing on both intake and exhaust valves and electronic throttle control. Other features include piston oil-jet capability, forged crankshaft and connecting rods, variable intake, and electronic throttle control. It was developed by the same international team responsible for the Ecotec, including the Opel engineers responsible for the 54° V6, with involvement with design and development engineering from Ricardo PLC of England.

Turbo

2.8 L turbo V6 in a 2006 Saab 9-3 SportCombi
A 2.8 L turbocharged version is used for the Saab 9-3 and other GM vehicles. It produces 250 hp DIN (184 kW) at 5500 rpm and 258 ft·lbf (350 N·m) at 2000 rpm. It has the same bore and stroke as the naturally-aspirated LP1, however the compression ratio is reduced to 9.5:1. There is also another variant available, with 230 hp DIN (169 kW). Saab informs that the V6 is not on the agenda for the 9-5.This engine is partly developed by Saab Automobile, and built in Australia.

-----------

Tuo lontoonkielinen teksi voi olla täysin väärää esim. Vulva kuskin kirjoittamaa tai jokin muu salaliittoteoria. :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

jmarin kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Koska asiakkaat olettavat saavansa malliston suurimpaan autoon 6 syliterisen moottorin, varsinkin kun pienempään malliinkin sellainen on saatavilla.
Miksi se vanha 3-litrainen V6 jäi pois, jos korvaavaa moottoria ei ollut? (Ei silti, että sitä itse kaipaisin, janoinen ja tehoton peli, vaikkakin tietysti vääntöä mukavasti jo ilman ahtoja isomman iskutilavuuden ansiosta.)
Jälleen luetun tekstin varassa. Saab menetti oikeuden käyttää kyseistä mootria autossa. Moottori oli "lisenssillä" hankittu ja sitä ei saatu / haluttu neuvotella uudelleen (GM-sanoo mitä tehdään ja miten).
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Minä usko siihen mitä näen. Heti kun hinnastoon tulee tilausmahdollisuus 9-5 Aerosta, jossa 4-sylinterinen 2.3T moottorin tilalle saa 6-sylinterisen 2.8T moottorin, jonka perään vielä uuden automaatin niin olen yhtä hymyä. :) Ajattelitko alkaa sovittamaan kamoja kasaan?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

eklunto1 kirjoitti:Minä usko siihen mitä näen. Heti kun hinnastoon tulee tilausmahdollisuus 9-5 Aerosta, jossa 4-sylinterinen 2.3T moottorin tilalle saa 6-sylinterisen 2.8T moottorin, jonka perään vielä uuden automaatin niin olen yhtä hymyä. :) Ajattelitko alkaa sovittamaan kamoja kasaan?
Jos uusi 9-5 on kerran melkein kulman takana, niin tuskinpa Saab tuhlaa vähiä ropojaan 2.8T:n istuttamiseen vanhaan malliin?
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Jos kutosen kone olisi heittämällä paikalle mennyt, niin se olisi M2006 malleissa ollut mukana. Tällöin olisi myös mm. voimansiirto mennyt uusiksi.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

eklunto1 kirjoitti:Sinulle saattaa riiittää, että autossa on ratti ja neljä lähes pyöreetä rengasta.
Aina ei renkaiden tarvitse olla edes pyöreitä, joihinkin autoihin sopii hyvin kuusikulmaisetkin.
eklunto1 kirjoitti:Jos joskus sieltä kivenkolostasi pääset, niin käy ihmessä autokaupassa (se on sellainen paikka, mistä voi mm. hankkia uusia autoja).
Joskus on tullut käytyä.

Jäi vain hieman epäselväksi miksi siellä pitäisi käydä ja pitäisikö siellä käydä kuinkakin tiheään. Menen yleensä vain silloin kun aion ostaa auton.
eklunto1 kirjoitti:Varoituksen sananen kuitenkin vielä, eli suuremmalla moottorilla ja paremmilla varusteilla oleviin autoihin EI sinun kannata tutustua, sillä niillä ei tee mitään, eikä kukaan niitä osta.
Hittolainen että on tullut hankittua isolla moottorilla varustettu auto, jossa on hyvät varusteet ja joka on vieläpä melko harvinainenkin... nyt sitten kuulin ettei minun kannata niihin tutustua. Sen uushinnalla olisi saanut Audi A8 Quattron... aikas paska auto se sitten onkin kun ei vedä kuin yhdestä päästä :)

Onneksi on kuitenkin tuo pappawagoni kompensoimassa tilannetta :)
eklunto1 kirjoitti:Erityisen kaukaa kannattaa kiertää nelivetoiset autot, sillä Suomen talvessa niistä on erityisen paljon haittaa ja kulutuskin on suurempi. Yksi sutiva pyörä on aina paras ratkaisu, koska silloinhan kuluu ainostaan yksi rengas kerrallaan sileeksi.
Olen yrittänyt kiertää ne kaukaa, vielä en ole törmännyt, mutta joskus sekin päivä saattaa koittaa... toivottavasti siitä selviää peltivahingoilla.

Aika monissa nykyautoissa on muuten luistonesto, Aerossakin kannattaa painaa se TCS nappulasta takaisin päälle niin sutiikin jo kaksi rengasta :)
eklunto1 kirjoitti:Aeron hinnalla saa jo 4 x 4 vetoisen Vulvan ihan ok varusteilla. Koitetaan pysyä asiassa.
Missä asiassa nyt ajattelit pysyä?

Aeron hinnalla saa, mitä sitten? 2.0t pappawagonin hinnalla ei saa... eli siis: On täysin ymmärrettävää että minä valitsin 9-5:n, mutta on ottaen huomioon höyryämisesi on täysin käsittämätöntä että sinä olet valinnut myös 9-5:n koska siihen ei saa kutosta ja nelivetoa.
eklunto1 kirjoitti:Tuskin kukaan tässä maailmaan tappiin on odottamassa? Uuden V70 Vulvan voi tilata vaikka tänään ja uuden auton rattiin pääsee tämän vuoden aikana.
Että ihan tämän vuoden aikana... jos jo maaliskuussa tilaa :)

... ja uusi malli on nähtävissä missä?
eklunto1 kirjoitti:Hmm.. tästäkö tässäkin keskustelussa oli kyse. Hienoa, olemme jossain asiassa samaankin mieltä. :)
Tuskin kuitenkaan... tuppaan ajattelemaan autojani lompakkoni asettamassa viitekehyksessä, en juuri kuolaa vaihtoehtoja jotka eivät ole realistisia minulle. Jos kaipaisin runkkufantasioita niin löytäisin niihin kyllä paremmat objektit kuin autot :)

Siksi esimerkiksi V70:llä ja 9-5:lla ei ole mitään eroa... molemmissa joutuu tyytymään melko perusmalliin ja on aivan sama mitä saisi jos sijottaisi autoon enemmän kuin siihen on varaa sijoittaa :)

Voisihan sitä tietysti kiusata itseään myös ajatuksella että XC90 on paljon parempi kuin 9-5 koska siihen saa V8:n ja nelivedon... ja Range Rover on vieläkin parempi koska siihen saa turbodiesel V8:n ja nelivedon :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Jussi kirjoitti:Jos kaipaisin runkkufantasioita niin löytäisin niihin kyllä paremmat objektit kuin autot.
Jussi kirjoitti:Siksi esimerkiksi V70:llä ja 9-5:lla ei ole mitään eroa... molemmissa joutuu tyytymään melko perusmalliin ja on aivan sama mitä saisi jos sijottaisi autoon enemmän kuin siihen on varaa sijoittaa :)
Kiitos kun jaot tämä kaiken kanssamme.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

eklunto1 kirjoitti:Jos kutosen kone olisi heittämällä paikalle mennyt, niin se olisi M2006 malleissa ollut mukana. Tällöin olisi myös mm. voimansiirto mennyt uusiksi.
9-5T kirjoitti:Ihme ajatus mistä tämän keksit? Vaikka se mahtuisi en keksi yhtään syytä miksi se sinne laitettaisiin tässä vaiheessa tai olisi laitettu -06 malliin.
Tässä taisi olla keskustelu siitä tuleeko nykyiseen 9-5:n kutosen konetta vai ei ja jos ei tule niin miksi ei? Kommenteistasi päätellen sinusta sen siihen saa ja GM:ltä ei ole tästä tullut poikkeavaa lausuntoa. Nyt toteat itsekkin että hankalaa on?

Putosin hieman kärryiltä. Voisitko tarkentaa? Ongelmana sinusta on enemmänkin muut mottoriin yhteensovittamisen ongelmat kuin se, että moottori ei yksinkertaisesti mahdu keulalle? Onko tästä joku erillinen uutisointi jossain luettavana? Ei meinaan Googlella löytynyt. :lol:
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin