ja taas uutta kalustoa hankittu, 99T, taas käy
-
- "Viggen"
- Viestit: 556
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Siinä on auto jonka entisöinti kannattaa. Siitä harvinainen tapaus että myydessä voi saada jopa enstisöintiin kuluneet rahatkin pois. Saksassa pyynnit järestänn yli 10 k€ ja näyttää nettiautossakin joku pyytävän 12k€ hopeanharmaasta yksilöstä.
Klupilla lehtosella oli ainakin jossain vaiheessa alkuperäinen ahdinpakosarja hukkis yhdistelmä. Oliko B-koneessa koskaan imusarjan paineella ohjattua hukkaporttia? Minusta se tuli vasta h-turboihin.
Klupilla lehtosella oli ainakin jossain vaiheessa alkuperäinen ahdinpakosarja hukkis yhdistelmä. Oliko B-koneessa koskaan imusarjan paineella ohjattua hukkaporttia? Minusta se tuli vasta h-turboihin.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
nopeusmittariongelmista on ollut paljon keskustelua. vaijeri painaa mittarin takaseinään liian voimakkaasti. eli oireeseen voi auttaa se että kevyesti konehuoneen puolelta vetää vaijeria poispäin mittaristosta. jos olen oikein käsittänyt, pääsyy on kuluneisuus mittaristossa, eli uudella nopeusmittarilla ei pitäisi tapahtua sitä että vaijerin liika painaminen aiheuttaa oireita. haulla voi löytyä vanhoja keskusteluja. toi 240 mittari taitaa olla harvinainen. tuliko se vasta -80 turboihin vai oliko jo -79 turboissa (joita ei suomessa vissiin montaa ole?)mikkoimp kirjoitti: nopeus mittarin tahtoo väliin vähän unisesti liikkua, eli nousee ja laskee hitaasti, joskus väpättää ihan normaalisti, matka mittarit eivät toimi... eli tuommoista turbon 240km/h mittaria ilmeisesti olisin vailla jos joku ei osaa kertoa mikä tuon hidas liikkeisyyden aiheuttaa, matka mittareilla ei niin suurta väliä vielä tässä vaiheessa...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
en ole vielä aikaiseksi saanut katsoa että onko tuo M79 vai M80... pelkkiä numeroita siinä on ainakin valmistenumero eikä sitä normaalia kirjain alkua johon olen tottunut.. tuliko tuo kirjain alku 80 vai 81?
pitääpä kokeilla sitten hiukan kiskoa tuota mittarin vaijeria ulos päin...
saattaa hyvin olla mahdollista että tuohon on vaihdettu tuo ahtojen ohjaus, itsekkin sitä tuossa ylempänä muistelin että eikö ensimmäisissä ollut pako paineilla ohjattu ahdot....
satuin löytämään tuon täys kaasu rikastimenkin kytkentä ohjeet, ohjeissa mainittiin hidastin venttiili tms, sitä ei näkynyt autossa olevan, laitoin sen tilalle kaasarien virranjakajan alipaine säädön letkussa olleen mötikän, mahtaako olla tuohon sopiva?
pitääpä kokeilla sitten hiukan kiskoa tuota mittarin vaijeria ulos päin...
saattaa hyvin olla mahdollista että tuohon on vaihdettu tuo ahtojen ohjaus, itsekkin sitä tuossa ylempänä muistelin että eikö ensimmäisissä ollut pako paineilla ohjattu ahdot....
satuin löytämään tuon täys kaasu rikastimenkin kytkentä ohjeet, ohjeissa mainittiin hidastin venttiili tms, sitä ei näkynyt autossa olevan, laitoin sen tilalle kaasarien virranjakajan alipaine säädön letkussa olleen mötikän, mahtaako olla tuohon sopiva?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
tais olla ainakin vuoteen 80 asti siten että koodi alkaa "99XX..." jossa XX tarkoittaa mallivuotta.mikkoimp kirjoitti:en ole vielä aikaiseksi saanut katsoa että onko tuo M79 vai M80... pelkkiä numeroita siinä on ainakin valmistenumero eikä sitä normaalia kirjain alkua johon olen tottunut.. tuliko tuo kirjain alku 80 vai 81?
79 mallissa on vanhanmalliset niskatuet istuimissa, mahdettiinko niitä suomessa edes myydä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mallivuodesta 1981 lähtien 99:n valmistenumero alkaa YK1B... tai YS3B.... Kymmenes merkki kertoo mallivuoden. B = 1981, C = 1982, D = 1983 ja E=1984.
http://saab-club.com/the-saab-way/story ... htm#biblio
http://saab-club.com/the-saab-way/story ... htm#biblio
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
nyt jopa huomasin sen varmistaa että 80 mallinen on auto...
huomena pitäisi hiukan vielä etu jarruja herkistellä ja pakoputkeen pari paikkaa tehdä, sitten pitäisi olla katsastus valmis.
lämppärin puhaltimenkin pitäisi tällä viikolla tulla, tuo kun meni mykäksi.. niin ja tykki vanteet tuli myös haettua siihen
huomena pitäisi hiukan vielä etu jarruja herkistellä ja pakoputkeen pari paikkaa tehdä, sitten pitäisi olla katsastus valmis.
lämppärin puhaltimenkin pitäisi tällä viikolla tulla, tuo kun meni mykäksi.. niin ja tykki vanteet tuli myös haettua siihen

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Ongelma, jota yritätte korjata tolla vaijerin kiskomisella on ite mittarissa. Mittarin viisariahan liikuttaa vaijerin jatkeena pyörivä magneetti. Magneetti taasen hankaa viisarin akselissa olevaan alumiiniseen kuppiin. Korjaus on hyvin simppeli. Kuppia täytyy saada kauemmaksi magneetista.
Mie ainaskin korjasin 99:iin mittarin (90:stä otettu) silleen, että purin mittarista viisarin irti ja se mittarin taulu irti. Sen jälkeen löysäsin ne kolme ruuvia jotka tulee taulun pois ottamisen jälkeen näkyviin. Yksi kerrallaan vaan ruuvi pois ja prikka sinne alumiinisten etu ja takaosan väliin, sitten ruuvi takaisin. Kun kaikkiin kolmeen oli laitettu prikat, sen jälkeen vaan kaikki kireelle, taulu takaisin (tälläkertaa toki oikeaa taulumallia, eli eli se 70-luvun pelti) ja ruuvit kiinni sekä viisari paikalleen. Viisarin laitossa pitää muistaa laittaa oikea esijännitys, jotta kun viisari nostetaan nollatapin yli, jouseen jää sopivasti puristamaan. Jos tuo viisarin asento menee väärin, niin sehän tietenkin aiheuttaa mittarivirheen, joka vaikuttaa koko mittarin skaalan alueella yhtäpaljon...
Oikea esijännitys on taulun reunassa olevan valkoisen viivan ja nollatapin puolivälissä.
Mie ainaskin korjasin 99:iin mittarin (90:stä otettu) silleen, että purin mittarista viisarin irti ja se mittarin taulu irti. Sen jälkeen löysäsin ne kolme ruuvia jotka tulee taulun pois ottamisen jälkeen näkyviin. Yksi kerrallaan vaan ruuvi pois ja prikka sinne alumiinisten etu ja takaosan väliin, sitten ruuvi takaisin. Kun kaikkiin kolmeen oli laitettu prikat, sen jälkeen vaan kaikki kireelle, taulu takaisin (tälläkertaa toki oikeaa taulumallia, eli eli se 70-luvun pelti) ja ruuvit kiinni sekä viisari paikalleen. Viisarin laitossa pitää muistaa laittaa oikea esijännitys, jotta kun viisari nostetaan nollatapin yli, jouseen jää sopivasti puristamaan. Jos tuo viisarin asento menee väärin, niin sehän tietenkin aiheuttaa mittarivirheen, joka vaikuttaa koko mittarin skaalan alueella yhtäpaljon...
Oikea esijännitys on taulun reunassa olevan valkoisen viivan ja nollatapin puolivälissä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
- Paikkakunta: OULU
240:n mittari on vasta -80 turbossa, mittarivirhe vauhdin maailman testissä -1km/h nopeudesta riippumatta tai ainakin 120km/h asti mihin olivat mitanneet. Itse aikoinaan mittautin poliiseilla mahdollisimman tarkasti ja 60 nopeudessa mitarivirhe 0 km/h, eli todella tarkka on tuo mittari.
Nämä vm.-80 sedan turbot ovat omalla numeroinnilla, eivät siis ole vain laitettu sinne 99:n sekaan, niin kuin eivät muutenkaan ole aivan 99:jä nämä autot.
Nämä vm.-80 sedan turbot ovat omalla numeroinnilla, eivät siis ole vain laitettu sinne 99:n sekaan, niin kuin eivät muutenkaan ole aivan 99:jä nämä autot.
noniin, nyt se sitten sen teki, kipinä katosi, ensimmäistä kertaa jäin saabilla matkalle! mitä nyt sain pelkkää puukkoa apuna käyttäen selville niin ei katko puolalta maata, kipinä tulee kyllä (joskin aika heikko) kun ottaa sytkältä tulevan maan irti puolalta ja siinä puukolla oikosuljin napaa maahan. virran jakajalta tulevan johdon irroittaminen ei myöskään katkaise puolalta maata.. eli vika jää ilmeisesti siihen sytkä boxiin? vai onko joku perehtynyt enemmän tuohon sytkään? oli vähän yksin vaikea vikaa etsiä kun ei ollut toista starttaamaan..
kaveria odotellessa hinaamaan lueskelin käyttö opasta, siellähän on kytkentä kaaviot, mahtavaa!
kaveria odotellessa hinaamaan lueskelin käyttö opasta, siellähän on kytkentä kaaviot, mahtavaa!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
jeps, ongelma löydetty, sytkä boksissa vika oli. boksin löysin sitten purkaamosta josta ensi näkemällä olisin kuvitellut että ei helvetti, ei täältä voi löytyä mitään, mutta niin vaan äijä muisti että tuon kasan alle on jokunen vuosi sitten se laitettu, sieltä heti ensi kaivamalla löytyi 

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Multa löytyy yksi tommonen 99turbon syttyboksi. Kunnosta ei ole tietoa, mutta noihan on kasattu erilliskomponenteista. Kaikki kondensaattorit vaan vaihtoon, ja saattaapi saada noita vanhoja pokseja eloon sillätapaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
näytti juu olevan erillis komponenteilla, kuvittelisin että joku transistoreista siellä on antautunut kun ei kerran katko puolalta maita ja konkat olivat polkoja niin eivät niin vanhene kuin elkot...
kun siinä sitä kytkentä kaaviota selailin niin siinä oli etu vastus puolalla, missä se fyysisesti sijaitsee? pitäisikö olla puolan päällä? eli jos sitä ei ole niin voi olla syy siihen miksi boksi hajosi...
vähän tuli taas osaa hankittua, varalle vielä kolmas sytkä boksi, uudet taka iskarit, oven sisä kahva ja nahkainen alkuperäinen keski konsoli kasetti laatikolla
kun siinä sitä kytkentä kaaviota selailin niin siinä oli etu vastus puolalla, missä se fyysisesti sijaitsee? pitäisikö olla puolan päällä? eli jos sitä ei ole niin voi olla syy siihen miksi boksi hajosi...
vähän tuli taas osaa hankittua, varalle vielä kolmas sytkä boksi, uudet taka iskarit, oven sisä kahva ja nahkainen alkuperäinen keski konsoli kasetti laatikolla

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu