Kokeileppa toimintaa ihan ensin irroittamalla kick-down vaijeri kaasuvivusta. Väärin säädetylle kick-downilla saattaa saada kiihdytettäessä peruutusvaihteen päälle kuvailemillasi seurauksilla.
Ongelma on että automaattiloota hukkas kaikki vaihteet.
Laatikko luisti aika paljon ennen hajoamistaan. Motarilla kun painoi kaasun pohjaan(vauhti n. 80km/h), niin kone otti ensin vaan kierroksia jtn 6k/min, ja sitten kolautti vaihteen päälle.. Tosiasiassa vaihde ei mennyt päälle, vaan samalla hukkui kaikki vaihteet.
Tomaateista tietämättömänä en osannut muuta kuin katsoa, että vaihteen siirtäjän vaijeri on kiinni ainakin kepin päästä.
Onko mitään hajua kannattaako alkaa laatikon vaihto hommiin, vai onko jtn juttuja jotka kannattaa tarkastaa vielä?
Onko Borg-Warnerissa öljyä riittävästi? "Kytkin luistaa " ilmiön jälkeen lisäsin toista litraa. Alun pitäen on muuten 8 litraa Castrol Dexron 2 öljyä, Mobilin öljyä ei viime kesänä enää löytynyt helposti.
Öljyn määrä mitataan moottorin käydessä hetken (n. puoli minuuttia D, saman verran R asennossa) kurittamisen jälkeen
Taisi loota ylikuumeta, kun luistavalla laatikolla ajelit moottoritiellä.
Mulla ilmeisesti ylikuumeni viime kesänä reippaassa moottoritieajossa. Oireili samansuuntaisesti kuin sulla tuossa. Jäähdyttyään toimi töksähdellen ja lonksuen pari päivää, mutta kun varovaisesti ajelin, niin toiminta palautui normaalin sujuvaksi alle viikossa.
Jos öljy haisee palaneelta, öljynvaihto on myös aiheellinen.
Mullapa -91 900i 16v automaatti jättää kakkosen välistä kokonaan ja ykköseltä kolmosellekin vaihtaa vasta, kun päästää hieman kaasupoljinta ylös. Kickdownin kytkeytyessä vaihtaa ykköselle, eli huutaa vaan, mutta ei kiihdy. Kolmosella ajellessa tasasesti kaasua painamalla (siis niin, ettei mee kickdown päälle) kiihtyy ihan hyvin ja öljytkään ei haise pahalle ja sitä on riittävästi. Onko jollain kokemuksia tämänsuuntaisesta?
kultakatriina kirjoitti:Mullapa -91 900i 16v automaatti jättää kakkosen välistä kokonaan ja ykköseltä kolmosellekin vaihtaa vasta, kun päästää hieman kaasupoljinta ylös. Kickdownin kytkeytyessä vaihtaa ykköselle, eli huutaa vaan, mutta ei kiihdy. Kolmosella ajellessa tasasesti kaasua painamalla (siis niin, ettei mee kickdown päälle) kiihtyy ihan hyvin ja öljytkään ei haise pahalle ja sitä on riittävästi. Onko jollain kokemuksia tämänsuuntaisesta?
Sulla on sitten kutakuinkin sama juttu kuin mun 900i -85 tomaatissa..
Tuossa kesän alussa täällä kyselinkin neuvoja kun luulin ettei lukittanut 3, mutta nyt kun alettiin tutkiskelemaan tarkemmin niin huomattiinkin että vaihto meneekin suoraan 1-3, tosin ilman nytkähtelyjä.
Vika saattaisi olla väärässä öljypinnassa tai mahdollisesti 2-vaihteen likaisessa venttiilissä? Kick-down on säädetty ja paineet mitattu, muttei siltikään mene 2:en kautta..
kun jos nyt oikein olen ymmärtänyt automatiikan tekniikan eli jossains iellä on jotain metallisisia "lappusia" tai vastaavia liuskoja, niin papallani oli saman tyyppinen vika eli kehotan vähän katselemaan sitä tekniikka.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75