Auto on siis vm -91 900 S johon on asennettu alkuperäinen cooleri ja hukkaportin tankoa lyhennetty. Em. toimenpiteiden jälkeen veto katkeaa juuri ennen kuin alkaa tapahtua eli nähtävästi ylipainekello toimii. Kojetaulussa vasemman polven tienoilla ei kuitenkaan ole mitään säädettävää/ruuvattavaa potikkaa, vaan alipaineletkuihin on liitetty kaksi jarruvalonkatkaisintyyppistä katkaisijaa, joista toiseen vaikuttaa kytkinpoljin ja toinen roikkuu muuten vain irrallaan. Em. kytkimiin tulee myös sähköjohdot, joita muutenkin tuntuu liittyvän letkuhärdelliin useissa eri liitinsarjoissa, joita ei ole kytketty mihinkään.
Letkuhässäkkää ylempänä mittaritaulun alla on pyöreä, metallinen kotelo jonka päätyyn tulee konehuoneen suunnasta palloketju. Sen kireyteen taas tuntuu vaikuttavan höllentävästi joko kaasu- tai kytkinpolkimen liike, en kyennyt enää tutkimaan kun vanhan selkä kramppasi ja piti päästä sieltä lattialta pois ennen yöpakkasia.
Mitäs kytkimiä nuo em. vermeet ovat ja löytyykö se ylipainekatkaisija vielä jostain sieltä kojataulun alta?
Nuo kuullostaisi olevan vakionopeussäätimen vermeitä.
Kytkin- ja jarrupolkimille on katkaisijat, jotka kytkevät cruisen pois päältä kun poljinta painetaan.
Pömpeli josta lähtee palloketju on puolestaan alipainekello, joka vetää sen ketjun välityksellä kaasuvaijeria ja säätelee siis kaasua.
Näiden lisäksi järjestelmään kuuluu vasemmassa lokasuojassa oleva musta alipainepumppu (siihen menee muistaakseni kolme johtoa ja yksi alipaineletku), sekä koelaudan sisällä, ylipainekytkimen vieressä oleva alumiininen ohjausboksi. Ja tietysti myös viiksi, josta cruisea käytetään.
otto kirjoitti:Mitäs kytkimiä nuo em. vermeet ovat ja löytyykö se ylipainekatkaisija vielä jostain sieltä kojataulun alta?
Ekat tosiaan cruisen vermeitä mutta kyllä toi ylipainekatkasijakin pitäis löytyy.
Jos ei ole tiedossa mitä etsii niin melkein suosittelisin polvisuojan irroitusta. Haulla löytyy ohjeet siihen.
Toki tuota ylettyy ronkkimaan ilman polvisuojan irroitustakin mutta ei se herkkua ole.
Ylemmäs, lähemmäs kuskinpenkkiä ja vähän vasemmalla noista polkimien kytkimistä niin pitäis löytyy. Haulla löytynee myös kuva, ainakin tonnaripuolelta mutta osa on sama.
Kannattaa lukea myös jutut hakusanoilla APC, bleed-valve jolloin tietää mitä on odotettavissa tankon kiristelyn myötä.
Kiitokset vastauksista. Onneksi en repäissyt sitä hässäkkää irti. Täytyy tänään jatkaa tutkimuksia.
Olen jo toista vuotta miettinyt pientä ässän piristämistä ja sillä silmällä seuraillut raadin neuvoja vastaavaa suunnitteleville ja jo toteuttaneille.
Tavoitteena on kuitenkin pysyä ajokortillisena ja pitää itsensä kurissa.
Hanke tangon lyhentämiseen nyt vain aktualisoitui pari viikkoa sitten kun noppakorollat painoi molemmin puolin ohi Johonkinhan se raja on vedettävä!
Eli varmaan ostan parin viikon päästä ne modatut APC-vermeet, isomman coolerin, 3 " putken ja heitän katilla vesilintua.
Kannattaa lueskella ja haeskella tietoa tuosta ässän ahtimesta ja kellosta. "Isot pojat" on kertoneet, että siinä vakiossa on liian löysä jousi sisällä, joten kellon tangosta säätämällä ei tee kuin hallaa koko paketille. Löysä jousihan tekee sen, että vaikka ottaisit kokonaan letkun irti, niin yläkierroksilla pakokaasun paine jaksaa avata hukkaporttia. Mikäli käytettävissä on tarkka painemittari, paineiden pysymistä voi varovaisesti tarkastella koeajamalla autoa hukkaportin letku irroitettuna.
Yleisesti ottaen, jos tankoa säädetään liian kireälle sellaisesta kellosta, jossa on löysä jousi, yläkierroksilla avaustarpeen tullessa hukkaportti ei enää pysty aukeamaan tarpeeksi tangon liikevaran loppuessa. Olisi siis syytä joko vaihtaa jäykempää kelloa tilalle (puhuvat myös aktuaattorista) tai laittaa lisävieteri siihen ulkopuolelle. Lisävieterille jos valmistaa korvakkeen siihen tankoon, niin ainaskin kotimekaanikolle se on helppo tapa. Voi vaihdella niitä jousia omien tarpeiden mukaan.
Vaihtoehtoisesti jäykempää kelloa voi toki haeskella esim. jonkun klubitoverin varastoista. Rikkoutuneita ahtimia on varmasti jemmattuna jonkun hyllyyn, ja sieltä voisi jäykempi kellokin löytyä. Käsittääkseni esim. tosta saabin garretista voisi soveltaa kellon tohon mitsun ahtimen kylkeen. Olisi jo lähtökohtana paljon parempi, kuin se vakio.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
itselläni on sellainen jousi joka mahtuu siihen hukkiksen akselin pään reikään kiinni, akku vaan irti ja poraa vasta reijän painekellon kiinnikkeeseen.
mikkoimp kirjoitti:itselläni on sellainen jousi joka mahtuu siihen hukkiksen akselin pään reikään kiinni, akku vaan irti ja poraa vasta reijän painekellon kiinnikkeeseen.