ajotuntemukset 99 vs 900
-
- "Aero"
ajotuntemukset 99 vs 900
Heips. Kenellä löytyy kokemuksia kumpaa on miellyttävämpi ajaa ja miksi?? Itselläni ei vielä löydy vertailupohjaa vasta kuin kesäkuusta alkaen kun otan satkun käyttöön. Varmaankin kesällä -05 täytyisi sitten tehdä valinta kummasta luopuu. Tällä hetkellä tunteet puoltavat tuplaysiä, mutta järki sanoo että "täytyyhän" satkun edistyksellisemmän tekniikkansa turvin olla kivempi ajaa.. 

Itse kallistuisin kyllä melkein satkun puoleen. Ainakin oma og900:ni on kyllä niin julmetun hyvä ajaa. Ergonomia, ohjaustuntuma ja ohjaustehostin sen saavat aikaan. Ysikymppi on itselläni fiilistelyautona, ja se ei ole ajattavuudeltaan ihan yhtä hyvä kuin tuplaysi. En tiedä mistä moinen johtuu...
Luca varmaan kertoo mielipiteensä myös siitä kumpi kannattaa pitää
Ihan villi arvaus että ainakin yksi ääni tuplaysille!

By the way - millaisesta satkusta on kyse? Niissäkin on eroja...
Luca varmaan kertoo mielipiteensä myös siitä kumpi kannattaa pitää

By the way - millaisesta satkusta on kyse? Niissäkin on eroja...
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Audi Q5 -18
Hei,
olen ajanut satkuilla yhteensä n. 50tkm ja tuplayseillä n. 100tkm. Ajomukavuudessa kallistun pitkillä matkoilla satkun (isomman auton tuntua) puolelle, ja kaupunkiajossa tuplaysin (kevyempi ohjaus ja kytkinpoljin) puolelle.
olen ajanut satkuilla yhteensä n. 50tkm ja tuplayseillä n. 100tkm. Ajomukavuudessa kallistun pitkillä matkoilla satkun (isomman auton tuntua) puolelle, ja kaupunkiajossa tuplaysin (kevyempi ohjaus ja kytkinpoljin) puolelle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Molemmat ovat hyviä ja hyvin pitkälle samankaltaisia. Ei ergonomiassa loppujen lopuksi suuria puutteita tuplaysissäkään ole. Viimeistellymmän tuntoinen satku on, mutta ajofiiliksistä tuplaysi saa pisteet. Se tunne, kun tiedät ajavasi klassikolla ja huomaat sen olevan niin moderni kuitenkin.
Minulla kaikki ovat tehostamattomalla ohjauksella ja olen oppinut katsomaan renkaita sillä silmällä, mitkä voisivat olla kevyitä käännellä. Ero voi olla todella merkittävä. Tällä hetkellä satkun alla olevat Barumit (185/60) ovat loistavan kevyitä ohjata, mutta sitten taas maantiellä levottomampia. Siitä tulikin mieleen, että tuplaysi imee tiehen paremmin ja sitä mukaa maantiellä jopa mieluisampi. Mutta tähän voi olla syynsä myös renkaissa tai iskareissa enempi kuin autossa.
Minulla kaikki ovat tehostamattomalla ohjauksella ja olen oppinut katsomaan renkaita sillä silmällä, mitkä voisivat olla kevyitä käännellä. Ero voi olla todella merkittävä. Tällä hetkellä satkun alla olevat Barumit (185/60) ovat loistavan kevyitä ohjata, mutta sitten taas maantiellä levottomampia. Siitä tulikin mieleen, että tuplaysi imee tiehen paremmin ja sitä mukaa maantiellä jopa mieluisampi. Mutta tähän voi olla syynsä myös renkaissa tai iskareissa enempi kuin autossa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hölösuu"
+ Satku on oman kokemukseni mukaan aavistuksen verran hiljaisempia matka ajossa (plussa).
+ Tuplaysissä silmä lepää, sitä on kiva katsoa, toimii siis myös pihakoristeena.
Mihin sitten valinnan perustaa, käyttömukavuus, fiilis, muu? Yleensähän käyttömukavuus/taloudellisuus/järkevyys ja fiilis ei kulje käsi kädessä. Pidätkö autoa vain välineenä vai onko myös tunnearvoa?
Jos autot on kaikin puolin 50/50 käyttömukavuus+fiilis, käytä kummatkin autot nosturilla ja katso ruostetilanne, pidä itselläsi vähemmän ruostunut. Esim. vetoakselin tunnelissa jos on läpiruostunutta, niin kallista laittoa on tiedossa.
+ Tuplaysissä silmä lepää, sitä on kiva katsoa, toimii siis myös pihakoristeena.
Mihin sitten valinnan perustaa, käyttömukavuus, fiilis, muu? Yleensähän käyttömukavuus/taloudellisuus/järkevyys ja fiilis ei kulje käsi kädessä. Pidätkö autoa vain välineenä vai onko myös tunnearvoa?
Jos autot on kaikin puolin 50/50 käyttömukavuus+fiilis, käytä kummatkin autot nosturilla ja katso ruostetilanne, pidä itselläsi vähemmän ruostunut. Esim. vetoakselin tunnelissa jos on läpiruostunutta, niin kallista laittoa on tiedossa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Nyt taitaa mennä vähän offtopiciksi, mutta mistä ihmeestä voi johtua että 90:ssä on raskaampi ohjaus kuin 99:ssä.
Olen ymmärtänyt että ne kuitenkin ovat hyvin pitkälle sama auto. Vai onko 90:ssä sitten enemmän 900:n osia kuin 99:n?
Mitä olen nopallani ajanut ja verrannut sitä ysiysiin, niin on se vaan raskaampi, ja molemmissa samankokoiset renkaat (175).
Olen ymmärtänyt että ne kuitenkin ovat hyvin pitkälle sama auto. Vai onko 90:ssä sitten enemmän 900:n osia kuin 99:n?
Mitä olen nopallani ajanut ja verrannut sitä ysiysiin, niin on se vaan raskaampi, ja molemmissa samankokoiset renkaat (175).
Audi Q5 -18
Audi Q5 -18
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Minulla on tällä hetkellä toi 99 raskaampi, vaikka renkaiden leveys on sama (185). Sen huomaa renkaan muodosta, miltä leveydeltä se ottaa tiehen kiinni. Edellisillä renkailla satku oli ihan sairaan raskas ja se vei samalla myös ajamisen ilon. Renkaita uusiessa en löytänyt kapeampia. Mutta nyt on hyvä, vaimokaan ei valita.MikkoA kirjoitti:Nyt taitaa mennä vähän offtopiciksi, mutta mistä ihmeestä voi johtua että 90:ssä on raskaampi ohjaus kuin 99:ssä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
-
- "Hirsch"
Hyvin pitkälti riippuu missä autolla ajaa, 99 on maastossa täysin ylivoimainen ja 900 kestopäällysteellä. Satkulla ajaminen 99:n jälkeen oli hieman hämmentävää, koska pysäköidessä ja ahtaissa paikoissa etuylitys yllätti useamman kerran...
Renkaista sen verran, että löysärunkoisia kumeja ei kannata laittaa alle, siitä tulee silkkaa kärsimystä. Tuli joskus kokeiltua Michelinin MXL:iä sekä satkussa että 99:ssä, ja kokemus ei ollut kadehdittava. Mersussa nuo kumit oli aivan ehdottomat, mutta Saapin alustaan ne ei todellakaan sopineet.
Vanteet sekä 99:ssä että 900:ssa pitää olla oikealla offsetilla, muuten vetely on infernaalista ja satkua pitää ihan ohjata tiellä...
....
Ja vielä tuo korin asento; eli keulan ja perän pitää olla jokseenkin samalla korkeudella, mieluiten keula alempana kuin perä.
Tämä kaikki kolmen 99:n ja kolmen (tai neljän?) 900:n kokemuksella.
Renkaista sen verran, että löysärunkoisia kumeja ei kannata laittaa alle, siitä tulee silkkaa kärsimystä. Tuli joskus kokeiltua Michelinin MXL:iä sekä satkussa että 99:ssä, ja kokemus ei ollut kadehdittava. Mersussa nuo kumit oli aivan ehdottomat, mutta Saapin alustaan ne ei todellakaan sopineet.
Vanteet sekä 99:ssä että 900:ssa pitää olla oikealla offsetilla, muuten vetely on infernaalista ja satkua pitää ihan ohjata tiellä...

Ja vielä tuo korin asento; eli keulan ja perän pitää olla jokseenkin samalla korkeudella, mieluiten keula alempana kuin perä.
Tämä kaikki kolmen 99:n ja kolmen (tai neljän?) 900:n kokemuksella.
Allekirjoitan ajn:n puheet 100%, lisäisin vielä että liukkaalla satkun käytös on jonkinverran rauhallisempaa eli jos perän saat luistoon niin on aikaa vaikka miettiä että mihin suuntaan sitä punoisi, kokemusteni mukaan 99 on aikas vikkelään poikittain.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mistä ihmeestä tunnistaa löysärunkoisen kumin?ajn kirjoitti: Renkaista sen verran, että löysärunkoisia kumeja ei kannata laittaa alle, siitä tulee silkkaa kärsimystä. Tuli joskus kokeiltua Michelinin MXL:iä sekä satkussa että 99:ssä, ja kokemus ei ollut kadehdittava.
Eli kunhan on saabin alkuperäiset vanteet alla niin kaikki hyvin.ajn kirjoitti: Vanteet sekä 99:ssä että 900:ssa pitää olla oikealla offsetilla, muuten vetely on infernaalista
Erittäin mielenkiintoinen pointti, aattelin vaan kun ex-satkuni ei aina tuntunut kovin vakaalta ja siinä oli keula aavistuksen ylempänä. Suuri osa meni kyllä renkaiden piikkiin mutta silti mielenkiintoinen seikka, nimittäin tuntuu että noita "perse maassa" laahaavia satkuja näkee aika usein liikenteessä.ajn kirjoitti: Ja vielä tuo korin asento; eli keulan ja perän pitää olla jokseenkin samalla korkeudella, mieluiten keula alempana kuin perä.
90:ssä on ainakin paksumpi ohjauspyörä. Onko kukaan mitannut ohjauspyörän halkaisijaa, onko 90:ssä pienempi kuin 99:ssä? Itselläni on vain 70km:n kokemus ysinopasta eikä jäänyt tarkemmin mieleen ohjaustuntuma, no, silloin oli talvikin vielä. Pienikin muutos halkaisijassa vaikuttaa.MikkoA kirjoitti: Nyt taitaa mennä vähän offtopiciksi, mutta mistä ihmeestä voi johtua että 90:ssä on raskaampi ohjaus kuin 99:ssä.
-
- "Aero"
Korttini ajoin aikoinaan tuplaysillä ja sitä ennen vajaat 9 vuotta matkustajana ja isän apuna ikuisissa remonteissa ja vuosien varrella on tullut ysikymppiä sompailtua melkoisesti. Sen lisäksi on ollut kuusi satkua joilla olen ajanut n. 140 tkm. Työautoina niitä on myös ollut aika monta ja työtunteja satkussa on lukemattomia. Siihen perustuen ->
Ajo-ominaisuudet ovat maantiellä melko samankaltaiset, suurimpana erona se, että tuplaysi oli puskeva muuli loppuun asti, mutta 88 ja nuoremmat satkut tarjoavat liukkaalla ensin perää keulan sijasta painonjaon muututtua. Erittäin tervetullut muutos !
Kaupungissa tuplaysi on vähän ketterämpi kun tiukassa käännöksessä "pyörät kaatuvat alle", mutta tietenkin tehostimellinen satku on aivan omaa luokkaansa.
Tärkeimpänä vaa'an kallistajana satkun puolelle on selvästi parempi käyttömukavuus kaikin puolin, kiteytettynä:
+ lämmitys-ja tuuletusjärjestelmä on satkussa täysin suvereeni tuplaysin vastaavaan
+ ohjaamon ergometria, mittaristo
+ konetilan järjestelyt, jarrujärjestelmä joka, aiheutti tuplaysissä hurjasti enemmän harmia kuin satkuissa, etenkin käsijarru. Pätee toki vanhempiin satkuihinkin
Se on vähän mihin vertaa, itse en kuitenkaan helposti sekaannu enää -88 vanhempaan satkuun ja tuplaysi/ysikymppi tulevat kyseeseen korkeintaan harrasteautoina satunnaiseen autoiluun. Se on vaan satku kaikin puolin modernimpi peli ja hyvä niin, olisihan se kauheaa jos mitään kehitystä 99:n ei olisi tapahtunut.
Ajo-ominaisuudet ovat maantiellä melko samankaltaiset, suurimpana erona se, että tuplaysi oli puskeva muuli loppuun asti, mutta 88 ja nuoremmat satkut tarjoavat liukkaalla ensin perää keulan sijasta painonjaon muututtua. Erittäin tervetullut muutos !
Kaupungissa tuplaysi on vähän ketterämpi kun tiukassa käännöksessä "pyörät kaatuvat alle", mutta tietenkin tehostimellinen satku on aivan omaa luokkaansa.
Tärkeimpänä vaa'an kallistajana satkun puolelle on selvästi parempi käyttömukavuus kaikin puolin, kiteytettynä:
+ lämmitys-ja tuuletusjärjestelmä on satkussa täysin suvereeni tuplaysin vastaavaan
+ ohjaamon ergometria, mittaristo
+ konetilan järjestelyt, jarrujärjestelmä joka, aiheutti tuplaysissä hurjasti enemmän harmia kuin satkuissa, etenkin käsijarru. Pätee toki vanhempiin satkuihinkin
Se on vähän mihin vertaa, itse en kuitenkaan helposti sekaannu enää -88 vanhempaan satkuun ja tuplaysi/ysikymppi tulevat kyseeseen korkeintaan harrasteautoina satunnaiseen autoiluun. Se on vaan satku kaikin puolin modernimpi peli ja hyvä niin, olisihan se kauheaa jos mitään kehitystä 99:n ei olisi tapahtunut.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Re: ajotuntemukset 99 vs 900
Omakohtaista historiaa löytyy 96:sta 99:stä, 900:sta ennen ja jälkeen 88 (kässäri eteen / taakse), NG900:sta, 9-3:sta.Henna Makkonen kirjoitti:Heips. Kenellä löytyy kokemuksia kumpaa on miellyttävämpi ajaa ja miksi?? Itselläni ei vielä löydy vertailupohjaa vasta kuin kesäkuusta alkaen kun otan satkun käyttöön. Varmaankin kesällä -05 täytyisi sitten tehdä valinta kummasta luopuu. Tällä hetkellä tunteet puoltavat tuplaysiä, mutta järki sanoo että "täytyyhän" satkun edistyksellisemmän tekniikkansa turvin olla kivempi ajaa..
Aika varmaan kultaa muistot ja kommentit ihan puhtaasti omaa fiilistä, ei niinkään faktoja.
Oma ääni 99:lle ehdottomasti. Tuplaysissä oli ihan oma tunnelma, se oli jotenkin kompakti ja rukkaseen sopiva. Ysisatanen on mielestäni hieman "lahna" ysiysiin verrattuna. Tietysti ergonomia ja lämmityslaite on satkussa parempi, mutta silti fiilis 99:n ohjaamossa jotenkin cool (Varsinkin 99Turbo tai 99 EMS: pyöreät mittarit, rundikello, sporttiratti). Ainoa miinus perus kaksiovisen rumista ovipahveista (3-ovisen / EMS/Turbossa nekin tyylikkäät).
Ajoltaan talviliukkaalla 99 oli mielestäni mukavampi vietävä pienellä vasemman jalan jarruttelulla.
-J
Tuosta löysärunkoisesta renkaasta. Renkaan kylki on pehmeä, sen pystyy painamaan epämääräisille mutkille helposti ja kaikin puolin tuntuma on kuin joulukuista räkää. Juuri tuo mainittu misukan MXL on oikein tyyppiesimerkki tämmöisestä renkaasta, sitä ei vaan taideta enää valmistaa. Talvirenkaiden valinnassa on kaksi koulukuntaa, yhdet puoltaa teräväolkaista ja toiset pyöreäolkaista, itse en ole juuri väliä pitänyt kunhan liikkumaan on päässyt ja jotenkin pysähtynyt.
Omilla tai saman offsetin omaavilla vanteilla pärjää hyvin.
Varsinkin viisiovisten satkujen ongelma on tuo "kohti taivasta" -asento, ja yleensä siellä on vetokoukku persuksissa. Tästä aiheesta on tullut vuodatettua aiemminkin, mutta etupyörien kulmathan muuttuu korin asennon mukana muuttaen ajo-omituisuuksia.
-88 malliuudistus satkussa oli melkoinen, vaikka ei sitä päälle juuri näe. Ensimmäisen kerran oli saapissa jarrut takapyörissä muulloinkin kuin katsastuspäivänä
Omilla tai saman offsetin omaavilla vanteilla pärjää hyvin.
Varsinkin viisiovisten satkujen ongelma on tuo "kohti taivasta" -asento, ja yleensä siellä on vetokoukku persuksissa. Tästä aiheesta on tullut vuodatettua aiemminkin, mutta etupyörien kulmathan muuttuu korin asennon mukana muuttaen ajo-omituisuuksia.
-88 malliuudistus satkussa oli melkoinen, vaikka ei sitä päälle juuri näe. Ensimmäisen kerran oli saapissa jarrut takapyörissä muulloinkin kuin katsastuspäivänä