Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti:5V lootanvaihto kesken
nostan hattua sun ahkeroinnille, aika herkku peliä olet siitä valmistamassa ja valmistanut.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mikä on b-moottorin öljytilavuus kun kone on aivan kuiva (öljypumppu ollut purettuna ja loota irti)?
Entäs 5-vaihteisen 99:n lootan öljytilavuus?
Mittatikut tulee ranettamalla kiinni joten niiden näyttämää ei kannata uskoa, siksi kysyin.

Lootaöljyksi pitää hakea jotain markkinoiden edullisinta 75w-90:iä ja koneesen jokin 7 euron 15W-40 tms.
edit: koneeseen tulee 20w-50.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikös ne halvat 5W30 öljyt käy, tai 10W30 tms? Kuulostaa aika rajulta tuo kylmäviskositeetti tossa 20W50 öljyssä... Siis vaparin öljyä menee 3,5-3,8litraa. Riippuu vähän, mistä tiedon katsoo.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Fiilistelty 99:llä!!! Koko talven seissyt pihalla ja hetken mielijohteesta päätin laittaa akkukaapelin kiinni. Pitkä startti jotta saa nostettua bensat, imu päälle ja laakista hörähti :D

Kuuntelin radiota ja käytin lämpimäksi, mitäpä sitä muuta voi seisonnassa olevalla tehdä. Melekosen kova 99 kuume päällä, pakko päästä ajaan kesällä...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:Eikös ne halvat 5W30 öljyt käy, tai 10W30 tms? Kuulostaa aika rajulta tuo kylmäviskositeetti tossa 20W50 öljyssä... Siis vaparin öljyä menee 3,5-3,8litraa. Riippuu vähän, mistä tiedon katsoo.
Kyllä 20W-50 menee jo näillä keleillä ihan hyvin, satuin ostamaan sitä kun oli 5l pönttö tarjouksessa.
Laitoin koneeseen aika lailla tarkalleen 4l jolloin tikku näytti täyttä. Tuossa lootassa kuluisi olla sellainen iso tikun putki täyttöä varten mutta se ei sopinut tyyliin, ja olisi ollut vähän tielläkin, laitoin vanhan tikun/putken adapterilla paikoilleen, luulen että näyttämä on aikalailla oikea.

Lootassa on synteettiset Motox 75W-90:t joilla loota toimii hienosti (ja niillä toimi myös vanha 4-vaihteinenkin pakkasilla hyvin). Lootaöljyä meni 2.4l jolloin tikun mukaan oli ylämerkissä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

5-vaihteiseen menee kolme (3) litraa öljyä, jos se on ollut aivan tyhjä. Enska imaisee siitä 3desiä, kun laittaa ekan kerran pyörimään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla on sellainen muistikuva, että laatikkoon menee 2,8 litraa ku vaihtaa öljyt. Remontoituun menee se 3 litran hujakoilla mitä edelläkin kerrottiin.

Koneeseen tuo 3,5 litraa lienee se tarkempi. Satkussa ja varsinkin tuossa ahdetussa jää sekä ahtimeen että lauhduttimeen sen verran tavaraa, että 4 litran täytöllä menee yli.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:5-vaihteiseen menee kolme (3) litraa öljyä, jos se on ollut aivan tyhjä. Enska imaisee siitä 3desiä, kun laittaa ekan kerran pyörimään.
Ok, minulla on omassani 4-vaihteisen tikku ja siihen luotin, täytyy siis hankkia 5-vaihteisen tikku tilalle ja tarkistaa pinnan taso.
Loota ei ole ollut tyhjä, oli tuon tikun mukaan täynnä jo ennen lootanvaihtoa.
Laskin siis propusta lootaöljyt pois ja uudet tilalle, ja uutta meni tikun mukaan sen 2.4l.
Moottori oli tyhjä öljystä koska purin öljypumpun ja vaihdeaski oli irti.

Vaihdelaatikon vanha öljy oli yllättävän puhdasta eikä magneetissakaan ollut paljoa metallia.
Loota toimii muutenkin erinomaisesti kaikin tavoin, eli taisi olla sen 200e:n arvoinen investointi :D
Lootan öljyproppukin näytti useampaan kertaan avatulta eli saattaa olla peräisin ihan järkikäyttäjältä joka on ymmärtänyt öljynvaihdon merkityksen.

Asiaa sivuten sanottakoon että suosittelen lämpimästi lootanvaihtoa vanhaan tuplikseen, vaihdettaessa 4-vaihteisesta 5-vaihteiseen (jossa seiskan enskat) paranee matkustusmukavuus huomattavasti, kone kiertää noin 1000rpm vähemmän ja melutaso on reilusti pienempi kuin 4-vaiheisessa 70-luvun kamppeessa.

Itse lootanvaihto meni näin ensikertalaiseltakin tuskattomasti, tekniikka ylös ja uusi loota tilalle, lootan ja koneen väliin tasotiivisteliimaa ja nippuun. Öljyvuotokin taisi loppua kun uusin vauhtipyörän stefan ja kytkinakselin stefan.

Mutta jos olette vaihtamassa esim b-koneiseen -73:een 5-vaihteista lootaa niin vaihteensiirto ei sovi, vanhassa on kiero vaihdetanko ja ihan aito metallinivel siellä lootanpäässä, eli vaihtoon menee kaikki muu paitsi vaihdekeppi (ja siis pelkkä keppi jos sen haluaa jostain syystä säilyttää kuten allekirjoittanut, kepin pallot pitää vaihtaa uudemmasta ja pakkisalpaa lyhentää noin 15mm jotta sopii 5v-lootan keppikonsolin pohjaan).
Keppikonsolin korikiinnitykset täytyy rakentaa uudestaan koska ovat ihan erimalliset kuin uudemmissa, rintapellin läpivientikumia pitää modifioida koska 5v:n tanko tulee eri kohdasta läpi jne.
Mutta mielestäni kannattava homma, nyt autolla pystyy ajamaankin ihan motarinopeuksiakin kun ennen suurin miellyttävä nopeus oli 80km/h, satasta kun ajoi niin kone ulvoi jo ihan liikaa.
Ja mikä tärkeintä, radiota pystyy kuuntelemaan ihan normaalisti :D Sanoisin että aikalailla satkun melutasoon muuttui tupliskin lootanvaihdon myötä, suosittelen ;)

Ja jos haluaa 5-vaihteiseen tuplikseen (jossa seiska enskat) tarkan nopeusmittarin niin kannattaa asentaa mittari jonka W= 0.625, 185/65R15 -rengastuksella näytti useaan kertaan mitattuna 80km/h nopeudessa tasan oikein eli 80km/h.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä itekään ole vielä tullut mitään katumapäätä, kun laitoin omaan 99:iin viislovisen. Mukava kuulla, että homma on onnistunut noin mainiosti. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:Eipä itekään ole vielä tullut mitään katumapäätä, kun laitoin omaan 99:iin viislovisen. Mukava kuulla, että homma on onnistunut noin mainiosti. :D
Joo, kumma kun eivät ole jo alunalkaen osanneet laittaa 5-vaihteista silloin 70-luvulla ;)

Kyllähän tuossa swapissa tarvittiin jus:in neuvoja ja innovatiivista 99-ajatteluansa monessakin vaiheessa :D

Mutta autossa alkaa nyt olla jotain tolkkuakin jo, 4v-lootalla oli melutasoltaan samanlainen kuin Mini 850 jossa jolla ajoin viime kesän, ja jossa oli tonnisen moottori ja 850:n loota, ulvoi 4000rpm satasessa, radiota ei tarvinnut :D

Auto nuortui kyllä heti 10 vuotta lootanvaihdon myötä, ja myös kun vaihdoin ne kammottavat 70-luvun alun mittarit pois, siihen loppui lämpömittarin seikkailu, bensamittari rauhoittui, laturin ja öljynpaineen valot osaavat joko palaa tai olla palamatta, ei sitä ihme hehkumista mitä vanhoilla mittareilla, ja hieman uudempi nopeusmittari ei vispaa matalilla nopeuksilla kuten alkuperäinen (mittarivaijerin uusimisesta huolimatta vanhalla mittarilla viisari huojui).
Rinkimittari on vielä vanhaa sorttia, se pelaa kait ihan ok mutta kello on pysähtynyt.
Senverta positiivisen kuvan tuo antoi itsestään että vedin myynti-ilmoituksen pois, ostajaehdokkaitakin alkoi näin keväällä jo löytymään, ihan Virosta saakka ;)

Kaikenlaista rakentamista tuossa kyllä riittää, ensimmäiseksi pitäisi saada jarrutuntuma paremmaksi. Tuossa on kaikki jarruihin liittyvä uutta (paitsi pääsylkkä jonka purin, puhdistin ja vaihdoin uudet tiivisteet).
Jarruteho vain on heikko (katsastuksessa ottivat tasaisesti mutta jos esim satasesta painaa pedaalia lujaa, ei pysähtyminen ole samaa luokkaa kuin esim satkussa), luulen että ensimmäiseksi täytyisi vaihtaa isompi ja uudempi pääsylinteri.

Omassani on senverta eroa rintapellissä/lämmityslaitteessa/pyyhkijämekanismissa/kytkimen pääsylkässä ettei uudempaa tehostajaa voi ajatellakaan asennettavan sinne ylemmäs.Sensijaan täytyisi koettaa sovittaa vanhan tehostajan yhteyteen uudempi pääsylkkä.
Uudemmassa sylkässä on 2 lähtöä kun vanhassa on 4, tähän mahtaa käydä suoraan esim. kajakin jarrupiirien yhdistykset.
Sitten pitäisi teettää jonkinmoinen laippa sylinterin ja tehostajan väliin, jne..

Uudempi napoja jarruineen ei nyt samantien tekisi vielä mieli vaihtaa koska nuo vanhat on hiekkapuhallettu, uusittu laakerit ja vetarien nivelet pesty, ja uudet satulat ja levytkin.
Jos napoja lähtisi vaihtamaan niin sitten kerralla heti uudemman satkun jäähdytetyt levyt, mutta sitten tarvitsisi vaihtaa lootan maljatkin jne.

No pikkuhiljaa siitä kait vielä auto tulee ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

itsekin monasti olen ihmetellyt miten 70 luvulla ei edes ems mallissa ollut viidettä vaihdetta, välitykset olivat matka-ajoon puuduttavan lyhyet. 78-> mallisissa nelivaihteisissa olin huomaavinani jo pidempiä välityksiä.

mainitsit lämpömittarin seikkailusta. oliko se sellaista että sähkölaitteista lämpöviisari nousi ylöspäin? itselläni monissa 70 luvun ysiyseissä lämpömittari nousi sitä mukaa kun sähkölaitteita kytki päällä. esim lämppärin puhaltimen asentoa vaihtamalla viisari siirtyi ylös tai alaspäin.

mukava seurata puuhasteluasi ja kiva että alat pitämään itsekin autosta. sääli että alkuperäiset mittarit eivät toimineet toivotulla tavalla. kai sinä tuo tuon helatorstaina hyvinkäälle katseenkääntäjäksi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti:
mainitsit lämpömittarin seikkailusta. oliko se sellaista että sähkölaitteista lämpöviisari nousi ylöspäin? itselläni monissa 70 luvun ysiyseissä lämpömittari nousi sitä mukaa kun sähkölaitteita kytki päällä. esim lämppärin puhaltimen asentoa vaihtamalla viisari siirtyi ylös tai alaspäin.

mukava seurata puuhasteluasi ja kiva että alat pitämään itsekin autosta. sääli että alkuperäiset mittarit eivät toimineet toivotulla tavalla. kai sinä tuo tuon helatorstaina hyvinkäälle katseenkääntäjäksi?
Ei se lämpömittari piitannut sähkölaitteiden päällekytkemisestä, ei vaan ymmärtänyt k-jetin termarikotelossa kiinniollutta lämpöanturia, tai sitten mittari oli muutenvaan rikki. Tuolla uudemmalla mittari nousee vajaat puoli senttiä termarin avautuessa ja lämmöt pysyvät alle N:n (82-asteinen termari, ja hellemallin flektikytkin, flekti menee päälle kun lämpöviisari on vaakasuorassa).
Ei noissa mittareissa päällepäin juuri eroa ole, tuo vasemmanpuoleinen mittari vaan on paljon kehittyneempi, siinä on ne uudemmat poltimot eli ei niitä vanhoja surkeita jotka aina mittaristoa irrotettaessa ripisivät kojelauden sisään/polttimot mittarin sisään, ja bensamittari on tehty niin ettei vispaa läheskään yhtä paljon mutkaan ajettaessa.
Nopeusmittarissa on parittomat lukemat ja fontit vähän erinäköiset.

Onko tietoa kävisikö 70-luvun rinkimittari/kello -yhdistelmään kellokoneistoksi sellaisen ison kellotaulun koneisto?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko kenelläkään tupliksen korjaamokäsikirjaa joka tuntisi b-moottori + k-jet -yhdistelmää? Oma kirjani on 1969-1973 eli ei tunne kuin D-jetillisen 2-litraisen koneen.
Pitäisi tietää sytytyksen ajoituskäyrät ja ennakot. Vaihdoin loppuunkuluneen D-jetin virranjakajan hyväkuntoiseen kaasutinmallisen jakajaan joten D-jetin käyrä ei taida pitää paikkaansa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:Onko kenelläkään tupliksen korjaamokäsikirjaa joka tuntisi b-moottori + k-jet -yhdistelmää? Oma kirjani on 1969-1973 eli ei tunne kuin D-jetillisen 2-litraisen koneen.
Pitäisi tietää sytytyksen ajoituskäyrät ja ennakot. Vaihdoin loppuunkuluneen D-jetin virranjakajan hyväkuntoiseen kaasutinmallisen jakajaan joten D-jetin käyrä ei taida pitää paikkaansa.
-70-84 korjauskäsikirja lojuu autossa mutta pääsen siihen käsiksi vasta huomenillalla.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti: -70-84 korjauskäsikirja lojuu autossa mutta pääsen siihen käsiksi vasta huomenillalla.
Nou kiire, sytkä on säädetty korvakuulolta ja hyvin se tuntuu pelaavan ja kulutuskin on maltillinen eli ei liene kaukana oikeasta. Katsopa ne tiedot kunhan ehdit. Foto olis kiva 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin