apuva!9000 epämääräinen "kahina"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tunu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2007 20:18

apuva!9000 epämääräinen "kahina"

Viesti Kirjoittaja Tunu »

Nyt ois apu tarpeen. 9000:ssa kuuluu outo kahina 40-60 km kohdalla kaikista koviten. Pyöränlaakerin vaidoin jo 20km sitten ja sama jatkuu. vedättää tai höllää niin ei kuulu mutta kun ajaa tasaesti ni jo vai alkaa onnia ahistaa. ei ole pykälästä kiinni ollenkaan. kaikilla sama juttu! niiin ja kuuluu selvemmin kuskin puolelle :twisted:
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

Ensiapu moiseen vaivaan on stereot, eli laita poppikone päälle ja tarvittaessa volumea lisää. Ja kas, kaikenmaailman kahinat ja suhinat korjaantuu ikäänkuin itsestään... :D
Tunu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2007 20:18

Viesti Kirjoittaja Tunu »

kyl se tienkin tovin auttaa mutta ois kiva tietää mikä menossa rikki ja jne.. kyl humppaa löytyyy 8)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Mikä tonnari ja millä kilometreillä?

Tai no mallista riippumatta voi kyseessä olla perän "poskilakerit", siis ne joiden varassa tasauspyörästö pyörii. Tähän ei vaikuta käytössä oleva vaihde eikä kytkimen painelu. Tunnistaminen on vaikeaa, koska perä pyörii aina kun pyöränlaakeritkin, mutta kertomasi mukaan pyöränlaakeri on jo suljettu pois... :wink:

Toinen kahisija voi olla se oikeanpuoleisen vetarin välilaakeri, tähän pätee sama; pyörii yhtä aikaa pyörien ja perän kanssa.

Ainakin vanhempien tonnareiden G-sarjan laatikoissa nuo perän lakerit alkavat kahisemaan riittävän (250tkm-500tkm...) ajon jälkeen. Vedätys/jarrutus muuttaa kosketuskulmia hieman (ainakin jos välykset ovat kasvaneet alkuperäisestä), ja ääni katoaa. Jossain vaiheessa ei ehkä enää katoa...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Tunu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2007 20:18

Viesti Kirjoittaja Tunu »

2.0t -95 cse tonttu ja 200tkm. onko pahakin vaihto homma tiedossa jos kyse on poskilaakerista
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Laatikosta: on se sikäli "paha", että laatikko pitää irrottaa ja purkaa, ja samalla tietyisti kannattaa laakeroida koko aski. Vielä pitäisi löytää asiansa osaava kaveri, joka saa akseleiden päittäisvälykset oikeaan arvoon kasattaessa. Itse onnistuin kaikessa muussa paitsi ehkä tuossa viimeisimmässä :oops: . No, on tuolla cc:llä jo taas 60tkm päästelty tuon rempan jälkeen, eikä ole edes vakio. Mieluummin (ehkä?) kuitenkin remppaat/teetät vanhan kunton, kuin hommaat jostain toimivan, niinikään 200+tkm ajetun varaosalaatikon, ja jännität sitten sen kanssa, mistä ja koska siinä alkaa kahina.

MUTTA: Auton ikä, kilometrit ja teho/vääntö huomioiden (edellyttäen että on vakio) en ehkä silti tuomitsisi vielä sitä vaihdelaatikkoa. Liian isolla vaihteella vedättämällä saa tietysti mitä tahansa rikki, samoin kuin revittelemälläkin, mutta kyllä tuon 2.0t:n askin luulisi keskimäärin kauemman kestävän. Se vetarin välilaakeri on edelleen toinen vaihtoehto, ja löytyy kai niitä muitakin äänilähteitä... Välilaakerin vaihto ei ole kovin suuri juttu; oikean puolen vetarin irrotuksen se taitaa vaatia.

Kuten usein on todettu, netin yli on hankaa kuunnella erilaisia kahinoita, ja homma menee arvailuksi, kuten nyt tässä. Kannattaa käyttää autoa jollain paikallisella Saab-korjaajalla ihan kuuntelussa. Yhtä hyvin voit hankkiutua paikkakuntasi renkaanpotkijaisiin, jossa majailee paljon kokemusta, tosin arvauksiahan nekin mielipiteet jossain määrin ovat.

Toivottavasti homma selviää ja pääset keskittymään ajamiseen. Kerro/kysele vain täällä lisää, jos ja kun pääset asiassa eteenpäin tai kuulet lisää arvailuja.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Tunu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2007 20:18

Viesti Kirjoittaja Tunu »

ei ihan vakio ole! mutta kiitoksia tiedoista! täytynee alkaa kuullostelee ja tonkimaan tapausta
Vastaa Viestiin