ajotuntemukset 99 vs 900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Classic 900 kirjoitti:jarrujärjestelmä joka, aiheutti tuplaysissä hurjasti enemmän harmia kuin satkuissa, etenkin käsijarru. Pätee toki vanhempiin satkuihinkin
Tarkennus: vanhoihin (eli vuoden 87 tai alle) satkuihin pätee siis tuo harmillinen jarrujärjestelmä. :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Toby
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Toby »

Siitä on kyllä melkoisesti aikaa, kun olen tuplaysillä viimeksi ajanut, en varmaan enää 1990-luvulla kertaakaan...

Mutta yksi perusero on takapäässä! Ysisatasessa (ilman kallistuksenvakaajia tai jäykempiä takajousia) takapää "elää" hieman, mistä johtuu, että kun tuplaysi on täysin tunteeton sivutuulelle, satkulla sen jo huomaa, vaikka suuntavakavuus onkin molempien parhaita ominaisuuksia.

Toinen olennainen ero on sitten kaarteissa: ysiysi puskee maineensa veroisesti, mutta satku taipuu kurviin jo paljon mukavammin. Tämä taas johtuu kai nimenomaan etupään mitoituseroista.

Vertailua vaikeuttaa se, että en ole montaa kertaa päässyt ajamaan uudenveroista ysiysiä ja satkua peräkkäin tai edes samana päivänä! Ja satkuissa varsinkin erilaiset jousi/iskari/vakaaja-versiot ja tehostimet vaikuttavat ehkä jopa enemmän mallin sisäisiin eroihin kuin ysiysin ja satkun välisiin...

Hyviä ja käytökseltään loogisen aliohjaavia kärryjä molemmat ja itse asiassa luonteeltaankin melko samanlaisia kuitenkin!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
lucaf
"kukkahattu"

Re: ajotuntemukset 99 vs 900

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jyrki73 kirjoitti:Oma ääni 99:lle ehdottomasti. Tuplaysissä oli ihan oma tunnelma, se oli jotenkin kompakti ja rukkaseen sopiva. Ysisatanen on mielestäni hieman "lahna" ysiysiin verrattuna.
Allekirjoitan! :) No, "lahna", minä olen käyttänyt sanaa "laiva".
Jyrki73 kirjoitti: fiilis 99:n ohjaamossa jotenkin cool (Varsinkin 99Turbo tai 99 EMS: pyöreät mittarit, rundikello, sporttiratti).
Osuit asian ytimeen, 99:n mittaristo ei kalpene edes AlfaRomeon rinnalla :)

Jyrki73 kirjoitti: Ainoa miinus perus kaksiovisen rumista ovipahveista (3-ovisen / EMS/Turbossa nekin tyylikkäät).
Valitettavasti 80-luvun tuplayseissä, ei edes Special malleissa eikä 90 malleissa ole noita tyylikkäitä polyuretaanioviverhoiluja jotka on esim. jokaisessa pitkäovisessa satkussa (paitsi finkut :)). Mutta 70-luvun tuplayseissä EMS/Turbon lisäksi myös kaikissa 3d combi coupeissa on nuo kauniit oviverhoilut.
MikkoA
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

lucaf kirjoitti:EMS/Turbon lisäksi myös kaikissa 3d combi coupeissa on nuo kauniit oviverhoilut.
Niin nämähän nyt ovat taas näitä mielipideasioita, mutta itse en pidä kyseisiä oviverhoiluja kovinkaan kauniina... Plyyssiä ne oviverhoilut olla pitää! :D
Jostain kuulin huhua että noita 3-ovisen ovipahveja olisi ollut myös plyyssisinä, ja ne ovat varmaan kyllä olleet todella komeat!!!
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

MikkoA kirjoitti:
lucaf kirjoitti:EMS/Turbon lisäksi myös kaikissa 3d combi coupeissa on nuo kauniit oviverhoilut.
Niin nämähän nyt ovat taas näitä mielipideasioita, mutta itse en pidä kyseisiä oviverhoiluja kovinkaan kauniina... Plyyssiä ne oviverhoilut olla pitää! :D
Jostain kuulin huhua että noita 3-ovisen ovipahveja olisi ollut myös plyyssisinä, ja ne ovat varmaan kyllä olleet todella komeat!!!
No jaa, niistä plyyssisistä nyt tiedä. Mutta tekee hienon säväyksen kun on nahkaa tuo kyynärnoja ja yläreuna. Pientä luksusta :wink: Ja on ne jokatapauksessa hienommat kuin viisi ovisen verhoilut!
Suap
"Tuplakaasari"

99 tai sitten 900

Viesti Kirjoittaja Suap »

[quote="+ lämmitys-ja tuuletusjärjestelmä on satkussa täysin suvereeni tuplaysin vastaavaan
[/quote]

Meniköhän tuo lainaus nyt oikein, katsotaan.

Mutta kuitenkin, mielestäni 99:n lämmitys- ja tuuletusjärjestelmän hallinta ja venttiilistö on ainutkertaisen huippuhyvä verrattuna esim. 900 tai melkeinpä mihin tahansa autoon.
Autossa pystyi täysin erillisesti vaikuttamaan mm.
-kuinka paljon ilmaa tuli ylös tuulilasille
-kuinka paljon ilmaa tuli alas
-kuinka paljon ilmaa tuli takajalkatilaan
-kuinka paljon ilmaa tuli takalasille (sedan)

Lisäksi lämmitysjärjestelmästä riippumatta pystyit ottamaan kaikissa tilanteissa raikasta ulkoilmaa sivuilta ja keskeltä, taas täysin riippumatta muista säädöistä.

Lisäksi konepellin takaosassa oleva skooppi tehosti voimakkaasti puhallusilman toimintaa. Itse puhallin ei ollut mikään voimakas eikä hyvä. 900:ssa parempi.

Tämä on mielestäni suurin ero 99:n paremmuudeksi. Toinen oli suuntavakavuus, meni kuin juna. Ehkä omassa satkussa on vähän klappia väärässä paikassa.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Vastaa Viestiin