jt kirjoitti:
Olen pers.kohtaisesti juuri tapellut 2 päivää virtalukon vaihdon kanssa, tiirikoinnista on näpit ruvella... Nappistartti olisi kiva ja kätevä, muttei mene läpi katsastuksesta. Ajonesto vaaditaan, kun sellainen kerran on autossa alunperinkin ollut.
terv. jt
Mulla on nappi startti ja hyvin on kelvannut katsastuksessa! Tosin vitalukko on edelleem paikallaan ja " ajonesto" toimii eli pakkia ei saa pois ilman avainta....
Oli se aika hilkulla katsastuksessa, mutta pakkilukko toimiii niin ei voi valittaa. Auto tosi lähtee käyntiin ilman avainta...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Eihän nappistarttia missään kielletä, vanhemmissa autoissa niitä oli paljon ihan vakionakin. Kenties tässä nyt käytetään termejä epäselvästi. Itse ymmärrän nappistartin niin että starttimoottorin pyörittäminen on napin takana sen sijaan että käännetään virtalukko starttiavaimeen. Tässäkin tapauksessa autossa on avaimella toimiva virtalukko jota käytetään virran katkaisiin autosta ja starttinapille otetaan virta sen takaa, eli jos virta ei ole päällä niin staartti ei pyöri vaikka nappia painaisikin. Tällainen kytkentä on täysin sallittu, eli mikäli virtalukosta menee starttiasento rikki saa sen korvata erillisellä napilla.
Mikäli otat koko virtalukon pois niin sinulla pitää silti olla joku erillinen katkaisin jolla laitetaan virrat päälle, ja sen lisäksi sitten starttinappi. Tosin jonkinlainen "ajonestolaite" tulee käsiittääkseni autossa katsastusvaatimusten mukaan olla. Yleensä tänä toimii virta- ja ohjauslukkoyhdistelmä, SAABissa -vaihdelukko. Vanhemmissa tahtareissa ei vaihdelukkoa ole vaan niissä on ns. panssaripuola jossa virtalukon ja puolan välinen johto kulkee metalliputken sisällä siten että siihen ei pääse käsiksi ja tämä toimii ajonestolaitteena.
Voi olla että virran kytkennän tulee myös olla avaimen takana, ei ole tullut törmättyä tuohon tilanteeseen kun on aina lukot toimineet ja jos eivät ole niin ne on korjattu.
Jep, joku virtakytkin/-lukko pitää olla jottei ole sytytysvirrat koko ajan päällä. Ketjussa puhuttiin vaan usein pelkästään nappistartista ja se taas on ihan eri asia kuin (sytytys)virtakytkin. Ja sytytysvirtakytkin on taas eri asia kuin päävirtakytkin, ainakin yleensä.
Nyt puhut päävirtakytkimestä joka sekin on terminä ihan selkeä. Sinulla on autossasi siis päävirtakytkin jolla katkeaa kaikki virrat koko autosta, eli se kytkee akunnavan irti? Eikö sinulla ole siis sen lisäksi enää erillistä katkaisinta jolla kytketään sytysvirta päälle, eli puolalle virta. Onko sinulla siis sytytysvirrat todellakin kytketty niin että kun päävirtakytkin on päällä niin puolalle menee samantien sähköt ja auton sammuttaaksesi sinun pitää vetäistä päävirtakytkin pois päältä ja koko autosta sähköt poikki. Mielenkiintoinen kytkentä jos näin on.
Tämä nyt on hiusten halkomista mutta asioista puhuminen niiden oikeilla vakintuneilla nimillä usein helpottaa ymmärtämistä, etenkin kun on kyse siitä mikä on sallittua ja mikä ei