laturi onkelmia..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

laturi onkelmia..

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

en onnistunu haulla löytään samanlaista vikaa keltään joten kysästääs.. eli vika on tällänen, laturin valo ei ole vilkkunut, ei palanut himmeesti mut eilen sytty kesken ajon ja lataus loppu kun seinään valon syttymisen myötä.. no ei siin mitää yleismittari kii ja auto käymään.. ei lataa.. laturin valo siis palaa et ei varmaan laturin herätteestä kii..? maadotukset on hyvät eikä auttanut kun kokeilin ja otin vahvistimen maadotus ja kokeilin eri paikoista maadottaa akun/koneen kyljestä olevia maajohtoja, eikä myöskään mikään johto tuntuis olevan poikki.. mites tän onkelman sais ratkastua..?


kiitän etukäteen.. 8)
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Laturi kauppaan...mars...mars...
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

oliskos laturi entinen muka..? kun muissa autoissa mitä on ollu nii valo saattanu vilkkua jopa puol vuot ennen kun lakkas lataamasta.. ja kun tosissaa tuo sytty yht äkkiä kertaakaan vilkauttamatta..!!! :(
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

saattasko johtua siitä kun öljykorkki joka sattuu laturin päällä olemaan oli raollaan ja tiputtanu nähtävästi öljyä laturin päälle...??? :cry: illalla en sitä pimeäs huonolla lampulla huomannut mut nyt kun kävin päivänvalolla katselemas niin huomasin et on märkä ja totesin öljyksi..
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

9000itbo kirjoitti:saattasko johtua siitä kun öljykorkki joka sattuu laturin päällä olemaan oli raollaan ja tiputtanu nähtävästi öljyä laturin päälle...??? :cry: illalla en sitä pimeäs huonolla lampulla huomannut mut nyt kun kävin päivänvalolla katselemas niin huomasin et on märkä ja totesin öljyksi..
Yksi laturi on pelastettiin, kun oli saanut öljykylvyn sisuksiinsa..Laturi purettiin atomeiksi ja puhdistettiin liotinbensalla...Jälkiruuaksi säädin uusittiin ja latausjännite nousi 12 V:sta 14.4 Volttiin... Autona oli kylläkin sierra bossin laturilla..
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

mitenkös tuo laturi on helpoin irrottaa ja mitä täytyy ottaa edestä pois ja mitä ei..??? näyttäs olevan pahassa paikassa eikä koko autoa viittis purkaa.. tuleeko mieleen mitä huoltotöitä kannattaa samalla tehdä kun tuos nyt aika hyvin näyttäs tarvihtevan tuota purkaa..??? :cry: kaikki vinkit ja ohjeet on tervetulleit kun ekaa kertaa hommaan alkamas..!!! :oops:
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Vastatkoon sellaiset jotka ovat 9000 kanssa temunneet...Itsellä ei edes tietoa missä laturi sijaitsee... :roll: :roll:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

( akun + tai - kaapeli irti ennenkuin teet yhtikäs mitään )
Ja laturi on paikallaankin melko helppoa pestä, esim jarrujen puhdistus
aineella tai moottorin pesuaineella sumuttamalla,
Mutta pesun jälkeen on myös laakerit peseytyneet, ja ne pitäisi uusia
jos niitä ei saa mitenkään muuten rasvattua.

Tarvitset ainakin uudet laakerit ja ehkä tuon säätimen myös.

Joudut todennäköisesti kampeamaan moottoria taaksepäin, laturissa olevan
pitkän pultin takia.
Ota moottorin kumityynystä alapuolelta pultti pois ja yläpäästä se pitkittäis
tuki myös irti ennenkuin rupeat kampeamaan.
Sammakko tunkki käy tähän hommaan mainiosti, hihnan kanssa saattaa
tulla hiukan urakointia, no samalla on hyvä tarkastaa ne hihnan kiristäjän
rullat.
Mutta kuitenkin tarkastaisin ne hiilet aluksi ennenkuin rupeaisin purkamaan
sitä laturia. ( se on tuo mötikkä jossa lukee HELLA, kahdella uraruuvilla
kiinitetty )
Kuva
( kuvan laturi ei välttämättä ole SAABista )

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... i+laakerit
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Viime viikolla oli laturi irti (9000TA -89 CC B202). Käynnistyksen jälkeen poltti latausvaloa, reilumpi kiihdytys sammutti valon, eikä se syttynyt ennen seuraavaa starttia.

Auton etukulma ylös. Pyörä irti, samoin sisäkaaret. Hihna löysälle ja pujotus laturin pyörästä. Toinen laturin kiinnittävä kuusiokulmapultti lähtee helposti ulkopuolelta. Sisempi pultti irti niin, että äijä auton alle, ensin johdot irti laturista, räikällä, parilla jatkovarrella ja kulmalla, niin 14mm pultti aukee. Tämän jälkeen laturi on kädessä.

Tuossa omassa oli vain hiilet (+lataussäädin) vaihtokunnossa. Uusi osa kiinni, pieni putsaus ja laturi takas autoon, taas lataa. Kun tietää mitä tekee, niin parin tunnin homma.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Henkka #2283 kirjoitti:Viime viikolla oli laturi irti (9000TA -89 CC B202). Käynnistyksen jälkeen poltti latausvaloa, reilumpi kiihdytys sammutti valon, eikä se syttynyt ennen seuraavaa starttia.

Auton etukulma ylös. Pyörä irti, samoin sisäkaaret. Hihna löysälle ja pujotus laturin pyörästä. Toinen laturin kiinnittävä kuusiokulmapultti lähtee helposti ulkopuolelta. Sisempi pultti irti niin, että äijä auton alle, ensin johdot irti laturista, räikällä, parilla jatkovarrella ja kulmalla, niin 14mm pultti aukee. Tämän jälkeen laturi on kädessä.

Tuossa omassa oli vain hiilet (+lataussäädin) vaihtokunnossa. Uusi osa kiinni, pieni putsaus ja laturi takas autoon, taas lataa. Kun tietää mitä tekee, niin parin tunnin homma.
Itse tein homman yläkautta, en viitsinyt ruveta ottamaan sisälokaria irti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

mitenkäs kun otin ne hiilet pois niin olisko kellään tietoo kun hiilis on sellaset reijät nii kun molemmist hiilist on kulunu puolet niist reijist nii olisko ne loppu.. ovat näköjään vieläpä mallia biltema.. 8) ite en tosissaa ikän ole laturii koskenu niin ei oo tätä tietotaitoo yhtään.. :oops: nii ja noihin mun edellisii viesteihi sen verran et laturi näytti sisältä kuivalta kun hiilien lävest kurkkasin, et ei varmaa johdu tuost öljyst.. hjälp..!!!
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

kattelin tossa motonetistä jännitteentasaajaa/hiiliä, onko eroja ns tavallisilla ja lämpökompensoiduilla..??? etuja tolla lämpökompensoidulla..? ajattelin huomenissa käydä hakemas ja sen takia kyselin et onko mitään hyöty eroa kun tuo lämpökompensoitu maksaa puolet enempi et onko sen edestä sitten hyötyäkin..???
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

eli kestää kauemmin..??? vai lataa paremmin vai mikä siin on etuna..???mulla nyt oli tuo diodin toinen "sanka" murtunut poikki diodin päästä.. biltema laatua.. 8)
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

taidan hakee tässä vaihees tuon halvemman kun tuo aikasempi kytkin remppakin rasittaa mieltä vielä.. :lol:
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000CD23T kirjoitti: Itse tein homman yläkautta, en viitsinyt ruveta ottamaan sisälokaria irti.
Mut teitkö sen 2.3:sen koneeseen? Varmaan onnistuu tuossa B202:ssakin, mutta ahtaalta näytti.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin