Ässän viritys?
eipä tolla vakio by passilla ja ilmansuodatin kotelolla saa sisälle asti oikeen mitään ääniä, mulla ahtoja ~1,5bar, oikeen kun kuuntelee niin pienen pihauksen päästää...
se oli joku 30e paikkeilla, saabilta sai halvemmalla kuin motonetilta.
kokeile imaista by passin alipaine letkusta, jos saa imettyä niin varmasti sökö.
tyhjäkäynti moottorikin kannattaa puhdistaa jos sen ostat.
se oli joku 30e paikkeilla, saabilta sai halvemmalla kuin motonetilta.
kokeile imaista by passin alipaine letkusta, jos saa imettyä niin varmasti sökö.
tyhjäkäynti moottorikin kannattaa puhdistaa jos sen ostat.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Empä muuten ollut huomannut kyseistä topiccia. Täytyy sanoa tuon tarinan perusteella, että kyllä se edelleen minulle ratkaisun tuo, koska en tule ottamaan yli barin paineita. Kyllä sitä tehoa täytyy löytyä sitten muualta jos on tarvis, mutta paikat eivät takuulla kestä kauaa yli barin ahtoja! Niin niin, VOI kestää, mutta itse en siihen usko.mikkoimp kirjoitti: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17438
oletko lueskellut tuota aihetta? ei se apc ainakaan helpolla ratkaisua tuo...
Sitä en sitten tiedä, kuinka helppo koko apc-syteemi on ässään laittaa ja vieläpä saada toimimaan, mutta sellainen on kuitenkin saatava.
hmm.. tulikohan tuosta äkäisen kuuloinen teksti..? Toivottavasti ei! Ainakaan en sitä tarkoituksella niin kirjoittanut!
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
900S kirjoitti:Empä muuten ollut huomannut kyseistä topiccia. Täytyy sanoa tuon tarinan perusteella, että kyllä se edelleen minulle ratkaisun tuo, koska en tule ottamaan yli barin paineita. Kyllä sitä tehoa täytyy löytyä sitten muualta jos on tarvis, mutta paikat eivät takuulla kestä kauaa yli barin ahtoja! Niin niin, VOI kestää, mutta itse en siihen usko.mikkoimp kirjoitti: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17438
oletko lueskellut tuota aihetta? ei se apc ainakaan helpolla ratkaisua tuo...
Sitä en sitten tiedä, kuinka helppo koko apc-syteemi on ässään laittaa ja vieläpä saada toimimaan, mutta sellainen on kuitenkin saatava.
hmm.. tulikohan tuosta äkäisen kuuloinen teksti..? Toivottavasti ei! Ainakaan en sitä tarkoituksella niin kirjoittanut!
niinhän sitä luulee että ei viritä enempää

045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Kyllä se kone ahtoa kestää. Itselläni on entinen ässä, nyk. APC:lla ja coolerilla, sekä lastutetulla ruiskulla. Ahtaa parhaimmillaan jopa 1.4 bar, ja rajoittimellekin asti yli 1 bar eikä nakuta. Nakuvalo on ja toimii. Lucas-ruiskussa on varsin mukava tuotto. Tietysti ilman APC:ta en lähtisi kauhean korkealle paineita nostamaan ennenkuin on varmaa ettei nakuta missään tilanteessa.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ja about mitä nämä osat maksavat yhteensä? Entä mites monta tuntia osien laitto veisi ammattimieheltä, nimittäin itse olen ihan amatööri auton laitossa ja ajattelin että tutulla työmiehellä laittais osat kiinni ellei sitten putkistoa tai jotain itse laittais kiinni...saabracing kirjoitti:Lisäämällä paineita on halvin ja helpoin, mutta ei turvallisin\järkevin![]()
Edellisen budjetti aika jämpti nolla €![]()
Järkevin ja minun suosittelema tapa, lisäät välijäähdyttimen ja sitten vasta lisäät paineita![]()
Eli, välijäähdytin, 3" putkisto, katti pois tai avarampi tilalle, lastu, tuninki ilmansuodatin, turbo ruuvi tai APC, jolla nostaa paineet...
Noilla noin ~60 heppaa ja 100 vääntöö lisää...
Tarkoitus olis ostaa joku 89-90vm. ässä (n.2000e pintaa) ja laittaa/laitatuttaa siihen sitten osat kiinni. Vuoden ajan pitäs auton kestää normaaliajossa+ jonkun verran kiihdytyksiä ja pitäshän siitä sitten saada jotain kun myisi pois. (opiskelemaan menossa Helsinkiin)
Eli olisko täysin mahdoton projekti toteuttaa n.2500eurolla koko paketti, toimiva saba alle ja vähän viritystä kehiin? Jos ei niin sitten pitää unohtaa koko toive sillä rahaa ei ole juuri tuota enempää ja vanhasta autosta ei saa tonnia enempää ja sekin pitäs vielä saada jaloista pois.
Valmiiksi viritettyä ei taida olla järkeä ostaa kun ne on joko liian kalliita tai sitten valmiiksi puhki pumpattuja. Tälläkin hetkellä myynnissä vm.90 ässä, ajettu 335 000km, tehoa n.260heppaa ja hinta 2100e ja myyjä taitaa olla vielä tältä forumilta. Houkuttelisi kyllä ostaa valmiiksi laitettu auto, mutta enpä usko että kestää kovin kauaa. Noin paljon ajettu kone jos on varsinkin paljon revitelty...Niin ja tiedän että saban koneet kestää ihan hyvin mutta en silti luota valmiiksi viritettyihin koneisiin.
Ihanne tehot olisi +170heppaa ja mielummin konetta hajottamatta:)
Ja tiedoksi: Olen käyttänyt hakua ja jos ei apua kiinnosta antaa niin älä turhaan vaivaudu valittamaan, kiitos!
Kevät terveisin, uusi sabafani.
Aika paljonhan noita ässiä on myynnissä 2k€ paikkeilla, missä on jo valmiina nuo palikat.
Mutta lasketaampa:
-Tonnarin (vm. + `95) keulacooleri putkineen n.100€.
-3" putkisto, ihan perkeleesti...
-katti pois, 0€
-lastu, jokusen kympin
-turbo ruuvi, jokusen kympin tai vaihtoehtoisesti apc-paketti, ehkä 100€.
Eli virittäminenhän on halpaa kuin tupakka. Jo 200-300€:lla saa jos jotain härpäkettä. Ja sellainen tyyninki ilmanputsari ei juuri 50€:a enempää taida maksaa..
Coolerin asennusta ei sitten kannata pelätä. Varsinkaan jos hommaa tonnisen coolerin, tai jonkun vastaavan mikä sopii lähes heittämällä paikoilleen. Eli turhaa viedä ammattilaiselle jos itse vähänkään osaa!
Mutta lasketaampa:
-Tonnarin (vm. + `95) keulacooleri putkineen n.100€.
-3" putkisto, ihan perkeleesti...

-katti pois, 0€
-lastu, jokusen kympin
-turbo ruuvi, jokusen kympin tai vaihtoehtoisesti apc-paketti, ehkä 100€.
Eli virittäminenhän on halpaa kuin tupakka. Jo 200-300€:lla saa jos jotain härpäkettä. Ja sellainen tyyninki ilmanputsari ei juuri 50€:a enempää taida maksaa..
Coolerin asennusta ei sitten kannata pelätä. Varsinkaan jos hommaa tonnisen coolerin, tai jonkun vastaavan mikä sopii lähes heittämällä paikoilleen. Eli turhaa viedä ammattilaiselle jos itse vähänkään osaa!
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
-
- "Hölösuu"
Aika sitkeitä noi koneet on kestämään ahtoja, jos ei mitään haaveria tule.
Joku suuttimen tukkeutuminen tai vastaava polttoaineen tulon katkoshan tuon voi hajottaa. Varmaan se laatikko ehkä ennemminkin saattaa revittelystä ja isommilla väännöillä hajota, jos vedättää isoilla vaihteilla pienistä nopeuksista. Kunnon keulacooleri ja lastu, modattu APC. Itselläkin noi viritykset, ahtoja tuossakin yleensä 1.3-1.5bar. Isommallekkin tuota pystyy laittamaan, mutta alkaa turbo käydä pieneksi .Paljon kivempi ajaa kuin vakiona. Lisäksi positiivista, että myös keskikulutus tippui reilusti normaalissa pyörittelyajossa. Ei tarvii enää ajella kuin pintakaasulla ja liikkuu paremmin kuin ennen kaasu lähes lattiassa.
Omassakin on kilometrejä aika reilusti, mutta ei se öljyä edelleenkään syö. Toivotaan ettei alakkaan hetkeen syömään
. Nostetuilla paineilla takana yli puoli vuotta. Käyttö kai siinä eniten ratkaisee, mitä noi kestää.
Kori kai näissä enempi ongelma on, alkaa useimmissa jo olla tekemistä.
Toki hyviäkin vielä joskus löytyy. Itsellä oli myös savottaa pehmenneiden ovien kanssa, joten korin kuntoonkin kannattaa satsata ostohetkellä.
Virityksiin menee helposti rahaa, mutta kohtuudellakin pääsee eteenpäin suht rivakasti:
Omassa Keulalle alumiinicooleri+ tarvikkeet sen asennukseen+ 200e.
Lastu jotain 30-50e
APC modifiointineen ja tarvikkeineen n.100e.
Putkisto tarvikkeet kattineen sitten vielä lisää. Kustannukset riippuu miten tuon toteuttaa, valmiilla vai itse tehtyinä.
Lisäksi muistettava se painerajoitin ja sen säätö kojelaudan alla, muuten ei ahto nouse paljoa.
Joku suuttimen tukkeutuminen tai vastaava polttoaineen tulon katkoshan tuon voi hajottaa. Varmaan se laatikko ehkä ennemminkin saattaa revittelystä ja isommilla väännöillä hajota, jos vedättää isoilla vaihteilla pienistä nopeuksista. Kunnon keulacooleri ja lastu, modattu APC. Itselläkin noi viritykset, ahtoja tuossakin yleensä 1.3-1.5bar. Isommallekkin tuota pystyy laittamaan, mutta alkaa turbo käydä pieneksi .Paljon kivempi ajaa kuin vakiona. Lisäksi positiivista, että myös keskikulutus tippui reilusti normaalissa pyörittelyajossa. Ei tarvii enää ajella kuin pintakaasulla ja liikkuu paremmin kuin ennen kaasu lähes lattiassa.
Omassakin on kilometrejä aika reilusti, mutta ei se öljyä edelleenkään syö. Toivotaan ettei alakkaan hetkeen syömään

Kori kai näissä enempi ongelma on, alkaa useimmissa jo olla tekemistä.
Toki hyviäkin vielä joskus löytyy. Itsellä oli myös savottaa pehmenneiden ovien kanssa, joten korin kuntoonkin kannattaa satsata ostohetkellä.
Virityksiin menee helposti rahaa, mutta kohtuudellakin pääsee eteenpäin suht rivakasti:
Omassa Keulalle alumiinicooleri+ tarvikkeet sen asennukseen+ 200e.
Lastu jotain 30-50e
Putkisto tarvikkeet kattineen sitten vielä lisää. Kustannukset riippuu miten tuon toteuttaa, valmiilla vai itse tehtyinä.
Lisäksi muistettava se painerajoitin ja sen säätö kojelaudan alla, muuten ei ahto nouse paljoa.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Jäi vähän epäselväksi että paljon olet maksanut yhteensä noista osista ja minkälaisia tehoja olet tällä sarjalla saavuttanut? Puheidesi mukaan kuulostaisi että autossasi on joku +250 heppaa että sen verran jos saisi niin olisin enemmän kun mielissään. Joku parisataakin olis jo ihan hyvin kun vertaa nykyiseen autoon.Sukellusvene kirjoitti: Virityksiin menee helposti rahaa, mutta kohtuudellakin pääsee eteenpäin suht rivakasti:Omassa Keulalle alumiinicooleri+ tarvikkeet sen asennukseen+ 200e.
Lastu jotain 30-50e
Anteeksi jos jotain vanhaa partaa tai "pätijää" haittaa tämä rautalangasta vääntäminen, mutta pitää se nyt lukiolaispojallekin saban ilot suoda:)
Auto saisi maksaa mielellään sen 2k tai vähän alle ja vakiokin kelpaa. Kipukynnys budjetti olisi tuossa vähän alle kolmen tonnin luokkaa viritysten kanssa ja jos tosiaan saan rahat kasaan ja entisen auton myytyä niin saatte kuulla mun juttuja täällä viellä kauan.
Jos näistä autoista pitäisi vaikka valita niin minkä itse ottaisit ja miksi? Tuohon T16- malliin ei kyllä ole millään varaa opiskelijalla

Kun en tosiaan tiedä että kuinka kauan nuo sabojen moottorit ja korit kestää niin en yhtään osaa sanoa mitään muutakuin ulkokuoren perusteella...
valkoinen saba
valmiiksi viritetty ja alutkin löytyy
täydellinen unelma T16, johon ei koskaan varaa
Tuo valkoinen näyttäs ihan asialliselta mutta pitäis melkein sitten maalata...Kysymyksiä tulee niin h*lvetisti että ei meinaa kehtaa edes kysyä...Mutta jos joku on sabansa maalannut (siis pelkän korin) niin paljonko on tullut maksamaan?
Ite voisin varmaan hioa pohjatyöt ja hankkia maalit, olisko joku 300e miten lähellä maalauksen hintaan jos tekis liikkeessä?
Jos joku haluaa etukäteen neuvoa viritysten kanssa niin alotettas siitä että mistä kannattaa lähteä liikkeelle tossa virityshommassa, eli mitkä osat kannattaa ehdottomasti hommata ensin ja mitä olisi helppo itse laittaa kiinni?Meinaan että mitä osia lukiolaispoikakin osaisi laittaa. Vaikeemmat hommat teettäsin varmaan ammattimiehellä.
Tää budjetti kun ei nähtävästi salli kaikkea ainakaan alkuun niin jostain on tingittävä.
Onkohan siitä isommasta ilmanputsarista nyt niin paljon hyötyä? Jotkut puhuu ettei auttais mitään ja jotkut sanoo että lisää n.5heppaa tehoihin. Tuo APC modifiointi kuulostaa lukion käyneelle täysin heprealta
[edit: Linkit siistitty -Jope]
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1164021
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1181122
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1204707
tuossa nyt aluksi hiukan lyhemmät linkit niin on mukavempi lukea kun ei tarvi sivu scrollausta...
se nyt on ihan henkilöstä kiinni että minkä ostaa..
itse ostaisin hinnan takia tuon valkoisen kun näyttää hyvä koriselta ja kun itsella on puitteet tehdä kaikki viritykset siihen.
sinuna ehkä tuo punainen olisi paras, äkkiä menee tuon valkoisen hinta sen tasolle ja ylikin kun joutuu kaikki tavarat hommaamaan ja töitäkin teettämään ja vielä jos tuo värikään ei miellytä.
itse en ainakaan lähtisi ainakaan immulliseen autoon missään nimessä vaparia laittamaan jota öljytään, varmasti parempaan suodatukseen pääsee tehoista tinkimättä tuolla vakio suodattimella kunhan sen koteloa vaan leikkelee.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1181122
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1204707
tuossa nyt aluksi hiukan lyhemmät linkit niin on mukavempi lukea kun ei tarvi sivu scrollausta...
se nyt on ihan henkilöstä kiinni että minkä ostaa..
itse ostaisin hinnan takia tuon valkoisen kun näyttää hyvä koriselta ja kun itsella on puitteet tehdä kaikki viritykset siihen.
sinuna ehkä tuo punainen olisi paras, äkkiä menee tuon valkoisen hinta sen tasolle ja ylikin kun joutuu kaikki tavarat hommaamaan ja töitäkin teettämään ja vielä jos tuo värikään ei miellytä.
itse en ainakaan lähtisi ainakaan immulliseen autoon missään nimessä vaparia laittamaan jota öljytään, varmasti parempaan suodatukseen pääsee tehoista tinkimättä tuolla vakio suodattimella kunhan sen koteloa vaan leikkelee.
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu