900c -87 sähkövikaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Rähmäreke
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 09:52
Paikkakunta: joensuu

900c -87 sähkövikaa

Viesti Kirjoittaja Rähmäreke »

Juu, eli oireet; laturi ei pelitä, pyyhkijät ei myöskään, ja sitten lämpötilaviisari ei liikahda mihinkään.

Niin ja takavaloissa on vissiin jotain maadotushässäkkää(?), vilkut vilkuttaa nopeeta, vaikkei oo lamput palanu ja jarruu kun painaa ni ei ne vilkut sano mitää. Nii ja jarruu ku painaa ni kojelauta kertoo että oikee vilkku menis päälle... o_O silleen päälle että se palaa jatkuvasti vaikkei se oikeesti edes välähdä. Ainiijoo, kokeilin huvikseen niitä polttimoita vähän rassailla sieltä kuskinpuolen takavaloista, kun siinä on kai joku kosketusvika, kun sen taka-ajovalon saa päälle/pois potkasemalla takapuskuriin (sellasella rakastavalla tavalla :) ) . Niin ja kyllä se maajohto näytti ihan pätevältä... en kerenny eilen tarkemmin tappelemaan sen kanssa.

Niin ja sitten vielä kun laitoin oikeen vilkun päälle ja otin sen vilkun poltttimon irti kokonaan sieltä kuskinpuolen takavaloista, ni alko sieltä kojelaudasta kuulumaan hirmunen ininä 8O

Taidan olla vielä ihan täysi urpo ja aloittelija yleensäkin autojen kanssa, saatika sitten autosähkön kanssa. Mutta sen mitä täällä olen opiskellut niin sain mittaamalla selville että laturi ei pelitä, jotain kymmenen volttia oli ja laski sen jälkeen kun vähän olin laturilla virtaa akkuun laittanut. Ja maadotustakin olevinaan osasin mittarilla tarkistaa, se oli puoli ohmia, eli vissiin ok.

hiilet ja säädin molemmat ihan ok, ne on vuoden vanhat. Sitten nää liukurenkaat oli aika urilla, en oikein sormilla kokeilemalla osaa mitään edes arvioida. silleen että kynnellä saa "otteen". Vissiin vahtokamaa.

Tuotanoin, sitten tajusin tarkistaa, että laturin valo ei syty kojelautaan ollenkaan, vaikka kokeilin sitä pientä keltavihreää vai keltasinistä(?)( tää on vissiin se herätejohto?) johtoa maadotukseen liittää, eikä se siltikään mitään sanonu tää valo. eli laturi ei vissiin voiskaan toimii, vaikka uus olis.

Mjooh, en tiiä jaksaako kukaan moista kirjaa lukea... Mutta kuitenkin jonkunnäköstä diagnoosia oisin vailla, kun ei oikein rahaa oo mihkään viedä eikä huvittas oikein pyörälläkään töissä käydä 8)
entä jos tuon laittas vaikka tuohon...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hyvä olis alottaa syylärin alta menevän runkopalkin päällä sijaitsevan maadoituspisteen putsaamisesta ja yleensäkin akun johtimien kunnosta. Sitten laita kaikki polttimot vilkkuihin/jarruvaloihin paikoilleen, mieluusti vielä oikeaa tyyppiä...
Katsotaan sitten lisää.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itsellä oli moista vikaa vilkuissa ja takavaloissa, kun takavalojen maadoituksessa oli häikkää. Putsailin paikat ja homma alkoi pelata.
Taitaisi olla fiksuinta korjata maadoitus poraamalla reikä takavalon pohjaan ja laittamalla siitä ruostumaton pultti läpi ja maadoittaa valot pultin kautta. Melkoisen kapeat ne alkuperäisen liittimen maadoitusliuskat..

Tuon maadoitusvian seurauksena muuten se vasemman vilkun merkkivalo vikaantui, jarrua painaessa se tosiaankin paloi ihan jatkuvasti vaikka vilkku ei palanutkaan. Mittariston takaa oli sitten se kalvo, jossa johtimet kulkevat, sulanut vasemman vilkun merkkivalon osalta. Korjaus hoitui helposti kolvaamalla johtoa kalvon rikkinäisen osan tilalle. Pienellä kolvilla kannattaa sitten hosua, ettei polta ehjää kalvoa rikki. 25 Wattinen oli operaatiossa käyttämäni ja yhtään kuumempi ei ainakaan saa olla.


Edit: Ja laturin ja startin kannalta tosiaankin on hyvä putsailla akun ja rungon välinen maadoituspiste sekä samaisen johdon toisesta päästä rungon ja koneen välinen piste. Myös laturin jalkaan menevä laturin maadoitusjohto on molemmissa satkuissani ollut hapettunut, tosin ei hirvittävästi vielä haitannut lataamista, mutta valojen pieni vilkkuminen tyhjäkäynnillä katosi, kun huomasin putsata laturin maadoitusjohdon vaihtaessani laturin jalan kumipuslia.

Edittiä vielä: Ja se takavalojen maadoitusjohto tosiaankin näyttää ihan ehjältä päällepäin, mutta hapettuu sieltä liittimen sisältä. Kokeile systeemin toimivuutta irrottamalla vasemman takavalon pohja, irrottamatta kuitenkaan virtajohtoa, ja vedä siihen maadoitusliuskaan suoraan maata takaluukun maadoituspisteestä.
Rähmäreke
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 09:52
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja Rähmäreke »

kiitosta nopeista vastauksista!

Kahtelin noita takavalojen maadotuksia sen mitä vielä kerkesin, jos oikein ymmärsin niin siellä on reunimmaisena musta ja valkoinen johto mitkä on näitä maadotusjohtoja? kun molemmat oli yhistettynä tuohon takakontin runkoon. Elikkä onko jarrulla ja vilkulla omat maajohot vai mikähän siinä on idena... Kun mietin että jos maa ei oo kiinni missään ni ei toimi ollenkaan ja jos sen laittaa kiinni niin sitten toimii nuin niinku mitä selitin. Jooh, aika pihalla.. pitää tutkia lisää töitten jälkeen.
entä jos tuon laittas vaikka tuohon...
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onko sulakkeet tarkistettu että on ehjät?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin