Perinteisestihän V4:n vesipumpussa on käyrät siivet, V6:ssa tietysti toiseen suuntaan käyrät...
Entäs jos pumpussa on suorat siivet, vaikuttaako vedenkierron tehokkuuteen kenties laskevasti?
Itselläni on tällainen pumppu asennettuna, motonetistä hankittu.
Lämpöhavaintoja vanhan oikeanlaisen pumpun kanssa ei oikein voi verrata nykytilanteeseen, oli kansivaurio (joku laittanut pahvit väärille puolille).
Nyt kuitenkin pitkässä motariajossa (esim. landereissu ~200km) lämmöt seilaa aika paljon ja nousevat korkeammalle kuin haluaisin, ei kuitenkaan punaiselle asti...
Vettä ei häviä.
Vai onko jäähdytysjärjestelmäni vain huuhtelun tarpeessa?
V4:n vesipumput
Voihan sillä olla vaikutusta. Muistatko onko siinä pumpussa reijät siellä siipien välissä? Motonetin pumpuissa olen nähnyt. Isäukko joutui vaihtamaan yhteen 77 vuosimallin kuuppaan vesipumpun heti uutena. Pumpussa ei ollut mitään fyysistä vikaa. Tilalle laitettiin tarvike pummppu, jossa noita reikiä ei ollut ja lämpöongelmakatosi. Takuu ei tätä korvannut kun ei ollut mekaanista vikaa siinä pumpussa. Mutta se jäähdytys järjestelmän huuhtelukaan ei pahaa tee ja toimiiko termosttaatti oikein ja onko se kesä vai talvi malli.
On se vaan hurja peli
En kyllä muista oliko niitä reikiä pumpussa vai ei...
Termarikin pelittää mainiosti ja on mallia kesä.
Syylärikin on melko hyväkuntoinen.
Seuraavaksi täytynee kehittää syylärin korkkiin uusi kumitiiviste,
jos vaikka vanha ei oikein pitäisi enää paineita,
ainakin pientä kosteutta olen kuvitellut havaitsevani sen ympäristössä.
Paisarin korkki on uusi.
Termarikin pelittää mainiosti ja on mallia kesä.
Syylärikin on melko hyväkuntoinen.
Seuraavaksi täytynee kehittää syylärin korkkiin uusi kumitiiviste,
jos vaikka vanha ei oikein pitäisi enää paineita,
ainakin pientä kosteutta olen kuvitellut havaitsevani sen ympäristössä.
Paisarin korkki on uusi.
Jos ne lämmöt seilaa ees taas motarilla ajettaessa, niin silloin kyllä epäilisin termarin toimintaa. Ei sen rikki tarvitse olla mutta sen aukeamis raja voi olla liiankorkea jostain syystä. Termarinhan voi poistaa tai tehdä siihen ohitsevuoto reikiä. Mutta jos lämmöt on kokoajan liian korkealla niin sitten järjestelmässä on jo jotain muuta häikkää. Itse kun tossa kehällä ajelen niin lämmöt seilaa ennen kuin moottori on kunnolla lämmennyt ja käy normaalia korkeammalla talvella tuo ilmiö ei ollut noin voimakas. Mitä siipien suoruuteen tulee niin suoran siiven pinta-ala on pienempi kuin kaarevan että teoriassa silläkin voisi olla vaikutusta.
On se vaan hurja peli
Olen ihmetellyt oman auton lämpötiloja myös, kun ovat mielestäni aivan liian alhaiset normaaliajossa. (normaali = viisari klo 9).
Kun taas heittää kesäkeleillä kaupunkikierroksen ja joutuu valoissa paljon istumaan silloin lämmöt usein nousevat etuviistoon, joskus punaiselle.
Koska vesi ei karkaa, pinta korkissa kiinni, olisikohan termariongelma? Vakavampaa? Systeemin huuhtelu ei varmaan olisi pahitteeksi myöskään. Jäähdyttimen+paisuntasäiliön korkkien tiivisteet?
Kun taas heittää kesäkeleillä kaupunkikierroksen ja joutuu valoissa paljon istumaan silloin lämmöt usein nousevat etuviistoon, joskus punaiselle.
Koska vesi ei karkaa, pinta korkissa kiinni, olisikohan termariongelma? Vakavampaa? Systeemin huuhtelu ei varmaan olisi pahitteeksi myöskään. Jäähdyttimen+paisuntasäiliön korkkien tiivisteet?
SAAB 9-3 | 99 | 96V4 | 95V4