Spoikan asennus 900 sedaniin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Spoikan asennus 900 sedaniin

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Moi,

Onko kellään vinkkejä spoikan asentamiseksi sedanin luukkuun, nimittäin äkkiseltään katottuna voi olla melko hankala homma?

Terv Sami
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Spoikkaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Ilmeisesti kyseessä on se musta kuminen spoikka.

Itse sahasin spoilerista ne ruuvit pois (tarpeeksisyvältä etteivät kannat naarmuta), suihkin kantoihin ruosteenestomaalia ja kuivumisen jälkeen täytin kuopat sikafleksillä. Kiinnitin spoikan takaluukkuun sikafleksillä, ilmastointiteipillä kunnolla kiinni kunnes sikafleksi kuivuu. Hyvin on pysynyt eikä tullut ruosteenalkureikiä lisättyä.

Ainoa mitä viellä pitäisi hommata on jäykemmät takaluukunjouset kun orkkikset eivät jaksa spoikallista luukkua kannatella. Jos jollain on tähän ehdotuksia, Länsiautolta kun en ole edes hintoja tiedustellut.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Spoikkaa

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Juusokas kirjoitti:Ilmeisesti kyseessä on se musta kuminen spoikka.

Ainoa mitä viellä pitäisi hommata on jäykemmät takaluukunjouset kun orkkikset eivät jaksa spoikallista luukkua kannatella. Jos jollain on tähän ehdotuksia, Länsiautolta kun en ole edes hintoja tiedustellut.
Olet varmaankin koittanut kiristää niitä? Siellähän on niitä vaihtoehtoisia kolosia jokunen.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Spoikan asennus 900 sedaniin

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Hieman off topic :roll:


Reddragon kirjoitti:Moi,

Onko kellään vinkkejä spoikan asentamiseksi sedanin luukkuun, nimittäin äkkiseltään katottuna voi olla melko hankala homma?

Terv Sami

Mulla on sedanin kirsikan punanen takaluukun kansi, jossa on ollut SAABIN alkuperäinen takaspoileri, eli siinä on reijät jo valmiina.

Ulkopuolella ei ole ruostetta taikka lommoja, mutta sisäpuolella on pintaruostetta.


Osta pois ja ei tarvii porata omaas reikiä...

Ruosteet pois ja maalia jos tarvii...

ei ole kallis...
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Spoikan asennus 900 sedaniin

Viesti Kirjoittaja hewidero »

saabracing kirjoitti:Hieman off topic :roll:


Reddragon kirjoitti:Moi,

Onko kellään vinkkejä spoikan asentamiseksi sedanin luukkuun, nimittäin äkkiseltään katottuna voi olla melko hankala homma?

Terv Sami

Mulla on sedanin kirsikan punanen takaluukun kansi, jossa on ollut SAABIN alkuperäinen takaspoileri, eli siinä on reijät jo valmiina.

Ulkopuolella ei ole ruostetta taikka lommoja, mutta sisäpuolella on pintaruostetta.


Osta pois ja ei tarvii porata omaas reikiä...

Ruosteet pois ja maalia jos tarvii...

ei ole kallis...
Yhdyn edelliseen, ainoana erona metallihohto siniharmaa väritys, turbo merkki ja ruosteet tais tosta puuttua :D
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Hmm..

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Nyt herää kysymys, onko leveässä spoikassa samat kiinnitysruuvikohdat kuin kapeammassa.

Nyt tarttis löytää sopivan hintainen maalarikaveri, joka maalais metallivärin luukkuun.

(Aina kun yrittää tehdä jotain helpolla, niin homma leviää käsiin ja maksaa pirusti....)

Analysoin tänään, missä hapessa mun luukku oikein on, eli jos se on priima ja ruosteeton, niin ei ehkä kannata pilata sitä.


Terv Sami R.
900i 16 -91 Pappalook pois - projekti
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Ääh.. eihän tuosta asiasta nyt kannata vaikeeta tehdä! Pari reikää tempaset luukkuun, ekaks tietenkin katot mihin ne pitää tehdä 8) Vaikka luukun reunoihin, kummallekin puolelle yksi. Eli tasan kahdella ruuvilla kii ja tietty sit esim. sikaflexillä keskeltä ja/tai muualtakin.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Hmm..

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Reddragon kirjoitti: (Aina kun yrittää tehdä jotain helpolla, niin homma leviää käsiin ja maksaa pirusti....)
Ei hätä ole tämännäköinen 8).
Eihän tuo aivan plug&play homma ole, mutta ei siihen kyllä tarvi toista konttia ja maalaria apuun.
Kuten hene- sanoi poraa reunoihin pari reikää (ehä keskelle kolmas) ja leikkaa ne muut ruuvit irti ja ruostesuojaa kannat.
Sitten sikaflexiä sinne tänne.
Muistaakseni siinä oli myös se alkuperäinen liimanauha ainakin osittain käyttökelpoinen.
Minulta kyllä löytyy kuvakin jos tarvitset hajua niiden reikien sijoittamiseen (kysy yv:nä jos tarvitset).
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Spoikkaa

Viesti Kirjoittaja moksu »

Juusokas kirjoitti:
Ainoa mitä viellä pitäisi hommata on jäykemmät takaluukunjouset kun orkkikset eivät jaksa spoikallista luukkua kannatella. Jos jollain on tähän ehdotuksia, Länsiautolta kun en ole edes hintoja tiedustellut.
mulla ainakin riitti kun kiristi alkuperäisiä jousia :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Jouset

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

No niin, sieltähän tietenkin löytyi lisäreikiä kiristämistä varten. Näinhän se homma etenee, eka hutkitaan, sitten tutkitaan (tai kirjoitellaan forumeille).

Kiitos vinkistä
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Ei Roomaakaan rakennettu päivässä!

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

No niin,

Eilen hetken mielijohteesta (okei parin kaljan jälkeen) sain idean lähteä autokatokseen asentamaan takaspoikkaa ja perskules - mä asensin sen :D .

Ei mikään maailman helpoin homma, mutta tulipahan tehtyä.

Nyt heräsi kysymys eli onko olemassa "kikka kolmosta" jousien kiristykseen, nimittäin takaluukku on tällä hetkellä melkoinen giljotiini.
eli miten sais vaihdettua jousien kiinnityskohtaa (siis siirrettyä pari pykälää taaksepäin)
Äkkiseltään tuntui melko "voimaa" vaativalta.

Terv Sami R
Pappalook pois satkusta-projekti: Etu- ja takaspoikka asennettu, mankka päivitetty, ja midspoket alla.
->seuraavaksi ehkä madallusjouset ja iskarit sekä musta kylkilista 8)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Asensinpa itsekin saman spoilerin, sama kysymys johon ei näy vastausta täällä. Miten siis niitä jousia saa kiristettyä kun ovat jo valmiiksi niin kireitä ettei niitä käsin tahdo saada revittyä irti alkuperäisestä kolostaan?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Ei ole enää sedania joten ei voi tarkistaa mutta eikös se jousi ole löysemmällä kun luukku on melkein kiinni ?
Oikein isolla meisselillä (ruuvi) kampesin ne uuteen "koloon"
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

On siinä naapureilla ihmettelemistä...

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Kun käännän takapenkin auki ja ryömin takatilaan ähertämään ruuvarin kanssa :D luukku kiinni
Taitaa olla jousi löysimmillään silloin.

Aika giljotiini muuten ilman kiristystä

Terv Sami R.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: On siinä naapureilla ihmettelemistä...

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Reddragon kirjoitti:Kun käännän takapenkin auki ja ryömin takatilaan ähertämään ruuvarin kanssa :D luukku kiinni
Taitaa olla jousi löysimmillään silloin.


Terv Sami R.

Kyllä se jousi on kireimmillään silloin, kun luukku on kiinni. Luukun
auetessa jousi menee suppuun ja löystyy. Se on siis vetävää tyyppiä.

Itse kiristin (kun säätöreiät loppivat) jousta lyhentämällä sitä. (Sitä ennen hankin purkkikselta samanlaisesta Saabista jouset,
todeten ne vain yhtä heikoiksi). Sen jälkeen taivutin suoran pään koukuksi (kuten alkujaankin) ja paikoilleen.
Asennuksessa (takaluukku auki) käytin apuna narua, jonka avulla jousen sai vedettyä näppärästi koloonsa.
Narua kiskomaan vielä apumies niin A´vot!


.
Vastaa Viestiin