Nonni. Minä ostin tuon Tampereella sijaitsevan mustan 90:n ja ajelin sillä tuollaisen 200 km testilenkin eilen+tänään. Tämmöstä tuli mieleen jakaa teidän kanssanne:
Auton ulkokuori on yllättävän siisti. Vasen etuvilkku on haalistunut ja toisella puolella on ihan värinsä pitänyt. Jos löydän jostain haalistuneen vilkun oikealle puolelle, vaihdan sinne sellaisen mutta ellen löydä niin vasenkin vaihtuu värilliseen.
Musta maalipinta on hieman kulahtanut, autoa ei ole ilmeisesti vahattu yli kymmeneen vuoteen. Pintaruosteita on todella minimaalisesti, ainoastaan takasivulasien vieressä. Ikkunat ehjät, tuulilasissa olevaan pientä kiveniskemää lukuunottamatta.
Sisustus (beige) on todella hyvässä kunnossa, auringonpolttamaa hattuhyllyä lukuunottamatta. Etupenkeissä olevat päälliset on laitettu uutena, alla täysin ehjät penkit. Kattoverhoilu ok.
Mittaristossa pientä häikkää. Nopeusmittari nousee hitaasti 40-60 km/h näyttämään ja kiskaisemalla vaijeria konehuoneen puolelta tippuu takaisin nollaan. Pitänee kokeilla laittaa vaijeri tiukemmalle esimerkiksi nippusiteen avulla konehuoneen puolelta. Lämpömittari taasen elää hieman omaa elämäänsä... Käytettäessä sähkölaitteita (esim. vilkkua käyttäessä tai jarrua painaessa kun jarruvalo syttyy) lämpötilan osoitin nousee sentin verran korkeammalle ja jarrua nostettaessa/vilkkua poisottaessa tippuu taas ilmeisesti oikeaan lukemaan. Kontaktivikaa?
Kone käy ehkä hieman liian kuumana, lämmöt on jonkun verran yli puolenvälin kaikenlaisessa ajossa. Ajattelin vaihtaa termostaatin ja katsoa vaikuttaako se lämpöihin. Tyhjäkäynti on jostain syystä lämpimällä koneella ~1500rpm, kaasutinta/tyhjäkäyntiä pitänee säätää. Viimeisen kolmen vuoden aikana autolla on ajettu alle 3000 km, joten säädöt varmaan vähän hukassa. Muuten kone on todella lyönnissä, hevosvoimat ovat tässä yksilössä pysyneet hyvässä tallessa.
Autossa on alla noin 15 vuotta vanhat talvirenkaat. Auto on ollut todella vähäisessä talviajossa, renkaat ovat kuluneet todella vähän ja kaikki nastat ovat tallella. Haittana hirveä rengasmelu, ovatko kaikki vanhat nastarenkaat todella näin meluisia? Kävin tänä aamuna hakemassa US Turbot kesärenkaita varten ja heitän ne säiden salliessa alle pääsiäisenä. Sitä ennen olisi kiva saada Saabin alkuperäiset pölykapselit alle, haaveilin jo vähän OG900:n rosterikapseleista
Maksamaani hintaan nähden tuossa on kyseessä todella hyvä auto, ja onhan tuo ensimmäinen omistamani ysinoppa. Vieläpä musta sellainen. Ja leimaa vuoden loppuun!
Tulipa vuodatettua.