Saab 900 turbo vaihdelaatikon vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mertmi kirjoitti: Maksaa varmasti 20x enemmän verrattuna käytetyn ehjän vaihtamiseen tilalle...
Juttelin juuri erään Saabin laatikkospecialistin kanssa. Sanoi avanneensa noin 1200 satkun laatikkoa ja yhtään täysin ehjää ei ole vielä tullut vastaan... Riippuu tietysti vähän autosta ja tilanteesta, mutta jos laatikko on tulossa harrasteautoon, joka on tarkoitus säilyttää, niin suosittelen kyllä remontoimaan laatikon ennen paikalleen asennusta. Täydellinen laatikkoremontti maksaa noin 500 euroa.

Eski
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Eski kirjoitti:
Mertmi kirjoitti: Maksaa varmasti 20x enemmän verrattuna käytetyn ehjän vaihtamiseen tilalle...
Juttelin juuri erään Saabin laatikkospecialistin kanssa. Sanoi avanneensa noin 1200 satkun laatikkoa ja yhtään täysin ehjää ei ole vielä tullut vastaan... Riippuu tietysti vähän autosta ja tilanteesta, mutta jos laatikko on tulossa harrasteautoon, joka on tarkoitus säilyttää, niin suosittelen kyllä remontoimaan laatikon ennen paikalleen asennusta. Täydellinen laatikkoremontti maksaa noin 500 euroa.

Eski
Onkos tuo summa(n.500e) teetettynä korjaamolla irtolaatikkoon vai pelkät osat(laakerit ja tiivisteet) ja itsetehtynä?

Ja onko laakerit ihan yleiskokoja, joita saa laakeriliikkeistä?
Montako laakeria laatikkoon menee?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Sukellusvene kirjoitti: Onkos tuo summa(n.500e) teetettynä korjaamolla irtolaatikkoon vai pelkät osat(laakerit ja tiivisteet) ja itsetehtynä?

Ja onko laakerit ihan yleiskokoja, joita saa laakeriliikkeistä?
Montako laakeria laatikkoon menee?
Veikkaisin, että teetettynä irtolaatikkoon. Ei ehkä kuitenkaan merkkilliikkeestä kannata odottaa saavansa tuohon hintaan, vaan joltain "riippumattomalta" laatikkoasiantuntija-korjaamoolta.

Poskilaakerit ovat ainakin ihan standarditavaraa, muista laatikon sisuksista ei havaintoa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, irtolaatikkoon teetettynä, sisältää työn ja kaikki tarvittavat osat. Merkkihuollosta ei välttämättä löydy enää tekijöitä satkun laatikolle :D

Eski
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Onko vinkkiä, minne kannattaa olla yhteydessä mikäli haluaa laatikon teettää? Entäpä vahvistukset, eikös ainakin merkkiluokan lootiin ole pruukattu tehdä tiettyihin paikkoihin parannuksia?
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Hessu kirjoitti:Onko vinkkiä, minne kannattaa olla yhteydessä mikäli haluaa laatikon teettää? Entäpä vahvistukset, eikös ainakin merkkiluokan lootiin ole pruukattu tehdä tiettyihin paikkoihin parannuksia?
Mä meinasin että jos korjauttais ja vahvistais ton laatikon.. eli vahvemmat laakerit ainakin. en tiiä mitä muuta siellä tarttis vahvistaa.. joku asiantuntija saapi kertoo :D
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

2495 kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Onko vinkkiä, minne kannattaa olla yhteydessä mikäli haluaa laatikon teettää? Entäpä vahvistukset, eikös ainakin merkkiluokan lootiin ole pruukattu tehdä tiettyihin paikkoihin parannuksia?
Mä meinasin että jos korjauttais ja vahvistais ton laatikon.. eli vahvemmat laakerit ainakin. en tiiä mitä muuta siellä tarttis vahvistaa.. joku asiantuntija saapi kertoo :D
Speedparts myy 4000€:lla osia laatikkoon sieltä vaan tilaamaan :roll:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Heh. 100€ laatikosta + 500€ laatikorempasta tekee 600€. Tolla rahalla saa "kassillisen" saabsulakkeita, joita voi vaihdella monta vuotta.

No, kukin taablaa tyylillään. Kerroinpahan oman mielipiteeni ja muutkin ovat näköjään kertoneet. Jokainen laatikon remppaaja voi valita oman tiensä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä tuon "sulakkeen" vaihto mitään mukavaa hommaa ole ja teetettynä pari lootan vaihtoa tulee helposti yhden kunnollisen remontin hintaiseksi...

Eski
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

niinpä.
kerran itse ostin tuommosen ns sulakkeen, ja kestihän se kolme viikkoa vissiin, kunnes alko pitämään kamalaa meteliä. niin ja sain sittten toisen takuuseen, kun ostin tuon purkaamolta. se kesti jo muutaman kuukauden, mutta alle puolivuotta kuitenkin. ei se kiva ole tuota vaihdella vähän väliä.
helpommalla pääsee kun laittaa siihen vanhaan uudet laakerit, ja tekee sen ajoissa, ettei se pääakseli kerkeä mennä solmuun. Semmoisiakin laatikoita olen nähnyt, mitä ei enään voinut korjata, juuri tuon akselin vääntymisen takia.
kivahan se on, kun voi ajella taas muutaman satatuhatta hiljasella lootalla ;)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jamppa kirjoitti:niinpä.
kerran itse ostin tuommosen ns sulakkeen, ja kestihän se kolme viikkoa vissiin
Käytetyn laatikon hankinnassa ensisijaisen tärkeää on päästä itse toteamaan laatikon kunto, mieluiten pidemmässä ajossa. Se on paskempaa tsäkää, jos täysin toimivaksi testattu loota hyväkuntoisellla öljyllä, jota on riittävästi, prakaa muutaman kuukauden sisään ostohetkestä.
Toki luotettavan Saabistin sanaan laatikon kunnosta voinee luottaa (itse ostettu eräältä tässäkin ketjussa esiintyvältä Saabistilta vaihtoloota edullisesti pelkkään toimintakuntokuvaukseen luottaen, toiminut n. 15000km ongelmitta, enkä epäile, etteikö toimisi kaasarisatkussa vielä ainakin 50 000km). Vailla koeajomahdollisuutta olevat purkaamon laatikot kiertäisin kaukaa, vaikka antaisivatkin 2-3kk:n takuun.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin