ACC/Ilmastointi taas

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

ACC/Ilmastointi taas

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Eli, 9K -87 ACC herättää taas ihmetystä.

Ilmojen lämmettyä huomasin että rakkineesta ei saa tulemaan kylmää.
Kun laittaa lo asentoon niin tulee ehkä hieman lämpimämpää kuin 17
astetta asennossa.

Kummallisinta asiassa on että sekoitusläpän servo toimii aivan ok.
Otin hanskalokeron pois, ajelin, seurasin servoa ja vipua.
Kaikki näyttäisi toimivan niin kuin pitääkin?
Konehuoneen puolen pääkin on kiinni.

Eilen havaitsin että rajummassa kiihdytyksessä rupesi tulemaan kuumaa ilmaa ja ilma viileni kun jarrutin kovemmin, toistettaessa ei taas sama ilmiö toistunutkaan 8O

Onko nyt mitenkään mahdollista että läppä onkin irti vivustaan?

Kompurahan ei ole tietenkään toiminnassa tässä autossa on jotenkin jumissa, liikkuu jonkun 1/8 kierroksen? Yritin irroittaa, mutta tuntuu aika toivottomalle, torxit nylpätty ja älyttömässä momentissa. Kai se on suunniteltu että pitää päästää moottori irti että saa kompuran pois, voi hel**tti sentään mitä virityksiä :(
9000 CD 2.3 -90
Mikko 1976
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Mikko 1976 »

Läpän varsi katkennut puhaltimen kotelon sisäpuolelta. Ei korjattavissa, vaan uusittava läppä tai todennäköisesti koko kotelo. (romuttamot myy ainakin koteloineen päivineen)

Itse maksoin 37 euroa toimituskuluineen koko kotelosta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Joo, lämmönsäätöläppä tai vipu menee helposti rikki jos lämppärinkennoremontissa käytetään väkivaltaa. Näin oli omassanikin tehty, vipu oli poikki ja oli yritetty korjata liimalla ja ruuvilla. Lämpöä tuli täysillä valinnoista riippumatta. Varaosien puutteessa korjasin aluksi läpän, mutta myöhemmin löytyi ehjä kotelo läppineen, joten nyt on sitten ehjät osat.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/vipu1.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/vipu2.JPG
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/vipu3.jpg

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/p ... otelot.jpg

Kompuran pultit oli mullakin tiukassa, vaikka todistettavasti kompura on vaihdettu 1995, eli ovat olleet ihan hiljan auki :-) Vasaralla pultin päähän iskuja, ja sopivalla Torx-kärjellä suorassa vääntämällä lähti. Yksi Biltema-tyyppinen takuukärki katkesi reikään, sain pois kun porasin pultin kylkeen pienen reiän josta sai löytyä nysän pois. Siellä kompuran hihnapyörän vieressä on aika niukasti tilaa hitsata parempaa vääntiötäkään pulttiin, mutta tällä konstilla kai pääsisi eteenpäin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Läppä tuntuisi olevan ehjä, liikkuu taakista käsin ja 'lumpsahtaa' molempiin reunoihin kiinni.
Lämmön säätö siis pelaa muuten ihan ok, mutta ihan ulkoilman
viileetä ei tule, sellainen suht lämmin tulee kun moottori on käyntilämmössä. Epäilen että läppä vuotaa jostakin.

Onko muuten nuo molemmat läpät samasta taakista nivelöity?

Moottori/läppäkotelo ei tunnu lähtevän muuta kun pillillä 8O
Rintapellin se irroitettava (ollut joskus) lirpake joka on juuri kotelon edessä on hirttänyt pultit oikein makeasti kiinni, en saanut edes väännettyä peltiä pois edestä, koskaa tilaa on siinäkin niin ihanasti...
(Edit. siis ei se iso pelti vaan juuri moottorin kohdalla oleva suikale)

Päälläoleva muovi taas ei irtoa, koska pyyhkijänvarret ei irtoa ehyinä :D

Kävin ostamassa kunnon torx sarjan ja nyt sitten yllätys yllätys
nylppäyty lopullisesti pultin puolelta. Teoriassa vois olla mahdollista irrottaa koko kompuran jalka lohkosta, jos olisi barbababa :D

Jotenkin tuntuu että joku on miettinyt pitkään, miten auton rakenteesta saadaan mahdollisimman vi**umainen huoltaa 8)
9000 CD 2.3 -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

riisipussi kirjoitti:Epäilen että läppä vuotaa jostakin.
Onko muuten nuo molemmat läpät samasta taakista nivelöity?
Läpät on pinnoitettu solumuovin tapaisella, joka mulla ainakin oli varissut pois ja läpät ei sulkeutuneet tiiviisti. Oli jo edelliset yrittäneet tätäkin vaivaa korjata ruuvaamalla muovilätkää läpän kylkeen.

Pikkuläppä on linkitetty isoon läppään keskeltä mutkalla olevalla linkkivivulla, eli pikkuläppä seuraa ison läpän liikkeitä.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/lampovipu1.jpg
Päälläoleva muovi taas ei irtoa, koska pyyhkijänvarret ei irtoa ehyinä


Ei tarviikaan muovin irrota, sen irrottamisesta ei oikeastaan seuraa yhtään lisää tilaa sinne missä sitä tarvittaisiin. Ja on hankala saada takaisin, nimim. kokemusta on :-)

Eikös ne lämppärin kennon letkujen kohdalla olevan suikaleen ruuvit saa vaikka porattua pois, varsinkin jos irrottaa akkutelineen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Noin epäilinkin. Voi olla että läpät riekaleina ja/tai pikkuläppä ei sulkeudu.
Pitää koittaa huomenna töissä irrottaa suikale.

On muuten jus meidänkin tonnarissa edessä ja takana kartanlukijoiden omat jakkarat, kuten teilläkin kuvissa :D
9000 CD 2.3 -90
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

No niin, pikku läppä oli noin 90 astetta väärässä asennossa.
Kennon vierestä puuttui pala josta puhalti takaisin tulipellin koteloon.
Nyt tulee kuumaa ja kylmää :D

Vielä kompura pois ja ehjäksi.

Saa tarjota myös ehjää kompuraa jos järkihintaan, hajottamon 150€ ja jne. hintoja turha ehdottaa vanhasta 8)
9000 CD 2.3 -90
Vastaa Viestiin