Alkuperäiseen kysymykseen 9-5 vs. A6 omakohtainen esimerkki autonosto-projektista kuukauden takaa:
Minulla oli ennen tonnari vm-89, mittarissa 325tkm. Tekniikka pelasi moitteettomasti kaikilta niiltä osin mikä vielä ylipäätään toimi. (mm. penkinlämmittimet hajonneet jo maailman alussa, puolet mittarin taustavaloista ei toiminut, lämmityslaitteen säädinten taustavalot pimeänä jne.) Minulla oli pelkästään hyviä kokemuksia Saabin tekniikasta ja 9-5 oli se mitä havittelin. Ainoa mikä epäilytti oli ruostuminen, koska nimenomaan se oli syynä auton vaihtoon, kun katsastusmies alkoi vittuilemaan kun ovista hävisi alaosat.
Tavoiteltu vuosimalli oli 15000€:n budjetista johtuen joku 98-99. Törmäsin kuitenkin ongelmaan: En löytänyt muutaman 9-5:n tsekattuani yhtään ruosteetonta yksilöä. Yksi 130tkm ajettu tuontiauto oli lähes ruosteeton, mutta siinäkin oli etuovien edessä muutamia pilkkuja.
Käännyin katselemaan Audia, sitä kun on mainostettu sinkityksi ja niin pois päin, enkä ole vielä yhtään huonokorista Audia, vanhempaakaan, nähnyt. Odotukset oli kovat, mutta kahden yksilön jälkeen huomasin että molemmissa etulokasuojan kaaren alapinnat olivat ruosteessa. Ei ollut Audikaan täydellinen. Olin jo kääntymässä tuon äsken mainitun tuontisaabin puoleen (vaikka siinä olikin keskikonsolin näyttö viallinen, kuten muuten yhdessä toisessakin yksilössä, lienee tyyppivika?), mutta ajattelin käydä vielä katsomassa pääkaupunkiseudun tarjontaa. Siellä oli yksi -00 vuosimallin umpiruosteinen 9-5 (mitä helv... C-palkki ruosteessa!!!) ja Saabin asema alkoi horjumaan listallani entistä enemmän. Sivumennen sanoen tuli huomattua että Passatit oli myös ruostuvaa sorttia vaikka onkin "sama auto" kuin A6.
Sitten tuli eteen täysin ruosteeton -00 A6 2.4 V6, ja pitkään ei mennyt kun kaupat oli tehty. Hintakin oli varsin sopuisa ja kilometrejäkin vain reilut 90tkm. Kyseessä oli tuontipeli, mikä ilmeisesti selitti ruosteettomuuden, tai sitten syynä oli vähät kilometrit, sillä hinnalla sai ehkä 150 ajetun suomiauton.
Nyt on 1,5kk Audilla ajoa takana, mutta erot 9-5:een on todella pieniä. Tai pikemminkin vaikea verrata, sen verran erilaisia autot ovat.
- Matka-ajossa tykkäsin Saabin ohjauksesta enemmän, siinä saa pienemmällä voimalla tehtyä pieniä korjausliikkeitä. Audin ohjaus hieman jähmeä keskialueella. Kaipa sillä on haettu suuntavakavuutta, mutta Saab pysyy suunnassa muutenkin ilman että ohjaus täytyy "lukita" keskelle. Matka-ajosta pisteet Saabille (itse asiassa tonnari oli matka-ajossa ihan yhtä hyvän tuntuinen kuin 10 vuotta uudemmat kilpailijansa, mikä on pieni ihme).
- Kaupungissa ja mutkissa Audi tuntuu imevän tiehen paremmin. Pisteet audille.
- Mukavuus menee tasan, Saabissa paremmat penkit, Audi on selvästi hiljaisempi.
- Moottorista pisteet Saabille. 2.0t tuntui koeajossa todella pirtsakalta kun olin hetkeä aiemmin ajanut 1.8t Passatia (köyhän miehen audi). Vääntöä Saabin koneessa oli hyvästä tehosta huolimatta mukavasti. Sanoisin että 2.0t 9-5 oli käytännön ajossa jopa parempi kuin tämä nykyinen A6 2.4 V6. Vaikea selittää miksi, tuntuu että Audin vääntö hukataan johonkin, varsinkin liikkeelle lähdössä. Toisaalta, kyllä risteyksissä pystyy ajamaan aika huoletta 3-vaihteella ja kiihdytys lähtee nikottelematta 1000 kierroksen pinnasta. Ei taitaisi onnistua Saabilla. Jotenkin vain miellyin enemmän Saabin moottoriin.
- Mitä tulee varusteisiin, tästä Audistani puuttuu varusteita jotka Saabissa on vakiona (vaikka on tuontiauto), ja niitä on hiukan ikävä. Ei edes cruisea... No, rahalla saa tähänkin.
- Mitä laatuun tulee, positiivisena puolena kaikki nippelit ja valot ja katkaisijat toimivat täydellisesti ja täsmällisesti. Tosin yhden kerran vesisateella apparin puolen ikkuna ei meinannut mennä kiinni. Liekö turvatoiminto katkaissut noston, kun ikkuna meni lähes kiinni ja lähti sitten aina aukeamaan itsestään. Vähän aikaa piti renkata edestakaisin ja sitten toimi ok. Ei ole sen koommin temppuillut. Laadusta pisteet niukasti Audille.
- Huoltokustannuksista en osaa sanoa mitään, kun en tonnaria huollattanut merkkiliikkeessä. 90tkm huolto kustansi parin pikku lisähomman kanssa vähän auki tonnin, mikä on enemmän kuin mitä minulla meni rengas- ja bensakuluja lukuunottamatta Saabiin rahaa 5 vuodessa!

Mutta se on kai enemmänkin niitä uuden auton riesoja, eikä liittyne niinkään tiettyyn merkkiin. Merkkiliike on merkkiliike.