(Ongelma selvisi) Tehot kateissa? (CC 2.0i-16V -91)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ows
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 20:11
Paikkakunta: Helsinki

(Ongelma selvisi) Tehot kateissa? (CC 2.0i-16V -91)

Viesti Kirjoittaja ows »

Tuore saabisti tässä Lahdesta terve,

vm 1991 9000 CC 2.0i-16V katalysaattorilla, manuaali, ajettu ~270tkm.
Saabbiani vaivaa tehottomuus. 2-vaihteella ei jaksa ruopia edes hiekalla ja 0-100km/h vie sellaista +20s. Talvella keskikulutus pyöri 10,5-11l/100km kiltillä (=poljinta kutiteltu höyhenellä :oops:) 90km/h maantieajolla. Normaalilla ajolla yhdistetty kulutus (90% maantie, 10% kaupunkiajoa) oli 11-15l/100km. Auto yöt tolpassa kiinni, ei kylmästartteja. Kovilla (-25C ja alle) pakkasilla yli 90km/h ajaessa CE valo syttyi palamaan pari kertaa. Ajonopeuden laskiessa ja ilman lämmetessä valo sammui eikä ole enää vaivannut.

Viikonlopun 300km reissulla (Lahti-Koria-Anjalankoski-Kotka) mutkaista ja mäkistä tietä kulutus oli laskenut 8,3l/100km tasolle :roll:. Lähtiessä ja palatessa tukikohtaan auto tankattu täyteen.

Oireet täsmäsi miltei tähän, mutta esitetyt ohjeet eivät omaani vaikuttaneet :cry:. Lämpötila-anturin vaihto kylläkin poisti auton sammumisongelman startatessa lämpimänä (Käynnistyi, kierrokset nousi ~900rpm ja samantien alas).

Toimenpiteitä tehty:
-lämpötila-anturi vaihdettu
-ilmansuodatin vaihdettu
-moottoriöljyt+tiiviste vaihdettu huollossa
-alipaineletkut tarkastettu (Y-haarainen huohotinletku olisi vaihdon tarpeessa)
-konetta tuijoteltu miettivän näköisenä


Auto on aikalailla karvalakki-malli. Ei ilmastointia, sähköheebeleitä tai muuta luksusta poislukien mukava kyyti :wink:.
Moottorista ei kuulu mitään ihmeellistä. Venttiilinnostimet(?) tikittää hiljaa. Auto toimii muuten todella hyvin (pl. tehot ja kulutus). Ei vie nestettä tai syö öljyä eikä savuta. Moottorissa pieni öljyvuoto. Jaksaa mennä motarinopeuksia (ja vähän ylikin :roll:), mutta kiihtyä ei.

Autoa käytettiin merkkihuollossa :evil: Lahden Länsiautossa. Kulutus oli kuulemma ihan "ok vanhalle autolle" eivätkä vaivautuneet asiaa sen kummemmin tutkimaan.

Ostin tonnarin tammikuun puolivälissä autotrokarilta. Merkkihuoltohistoria 1991-2001 (0-210tkm) ja loput (~68tkm) pimentoa. Auto katsastettu marraskuun lopussa ilman huomautuksia. Talvella tehonpuutetta ei huomannut pidon puutteen takia, mutta nyt teiden sulattua kyllä.

Seuraavaksi vaihtoon menee bensansuodatin (kuhan pääsen kaverin tallille) ja käytän pakokaasumittauksessa kun en muutakaan keksi :cry:.

Kaveri epäilee tukkoista pakoputkea :?:

Pitäskö pelätä jotain isompaa ongelmaa vai onko nää ruiskut vanhuuttaan vaan laiskoja ja nälkäisiä? :wink:
Viimeksi muokannut ows, Ke Maalis 21, 2007 00:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3297
-98 9000 CSE Sport 2.3T
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Syitä polttoaineen tavallista suurempaan kulutukseen:
Jarrut laahaavat,
Rengaspaineet alhaiset,
Suihkutuslaitteisto viallinen,
Sytytyslaitteisto viallinen,
Lampada -sensori viallinen,
Ilmanputsari tukossa,
Pakari tukossa,

Saattais olla vaikka tuo lambda... selviää varmaan siellä mittauksessa. Ittelllä tuossa satkussa periaatteessa sama mylly ilman kattia, eikä tuo mikään tykki ole koskaan ollut ja tonnari painaa tietty vielä vähän enemmän. Satkun verrokkina tuo Aero on tietty vähän eri luokassa. Ei tuo 8,3litraa matka-ajossa mäkisellä tiellä kuulosta älyttömän pahalle. Mitäs sen pitäis ohjekirjan mukaan viedä... oisko jotain himpun alle 8?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
ows
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 20:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ows »

Ahtopaine kirjoitti:Ei tuo 8,3litraa matka-ajossa mäkisellä tiellä kuulosta älyttömän pahalle. Mitäs sen pitäis ohjekirjan mukaan viedä... oisko jotain himpun alle 8?
Jotain semmosta. Ihmetyttää vain, että kylmällä kelillä kulutukset oli +2 litraa korkeammalla ja nyt laskivat alemmas. Pitää tarkkailla kulutusta lisää.

Ponit vaan tuntuisi olevan laitumella. Tällä foorumilla oli mainittu eri koneella olevien tonnareitten suoritustasosta. 11s 100km/h lupailtu tuolle koneelle katilla. Eihän tuo tommosseen enää pääse, mutta kun ei tuo oikeen jaksa mihinkään mennä. Kokeilin tuota kiihtyvyyttä tuossa viime viikolla lämpimällä kelillä ja koneella. Yli 20 sekuntia siinä meni, että sai tuon ratsun menemään yli satasta. Voishan tuon viikonloppuna kattoa "tarkasti" notta miten liikahtaa. :lol:

Pitää käydä jossain autokaupassa testaamassa vastaavaa vehjettä. Tuntuu vaan oudolta kun kiihdyttelee ja pistää kaasun pohjaan, niin ääni vaan kovenee eikä kiihdytyksessä tapahdu ihmeempiä. "Väännöllä" kulkee 3500rpm asti, sitten jaksaa alkaa kiertämään enempi.
Jarrut laahaavat,
En usko, auto käyttäytyi kumminkin hyvin peilijäisellä mökkitiellä mikä kallistelee ties minne. Suorastaan loistava verrattuna isukin johtotähteen. Varoitusvalot vilkkuu ja tietokone päättää miten mennään :o
Rengaspaineet alhaiset,
Tarkkailtu, paineet olleet ok
Suihkutuslaitteisto viallinen,
Sytytyslaitteisto viallinen,
Lampada -sensori viallinen,
Ilmanputsari tukossa,
Pakari tukossa,
Näistä ei oo sitten tietoa. Auto ei nyi tai tee muuta ihmeellistä. Tuntuu vaan tukkoiselta kun tahtois liikahtaa ketterämmin.

Oon aika noviisi autoasioissa. Pitää kysellä ja ihmetellä 8)
#3297
-98 9000 CSE Sport 2.3T
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5434
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuntuu vaan oudolta kun kiihdyttelee ja pistää kaasun pohjaan, niin ääni vaan kovenee eikä kiihdytyksessä tapahdu ihmeempiä. "Väännöllä" kulkee 3500rpm asti, sitten jaksaa alkaa kiertämään enempi.
Tää on vähä tällästä mututietoo mutta kun äitin satkusta oli kansipahvi paskana ja pakoputki tukos niin teki saman, että ääni nousi muttei kulkenu... Sitten taas tuo kiihtyvyys, toi mun vapari 2.3 kyllä menee varmaan siihen about 11sek mutta puolikaasulla pitää kiihdyttää melkein neljään tonniin ja sitten vasta polkasta lusikka lattiaan, jos kaasu pohjas alusta asti menee niin varmasti se 20sek meneekin. Tosin mullakin oli noita päiviä, että CE määrää tahdin mutta sekin vika korjaantui kun otin immun liittimestä johdon pois ja laitoin takasi :idea:

Niin ja eipä toi tonttu tahdo alle 10l satasella mennä sekakulutuksella, kyllähän se maantiellä pomppii 7 ja 8 välillä mutta lopullinen kulutus on sen 10.0-10.3 (niin ajotieturin kuin taskulaskimen mukaan) Kyllähän toi hiekkatiellä ruopii väliin jopa kolmosella, riippuu vähä onko kova savi pinnas vai irtokiviä :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kun ei ce-valo kerran pala jatkuvasti niin voisi arvailla ettei siellä ole isompaa vikaa bensapuolella / seoksissa, lh-jet 2.4 pitäisi poltella valoa kyllä iloisesti silloin koko ajan
Sytkävikojen taas pitäisi aiheuttaa epätasaista käyntiä

Tukkoinen putki tai imupuoli veikkaisin. Jos putkessa ei näy päällepäin mitään vikaa ja viitsii liata kätensä niin koittaisin ainakin ilman viimeistä pätkää, tonnarissa kun on laippaliitokset niin on suhteellisen helppoa putken kanssa taistelu.

Laahavat jarrut on helposti tutkittu, tasaisella pienestä liikkeestä antaa pysähtyä itsekseen. laahaavilla jarruilla pysähtyy "töksähtäen" jos kaikki on kunnossa ei pysähdystä välttämättä edes huomaa.

Mulla näyttää edu tällä hetkellä 6,5 eikä se desiä enempää valehtele ;)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
ows
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 20:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ows »

8O 8O 8O
Kävin JP_Vetten innoittamana ajelemassa lähikunnissa. Eka kiihdytys ja putkesta miehekäs tussaus. Katin(?) sisukset ne sieltä pihalle lensi :o

Muuttui auton luonne aivan erilaiseksi. 8)

Uutta metsästämään ennen loppuvuonna häämöittävää katsastusta...

Kiitoksia kaikille avuista.
#3297
-98 9000 CSE Sport 2.3T
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...joku edukas uusi issehitsattava universaalikatti vaikka Biliksestä tilalle, tai sitten romikselta käytetty Saabin bolt-on.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

On toki törkeää sanoa näin, mutta olet ajanut liian kevyellä kaasujalalla... :lol: Katti menee tukkoon jostain mitä tulee moottorista, se voi olla palamatonta bensaa, öljyä tai jäähdytysnestettä (voi 8O )

Sitten kun polkee hiukan raskaammin, niin keraaminen materiaali lämpiää niin paljon, että sen pintaan tarttunut p...a syttyy palamaan ja hela hoito poistuu putkessa eteenpäin pahimmassa tapauksessa tukkien sen....

Katti kannattaa vaihtaa metalliseen ja samalla koko loppuputki uuteen, siellä voi olla pakoventtiilinpolttamisen siemenet kylvettynä... :roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Vastaa Viestiin